دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت ورم سینه خانم ها چیست؟
39
زمان مطالعه: 13 دقیقه
التهاب یا عفونت پستان عارضه‌‌ای است که در آن بافت سینۀ مادر به شکل دردناکی ملتهب می‌شود. این عارضه معمولاً هر بار فقط یک سینه را مبتلا می‌کند.

دلایل بزرگی و التهاب پستان زنان چیست؟

برای دانستن علل و درمان بزرگ شدن پستان و التهاب سینه در بانوان با دلگرم همراه باشید. هنگامی که بافت پستان دچار عفونت گردد و در اثر آن درد، ورم، قرمزی و گرمی در پستان به وجود بیاید، به آن ماستیت اطلاق می‌ شود. افراد مبتلا به ماستیت ممکن است دچار تب و لرز نیز شونداین بیماری بیشتر در زنان شیرده اتفاق می ‌افتد. ورم پستان اغلب در سه ماه اول شیردهی رخ می‌دهد (سه ماهه پس از زایمان)، اما ممکن است که در ادامه دوران شیردهی نیز ایجاد شود.روش برخورد با این بیماری بسیار مهم و حساس است، زیرا تشخیص و درمان زودهنگام آن نه تنها به نفع مادر است، بلکه سلامت و تغذیه نوزاد را نیز تحت تأثیر قرار می ‌دهد.گاهی اوقات ورم پستان آن قدر برای مادر ایجاد ناراحتی می‌ کند که منجر به ندادن شیر به نوزاد می‌ شود و مادر مجبور به تغذیه نوزاد با شیر خشک می‌ شود.

ورم و التهاب پستان یا ماستیت

بیماری های خوش خیم پستان عارضه های بسیار شایع و در عین حال بسیار گیج کننده بوده و سبب آن تا اندازه ای مبهم و ناشناخته مانده است. فیزیولوژی و پاتولوژی این بیماری ها معما نیست و درمان آنها تجربی بوده و فقط تا حدی رضایت بخش است. در فرهنگ و ادبیات پزشکی، مطالعات زیادی وجود دارد که ناهنجاری ها و بیماری های خوش خیم پستان را به تغییر اصلی این فرآیند تا کنون ناشناخته و نامعلوم باقی مانده است. تغییرات دوره ای را که معمولاً و به طور طبیعی در پستان رخ می دهد می تواند به درجه ی تحریک هورمونی مربوط دانست. تغییر در پاسخ فیزیولوژیک را هم ممکن است تا حدی به تغییرات پیچیده پرولیفراسیون اپی تلیال، رشد و نمو دوره ای، برگشت، تغییرات عروقی و ترشحی و نیز تغییرات تعادل آب بدن، تحت تأثیر هورمونهای غدد مترحشه ی داخلی مربوط دانست.همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغییرات فیزیولوژیک پستان زنان به اینجا ( تغییرات سایز پستان ) مراجعه و به معلومات خود بیافزایید. در انسان و نیز در حیوان، یک چنین تغییرات تدریجی وسیعی، از پاسخگویی به هورمون ها وجود دارد. این وضع نه تنها در مورد یک اندام مانند پستان صادق است، بلکه همچنین در مورد قسمت های مختلف پستان واحدی هم صدق می کند. پستان تنها یک عضو از نظر هنر زیبایی نیست، بلکه بیشتر عضوی دینامیک است و همانطور که وُمَک می گوید: زمان ممکن است بعد چهارم فیزیولوژی پستان باشد» یعنی واکنش یک عده بافتهای هدف نسبت به محرک و انگیزه ها اختصاصی و مخصوص، طی دوره ای طولانی است.

التهاب پستان

بزرگ شدن پستان زنان

وجود پستان های بزرگ غیر طبیعی ممکن است مسئله مشکلی را برای پزشکان پیش بیاورد. در حالی که این بیماران از نظر تعدا در مقایسه با مبتلایان به ماستیت کیستی کم اند، ناراحتی و نگرانی حاصل از آن اهمیتی به مراتب بیشتر دارد. رشد زیاد پستان گاهی ممکن است در زنانی دیده شود که قبل از ازدواج اندازه پستان نشان طبیعی بوده است. از طرف دیگر بزرگی مشخص پستانها ممکن است معلول رشد و نمو پیشرونده و زیاد بافت پستان همزمان با شروع قاعدگی باشد که در این صورت بزرگ شدگی باکره ای پستان ها نامیده می شود.پستان ها ممکن است به دنبال یک سری اعمال مختلف جراحی مانند: هیسترکتومی یا اورکتو می بزرگ شوند. حتی گاهی بعد از عمل جراحی شکم، برای عوارضی که اصولاً به دستگاه ادراری تناسلی مربوط نبوده، رشد غیر طبیعی پستان ها گزارش شده است. مکانیسم بزرگ شدگی حاصله یا عوامل اتیولوژیک مسئول گالاکتوریا در چنین مواردی هنوز شناخته نشده است. تصور می رود که این بزرگ شدگی ناشی از ترشح یک فاکتور هیپوتالاموسی باشد؛ که آن نیز موجب آزاد شدن هورمون های ماموتروپین از هیپوفیز و در نتیجه بزرگ شدگی پستان گردد.فیبروکیستیک پستان به شکل فیبروز و کیست های بسیار ریز در پستان مشخص می شود که در بعضی مواقع احتمال افزایش و بزرگ شدن کیست ها وجود دارد، ولی در اغلب موارد اندازه آن ها بسیار ریز است.

اغلب زنان خصوصا در قسمت فوقانی خارجی سینه توده هایی دارند. همراهی این توده ها با درد و کیست پستان بیماری فیبروکیستیک پستان نام دارد. این عارضه تغییر حالت خاص سینه است، ولی بیماری تلقی نمی شود، زیرا اغلب زنان در زمانی از عمر خود میزانی از این حالت را تجربه می کنند و نزدیک به عادت ماهانه دچار ورم و سنگینی و همچنین دردناک شدن پستان می شوند.در حالت فیبروکیستیک، در نزدیکی زمان عادت ماهانه به دلیل بالا رفتن سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در خون و حساس بودن نسج سینه به این هورمون ها، با بزرگ شدن غدد مترشحه شیر و مجاری آنها واحتباس آب در سینه ، پستاندچار تورم و سنگینی می شود و به دنبال آن دردناک می شود.بعد از شروع سیکل ماهانه به دلیل کاهش هورمون استروژن در خون، درد سینه ها به میزان زیادی برطرف می شود و فرد احساس راحتی می کند. این حالت در بعضی افراد به شکل خفیف و فقط چند روز قبل از عادت ماهانه شروع می شود و با آغاز این دوران کاملا از بین می رود، اما در بعضی از افرادی که به حالت شدید به این عارضه مبتلا هستند، ممکن است دوره طولانی تری سینه شان دردناک باشد تا جایی که در گروهی از این افراد فقط یک هفته بعد از پریود، سینه ها بدون درد است و بعد از این دوران دوباره سینه ها شروع به تورم می کنند و دردناک می شوند و حدود دو تا سه هفته این درد طول می کشد تا عادت ماهیانه بعدی اتفاق بیفتد.در بعضی از موارد ممکن است خانم ها این درد سینه را به طور همیشگی داشته باشند و به دلیل تداوم درد، آن را علامتی از سرطان پستان بدانند و به پزشک مراجعه کنند، در این هنگام پزشک موظف است که در ابتدا بیمار را تحت معاینه کامل قرار دهد و سونوگرافی و در صورت لزوم ماموگرافی درخواست کند تا مشخص شود آیا علاوه بر زمینه فیبروکیستیک، بیماری دیگری و یا توده ای در سینه وجود دارد یا خیر.در صورتی که پزشک معالج بعد از چکاپ کامل اطمینان پیدا کرد که به غیر از زمینه فیبروکیستیک، مساله دیگری وجود ندارد، به شخص این اطمینان را می دهد که این عارضه، عادی و قابل درمان است و تا حدودی زیادی نگرانی بیمار را کاهش می دهد

انواع کیست سینه زنان

کیست‌های پستان دو نوع ساده و کمپلکس دارند. کیست‌های ساده، دیواره صافی دارند و داخل آنها مایع زلالی وجود دارد. بیشتر خانم‌ها دچار این نوع کیست می‌شوند که بی‌خطر است و بیمار فقط باید تحت‌نظر باشد. کیست کمپلکس ممکن است دیواره ضخیمی داشته و توپر یا چندحفره‌ای باشد. با توجه به نظر جراح یا رادیولوژیست، گاهی از این نوع کیست‌ها نمونه‌برداری انجام می‌شود. نمونه‌برداری می‌تواند باز (جراحی) یا با سوزن‌های ضخیم باشد.شایع ترین علامت فیبروکیستیک، درد سینه همراه با ورم است.در بعضی از مواردی که شدت درد سینه کم باشد، بیمار پس از مراجعه به پزشک و اطلاع از این موضوع که این تغییر در پستان عارضه ای عادی است، این درد را تحمل می کند، ولی در بعضی موارد که شدت درد زیاد است، بیمار نیازمند درمان دارویی است. شدت درد سینه ناشی از فیبروکیستیک در دوران عادت ماهانه متفاوت است که عواملی همچون مصرف مواد محرک کافئین دار از جمله کاکائو، نوشابه های گازدار و قهوه در رژیم غذایی و مواجه با استرس و اضطراب می تواند این درد را افزایش دهند.در قدم اول برای درمان زنان مبتلا به فیبروکیستیک، در صورتی که بیمار برای کاهش درد نیاز به مصرف دارو داشته باشد، با تجویز ترکیبات ویتامین ای و روغن گل مغربی تا میزان زیادی می توان درد را کاهش داد و همزمان به بیمار توصیه می شود که رژیم غذایی ذکر شده را رعایت کند.در مواردی که شدت درد زیاد باشد، از درمان های دارویی دیگر مانند تاموکسیفن و دانازول استفاده می شود.

علائم ورم و بزرگی سینه

علایم شایع التهاب سینه

توده ها معمولاً در هر دو پستان وجود دارند. ممکن است تنها یک توده وجود داشته باشد، اما معمولاً چندین توده وجود دارد.وقتی که روی این توده ها با نوک انگشتان فشار آورده می شود، بافت آن مقاومت نشان می دهد و فشرده نمی شود. این توده ها ممکن است به هنگام لمس دردناک باشند.درد در کل پستان ، خصوصاً درست قبل از شروع عادت ماهانه ، این توده ها غالباً قبل از عادت ماهانه بزرگ می شوند و بعد از آن کوچک می شوند. اندازه توده ها متغیر است . اگر توده ها نسبتاً بزرگ و در سطح پستان باشند، می توان آنها را به راحتی حرکت داد. توده های عمقی را شاید بتوان از سرطان پستان افتراق داد. ترشح از نوک پستان.

علایم ماستیت چیست؟

  • حساس بودن پستان نسبت به تماس
  • ضعف عمومی بدن
  • ورم بافت پستان
  • در تمام مدتی که نوزاد از سینه مادر شیر می‌ مکد، مادر احساس درد و سوزش می ‌کند.
  • قرمز شدن پوست سینه تب و لرز

حتماً بخوانید:
پیشگیری و درمان عفونت پستان (ماستیت یا تب شیر) در دوران شیردهی

پیشگیری و درمان عفونت پستان (ماستیت یا تب شیر) در دوران شیردهی

به طور کلی عفونت های پستان به دو قسم اصلی است : عفونت پستان در دوران شیر دهی و عفونت پستان در دوران غیرشیردهی - عفونت پستان امکان دارد ناشی از یک…

علل ماستیت چه می‌باشد؟

۱- مسدود شدن مجرای شیر: اگر در طی شیردهی احساس می ‌کنید که یک سینه به طور کامل تخلیه نمی‌ شود و مقداری شیر هنوز هم در سینه باقی مانده است، ممکن است مجرایی در سینه شما مسدود شده باشد که سبب برگشت شیر می‌شود و همین امر منجر به عفونت سینه می‌شود.
۲- وارد شدن باکتری به بافت سینه: باکتری‌های سطح پوست و یا باکتری‌هایی که در دهان نوزاد وجود دارند ممکن است وارد مجاری شیر بافت پستان شوند و یا از ترک‌هایی که در بافت سینه وجود دارند وارد شوند. باکتری‌های وارد شده می‌ توانند تکثیر پیدا کنند و عفونت را در بافت سینه ایجاد کنند.

عوامل خطر ابتلا به ورم پستان چه می‌باشد؟

شیردهی در طی هفته اول پس از زایمان
ترک نوک پستان، اگرچه ممکن است بدون ترک خوردن هم ماستیت ایجاد شود.
استفاده از یک روش شیردهی به طوری که یک سینه به طور کامل تخلیه نشود.– استفاده از سینه بندهای تنگ، زیرا جریان شیر در سینه محدود می‌ شود و سبب بروز ورم سینه می ‌شود.
خستگی بیش از حد مادر، زیرا بر جریان شیر تأثیر می‌ گذارد.
زنانی که در شیردهی‌های قبلی خود سابقه ابتلا به ورم پستان را داشته‌ اند، بیشتر در معرض ابتلا به ورم پستان می باشند.

  • شکاف لب یا کامـ
  • مشکلات در آغوش گرفتن و تماس با نوزاد
  • عدم شیردهی
  • سوءتغذیه مادر
  • عفونت نوک پستان
  • استفاده از شیردوش دستی پستان
  • ابتلا به عفونت مخمری

درمان ماستیت

درمان ورم پستان چه می ‌باشد؟

مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند، باید با علائم این بیماری آشنا باشند تا در صورت ابتلا به آن، روش‌های درمانی را تحت نظر پزشک انجام دهند.درمان ماستیت با بهبود روش شیردهی آغاز می‌شود. در صورتی که مادر شیر دادن به نوزاد را طی ابتلا به ماستیت متوقف کند، احتمال بیشتری دارد که دچار آبسه شود. گفتگو با یک مشاور شیردهی مجرب اغلب بسیار ارزش دارد. مادرانی که به این بیماری مبتلا هستند، باید به مقدار کافی استراحت کنند، مقدار زیادی مایعات بنوشند و از کمپرس گرم و سرد برای پستان استفاده کنند.به آرامی باید پستان ورم کرده را ماساژ دهند. این مادران می‌توانند با تجویز پزشک برای رفع تب، از استامینوفن و یا ایبوبروفن استفاده کنند. این دو قرص خطری برای شیردهی ندارند. معمولا در این شرایط آنتی بیوتیک تجویز نمی ‌شود، مخصوصا اگر برای بار اول به ورم پستان مبتلا شده باشید و احساس بدتر شدن نمی‌ کنید. اما اگر شرایط فرد وخیم بود و هر ساعت احساس بدتر شدن می‌کرد، تحت نظر پزشک می‌تواند نسبت به مصرف آنتی بیوتیک اقدام کند.

حتماً بخوانید:
علت درد زیر پستان و سمت راست قفسه سینه چیست؟

علت درد زیر پستان و سمت راست قفسه سینه چیست؟

گرچه درد ناگهانی در قسمت پایین و راست قفسه سینه معمولا به حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی مرتبط نیست، ولی می‌تواند علامتی هشداردهنده در مورد سلامتی…

گونه های بزرگی پستان متعدد است :

الف : بزرگ شدگی پستان غده ای خالص، که در بلوغ دختران جوان مشاهده می شود و به نام بزرگیهای واقعی معروف است.

ب : بزرگ شدگی پستان مختلط ؛ که در اثر ازدیاد چربی و غدد پستانی به وجود می آید و اغلب بعد از زایمان و شیردهی ظاهر می شود.

ج : بزرگ شدن پستان چربی خالص، که در سنین اوج فعالیت تناسلی به وجود می آید و بزرگی های کاذب نامیده می شود.

از نظر پاتوژنی، پستان به تدریج بزرگ می شود و ازدیاد حجم آن در دوره آبستنی و شیر دهی است، که از نظر فیزیولوژی خودش را برای شیردهی آماده می کند. همچنین کوچک شدن آن در مرحله یائسگی است که با وقفه عمل تخمدان ها ارتباط دارد. تمام این اعمال مربوط به هورمون های پروژسترون و استرادیول است که بر روی مجاری شیری و روی آسینی ها اثر می گذارد.از نظر آسیب شناسی، نمو پستان و بزرگی آن می تواند در هر یک از مراحل زندگی تناسلی بویژه در دوره های بلوغ، آبستنی، شیردهی و بعد از شیردهی مشاهده شود؛ اما خیلی کم، بزرگ شدگی پستان را بعد از یائسگی گزارش کرده اند. بنا به عقیده ای ، در بزرگ شدگی پستانها، مقدار فولیکولین در ادرار زیاد می شود و عقیده ای دیگر سبب را عدم توازن فعالیت هیپوفیز و تخمدان می داند.بزرگی پستان گاهی سبب افتادگی پستان می شود، که در این مورد عضلات سینه ای و نیام عرضی که از اعضای نگاه دارنده پستان هستند نقش مهمی به عهده دارند.

هشدارها :

۱- یکی از شایع‌ترین عوارض ماستیت، قطع شیردهی به نوزاد است. باید به مادران فواید فراوان شیردهی یادآوری شود و تشویق شوند که آن را حفظ کنند. متاسفانه برخی مادران هنگام مواجهه با این مشکل و یا کوچک ‌ترین مشکل در سینه خود، سریعا شیردهی به نوزاد را قطع می ‌کنند. قطع شیردهی هم به ضرر مادر است و هم نوزاد.شیر دادن به نوزاد در این شرایط، باعث بهبودی سریع‌ تر مادر می شود، زیرا سینه‌ها تخلیه می‌ شوند و از آبسه پستان جلوگیری خواهد کرد.

۲- مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند، باید بدانند که شیر دادن به نوزاد از همه چیز مهم‌ تر است. اگر واقعا در این شرایط احساس کردند که نمی‌ توانند به نوزاد خود شیر دهند می‌توانند شیر خود را بدوشند و شیر دوشیده شده را به او بدهند (استفاده از برخی شیردوش‌ها فشار کمتری نسبت به مکیدن نوزاد ایجاد می‌کند).برای چند روز از فرد دیگری که اصطلاحا به آن دایه گفته می‌ شود بخواهند تا به نوزادشان شیر دهد. در این شرایط همسر و خانواده‌های زن و شوهر، باید حمایت عاطفی و فکری خود را از مادر دریغ نکنند تا هر چه سریع تر بهبودی کامل پیدا کند.

۳- هنگام استراحت، به روی شکم خود و یا هر حالتی که به سینه‌ها فشار وارد می‌ کند، نخوابید.
۴- از استرس و فکرهای ناامیدکننده در این باره پرهیز کنید. کاهش استرس در این شرایط یعنی نزدیک شدن به بهبودی.
۵- شیردهی دورانی حساس می ‌باشد. بنابراین اگر هر گونه بیماری و ناراحتی پیدا کردید، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید و دستورالعمل‌های لازم را به کار بگیرید تا به هر قیمتی که شده، نوزاد خود را از شیر مادر محروم نکنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (39 رای)  

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

زهرا | ۷ سال پیش
خانم مهسا سلام، چند وقتی هست که من هم دچار همین مشکل شدم.خیلی پی گیری کردم ولی نتیجه ای نداشت.اگر ممکنه بفرمایید از چه طریقی میتونم باهاتون تماس بگیرم.تا بتونم از رژیم غذایی که فرمودید استفاده کنم. از کمکتون بسیار سپاسگذارم.
0
0
مهسا | ۷ سال پیش
باسلام .اگه تصمیم قطعی به کوچک کردنش دارید مربی بدنسازی هستم میتونم بارزیم غذایی سه ماهه به فرم دلخواهت برسونم لطفاتماس بگیر درضمن اس بده اولش چون به غریبه ها جواب نمیدم
2
0
دلارام | ۷ سال پیش
سلام بنده 35سالمه اززمان بلوغ به بزرگی سایز پستان هردوطرف مبتلا شدم هر دکتری هم رفتم به نتیجه نرسیدم وبدون اینکه داروی هورمونی مصرف کنم به رشد ادامه میدن اگه ممکنه ممنون میشم کمکم کنید.
0
2
میترا | ۷ سال پیش
میخواستم بپرسم ایا بزرگی سینه در دختران میتواند علتی بغیر از انچه در بالا گفته شد داشته باشد مثلا ماساژ یا مالیده شدن توسط جنس مخالف؟واگر جواب مثبت هست ایا اثرش موقت هست یا دایمی؟ممنون, ببخشید بجای نظر سوال پرسیدم,
3
5

hits