دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد برچسب ضد بارداری
29
زمان مطالعه: 11 دقیقه
برچسب ضد بارداری روشی بسیار آسان برای پیشگیری از بارداری است. در این مقاله همه آنچه باید درمورد برچسب پیشگیری از بارداری بدانید را برای شما آورده ایم

مجله دلگرم | پچ ضد بارداری یک برچسب کوچک است که از طریق پوست هورمون هایی را وارد بدن کرده که از بارداری جلوگیری میکند.

حقایقی درباره برچسب پیشگیری از بارداری

- اگر برچسب را بدرستی استفاده کنید، تنها 1 درصد امکان خطا وجود دارد.

- هر عدد برچسب 1 هفته کارایی دارد. هر هفته و به مدت 3 هفته باید برچسب را تعویض کرده و در هفته چهارم نباید برچسب داشته باشید.

- استفاده از برچسب پچ راهکاری بسیار آسان برای جلوگیری از بارداری است و حتی اگر مریض باشید هم کارایی خودش را حفظ میکند.

- پس از چسباندن برچسب میتوانید براحتی به استخر بروید، دوش بگیرید و یا فعالیت های ورزشی تان را انجام دهید. استفاده از برچسب هیچگونه محدودیتی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

- استفاده از برچسب میتواند به کاهش ناراحتی های دوران قاعدگی کمک بکند.

- نصب برچسب میتواند فشار خون تان را افزایش دهد و برخی خانم ها عوارضی همچون سردرد را تجربه میکنند.

- احتمال بسیار کمی وجود دارد که برخی خانم ها پس از استفاده از برچسب دچار لخته شدن خون بشوند.

- برچسب ضد بارداری ممکن است از سرطان تخمدان، سرطان رحم و سرطان روده جلوگیری کند.

- برچسب ضد بارداری ممکن است برای خانم های سیگاری، بالای 35 سال و یا بیش از 90 کیلو تاثیر گذار نباشد.

- برچسب پیشگیری از بارداری از شما در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمیکند ، بنابراین باید همچنان از کاندوم استفاده کنید.

عملکرد برچسب پیشگیری از بارداری چگونه است؟

برچسب روزانه مقداری هورمون از طریق پوست وارد جریان خون میکند و بدین ترتیب از بارداری جلوگیری میشود.

برچسب پیشگیری از بارداری از همان ترکیبی استفاده میکند که در قرص ترکیبی ضد بارداری نیز وجود دارد. (هورمون های استروژن و پروژسترون) و عملکرد آن هم کاملا شباهت دارد. (هر دو از آزاد شدن تخمک جلوگیری میکنند)

همچنین مخاط دهانه رحم را نیز غلیظ تر کرده و موجب سخت تر شدن عبور اسپرم ها از دهانه رحم و همچنین نازک تر شدن رحم میگردد که این موضوع هم احتمال باروری تخمک را کاهش میدهد.

روش استفاده از برچسب پیشگیری از بارداری

اولین برچسب را بزنید و به مدت 7 روز آن را نگهدارید. در روز هشتم برچسب قبلی را برداشته و یک برچسب جدید بزنید. به همین ترتیب به مدت 3 هفته برچسب ها را تعویض کنید و پس از هر 3 هفته، یک هفته را بدون استفاده از برچسب بگذرانید.

در هفته ای که برچسب نمیزنید ممکن است خونریزی داشته باشید که شبیه به پریود است اما این اتفاق ممکن است همیشه و برای همه نیافتد.

پس از هفته چهارم که برچسب نداشتید، دوباره سیکل 3 هفته برچسب، یک هفته استراحت را ادامه دهید. حتی اگر خونریزی دارید، پس از هفته چهارم، دوباره استفاده از برچسب را شروع کنید.

برچسب ضد بارداری را کجا نصب کنم؟

برچسب را باید مستقیما بر روی پوست بزنید. برچسب را در هر قسمتی از بدن که تمیز، خشک و خیلی پر مو نباشد میتوانید بچسبانید. برچسب را نباید در این قسمت ها نصب کنید:

  • بر روی زخم و یا قسمتی از پوست که ملتهب شده است.
  • در قسمتی که ممکن است بر اثر پوشیدن لباس های تنگ، برچسب کنده بشود.
  • بر روی سینه ها

برای کاهش احتمال ایجاد التهاب پوستی، هر هفته محل نصب برچسب را تغییر دهید.

برچسب پچ چه زمانی عمل میکند؟

اگر از برچسب در روز های اول تا پنجم پریود استفاده کنید، بلافاصله در برابر بارداری محافظت خواهید شد اما اگر پس از روز پنج باشد باید به مدت 7 روز از روش های پیشگیری از بارداری دیگر (کاندوم) نیز استفاده کنید.

درباره اینکه چه مدت پس از نصب برچسب نیاز به استفاده از روش های پیشگیری دیگر دارید میتوانید با یک پزشک یا پرستار مشورت کنید.

اگر برچسب کنده شد چکار کنم؟

برچسب ضدبارداری خیلی قوی است و نباید براحتی بیافتد. این برچسب ها حتی پس از دوش گرفتن، شنا کردن، استفاده از جکوزی و سونا نیز چسبندگی خود را حفظ میکنند.

اما بهرحال اگر برچسب کنده شد اقدامی که باید انجام دهید بستگی به روز هایی که برچسب بر روی بدن بوده و مدت زمانی که افتاده ارتباط دارد.

اگر به مدت 48 ساعت و یا کمتر افتاده:

  • در صورتی که هنوز خاصیت چسبندگی دارد، هرچه سریعتر آن را دوباره بچسبانید.
  • اگر چسبنده نیست، یک برچسب جدید بچسبانید و هرگز برای جلوگیری از افتادن دوباره آن از بانداژ و یا هرگونه پوشش دیگری استفاده نکنید.
  • طبق همان روال همیشگی (همانطور که توضیح داده شد) از برچسب ها استفاده و آن ها را تعویض کنید.
  • اگر قبل از افتادن برچسب، بطور صحیح به مدت 7 روز به بدن چسبیده بوده باشد، شما در برابر بارداری مقاوم هستید و نیازی نیست از روش های پیشگیری دیگری استفاده کنید.
  • اگر برچسب پس از 6 روز و یا کمتر افتاد، باید به مدت 7 روز کاندوم استفاده کنید.

اگر برچسب به مدت 48 ساعت یا بیشتر افتاده است:

  • هرچه سریعتر یک برچسب دیگر نصب کرده و از یک سیکل زمانی جدید استفاده کنید. (یعنی برنامه سه هفته استفاده از برچسب، یک هفته استراحت را از ابتدا شروع کرده و روز آغازین روزی خواهد بود که برچسب را نصب کرده اید)
  • از روش های پیشگیرانه دیگر مثل کاندوم به مدت 7 روز استفاده کنید.
  • اگر در دوره 7 روزه پس از نصب برچسب رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید حتما به پزشک مراجعه کرده تا در صورت نیاز از روش های پیشگیری اورژانسی از بارداری استفاده شود.

اگر فراموش کردم برچسب را بردارم چکار کنم؟

اگر پس از هفته اول یا دوم فراموش کنید که برچسب را بردارید، اقدامی که باید انجام دهید بستگی که ساعت هایی است که برچسب اضافه تر روی بدن مانده.

اگر برچسب کمتر از 48 ساعت (اضافه) مانده (یعنی کلا 8 یا 9 روز بشود) :

  • برچسب قدیمی را برداشته و یک برچسب جدید نصب کنید.
  • طبق روال عادی از برچسب ها استفاده کرده و با توجه به سیکل زمانی گذشته، در همان زمان های تعیین شده قبلی برچسب را تعویض کنید.
  • نیازی نیست از روش های پیشگیری دیگر (مثل کاندوم) استفاده کنید چراکه در برابر بارداری محافظت شده هستید.

اگر برچسب بیش از 48 ساعت (اضافه) مانده (یعنی حدودا 10 روز یا بیشتر) :

  • به سرعت یک برچسب جدید نصب کنید.
  • در اینجا باید یک سیکل زمانی جدید آغاز کنید. (دوره 3 هفته استفاده از برچسب و یک هفته استراحت شما در اینجا دوباره آغاز میشود.)
  • باید به مدت 7 روز پس از نصب برچسب از کاندوم استفاده کنید تا مطمئن باشید که باردار نخواهید شد.
  • اگر در دوره 7 روزه پس از نصب برچسب رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید حتما به پزشک مراجعه کرده تا در صورت نیاز از روش های پیشگیری اورژانسی از بارداری استفاده شود.

اگر فراموش کردید که پس از هفته سوم برچسب را بردارید، در اسرع وقت آن را جدا کنید. هفته چهارم خود را (هفته بدون برچسب) ادامه دهید و طبق برنامه قبلی پس از اتمام این هفته، دوباره برچسب بزنید و سیکل زمانی را ادامه بدهید. (حتی اگر خونریزی دارید)

در این شرایط احتمال باردار شدن وجود ندارد و نیازی نیست از روش های پیشگیری دیگر استفاده کنید. در هفته چهارم (هفته بدون برچسب) ممکن است خونریزی داشته و یا نداشته باشید.

اگر پس از هفته چهارم فراموش کردید برچسب بزنید چکار باید کرد؟

بلافاصله پس از اینکه بیاد آوردید یک برچسب جدید نصب کنید. زمان نصب برچسب اولین روز سیکل جدید خواهد بود.

اگر کمتر از گذشت 48 ساعت (اضافه) باشد (یعنی هفته بدون برچسب کمتر از 9 روز شده باشد) در صورتی که برچسب ها را طبق برنامه قبلی نصب کنید همچنان بارور نخواهید بود.

اگر بیش از 48 ساعت (اضافه) است که فراموش کردید برچسب را نصب کنید (یعنی هفته بدون برچسب 10 روز یا بیشتر شده باشد) امکان بارداری شما وجود دارد و به همین دلیل باید به مدت 7 روز از کاندوم استفاده کنید.

!!! اگر در دوره 7 روزه پس از نصب برچسب رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید حتما به پزشک مراجعه کرده تا در صورت نیاز از روش های پیشگیری اورژانسی از بارداری استفاده شود.

خونریزی در هفته چهارم (هفته بدون برچسب)

برخی خانم ها همیشه در هفته چهارم خونریزی ندارند. اگر از پچ به درستی استفاده کرده باشید و دارو هایی که ممکن است باعث ایجاد اختلال با برچسب بشود مصرف نکرده باشید، این مسئله جای نگرانی ندارد.

اگر نگران عدم خونریزی هستید، به پزشک مراجعه کرده و یا تست بارداری انجام دهید.

اگر بیش از 2 هفته (2 تا از هفته های چهارم) خونریزی نداشتید، حتما با پزشک مشورت کنید.

چه کسانی میتوانند برچسب پیشگیری از بارداری استفاده کنند؟

برچسب ضد بارداری برای همه مناسب نیست بنابراین اگر در اگر قصد استفاده از این روش جلوگیری از بارداری را دارید ، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید.

اگر یکی از شرایط زیر را دارید به احتمال زیاد نمیتوانید از برچسب ضد پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

  • احساس میکنید که ممکن است باردار باشید.
  • در حال شیردهی به کودکی هستید که تنها 6 هفته دارد یا جوان تر است.
  • سیگار میکشید و بالای 35 سال هستید.
  • بالای 35 سال هستید و از زمان ترک سیگار شما کمتر از یکسال میگذرد.
  • اضافه وزن زیادی دارید.
  • از برخی دارو های خاص مثل آنتی بیوتیک ها و برخی دارو های گیاهی همچون گل راعی و یا دارو هایی که برای درمان ایدز، صرع و سل استفاده میشود مصرف میکند.

همچنین اگر یکی از شرایطی که در ادامه میاید را دارید و یا در گذشته داشته اید هم نمیتوانید از برچسب های ضد بارداری استفاده کنید.

مزایا و معایب برچسب ضد بارداری

مزایا:

  • نصب آسان و عدم تداخل با رابطه جنسی
  • مانند قرص های پیشگیری از بارداری نیازی نیست که هر روز زمان مصرف آن را بیاد داشته باشید. و تنها هفته ای یکبار باید برچسب تعویض شود.
  • هورمون های موجود در برچسب از طریق معده و شکم جذب نمیشود به همین دلیل اگر مریض باشید (مثل اسهال و استفراغ) هم برچسب کارایی خود را حفظ میکند.
  • برچسب پیشگیری از بارداری میتواند به منظم تر شدن و کاهش درد و مشکلات قاعدگی کمک کند.
  • میتواند ریسک سرطان رحم، تخمدان و روده را کاهش دهد.
  • ممکن است خطر ابتلا به کیست تخم دان و بیماری های سینه (بغیر از سرطان سینه) را کاهش دهد.

معایب:

  • از لحاظ ظاهری نمایان است.
  • ممکن است باعث التهاب و ناراحتی پوست شود.
  • از شما در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمیکند و به همین دلیل همچنان باید از کاندوم استفاده کنید.
  • برخی خانم ها ممکن است در دفعات ابتدایی استفاده از برچسب برخی عوارض جانبی همچون سردرد، حالت تهوع، حساس شدن سینه ها و تغییرات خلق و خو را تجربه کنند. (این عوارض معمولا پس از چند ماه از بین میرود)
  • خونریزی بین پریود ها در چند سیکل ابتدایی استفاده از برچسب شایع است. این مسئله در صورتیکه از برچسب به درستی استفاده کرده باشید جای نگرانی ندارد و همچنان در برابر باردار شدن مقاوم خواهید بود.
  • برخی از دارو ها میتواند اثرگذاری برچسب پیشگیری از بارداری را کاهش دهد. (درباره این دارو ها از پزشک، پرستار و یا پزشک داروخانه بپرسید)
  • هر هفته باید زمان تعویض برچسب را بیاد داشته باشید و به همین دلیل شاید استفاده از روش های دیگر همچون ایمپلنت ضد بارداری و یا آی یو دی مناسب تر باشد.

عوارض برچسب ضد بارداری (برچسب پچ)

عوارض جانبی جدی بر اثر استفاده از پیشگیری کننده های بارداری که عملکرد هورمونی دارند (مثل برچسب پیشگیری) بوجود نمیاید.

برای بسیاری از خانم ها، فواید و مزایا برچسب ضد بارداری بیشتر از معایب آن است. توصیه این است که قبل از استفاده از هرگونه روش پیشگیری از بارداری (از جمله روش برچسب) با پزشک مشورت کنید.

لخته شدن خون

تعداد بسیار کمی از افرادی که برچسب ضد بارداری استفاده میکنند ممکن است دچار لخته خون در رگ های خود بشوند. اگر لخته خون دارید و یا سابقه این مشکل را داشتید نباید از برچسب پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

خطر ایجاد لخته خون در این شرایط بیشتر است:

- اگر اولین سال استفاده از برچسب را می گذرانید.
- سیگار میکشید.
- اضافه وزن زیادی دارید.
- قادر به حرکت نیستید و یا از ویلچر استفاده میکنید.
- اگر واریس شدید دارید.
- دیابتی هستید.
- میگرن دارید.
- یکی از اعضای خانواده درجه یک شما قبل از 45 سالگی دچار حمله قلبی و سکته شده و یا لخته خون داشته است.

سرطان

تحقیقات نشان داده است افرادی که از برچسب های ضد بارداری استفاده میکنند در مقایسه با افرادی که از این ابزار استفاده نمیکنند، خطر ابتلا به سرطان سینه به میزان بسیار کمی آن ها را بیشتر تهدید میکند.

در تحقیقات دیگری نیز مشخص شده است که بر اثر استفاده طولانی مدت از روش های پیشگیری از بارداری که با استفاده هورمون ها هستند (مثل برچسب ضد بارداری، آمپول ضد بارداری ، ایمپلنت ضد بارداری و قرص ضد بارداری) خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم افزایش پیدا میکند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (29 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits