دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۷ باور غلط در مورد شارژ باتری گوشی
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
شارژ کردن باتری گوشی های هوشمند همیشه با باور های غلطی روبرو بوده است. در این 7 تا از این دیدگاه های نادرست را به شما خواهیم گفت

مجله دلگرم | بحث و گفتگو در مورد باتری گوشی هوشمند یک از موضوعات پرطرفدار فضای مجازی است ولی همه‌ی توصیه‌ها و ترفندهایی که در این مورد می‌شنوید لزوما درست نیستند. مهم‌ترین بخش هر گجت همراه باتری آن است که مفهوم «همراه بودن» را محقق می‌کند و طول عمر آن همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران است. مهم نیست که گوشی هوشمند شما چه امکاناتی دارد یا ساخت کدام تولیدکننده است؛ خالی شدن باتری آن را به یک وسیله‌ی کاملا بی‌استفاده تبدیل می‌کند.

هرکسی که گوشی هوشمند دارد، به‌طورقطع بارها با این مشکل روبه‌رو شده و به همین دلیل ترفندها و راهنمایی‌های افزایش عمر باتری طرفداران زیادی دارند و محور اصلی بسیاری از تالارهای گفتگو در مورد فناوری به شمار می‌آیند. ولی بسیاری از این ترفندها به‌طورکلی نادرست هستند یا عمر مفید آن‌ها سپری شده است و استفاده از آن‌ها هیچ کمکی به افزایش عمر باتری نخواهد کرد.

باور های اشتباهی که در مورد شارژ گردن باتری لوازم الکترونیکی و گجت ها وجود دارند چیست؟

شارژ اولیه بین ۶ تا ۸ ساعت

در باطری های نسل قبل به دلیل وجود حافظه در باطری ، موقع خرید به عنوان شارژ اولیه باید حدود ۸ ساعت شارژ می شد تا حافظه باطری میزان شارژ باطری را ذخیره کند ولی در باطری های نسل جدید یعنی لیتیومی دیگر نیازی به این کار نیست و از همان موقع خرید میتوان از گوشی استفاده کرد و در موقع لزوم به شارژ زده شوند.

اتصال مداوم به شارژر در تمام طول شب برای باتری مضر است

بسیاری از کاربران شارژ بیش‌ از حد را یکی از عوامل کاهش عمر باتری می‌دانند. حتما شنیده‌اید که اگر گوشی هوشمند را بعد از کامل شدن شارژ از شارژر جدا نکنید، ظرفیت باتری کاهش پیدا می‌کند. این مسئله صحت ندارد مگر در مواقع خاص که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این باور غلط از یک حقیقت فنی سرچشمه گرفته و عجیب نیست که هنوز عده‌ای آن را ترفند مفیدی برای افزایش عمر باتری می‌دادند. در گذشته شارژ بیش‌ از حد باتری‌ لیتیوم-یون ممکن بود به داغ شدن، کاهش کارایی و حتی در موارد معدود انفجار گوشی منجر شود.

گوشی‌های همراه مدرن رویکرد بسیار هوشمندانه‌تری در مدیریت باتری دارند و حتی اگر به‌صورت مداوم به شارژر متصل باشند بازهم هیچ اتفاقی برای آن‌ها نمی‌افتد. تنها طراحی ضعیف بدنه‌ی گوشی و نبودن امکان پراکنده شدن حرارت در گوشی‌های غیراستاندارد، شارژ بیش‌ازحد باتری را به عامل تخریب آن تبدیل خواهد کرد. اگر از کیفیت گوشی هوشمند خود مطمئن هستید، می‌توانید با خیال راحت آن را در تمام طول شب شارژ کنید.

بهتر است قبل از شارژ مجدد، باتری گوشی کاملا خالی شده باشد

این باور قدیمی که در گذشته حتی در دفترچه راهنمای گوشی‌های همراه درج می‌شد، مربوط به باتری‌های نیکل-کادمیوم یا نیکل - هیدرید فلز است که اکنون دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و باتری‌های مدرن لیتیوم- یون جایگزین آن‌ها شده‌اند. این باور نادرست ریشه در مشکل فنی باتری‌های مبتنی بر نیکل دارد. این باتری‌ها اگر قبل از شارژ مجدد کاملا خالی نشوند، حداکثر ظرفیت خود را «فراموش» می‌کنند. باتری لیتیوم- یون ساختار متفاوتی دارد و پروسه‌ی شارژ مجدد آن بسیار هوشمندانه انجام می‌شود. این نوع باتری میزان مصرف انرژی کاربر را محاسبه می‌کند و همیشه آن را به‌عنوان حداکثر ظرفیت قابل شارژ در نظر می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال اگر بعد از مصرف ۶۰ درصد از انرژی باتری آن را به شارژر متصل کنید، تنها همین مقدار دوباره شارژ خواهد شد.

البته حداکثر ظرفیت باتری لیتیوم- یون در هر نوبت شارژ مقداری کاهش پیدا می‌کند ولی این مقدار بسیار ناچیز است و ظرفیت باتری بیشتر گوشی‌های هوشمند حتی بعد از چند سال استفاده تنها حدود ۲۰ درصد نسبت به روز اول کم می‌شود. ازآنجاکه بیشتر کاربرها در این مدت معمولا گوشی یا باتری آن را تعویض می‌کنند، شارژ نامنظم مشکل نگران‌کننده‌ای نیست.

برای شارژ گوشی هوشمند همیشه باید از شارژر هم نام آن استفاده کرد

این باور نادرست هیچ منبع قابل‌ اطمینانی ندارد و صرفا یک ابزار تبلیغاتی است. وقتی یک گوشی جدید می‌خرید، به‌احتمال‌ زیاد در دفترچه‌ی راهنمای آن توصیه شده که همیشه از شارژر اصلی یا محصولات ساخت همان برند استفاده کنید. این توصیه هیچ ارتباطی با سلامتی گوشی هوشمند شما ندارد و صرفا از عدم تمایل تولیدکننده‌ها برای تشویق مشتری به خرید محصولات رقبا ناشی می‌شود. در حقیقت استفاده از شارژرهای تولیدکنندگان مستقل و غیر هم نام با گوشی هوشمند شما هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ به‌جز چند مورد استثنا از جمله شارژرهای USB-C و شارژرهای دارای قابلیت خاص مثل شارژ فوق‌سریع. البته این گفته به معنای تائید استفاده از شارژرهای ارزان‌قیمت غیراستاندارد نیست.

هیچ‌وقت نباید از گوشی در حال شارژ استفاده کرد

به نظر می‌رسد که این باور بیشتر از نگرانی‌های والدین بی‌اطلاع از فناوری سرچشمه گرفته باشد و هیچ مدرک مستدلی برای تائید این نگرانی وجود ندارد ولی با این‌ وجود رعایت احتیاط در هنگام استفاده از لوازم الکترونیکی در فرهنگ عامیانه کاملا معقول و منطقی است. عده‌ای معتقدند که استفاده از گوشی در حال شارژ می‌تواند باعث انفجار، آتش‌سوزی یا برق‌گرفتگی شود. باورهایی ازاین‌دست به گوشی هوشمند محدود نمی‌شود و می‌توان آن را در ادبیات فولکلور کشورهای مختلف دید، نظیر افسانه‌ی مرگ پنکه‌ای در کشور کره. ولی با این احتمال از دیدگاه تخصصی احتمال وقوع چنین اتفاقی بسیار بعید است و شما می‌توانید با خیال راحت از گوشی هوشمند در حال شارژ استفاده کنید.

بستن همه‌ی اپلیکیشین‌ها یا استفاده از تسک کیلر مصرف باتری را کاهش می‌دهد

در حال حاضر استفاده از اپلیکیشین‌ های تسک کیلر در اندروید نه‌تنها کمکی به افزایش عمر باتری نمی‌کند بلکه گاهی به بدتر شدن اوضاع منجر می‌شود. اپلیکیشین‌های تسک کیلر فقط در یک دوره‌ی چندماهه در سال ۲۰۰۹ باعث افزایش دوام باتری و روان‌تر شدن سیستم‌عامل می‌شدند ولی بعدازآن اندروید روال بسیار هوشمندانه‌ای در مدیریت منابع گوشی در پیش گرفت و این اپلیکیشین‌ها صرفا به مصرف‌کننده‌های غیرضروری منابع تبدیل شدند.

در حقیقت حتی متوقف کردن تصادفی اپلیکیشین‌های به‌ظاهر فعال در پس‌زمینه‌ی سیستم‌عامل یا پاک کردن آن‌ها از منوی فعالیت‌های اخیر، باعث اتلاف بیشتر منابع می‌شود. بسیاری از اپلیکیشین‌ها بعد از توقف مستقیم یا با استفاده از تسک کیلر، بلافاصله دوباره شروع به کار می‌کنند و با متوقف کردن آن‌ها فقط منابع گوشی خود را تلف کرده‌اید. مهم‌تر اینکه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌ی باتری گوشی هوشمند، صفحه‌نمایش آن است و روشن نگه‌داشتن آن برای جستجو و توقف اپلیکیشین‌های احتمالا فعال، صرفا هدر دادن شارژ باتری و وقت ارزشمند است.

غیرفعال کردن سرویس‌هایی مثل بلوتوث و GPS عمر باتری را افزایش می‌دهد

این مورد نیز یکی از باورهای نادرستی محسوب می‌شود که در گذشته توصیه‌ای مفید بود ولی اکنون کاملا بی‌استفاده است. تا چند سال پیش وای فای و بلوتوث و... به شکل بی‌رحمانه‌ای باتری گوشی را تخلیه می‌کردند ولی در حال حاضر دیگر این‌گونه نیست. بدون شک غیرفعال کردن این سرویس‌ها یا قرار دادن گوشی در حالت پرواز مصرف باتری را کاهش می‌دهد ولی اختلاف حاصل بسیار کم است و حداکثر به حدود نیم ساعت در روز می‌رسد. به‌این‌ترتیب می‌توانید با خیال راحت سرویس‌های پراستفاده‌ی خود را فعال نگه‌دارید چراکه گوشی شما برای مدیریت آن‌ها طراحی شده است.

بیشتر بخوانید:

آموزش آسان ریست فکتوری (Reset Factory) انواع گوشی موبایل

روش فعال کردن GPS موبایل

آموزش آسان بهترین روش بک آپ گرفتن از گوشی اندرویدی

آموزش قدم به قدم کاهش حجم ویدئو بدون افت کیفیت برای همه گجت ها


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits