دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های کنترل بیش فعالی در طول بارداری

بهترین روش جهت پیشگیری از بیش فعالی در طول بارداری

روش های کنترل بیش فعالی در طول بارداری
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کودکی که بیش فعال است، رفتارهای پرتحرک، بی‌توجه و ناگهانی بیش از سایر کودکان است. بررسی عوامل موثر بر بیش فعالی در پیشگیری از آن بسیار موثر است. در این مطلب شما را با تاثیر مصرف کندر در بارداری بر بیش فعالی کودک آشنا می کنیم.

پیشگیری از بیش فعالی جنین در دوران بارداری

اختلال نقص توجه یا همان بیش فعالی (ADHD) یک اختلال روانی رایج است. بیشتر افراد در دوران کودکی این اختلال را تجربه می کنند. اما بزرگسالان و زنان باردار نیز می توانند ADHD داشته باشند. در ادامه این مطلب مجله دلگرم می خواهیم به صورت اختصاصی در مورد روش های کنترل بیش فعالی در طول بارداری صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

نشانه های ADHD عبارتند از:

  • مشکل اساسی در تمرکز کردن
  • بی توجه به اطراف
  • مشکل در سازماندهی افکار
  • مشکل در به یاد آوردن جزئیات
  • وقوع بیش فعالی همراه با تکانشگری نیز بسیار رایج است.

برای کسانی که باردار هستند و مبتلا به ADHD می باشند، انجام کارهایی که نیاز به سرعت دارد می تواند پیچیده شود. از طرفی طبق تحقیقات انجام شده هنوز اثبات نشده است که داروهایی که خط اول درمان ADHD در بزرگسالان هستند، برای زنان باردار و شیرده ایمن و موثر است یا خیر؟ برای همین کنترل بیش فعالی در طول بارداری آسان نیست.

تغییرات هورمونی در بدن زنان در حین بارداری باعث ایجاد نشانه های ADHD می شود. همچنین، استرس و اضطراب که ممکن است در دوران بارداری تجربه شود می توانند این مشکل را تشدید کنند.

با این حال، این به این معنا نیست که بارداری و ADHD نمی توانند به صورت همزمان رخ دهند. چند تغییر در سبک زندگی و تغییرات رفتاری وجود دارد که می توانند به کنترل علائم ADHD کمک کند و حاملگی و جنین سالمی را برای شما به ارمغان بیاورند.

کنترل بیش فعالی در طول بارداری

به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم جسمی باعث ایجاد تغییرات مثبت در مغز می شود. این کار به نوبه خود می تواند توجه و روحیه را بهبود بخشد. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در Current Psychiatry منتشر شده است گزارش می دهد که افراد مبتلا به ADHD که به طور مرتب ورزش می کنند بیشتر شاهد رشد عصبی هستند.

ورزش بیش از آنکه به کنترل بیش فعالی در طول بارداری کمک کند، می تواند در این دوران کنترل وزن را آسان کند. افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری، فشار خون بالا و بسیاری از عوارض دیگر را افزایش دهد.

اطمینان حاصل کنید که سه نوبت در هفته و در هر نوبت ۳۰ دقیقه پیاده روی می کنید. البته همیشه باید قبل از شروع رژیم ورزشی خود با پزشک مشورت کنید تا در مورد سایر انواع تمریناتی که می توانید در طول حاملگی، بسته به شرایطتتان با اطمینان انجام دهید، اطلاع کسب کنید.

تمرینات یوگا را انجام دهید

تمرین یوگا در حین بارداری یکی از بهترین راه های حفظ جسمی و متعادل نگه داشتن ذهن است. این تمرینات در کنترل بیش فعالی در طول بارداری نیز موثر هستند.

ترکیبی از موقعیت های فیزیکی، تمرینات تنفسی و تکنیک های آرام بخش عمیق استفاده شده در یوگا، باعث آرامش و تقویت سیستم عصبی مرکزی می شود و این عامل به نوبه خود کمک می کند تا علائم ADHD بهتر کنترل شود.

در عین حال، انجام یوگا در حین بارداری برای جنین بسیار سودمند است، به شرطی که اقدامات احتیاطی خاصی را رعایت کنید. با این حال، از انجام تمرینات یوگادر سه ماهه اول بارداری که روی کمر فشار بیشاز حد وارد می کند، به شدت اجتناب کنید. چنین ورزش هایی می توانند جریان خون ارسالی به رحم را کاهش دهند.

همچنین، از تمریناتی که حاوی کشش عضلات هستند، به ویژه کشش عضلات شکم به شدت اجتناب کنید. یادتان باشد که همیشه باید یوگا را زیر نظر متخصص آموزش دیده انجام دهید و در مورد وضعیت سلامتی خود مربی ورزشی و پزشک خود را مطلع سازید.

مدیتیشن ذهن را امتحان کنید

آرامش و مثبت اندیشی در زمان حاملگی، بیش از هر زمان دیگری برای بدنتان مهم است. اگر دچار ADHD هستید، این ویژگی اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند.برای اطمینان از ایجاد آرامش در بدن و مثبت اندیشی در ذهن، مراقبه ذهنی بسیار کمک کننده است. این حرکت به شما کمک می کند که با خواسته های بدن و ذهن خود مقابله کنید و به نوزاد خود از راه های مختلفی بهره برسانید.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در نشریه Attention Disorders منتشر شده است نشان داد که شرکت کنندگان مبتلا به ADHD که مدیتیشن و تمرکز ذهنی را دریافت کرده اند، با کاهش علائم بی نظمی و تحریک پذیری ناشی از این بیماری مواجه شدند.

مدیتیشن همچنین استرس حاملگی را کم می کند. استرس در این دوران می تواند پاسخ التهابی ایجاد کند و باعث کاهش وزن جنین یا زایمان زودرس شود. استرس همچنین ممکن است اثرات بلند مدتی بر روی جنین شما داشته باشد و منجر به مشکلات رشدی و بیش فعالی شدید در او شود.

به اندازه کافی بخوابید

تغییرات هورمونی در بدن و افزایش وزن کودک می تواند برای زنان باردار، لذت بردن از خواب با کیفیت را دچار مشکل کند. بر طبق گزارش National Institutes of Health، در حین بارداری، ممکن است زنان به چند ساعت خواب بیشتر در شب یا چند دقیقه چرت زدن در طول روز نیاز داشته باشند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در Sleep Medicine Reviews منتشر شده است، گزارش می دهد که زنان باردار نیاز به خواب کافی دارند تا نوزاد خود را تغذیه کنند و انرژی مورد نیاز خودشان را برای فرآیند زایمان فراهم کنند.

این مطالعه دیگر نیز نشان می دهد که محرومیت از خواب در دوران بارداری با موارد زیر ارتباط دارد:

  • زایمان طولانی تر
  • افزایش درک درد زایمان
  • احساس ناراحتی در طول زایمان
  • افزایش نیاز به سزارین
  • زایمان زودرس
  • افزایش سطح سیتوکین التهابی در سرم

همچنین، خواب کافی و با کیفیت می تواند به بهبود علائم ADHD، مانند تحریک پذیری و بی توجهی کمک کند. از سوی دیگر، اختلالات خواب می توانند علائم ADHD را بدتر کنند.

به رژیم غذایی و تغذیه خود توجه کنید

رعایت رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب در دوران بارداری نیز در کنترل بیش فعالی در طول بارداری نقش دارد.هم بدن و هم مغز نیاز به انواع مختلفی از مواد مغذی دارند تا بتوانند به درستی عمل کنند. بنابراین شما باید در دوران بارداری از یک رژیم متعادل تبعیت کنید تا اطمینان حاصل شود که سلامت شما و جنین تان در خطر نیست.

خوردن مواد غذایی غنی از پروتئین برای افزایش تولید دوپامین در مغز، که به شما کمک می کند تمرکز کنید، اهمیت زیادی دارد. همچنین مواد غذایی غنی از منیزیم را برای کمک به کاهش تحریک پذیری، افزایش توجه و کاهش سردرگمی روانی مصرف کنید.

مصرف ویتامین های مخصوص بارداری و مواد غذایی غنی از اسید های چرب برای مغز و کنترل بیش فعالی در طول بارداری مفید است. مواد غذایی دیگر که ممکن است مفید باشند عبارتند از:

  • مواد غذایی غنی از ویتامین B6
  • مواد غذایی غنی از روی
  • مواد غذایی غنی از کلسیم

احتیاط: در طول بارداری، بدون مشورت با پزشک، مکمل مصرف نکنید.

سایر نکات در مورد کنترل بیش فعالی در طول بارداری

  1. توصیه می شود که در این دوران رژیم غذایی بدون گلوتن را رعایت کنید تا رفتار و تفکرتان بهبود پیدا کند.
  2. در این دوران در طول روز برای جلوگیری از علائم ترک خوردگی پوست و آسیب های عاطفی، به اندازه کافی آب بنوشید.
  3. با خانواده تان زمان کافی را صرف کنید.
  4. به دنبال راه های جدید برای بهبود ارتباط خود با جنین تان باشید.

همچنین بخوانید:

بیش فعالی در بزرگسالان | علل، علائم، تشخیص و درمان اختلال کم توجهی

درمان بیش فعالی کودکان

فرق کودک بیش فعال با کودک شیطان

با کودکان بیش فعال خود چه کنیم؟

همه چیز در مورد ریتالین، داروی کودکان بیش فعال



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits