دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین زمان برای تست بارداری بعد از رابطه جنسی چه موقع است ؟
18
زمان مطالعه: 10 دقیقه
تست بارداری:نداشتن آگاهی علمی و همچنین کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی باعث می شد گاهی زنان با گذشت چندین هفته از شروع بارداری، مطلع نباشند.انواع تست باداری مانند آزمایش و تست ادرار،به زن و شوهر امکان این را میدهد که ...

بهترین زمان تست بارداری

با مجله دلگرم همراه باشید

خیلی از بانوان به دنبال شیوه مطمئنی برای اطمینان از باردار بودن شان هستند. آنها دوست دارند خیلی زودتر از آزمایشگاه از حاملگی خود مطلع شوند و بدانند که به زودی مادر می شوند یا نه. ازطرف دیگر در بین شیوه های گوناگون که برای این کار وجود دارد، سردرگم هستند و نمی دانند روش درست کدام است. تست بارداری در زمان های قدیم، نداشتن آگاهی علمی و همچنین کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی باعث می شد گاهی زنان با گذشت چندین هفته از شروع بارداری، مطلع نباشند. اما امروزه دسترسی به انواع راه های پیشگیری از بارداری و از طرف دیگر وجود انواع تست باداری مانند آزمایش و تست ادرار، به زن و شوهر این امکان را می دهد که با داشتن بارداری های برنامه ریزی شده و نیز کنترل صحیح بارداری، از خطرات تهدیدکننده سلامت خانواده در امان باشند.

انواع تست بارداری:

تست درار
تست ادرار

1.تست ادرار

این تست معمولا از ۲۵-۲۰ روز پس از اتمام آخرین روز خونریزی قبلی شروع به مثبت شدن می کند البته در خیلی افراد ممکن است تست در این تاریخ ها مثبت نشده و بهترین زمان چک حاملگی با این تست ۴-۳ روز پس از تاخیر در موعد قاعدگی طبیعی است.

تستهای حاملگی خانگی، وجود یکی از هورمونهای نشانگر حاملگی به نام “گونادوتروپین جفتی انسان” یا hCG را در ادرار نشان می دهد روش های دیگر تشخیص بارداری مانند سونوگرافی و آزمایش خون هم برای اثبات بارداربودن شما وجود دارند. این روش سالهاست که به عنوان یکی از روش های فوری تشخیص حاملگی به کار می رود. مکانیزم عمل آن تعیین غلظت هورمون HCG در ادرار فرد مظنون به بارداری است.

روش استفاده:

ادرار شخص مورد نظر باید در ظرف تمیزی مانند لیوان یکبار مصرف جمع آوری شود.

نکته: قابل توجه اینکه ادرار اول صبح به طور معمول بیشترین غلظت hCG را در بردارد و لذا بهترین نمونه برای انجام تست ادرار است. اگر چه هر نمونه ادرار ممکن است استفاده شود.

نوار تست را از پاکت خارج سازید و تا خط مشخص (Max) در ادرار فرو برید. (دقت داشته باشید که نوار را بیشتر از این حد وارد ادرار نکنید.)

سه ثانیه صبر کنید سپس از ادرار خارج ساخته بطور افقی بر روی دهانه ظرف ادرار بگذارید.

آزمایش ادرار تا چه حد دقیق است؟

آزمایش ادرار یا بی بی چک به همراه آزمایش بارداری خانگی هنگامی که به درستی انجام شود حدود 97% دقت دارد. آزمایش بارداری خانگی به دلیل ارزان بودن، خصوصی بودن، راحت بودن و نتیجه سریع طرفدار زیادی دارد.
اما اگر آزمایش به درستی انجام نشود یا خیلی زود گرفته شود، نتیجه نادرست می دهد. اگر نتیجه آزمایش منفی شد اما باز هم علائم بارداری را مشاهده کردید، یک هفته صبر کنید و آزمایش دیگری بگیرید یا با پزشک تماس بگیرید و آزمایش خون انجام دهید.

دقت تست های خانگی (ادرار) به عوامل زیر بستگی دارد:

زمان تخمک گذاری در دوره قاعدگی و اینکه چه زمانی لانه گزینی تخم صورت گرفته باشد

چه مدت بعد از بارداری تست انجام شده است

دقت موقع انجام تست و دستورالعمل های درج شده بر روی آن

میزان دقت و کیفیت خود تست بارداری که از داروخانه تهیه شده است.

دلایلی که ممکن است تست را منفی نشان دهد:

ممکن است اصلا باردار نباشید.

ممکن است تخمک گذاری تان دیرتر از موعدی که محاسبه کردید اتفاق افتاده باشد و هنوز در اوایل بارداری به سر می برید.

در 10% موارد حتی در زمانی که در بالا گفته شده است نتیجه تست منفی می شود که به دلیل کم بودن هورمون حتی در آن زمان است.چنانچه تستتان منفی بود اما همچنان پریود نشدید،سه روز بعد آن را تکرار کنید. شاید در آن زمان مقدار هورمون به حد قابل شناسائی برسد.

تست خون بارداری
تست خون بارداری

2.تست خون:

دو نوع آزمایش خون وجود دارد. آزمایش خون کمی که مقدار دقیق hCG داخل خون را تعیین می کند یا آزمایش خون کیفی hCG که باردار بودن یا نبودن شما را بصورت مثبت یا منفی مشخص می کند

دقت تست خونی در تشخیص بارداری بالاتر از تست ادراری بوده و حتی شش تا هشت روز بعد از تخمک گذاری نیز می تواند به کار برود. البته همانطور که می دانید نتیجه ی این تست چند روز بعد به دست شما خواهد رسید.

آزمایش کیفی به منظور بررسی و تعیین میزان هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) در خون زنان، با استفاده از نمونه خون فرد انجام می گیرد. در این نوع آزمایش، اگر آثاری از وجود هورمون گنادوتروپین جفتی انسان در بدن فرد مورد نظر دیده شود، می تواند نشانه روشنی از باردار بودن او باشد. معمولا پزشکان متخصص زنان و زایمان، انجام این آزمایش را در اوایل دوران بارداری، یعنی زمانی که ده روز از حذف شدن دوره ماهانه در بدن زنان گذشته است، توصیه می کنند. با این حال، به یاد داشته باشید که در برخی موارد، این آزمایش کیفی می تواند سطح هورمون hCG را حتی در زمانی زودتر از ده روز هم تشخیص دهد.

مقدار دقت و صحت آزمایش خون بارداری چقدر است؟

بانوانی که به بارداری خود مشکوک هستند و قبلاً تست بارداری را از طریق ادرار انجام داده و جواب منفی بوده است می توانند از آزمایش خون بارداری استفاده کنند. آزمایش خون بارداری به حدی دقیق است که حتی می توان آن را یک هفته پس از تشکیل لقاح انجام داد حتی آزمایش خون بارداری مقدار هورمون بارداری موجود در خون فرد را نیز بررسی می کند و از دقیق ترین شیوه های انجام تست بارداری می باشد.

بانوانی که دچار بیماری های ناباروری هستند:

اما بانوانی که دچار بیماری های ناباروری هستند و یا همسرانشان دارای این بیماری هستند معمولاً مدتی طول می کشد تا آزمایش خون بارداری کاملاً دقیق مثبت یا منفی بودن بارداری را نشان دهد. تزریق تخمک به این خانم ها می تواند علائم بارداری را در این بانوان ایجاد کند و حتی جواب آزمایش خون بارداری هم مثبت باشد ولی عملاً فرد باردار نباشد، در نتیجه توصیه می شود اینگونه افراد آزمایش خون بارداری خودشان را تقریباً پس از گذشت 2 تا 3 هفته پس از تزریق تخمک به تخمدان، انجام بدهند که آزمایش آن ها دارای صحت بیشتری باشد.

لیستی از سطوح hCG خون در طول بارداری:

  • سه هفته: 0-5
  • 4هفته: 5-426
  • 5 هفته: 18-7340
  • 6هفته: 1080-56500
  • 7 تا 8 هفته: 7650-229000
  • 9 تا 12 هفته: 25700-288000
  • 13 تا 16 هفته: 3300-253000
  • 17 تا 24 هفته: 4060-165400
  • 25 هفته تا انتها: 3640-117000

نتایج نادرست آزمایش بارداری:

اگر آزمایش بسیار زود انجام شود، ممکن است گونادوتروپین کوریونیک انسان (hCG) را حتی در هنگام بارداری به درستی تشخیص ندهد. برای تست مثبت، حداقل 7 روز پس از لقاح آزمایش انجام دهید. در اغلب موارد، زمانی که یک زن دوره خود را از دست داده است، اگر حامله باشد، آزمایش مثبت خواهد بود.

توضیحاتی دقیق درباره هورمون های بارداری در خون:

هورمون‌هایی که در طول بارداری توسط جفت در خون تولید می‌شود هورمون HCG نامیده می‌شود. این هورمون, هورمون گنادوتروپین یک گیلگو پروتئین است که در بارداری های طبیعی این هورمون 7 تا 10 روز پس از لقاح در خون دیده می شود؛ اما تعداد پایین این هورمون در بدن ممکن است باعث شود که در آزمایشات خانگی (منظور همان آزمایش ادرار در خانه یا همان بی بی چک) نشان داده نشود و بارداری منفی گزارش شود. یکی دیگر از مواردی که در آزمایش های خونی بارداری مهم است میزان غلظت هورمون های بارداری HCG است که می تواند کمک شایانی به پزشک مربوطه به تشخیص بیماری هایی که در حین بارداری ممکن است به وجود آید، کند.

آیا ممکن است مثبت بودن جواب آزمایش های بارداری به دلایلی غیر از بارداری فرد نیز مربوط شود؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بله. به جز بارداری آزمایشات بارداری ادرار (گراویندکس یا همان بی بی چک) و یا خون (BCHG) در مورد بیماری هایی شامل بیماری مول و یا بچه خوره و سرطان رحم نیز مثبت است. هم چنین از تست ادراری بارداری برای تشخیص سرطان پروستات در آقایون نیز استفاده می شود

زمان تخمک گذاری

تشخیص زمان تخمک‌گذاری:

تخمک‌گذاری اتفاقی است که منجر به شروع عادت ماهانه می‌شود. مرحلۀ قبل از آزاد شدن تخمک، زمانی است که فولیکول‌های تخمدانی در حال رشد هستند و مرحلۀ فولیکولی نامیده می‌شود. چند فولیکول در تخمدان تحت تأثیر هورمون‌ها شروع به رشد می‌کنند و معمولاً تنها یک فولیکول به طور کامل رشد می‌کند. از این فولیکول یک تخمک تولید خواهد شد که در زمان تخمک‌گذاری آزاد می‌شود و قدرت باروری دارد. مرحلۀ پس از آزاد شدن تخمک یا تخمک‌گذاری نیز مرحلۀ لوتئال (Luteal phase) نامیده می‌شود. تخمک آزادشده در این مرحله وارد لولۀ رحم می‌شود و از آنجا به سمت رحم حرکت می‌کند. بعد از آزادسازی تخمک، فولیکولی که تخمک را ایجاد کرده است تبدیل به جسم زرد می‌شود و شروع به تولید هورمون می‌کند. این هورمون باعث ضخیم شدن دیوارۀ رحم می‌شود. طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از تخمک‌گذاری، تخمک شروع به تجزیه شدن می‌کند و دیگر قادر به بارور شدن نخواهد بود. در صورت بارور نشدن تخمک، بعد از حدود ۱۴ روز، دیوارۀ رحم نیز شروع به ریختن می‌کند که شروع عادت ماهانه خواهد بود.

نشانه های تخمک گذاری

  1. تغییر در ترشحات دهانه رحم
  2. افزایش دمای بدن
  3. درد در ناحیه پایین شکم

​​​​​​​تعیین زمان تخمک‌گذاری

مدت مرحلۀ فولیکولی در هر زن ممکن است متغیر باشد اما مدت زمان فاز لوتئال که زمان پس از آزاد شدن تخمک تا شروع عادت ماهانه است، معمولاً از دوره‌ای تا دورۀ دیگر برای هر فرد ثابت است و به شکل معمول از ۱۲ تا ۱۶ روز و به طور متوسط ​​حدود ۱۴ روز طول می‌کشد. نامنظم بودن دوره‌های عادت ماهانۀ یک زن، معمولاً به این دلیل است که مرحلۀ فولیکولی که همان مرحلۀ تشکیل تخمک است بیشتر طول کشیده یا تخمک آزاد نشده است. طول مدت یک دورۀ عادت ماهانه ممکن است بین ۲۱ تا ۳۵ روز باشد. برخی خانم‌ها حتی دوره‌هایی را مشاهده می‌کنند که کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از این زمان است، بنابراین ممکن است تخمک‌گذاری خیلی زودتر یا دیرتر از یک زمان مشخص اتفاق بیفتد. با این حال در صورت وجود یک دورۀ منظم، بسته به طول دورۀ لوئتال، معمولاً تخمک‌گذاری ۱۲ تا ۱۶ روز قبل از شروع دورۀ بعد اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال تخمک‌گذاری در مورد خانمی که مرحلۀ لوتئال او ۱۲ روز است و دورۀ عادت ماهانۀ او ۳۵ روزه است، در روز ۲۳ بعد از شروع عادت ماهانه اتفاق می‌افتد. برای خانمی که زمان لوئتال او ۱۴ روز و دورۀ او ۲۸ روزه است، تخمک‌گذاری در روز ۱۴ بعد از شروع عادت ماهانه اتفاق خواهد افتاد.

در این رابطه بیشتر بدانید:

تشخیص جنین دوجنسه قبل از تولد

آیا لباس زیر و شلوار تنگ باعث ناباروری زنان می شود؟

خواص شگفت انگیز چای نعناع در هنگام بارداری

آمپول سیکلوفم جلوگیری یک ماهه از بارداری

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (18 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Nazinaz | ۴ سال پیش
سلام،تست بارداری بیبی چک بعد از دو ماه جوابش درسته؟
0
3

hits