دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی 8 ماده غذایی غنی از روی برای کودکان

۸ ماده غذایی غنی از روی برای کودکان + عوارض کمبود روی

معرفی 8 ماده غذایی غنی از روی برای کودکان
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فهرست مواد غذایی قید شده در این مقاله به شما کمک خواهد کرد که بدانید چه‌طور می‌توانید غذاهای مختلف را در رژیم غذایی کودکان خود بگنجانید تا نیاز بدنشان را به این ماده‌ی معدنی ( روی ) تامین کنید.

درمان کمبود روی با 8 ماده غذایی غنی از آن

بدن کودکان در حال رشد شما ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف را برای تقویت و رشد مناسب خود نیاز دارد، شما به عنوان پدر و مادر باید اطمینان حاصل کنید که فرزند شما در دوران کودکی، هیچ یک از این عناصر حیاتی و مهم برای رشد را از دست نخواهد داد.

روی یکی از این مواد معدنی کم یاب برای کودک است، اغلب کمبود روی در کودکان یا به طور کامل وجود دارد یا بدن کودکان در جذب کامل آن دچار مشکل می باشند، این مشکل در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته، شدید تر است.

اگر چه نیاز بدن کودکان به روی کمتر از سایر ویتامین ها و مواد معدنی است، ولی نبود آن می تواند گاهی اوقات آسیب هایی را به کودک شما وارد کرده و سلامتی او را به خطر اندازد. با این مقاله از مجله دلگرم همراه شوید.

روی را از طریق کدام غذاها می توان به کودک داد؟

به گفته کارشناسان بهداشتی و دانشمندان، هر کودک روزانه به طور طبیعی به 10 میلی گرم روی نیاز دارد.

مقدار زیادی از این ماده معدنی را می توان از مواد غذایی مصرفی روزانه به دست آورد، اما زمانی که رژیم غذایی کودک شما نامناسب باشد، باید از مکمل های آن استفاده کرد تا مزایای مهم روی برای سلامتی را از دست ندهند.

خواندن این مقاله به آگاهی از اهمیت مصرف روی در کودکان کمک بزرگی به شما خواهدکرد:

روی مورد نیاز برای کودکان در کدام مواد غذایی موجود است؟

همان طور که در تحقیقات پزشکی، مشخص شده است، اضافه کردن روی به رژیم غذایی کودکان می تواند برای سلامت کلی بدن آن ها بسیار مفید باشد، روی مورد نیاز برای کودکان در مواد غذایی زیر موجود می باشد:

  1. گوشت قرمز
  2. حلزون صدف دار
  3. سیب زمینی همراه با پوست آن
  4. لوبیا
  5. آجیل
  6. قارچ
  7. غلات سبوس دار
  8. همچنین، یک بخش کوچک آن در شیر مادر هم وجود دارد

مزایای روی برای کودکان چیست؟

مصرف مقدار کمی از روی می تواند نتایج مطلوبی در سلامتی کودکان شما ایجاد کند، نگاهی به مزایای بی حد و حصر روی برای کودکان، که در زیر ذکر شده است، می تواند کمک زیادی به شما بکند:

  • روی برای رشد طبیعی بدن و همچنین رشد اندام های تناسلی کودکان بسیار حیاتی است.
  • روی برای بهبود سیستم ایمنی بدن کودک شما و در نتیجه برای محافظت از او در برابر بیماری های مختلف بسیار مفید است.
  • اگر نسبت دریافتی روی در بدن کودکان کمتر از اندازه ی مورد نیاز باشد، می تواند منجر به کاهش حافظه در آن ها شود، معلولیت های ذهنی و اختلال در یادگیری از عوارض دیگر کمبود روی در بدن بچه ها هستند.
  • همچنین، کمبود روی در بدن کودکان باعث کاهش هوش و طول ماندگاری دانستنی ها در ذهن او خواهد شد.
  • مصرف روی برای درمان کمبود آن باعث رشد کودک شده، ولی اسهال شدیدی در کودکان به وجود خواهد آورد.
  • همچنین، وجود روی کافی در بدن کودکان، در مبارزه با بیماری های شایع مانند سرفه و عفونت های ناشی از سرماخوردگی و عفونت های گوش کمک شایانی می کند. وجود این ماده معدنی به اندازه ی کافی در بدن فرزند شما می تواند بدن کودک را در برابر بیماری های ناشی از انگل مانند مالاریا ایمن کند.
  • همچنین، روی نقش مهمی در درمان بیماری هایی مانند ADHD (اختلال بیش فعالی با کمبود توجه)، وز وز کردن گوش کودکان (که باعث ایجاد صدا در گوش مانند صدای زنگ شده، و آسیب شدیدی به سر می زند.
  • حتی در وضعیت بحرانی، باعث بروز اختلالاتی در خوردن غذا مانند بی اشتهای عصبی، سندرم و بیماری آلزایمر می شود.) ایفا می کند.
  • مصرف روی می تواند در درمان بیماری های چشمی، ایدز، آسم، دیابت، فشار خون بالا و غیره کمک فراوانی به بدن کند.

مصرف مکمل های روی چه زمانی برای کودک شما لازم است

اگر شما با علائم کمبود روی در کودکان خود مواجه شده باشید، بهتر است با قرار دادن مکمل های روی در رژیم غذایی آن ها، این کمبود را جبران نمایید.

فواید استفاده از مکمل های روی در طول سالیان گذشته ثابت شده است و باید به کودکانی که از کمبود آن رنج می برند، داده شود. بسیاری از انواع مکمل های روی در بازار وجود دارد، ولی شما باید قبل از شروع قرار دادن این مکمل ها در رژیم غذایی کودکان خود، با دکتر مشورت کنید.

۸ ماده غذایی غنی از روی برای کودکان + عوارض کمبود روی

بیشتر بخوانید :

۱۱ نکته اساسی برای رفع بد غذایی کودکان

۵ روش برای علاقه مند کردن کودکان به مسواک زدن

زمان مناسب برای گوشت دادن به نوزاد از چه سنی است؟

احتیاط در مورد استفاده از مکمل های روی در رژیم غذایی کودکان

  • بسیاری از دانشمندان معتقدند که قرار دادن بیش از حد روی در رژیم غذایی تمام افراد به ویژه کودکان، اصلا ایده ی خوبی نیست. در واقع، آن ها معتقدند که اگر روی اضافی در بدن انباشته شود، می تواند مشکلات مشابهی که به علت کمبود آن به وجود آید، را در بدن فرد ایجاد کند.
  • شما به عنوان یک پدر و مادر باید در انتخاب مکمل های روی برای کودک خود بسیار دقت کنید، همچنین، به همان مقدار هم در مورد میزان مصرف آن و محتوای آن نیز باید دقت نمایید.
  • اغلب در هنگام مصرف روی، که خود در رده ی فلزات است، فلز دیگری به نام کادمیوم نیز وارد بدن خواهد شد. هنگامی که کادمیوم اضافی توسط کودکان مصرف شود، در دراز مدت رسوب آن در بدن فرزند شما باعث نارسایی کلیه ها می شود.
  • اساسا هنگامی که شما مکمل های روی را با کادمیوم متعادل و به اندازه ی مناسب دریافت می کنید، می تواند برای بدن فرزند شما سودمند هم باشد.
  • بنابراین شما باید برای استفاده از مکمل های روی، همواره آن هایی که با گلوکونات همراه هستند، انتخاب کنید. اعتقاد بر این است که ترکیبی از گلوکونات روی که دارای کادمیوم در پایین ترین سطح می باشد، برای بدن کودکان ضرر کمتری دارد.
یک رژیم غذایی سالم برای همه ی افراد، به خصوص برای کودکان و نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع، کودکان و نوجوانان می توانند تمام نیازهای بدن خود را از تغذیه متعادل فراهم کنند. بنابراین، نیاز کودک شما به مکمل ها بستگی به بدن او دارد و قبل از شروع مصرف مکمل ها، حتما با پزشک مشورت نمایید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits