دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تربیت فرزندان را جدی بگیرید!نکات مهم برای تربیت فرزند
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تربیت فرزندان و نکات مهم برای تربیت فرزند-تربیت فرزندان-نکات مهم برای تربیت فرزند-تربیت فرزند-تربیت و پرورش فرزندان- برداشت شخصی برای تربیت فرزندان-عدم وجود ارتباط قوی-انحراف فرزندان-برای فرزندان خود وقت بگذارید-منش فرزند-رفتار فرزند-چگونگی تربیت...

تربیت فرزندان و نکات مهم برای تربیت فرزند

تربیت فرزندان و نکات مهم برای تربیت فرزند برای شما:


بی تردید تربیت فرزندان از مهم ترین و در عین حال دشوارترین وظایف والدین در سراسر طول زندگی است اما متاسفانه بسیاری از والدین و خانواده ها آمادگی چنین تربیتی را ندارند و چنان كه شایسته است به این امر بسیار خطیر بها نمی دهند.

چه بسا پدرانی كه برای دیدن مسابقه فوتبال مورد علاقه خود یا برای حضور در میهمانی های دوستانه و همراه با رفقای قدیمی خود ساعت ها وقت صرف می نمایند و چه بسا مادرانی كه درباره آشپزی، سفره آرایی و آرایشگری هزینه های گزاف و وقت زیادی صرف می كنند و چه بسیار خانواده هایی كه هزینه های سنگینی برای خرید یا در تماس های تلفنی خود ساعات زیادی از روز خود را صرف مكالمات روزمره با بستگان و نزدیكان(به غیر از فرزندان) خود می نمایند و چه بسا خانواده هایی كه هزینه های سنگین برای خرید كالاهای مصرفی بی ارزش یا كم ارزش مانند سی دی و نوارهای موسیقی، پفك، بادكنك و ... می پردازند ولی نه حاضر به خرید یك كتاب یا سی دی- نوار در زمینه تربیت و پرورش فرزندان خود بوده و نه حاضر به وقت گذاری برای مطالعه در این امر بسیار خطیر می باشند.


اكثراً گمان می كنند كه تربیت فرزندان كاری سهل و آسان است و هر كس به آسانی و سهولت از عهده آن برمی آید، حال این كه حقیقت غیر از این است. هر كس با سلیقه و برداشت شخصی برای تربیت فرزندان خود بپردازد و خود را از فراگیری مباحث تربیتی و راهنمایی صاحبنظران و متخصصان این رشته بی نیاز بداند، خطایی بزرگ است.

تربیت فرزندان و نکات مهم برای تربیت فرزند

جای بسی تاسف است كه امروز جامعه ما شاهد قربانی شدن آشكار و پنهان كودكان، نوجوانان و جوانان بسیاری است كه نتیجه ناآگاهی و بی مسوولیتی والدین خود می شوند و غنچه های زیبای وجود آنان ناشكفته پژمرده می شود. خانواده، این مكان بسیار مقدس و كانون گرم مهر و محبت و عشق واقعی و مركز آرامش و آسایش به علت ضعف در برقراری ارتباط و عدم وجود ارتباط قوی و توأم با مهر و محبت والدین با فرزندان خود به محل غیرقابل تحمل و محل ناامن روحی و روانی فرزندان و حتی والدین مبدل گشته است. ایجاد و تقویت و ارتقاء حس خودباوری و خود دوستی در فرزندان می تواند بهترین راه پیشگیری از گسستگی والدین و فرزندان و جلوگیری از پژمردگی، كج روشی و انحراف فرزندان است.

پانزده روش زیر برای كمك به فرزندان برای باور كردن و دوست داشتن خود، به تمام والدین و خانواده های گرامی توصیه می شود:


۱- برای فرزندان خود وقت بگذارید و در فعالیت های مورد علاقه آن ها فعالانه سهیم شوید.


۲- از فرزندان خود انتظارات منطقی و معقول داشته باشید.


۳- عقاید، عواطف و احساسات آن ها را جدی بگیرید.


۴- به فرزند خود مسوولیت بدهید.


۵- قوانین و محدودیت های خانواده را به طور صریح برای آنان تعریف كنید و آن ها را مورد تاكید قرار دهید ولی در پاره ای از محدودیت ها به آن ها مهلت دهید.


۶- ارزش را نمایان سازید.


۷- درباره مشكلات صحبت كنید ولی بدون سرزنش یا اظهار نظر درباره منش فرزند.


۸- همیشه قابل دسترس باشید.

تربیت فرزندان و نکات مهم برای تربیت فرزند


۹- به آن ها نشان دهید رفتار آن ها برای شما مهم است.


۱۰- برای هر مسوولیتی كه خوب انجام شود آن ها را تشویق كنید و جایزه بدهید و مسوولیت آن ها را افزایش دهید، روی كارهای خوبی كه انجام می دهند تاكید كنید، نه كارهای بد.


۱۱- الگوی مناسبی برای فرزند خود باشید.


۱۲- به فرزندان خود بیاموزید چگونه با اوقات فراغت و پول كنار بیایند.


۱۳- به فرزندان خود كمك كنید تا مقاومت و تحمل خود را در برابر ارزش ها، هنجارها و الگوهای متفاوت افزایش دهند.


۱۴- توجه و نگرانی خود را نسبت به آن ها نشان دهید و آن ها را در آغوش بگیرید، به آن ها بگویید چقدر آن ها را دوست دارید.


۱۵- از عبارتی استفاده كنید كه به آن ها عزت نفس می بخشد نظیر «از كمكت متشكرم» یا «این عقیده ای عالی است».



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits