دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول کاشت پیازچه و خواص فوق العاده آن برای سلامتی
8
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پیازچه دارای طعمی ملایم است که به عنوان یک سبزی چند منظوره می توان از آن در غذاهای مختلف استفاده نمود.


راهنمای کاشت پیازچه


پیازچه یکی از سبزیجات خاصی است که علاوه بر خوش طعم کردن غذاها خواص درمانی بسیاری دارد که ممکن است با آنها آشنا نباشیم.از پیشگیری چین و چروک پوست تا افزایش اشتها کاهش کلسترول و ... همه از خواص “پیازچه” می باشند. پیازچه در اغلب موارد برای بهبود طعم و مزه ی غذاها به کار برده می شود.


پیازچه دارای طعمی ملایم است که به عنوان یک سبزی چند منظوره می توان از آن در غذاهای مختلف استفاده نمود. هر دو قسمت حبابی شکل سفید رنگ و رشته های سبز رنگ پیازچه قابل مصرف می باشند. پیازچه را می توان به صورت خام همراه با سبزی خوردن مصرف نمود یا این که آن را به صورت خام در کنار خوراک های مرغ و گوشت به صورت تزئین زیبایی قرار داد و البته همراه با غذا آن را خورد!


همچنین، پیازچه های ریز و خرد شده را می توان درون سالادها، سُس ها و سوپ ها ریخت و یا این که آن را در غذاهایی مانند پیتزاها، ماکارونی ها و... استفاده کرد .برخی افراد با پیازچه املت درست می کنند که بسیار خوشمزه است.


بهترین زمان کاشت پیازچه


پیازچه یکی از سبزیجات خوش طعم عطری است که ارتفاع آن به ۲۵ تا ۳۵ سانت می رسد. زمان کشت پیازچه از اوایل اسفند تا اواخر خرداد ماه است.

کشت پیازچه


نیازهای اکولوژیک پیازچه


خاک مناسب

اگر می خواهید پیازچه را در باغچه کشت کنید، مقداری خاک برگ و ورمی کمپوست را با خاک مخلوط کنید. و برای کشت در گلدان مخلوط کوکوپیت + پیت ماس + خاک باغچه ترکیب خوبی است.

نور

پیازچه به نور زیاد خورشید نیاز دارد. در خانه می توانید پیازچه را پشت پنجره نورگیر پرورش دهید. پیازچه به سرما بسیار حساس است.

آبیاری

این گیاه همیشه باید مرطوب نگه داشته شود، قبل از سبز شدن گیاه خاک باید دارای رطوبت باشد و بعد از سبز شدن سه روز یکبار آبیاری شود.

روش های کاشت پیازچه


کاشت بذر پیازچه

کاشت از طریق بذر پیازچه و پیاز خوراکی از روش های معمول کاشت پیازچه است و انتخاب بذر خوب مهمترین قسمت از عملیات کاشت پیازچه می باشد.

روش کاشت پیازچه در باغ، باغچه و یا زمین

ابتدا متناسب با مقدار بذری که می خواهید بکارید کرت را آماده کنید. زیر و رو کردن خاک باعث رشد بهتر گیاه می شود. کرت را آبیاری کنید. بذر پیازچه در عمق نیم سانتی متری خاک کاشته می شود. بهتر است که بذر پیازچه کمی با فاصله کاشته شود، سپس کمی خاک روی آن بریزید و خاک را مرطوب کنید.

روش کاشت پیازچه در گلدان

گلدان مناسب با مقدار بذرهای پیازچه را تهیه کنید. دقت کنید زهکشی گلدان به خوبی انجام شده باشد. خاک را داخل گلدان بریزید و بذر پیازچه را در عمق نیم سانتی از سطح خاک گلدان بکارید، به گلدان آب دهید و گلدان را به محلی نورگیر منتقل کنید.

پیازچه

کاشت پیازچه از ساقه باقی مانده

در کمتر از پنج روز می توانید یک پیازچه کامل را از تکه ای از آن پرورش دهید. ریشه پیازچه که کمی ساقه دارد را در یک لیوان کوچک آب قرار دهید. در عرض چند روز پیازچه های تازه خواهید داشت.

کاشت پیازچه با استفاده از جوانه پیاز

در بدنه یک قوطی پلاستیکی سوراخ هایی با فاصله دو سانتی متر ایجاد کرده و در آن خاک ریخته و دم پیازهایی که جوانه زده اند را از این سوراخ ها بیرون بگذارید. بعد طبقه طبقه خاک و پیازها را تا بالا بچینید. از جوانه ها می توانید به عنوان پیازچه استفاده کنید یا بگذارید برای روز مبادا بزرگ شده و به پیاز تبدیل شوند.

کاشت پیازچه با استفاده از قسمت دور انداختنی پیاز

ریشه دورانداختنی پیاز را در یک گلدان یا مستقیما در خاک باغچه بکارید تا مجددا رشد کند و به پیازچه تبدیل شود.

خواص پیازچه


از دیدگاه طب سنتی طبع پیازچه گرم و خشک است. برخی از مهمترین خواص درمانی این سبزی پرخاصیت عبارتند از:

  • یکی از مهمترین خواص پیازچه کمک به دستگاه گوارش و پیشگیری و محافظت بدن در مقابل زخم های گوارشی مانند زخم معده و زخم اثنی عشر میباشد.
  • پیازچه سرشار از ویتامین ث بوده و از این رو برای سلامت پوست و پیشگیری از چین و چروک پوست مفید است.
  • پیازچه نیز همانند پیاز به دلیل میزان بالای سولفور موجود در آن، دارای خاصیت ضد عفونی بوده و مصرف آن، برای درمان عفونت های قارچی موثر است.
  • استفاده از ضماد پیازچه برای درمان ورم پا مفید است. به این منظور چند دقیقه پیازچه را به طور کامل در آب بجوشانید، پیازچه پخته را با کمی آب مخلوط و آسیاب کنید تا به شکل ضماد دربیاید و بر روی ورم پا قرا دهید.
  • مصرف پیازچه همراه با غذا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و اشتها را افزایش میدهد.
  • ویتامین ب1 موجود در پیازچه به کاهش خستگی و رفع استرس کمک میکند.
  • از دیگر خواص پیازچه رفع گرفتگی بینی است. به این منظور تعدادی پیازچه را خرد کنید و پنبه را آغشته به آب آن کنید و در حفره بینی قرار دهید یا این که چند پیازچه روی بالشت کنار خود قرار دهید.
  • پیازچه حاوی اسیدآمینه های متیونین و سیستئین، اسیدفولیک و ویتامین های کا، ب1، ب 6 ،ویتامین ث است و از این رو مصرف آن در دوران بارداری بسیار مفید می باشد.
  • از خواص پیازچه در طب سنتی کمک به دفع سموم بدن میباشد.

piyazche

ارزش غذایی پیازچه


پیازچه منبع بسیار خوبی برای ویتامین ث، کروم، فیبر غذایی و منبع خوبی برای منگنز، مولیبدن، ویتامین ب 6، اسید فولیک، پتاسیم و فسفر است. از دیگر مواد اصلی و موثر موجود در پیازچه ترکیبات سولفیدی شامل سیستئین، سولفوکسید و فلاونوئیدها، ساپونین ها و ایزوتیوسیاناتها است. جالب است بدانید مواد مغذی گیاهی در پیازچه ۱۰۰برابر بیشتر از پیاز معمولی و کاملا رشد کرده است و بیشتر این مواد مغذی در قسمت سبز رنگ پیازچه (دم پیازچه) قرار دارد.

هشدارها در رابطه با مصرف پیازچه


1. از مصرف پیاز چههای پوست کنده و مانده خودداری کنید چرا که پیازچه نیز همانند پیاز میکروبهای موجود در محیط را به سرعت جذب می کند.
2. افراد مبتلا به بیماری پفیگوس بهتر است از خوردن پیاز و پیازچه و هم خانواده های آن نظیر سیر، تره و تربچه خودداری کنند.
3. در مورد طبخ پیازچه توصیه می شود برای بهره گیری بیشتر از خواص پیازچه، از سرخ کردن زیاد آن پرهیز کنید.
4. به طور کلی پیاز و پیازچه چون دارای طبع گرم است، زیاده روی در مصرف آن برای افراد با طبع گرم مضر بوده و موجب فراموشی و سردرد می‌شود‌.

divider

بیشتر بخوانید:

آشنایی با طرح توجیهی گل گاوزبان از کاشت تا برداشت

کاشت و پرورش گیاه آلوئه ورا

کاشت آفتابگردان،روش کاشت آفتابگردان چگونه است؟

divider





این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits