دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول کاشت و مراقبت از گل پیچک سوئدی
28
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پیچک سوئدی که بومی شمال استرالیا و جزایر اقیانوس آرام است و به دلیل داشتن حالت دنباله دار، بسیار محبوب است.


معرفی گل زیبای پیچک سوئدی


پیچک سوئدی با نام علمی (Plectranthus australis) یکی از معروف‌ ترین پیچک های آپارتمانی است که بومی شمال استرالیا و جزایر اقیانوس آرام است. این گیاه به دلیل داشتن حالت دنباله دار، بسیار محبوب است. این پیچک همچنین به نام های بگونیای سوئدی و پیچک باغی شناخته می‌شود که بسیاری از باغبانان این گیاه را به عنوان گیاهی یک ساله در گلدان پرورش می دهند و یا از آن به منظور پوشش زمین باغ خود، استفاده می کنند. برگ های یک پیچک سوئدی در حال رشد، براق و دارای لبه‌ های کنگره‌ دار است. گل‌ های لوله مانند ارغوانی تا سفید این پیچ‌ک‌ها از بهار تا تابستان ظاهر می‌ شوند اما تعداد آن‌ها به اندازه‌ ی تعداد برگ های این گیاه نیست. شرایط آسان نگهداری از این گیاه باعث شده است که حتی باغبانان تازه‌ کار نیز بتوانند این گیاه را پرورش دهند.

روش پرورش پیچک سوئدی


یادگیری نحوه‌ ی پرورش پیچک سوئدی اصلا دشوار نیست. در واقع، پرورش پیچک سوئدی در خانه یک پروژه ی بسیار خوب برای باغبانان مبتدی است. پیچک سوئدی در خاک سبک گلدانی به‌همراه مقداری پرلیت (perlite) برای کمک به زه کشی، بهترین رشد خود را دارد. اگر این گیاه در تمام طول سال در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار بگیرد، به خوبی رشد خواهد کرد. اگر این شرایط فراهم شود با کمی مراقبت و نگهداری، گیاه به سرعت رشد پیدا خواهد کرد.

پیچک سوئدی

مراقبت از پیچک سوئدی

برای مراقبت از این گیاه باید دمای اتاق در طول سال، ثابت و بین ۶۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت (۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد) باشد. پیچک سوئدی را هفته‌ ای یک بار آبیاری کنید و مطمئن شوید که بین دوره های آبیاری، خاک آن به آرامی خشک شود. زهکشی خوب، بسیار مهم است بنابراین اجازه ندهید که گیاه درون آب باقی بماند.

پیچک های سوئدی را در طول بهار و تابستان هر دو هفته یک بار کود¬‌ دهی کنید و در پاییز و زمستان تنها ماهی یک بار این کار را انجام دهید. از کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی برای تغذیه گیاه استفاده کنید و از دستورالعمل مربوط به آن پیروی کنید.
بعد از گل دهی گیاه، نوک ساقه¬‌ها را هرس کنید تا از رشد بی‌رویه گیاه جلوگیری شود. گلدان پیچک را هر دو تا سه سال یک بار تعویض کنید.

روش تکثیر پیچک سوئدی


بهترین روش تکثیر پیچک سوئدی، بریدن قسمتی از گیاه است. توجه داشته باشید که قسمت سالمی از شاخه را ببرید که در انتها دارای جوانه های برگی است. برگ های پایین تر را از روی ساقه جدا کنید تا ساقه ای بدون برگ داشته باشید. ساقه ی بریده شده را درون هورمون های گیاهی مخصوص قرار دهید و آن‌را در یک گلدان که دارای خاک مناسب است جای دهید.

برای رشد بهتر ریشه، آن‌را در معرض نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید. هر چند وقت یک‌بار، ساقه بریده شده را با آب اسپری کنید و یا به دور گلدان آن یک پلاستیک شفاف بپیچانید تا موجب شود که رطوبت گلدان حفظ شود. بعد از سه هفته، ریشه ها شکل می گیرند و گیاهان جدید از پایه گیاه قبلی جوانه می‌ زنند. گیاهان جدید را در محل دیگری بکارید و برگ های قدیمی را از آن جدا کنید.
ازدیار آن در هر زمان از فصل بهار نیز با تقسیم قلمه ها و یا کاشت دانه های رسیده در دمای 66 - 75 فارنهایت (18 تا 24 درجه سانتیگراد) امکان پذیر می باشد.

گل پیچک

نکات مهم برای پرورش گل پیچک سوئدی

آبیاری به طور منظم ، به خصوص در فصول گرم و خشک برای گیاه ضروری است. هر چند مواظب آب زیاد از حد باشید که می تواند منجر به ریختن برگها قبل از موعد شود.

گل ها بخش زینتی گیاه را تشکیل می دهند هر ۳ هفته یک بار نیاز به تغذیه با کود کامل را دارد با حذف جوانه انتهایی گیاه ظاهر بهتری پیدا می کند هنگامی که شاخه ها شروع به دراز ومنحرف شدن نمودند علامتی از پیری گیاه می باشد که در این زمان باید نسبت به تکثیر آن اقدام نمود.

هرس پیچک سوئدی پس از گل دادن می تواند به حفظ مرتب بودن شاخ و برگها و فشردگی ، و همچنین برای تشویق شاخه به دادن شکوفه بیشتر کمک کند.

کاربردهای درمانی گل پیچک سوئدی

شایع است که این گیاه برای درمان رمانتیسم بسیار مفید است بعضی مبتلایان به بیماری رماتیسم ادعا میکنند هنگامیکه آنرا در اطاق خواب خود می گذارند درد آنها تا حد قابل ملاحضه ای کاهش می یابد . این گونه مطالب تا چه حد پایه های علمی دارد روشن نیست اما بهر حال آزمایش آن نیز و دردسر زیادی ندارد زیرا شاخه های این گیاه در آب براحتی ریشه داده و در مدت کوتاهی تا میزان قابل توجهی بزرگ میشود . برگها و گلهای آبی رنگ آن نشان می دهد که با حسن یوسف نسبت نزدیکی داشته و البته نگهداری آن نیز بهمان آسانی است.

آفات و بیماریهای گل پیچک سوئدی

آفات این گیاه Mealybugs ، کنه عنکبوتی ، لکه های برگ و پوسیدگی ریشه می باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

گل شمشیری ( سانسوریا ) از روش تکثیر تا خواص این گیاه

پرورش و نگهداری گل آزالیا ( گل زینتی آپارتمانی )

خواص باور نکردنی گیاه گل گندم

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (28 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits