دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 خواص قارچ دنبلان یا تروفل چیست؟
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
قارچ دُنبَلان یا ترافل چیست و چه خواصی دارد؟ مهمترین خواص قارچ دنبلان مربوط به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، پیری زودرس، کاهش کلسترول و استرس‌های اکسیداتیو است و از آسیب‌های کبدی نیز جلوگیری می‌کند.

خواص قارچ دنبلان برای سلامتی

قارچ دُنبَلان (دنبالان یا ترافل یا خِئر یا عِغِر) نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب است. این قارچ در گونه‌های مختلف به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود ولی لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه رنگ است.

دو نوع سیاه و سفید این قارچ گران‌قیمت‌ترین قارچ‌های دنبلان زیرزمینی هستند.

بیش‌ترین میزان مصرف قارچ دنبلان در رستوران‌ها، صنایع غذایی، تهیهٔ انواع سس‌ها و روغن‌های معطر و نیز داروسازی است.

سر آشپز معروف فرانسوی، ژان آنتلم بریلا-سوارین، دنبلان را الماس آشپزخانه لقب داده‌است.

قارچ دنبلان، که در عمق تقریباً ۳۰ سانتیمتری و در مجاورت ریشهٔ گیاهان رشد می‌کند، شکلی شبیه به سیب زمینی دارد و اندازهٔ آن از یک فندق تا اندازهٔ یک پرتقال می‌باشد. دنبلان به حالت طبیعی در بسیاری از مناطق معتدل دیده می‌شوند و آن‌ها را به وسیلهٔ سگ یا خوک تربیت‌شده پیدا می‌کنند.

قارچ دنبلان کوهی سفید در سال ۲۰۰۱ به قیمت هر کیلو بین ۲۰۰۰–۴۵۰۰ دلار آمریکا بفروش رفته‌است. در دسامبر ۲۰۰۹ این قارچ به قیمت ۱۴٬۲۰۳ دلار بر کیلوگرم فروخته می‌شد. رکورد قیمت یک دنبلان سفید در دسامبر ۲۰۰۷ زده شد؛ کازینو داری به نام استانلی هو مبلغ ۳۳۰٬۰۰۰ دلار برای خرید یک دنبلان ۱٫۵ یک کیلویی پرداخت کرد.

قارچ دنبلان

قارچ دنبلان یا تروفل چیست؟

قارچ‌ها گیاهانی هستند که بسیاری از آن‌ها را به دلیل عطر و طعم قوی و خوبی که دارند در آشپزی استفاده می‌کنیم. هرچند که همه انواع قارچ‌ها خوراکی نیستند و برخی از آن‌ها سمی و خطرناکند، اما اغلب قارچ‌ها دارای طعم منحصر به فرد و جذابی هستند و مخصوصا در غذا‌های فرانسوی از آن ها به وفور استفاده می‌شود. اکثر گونه‌های قارچ دنبلان یک رابطه همزیستی با انواع خاصی از درختان، مانند درخت بلوط و فندق و راش دارند.

قارچ دنبلان یا تروفل یکی از گران‌ترین غذا‌ها در جهان است که قیمت هر کیلوگرم آن شاید صد‌ها یا حتی چند هزار دلار باشد. قیمت بالای این قارچ به این دلیل است که پس از جمع آوری ماندگاری پایینی دارند و زود خراب می‌شوند همچنین پرورش آن‌ها نیز دشوار است.

اصولا به کمک سگ‌ها و خوک‌های آموزش دیده می‌توان قارچ دنبلان را از زیر زمین پیدا کرد. بر اساس یک مطالعه انجام شده در ایتالیا، فصل رشد این قارچ نیز نسبتا کوتاه است و تنها ۳-۴ ماه طول می‌کشد که این نیز دلیل دیگری برای قیمت بالای این محصول است. قارچ دنبلان انواع مختلفی از جمله دنبلان سیاه، دنبلان سیری، دنبلان تابستانی و دنبلان سفید دارد که قارچ دنبلان سفید ارزشمندترین و گرانقیمت‌ترین آنهاست.

خواص قارچ دنبلان برای سلامتی

اصلی‌ترین خواص قارچ دنبلان کاهش کلسترول و جلوگیری از پیری زودرس است اما خواص بسیار دیگری نیز دارد که به شرح زیر است:

  • کاهش استرس اکسیداتیو
  • کند کردن روند پیری
  • از آسیب کبدی جلوگیری می‌کند
  • جلوگیری از آترواسکلروز و بیماری‌های قلبی عروقی
  • تقویت سیستم ایمنی به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی
  • دارای خواص ضد سرطان است
  • جایگزین سالم گوشت برای گیاه‌خواران
  • درمان تراخم و دیگر عفونت‌های چشمی

قارچ دنبلان

در حالی که خواص آنتی اکسیدان و ضد میکروبی قارچ دنبلان مورد تحقیق قرار گرفته است، مطالعات بیشتر نیز می‌تواند به کشف سایر مزایای سلامتی این قارچ‌های خوشمزه و عجیب و غریب کمک کند. همچنین، در افسانه‌ها برای قارچ دنبلان خواص دارویی و تقویت جنسی در نظر گرفته شده است که هیچ شاهد علمی برای اثبات این امر وجود ندارد.

مواد مغذی موجود در قارچ دنبلان

این قارچ‌ها دارای فیبر خوراکی و همچنین پروتئین، فسفر، آهن و کلسیم هستند. در قارچ دنبلان هیچ چربی وجود ندارد و کربوهیدرات کمی دارد. ویتامین D نیز در این قارچ یافت می‌شود. با این حال، از آنجا که مقدار کمی از این قارچ‌ها در اکثر غذاها استفاده می‌شود، معمولا ارزش غذایی آن در غذا تاثیر چندانی ندارد.

روغن دنبلان

روغن دنبلان بعنوان جایگزینی ارزان قیمت دنبلان، برای ایجاد طعم و عطر این قارچ، استفاده می‌شود. اغلب روغنهای دنبلان صرفاً از روغن زیتون و ترکیباتی مانند ۲٫۴ دیتیاپنتان تشکیل شده‌اند و نشانی از دنبلان واقعی ندارند. دانیل پترسن (Daniel Patterson) در روزنامه نیو یورک تایمز گزارش کرده‌است که اغلب سر آشپزها از شنیدن این موضوع که «روغن دنبلان شامل دنبلان نیست»، متعجب می‌شوند.

نحوه مصرف قارچ دنبلان

راه‌های بسیار مختلفی برای استفاده از قارچ دنبلان وجود دارد، از قبیل:

استفاده از قارچ دنبلان به صورت روغن استفاده از آن در نوشیدنی‌ها

افزودن قارچ دنبلان به کره، عسل و انواع سس‌ها می توان آن را با کره و سس پنیر ترکیب کرد.

همچنین بخوانید:

آیا مصرف قارچ گانودرما فایده ای هم دارد ؟

آموزش گام به گام پرورش قارچ در منزل + عکس

بهترین شیوه برای شستشوی قارچ برای ماندگاری بیشتر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits