دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا ارزش غذایی و خواص شکلات تلخ را می شناسید ؟
16
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کمتر کسی در بین ما یافت می شود که دوستدار شکلات نباشد. یکی از انواع شکلات که طرفداران زیادی نیز دارد شکلات تلخ است. در ادامه قصد داریم اطلاعات مفیدی درمورد شکلات تلخ در اختیارتان قرار دهیم.

همه چیز درمورد شکلات تلخ

به گزارش دلگرم : کالری شکلات تلخ و خواص آن موضوع مورد بحث ماست. احتمالا درباره‌ ی خواص شکلات تلخ چیزهایی شنیده‌اید. شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی‌تان داشته باشد.شکلات که از دانه‌های درخت کاکائو تهیه می‌شود، یکی از بهترین منابع آنتی‌اکسیدان روی کره‌ی زمین است. مطالعات نشان می‌دهند شکلات تلخ (نه شکلات شیرین‌ شده) می‌تواند برای سلامتی‌تان مفید باشد و خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی را کاهش بدهد.

کالری و ارزش غذایی شکلات تلخ

هر 100 گرم شکلات تلخ حاوی 546 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری۵۴۶
کل چربی۳۱ گرم
چربی اشباع۱۹ گرم
چربی چند غیر اشباع۱.۱ گرم
چربی تک غیر اشباع۱۰ گرم
چربی ترانس۰.۱ گرم
کلسترول۸ میلی گرم
سدیم۲۴ میلی گرم
پتاسیم۵۵۹ میلی گرم
کل کربوهیدرات۶۱ گرم
فیبر غذایی۷ گرم
قند۴۸ گرم
پروتئین۴.۹ گرم
کافئین۴۳ میلی گرم
ویتامین آ۱٪
کلسیم۵٪
ویتامین دی۰٪
ویتامین ب۱۲۳٪
ویتامین ث۰٪
آهن۴۴٪
ویتامین ب۶۰٪
منیزیم۳۶٪

شکلات تلخ/مارک خوب شکلات تلخ/شکلات تلخ 99 درصد/کالری شکلات تلخ/ارزش غذایی شکلات تلخ/خواص شکلات تلخ//کالری یک تکه شکلات تلخ/کالری یک عدد شکلات تلخ/مضرات شکلات تلخ

شکلات تلخ چه خاصیتی دارد ؟

خواص شکلات تلخ

1. خواص شکلات تلخ برای جریان خون و فشار خون

فلاوانول‌های موجود در شکلات می‌تواند لایه‌ی داخلی رگ‌های خونی (اندوتلیوم) را تحریک کند تا گاز نیتریک اکسید تولید کنند. یکی از عملکردهای نیتریک اکسید این است که به رگ‌های خونی سیگنال می‌فرستد تا استراحت کنند، در نتیجه مقاومت در برابر جریان خون کمتر می‌شود و در نهایت فشار خون پایین می‌آید.آزمایش‌های کنترل‌ شده‌ ی زیادی انجام شده که نشان می‌دهند کاکائو و شکلات تلخ می‌توانند جریان خون را بهبود بدهند و فشار خون را کم کنند، اما اثرات مشاهده شده اغلب خفیف بوده‌اند.با این حال، مطالعه‌ای روی افراد مبتلا به فشار خون بالا صورت گرفت و نشان داد که مصرف شکلات تلخ تأثیری روی بهبود جریان خون ندارد، بنابراین ادعایی نیست که بتوان بی‌ چون و چرا به آن اعتماد کرد.

بیشتر بخوانید: فشار خون بالا (htn) و راه های کنترل آن

2. خواص شکلات تلخ برای بیماری های قلبی

یکی از خواص شکلات تلخ این است که ترکیبات موجود در شکلات تلخ، توانایی حفاظتی بالایی در برابر اکسیداسیون ال دی ال دارند که در بلندمدت باعث می‌شود کلسترول بسیار کمتری در رگ‌های خونی انباشته شود و در نتیجه ریسک بیماری قلبی به مرور زمان کاهش پیدا کند.در این مورد، مطالعات شهودی گوناگونی انجام شده که بهبودهای نسبتا قابل توجهی را نشان داده‌اند. در پژوهشی که ۷۰ مرد تقریبا سالخورده در آن شرکت داشتند، معلوم شد کاکائو توانسته است خطر بیماری قلبی و عروقی منجر به مرگ را طی یک دوره‌ی ۱۵ ساله، تا ۵۰ درصد کاهش بدهد.

مطالعه‌ی دیگری هم نشان داد خوردن شکلات ۲ بار یا بیشتر در هفته، خطر تشکیل پلاک کلسیمی در رگ‌های خونی را تا ۳۲ درصد پایین می‌آورد. مصرف کمتر از این میزان، تأثیری ندارد. تحقیق دیگری نیز نشان داد مصرف شکلات ۵ بار یا بیشتر در هفته، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا ۵۷ درصد کاهش می‌دهد.البته این سه مطالعه و تحقیق، اصطلاحا شهودی هستند و نمی‌ توانند ثابت کنند که شکلات به تنهایی موجب کاهش این خطرها شده است.اما با توجه به کاهش فشار خون و کاهش ال دی ال اکسیدشده، پس ظاهرا درست است که مصرف منظم شکلات تلخ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد.

بیشتر بخوانید: ۸ راه معجزه آسا تشخیص بیماری های قلبی

3. خواص شکلات تلخ برای محافظت از پوست در مقابل آفتاب

یکی دیگر از خواص شکلات تلخ این است که ترکیبات بیواکتیو موجود در شکلات تلخ، برای پوست عالی هستند. فلاونول‌ها می‌توانند از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محفاظت کرده، خون‌رسانی به پوست را بهتر کنند و چگالی و آبرسانی به پوست را افزایش بدهند.

حداقل دوز اریتم‌ زایی (MED)، کمترین میزان از اشعه‌ی فرابنفش است که ۲۴ ساعت بعد از قرارگرفتن در معرض نور آفتاب می‌تواند موجب قرمزی و برافروختگی پوست بشود. در مطالعه‌ای که روی ۳۰ نفر انجام شد، بعد از مصرف شکلات تلخ سرشار از فلاوانول‌ها به مدت ۱۲ هفته، میزان حداقل دوز اریتم‌زایی بیشتر از دو برابر شده بود.اگر قصد دارید برای تعطیلات به ساحل بروید، چند هفته یا چند ماه پیش از سفر، مصرف شکلات تلخ‌تان را بالا ببرید.

4. خواص شکلات تلخ برای بهبود عملکرد مغز

خواص شکلات تلخ هنوز هم ادامه دارد ! شکلات تلخ می‌تواند عملکرد مغز را هم بهبود ببخشد. مطالعه‌ ای که روی چند فرد سالم انجام شد نشان داد ۵ روز مصرف کاکائوی حاوی فلاوانول‌های زیاد خون‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهد.همچنین در افراد سالخورده که ضعف ذهنی دارند، کاکائو می‌تواند عملکرد ادراکی‌شان را به میزان قابل توجهی بهتر کند، مهارت‌های کلامی‌شان را بالا ببرد و ریسک‌های گوناگونی را کاهش بدهد.همچنین کاکائو حاوی مواد محرکی مانند کافئین و تئوبرومین است که می‌توانند عامل اصلی در قابلیت کاکائو جهت بهبود عملکرد مغز در کوتاه‌ مدت باشند.

با وجود تمام امتیازاتی که شکلات تلخ دارد، دلیل نمی‌شود که در مصرف روزانه‌ ی آن زیاده‌ روی کنید، چون کالری شکلات تلخ زیاد است و ممکن است به راحتی در تله‌ی مصرف بیش از حد شکلات بیفتید ! حدودا یک یا دو تکه از آن بعد از صرف شام کافی است تا از خاصیتش بهره‌ مند شوید.شکلات‌های زیادی در بازار وجود دارند و شما باید برند باکیفیت آن را انتخاب کنید که درصد کاکائوی آن ۷۰ یا بالاتر باشد. شکلات تلخ معمولا شکر هم دارد، اما مقدارش کم است و هر چه شکلات خالص‌تر باشد، شکر آن نیز کمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

خواص شکلات تلخ و موارد منع مصرفی شکلات تلخ

خواص شگفت انگیز شکلات تلخ برای بدن

خواص بی نظیر شکلات تلخ در کاهش استرس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (16 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits