دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه می توان کمبود آهن یا فریتین بدن را جبران کرد؟

علت پایین بودن ذخیره آهن در بدن + خطرات کمبود فریتین خون

چگونه می توان کمبود آهن یا فریتین بدن را جبران کرد؟
15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کمبود ذخیره آهن در بدن : پزشکان با توجه به آزمایش هایی که روی شما انجام می دهند و نیز سوالاتی که از وضعیت عمومی شما می پرسند، می توانند بفهمند که مشکلات ناشی از کم شدن سطح فریتین خون شما از کجا ناشی می شود.

راههای جبران کمبود آهن یا فریتین در بدن

آهن به عنوان یک ماده غذایی ضروری، وظیفه حمل اکسیژن دربدن را به عهده دارد. آهن یکی از عوامل تشکیل دهنده آنزیم های متعدد در بدن است، فرم آهن ذخیره شده در بدن انسان به صورت “فریتین” و”هموسیداین”است که دربخش های گوناگون بدن انسان از جمله مغز استخوان، کبد و طحال وجود دارد.

فریتین نوعی پروتئین در بدن است که به شما کمک می کند نا عنصر آهن در بافت هایتان ذخیره شود. در صورت کمبود آهن یا تغذیه نامناسب، ممکن است سطح فریتین نتان کاهش یابد. باید توجه داشت، با کمبود سطح فریتین در بدن، انواع مختلفی از بیماری ها به سراغ تان می آیند.

این در حالی است که اگر سطح فریتین بدنتان کاهش یافته و کنترل نشود، می تواند شما را با مشکلات اساسی روبرو کند. در صورت بروز چنین مشکلی باید هر چه زودتر یا با استفاده از انواع خاصی از مواد غذایی و یا مکمل های داروی سطح فریتین خون تان را افزایش دهید تا دچار عوارض کمبود آن در بدن نشوید.

چگونه می توان سطح فریتین آهن خون را افزایش داد

تعیین سطح فریتین در بدن برای اینکه از میزان سطح فریتین خود مطلع شوید، باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک از شما سوالاتی درباره سوابق پزشکی خودتان و خانواد شما خواهد پرسید. در ضمن پزشک از شما درباره علائم خاصی که ناشی از کمبود فریتین در بدن است نیز سوالاتی خواهد پرسید.


از جمله علائم شایع کمبود فریتین در بدن

خستگی، سردرد، تحریک پذیری، ریزش مو، تنگی نفس و نازک شدن ناخن ها است.

  • آزمایش سطح آهن خون

شما برای اینکه بفهمید که میزان آهن بدنتان کافی است یا نه، باید آزمایش خون بدهید تا میزان سطح آهن بدنتان مشخص شود. از آنجایی که باعث جذب آهن بدن، پروتئین فریتین است. شاید با این آزمایش مشخص شود که دریافتی آهن بدنتان کم است یا نه. حال باید مشخص شود دلیل کمبود آهن بدنتان به خاطر کمبود پروتئین فریتین است و یا عوامل دیگری بر آن تاثیر گذاشته اند.

  • بررسی سطح فریتین خون

در ادامه پزشک برای فهمیدن میزان سطح فریتین بدنتان آزمایش هایی را انجام می دهد. نبود آهن در بدن نیز می تواند میزان سطح فریتن در بافته ها را تحت تاثیر قرار دهد، آزمایش های سطح فریتین و آزمایش های سطح آهن اغلب با هم انجام می شوند.

زیرا این دو آزمایش به هم وابسته هستند. میزان فریتین هدف شما در خون باید 30 تا 40 نانوگرم در میلی لیتر باشد. اگر فریتین شما کمتر از 10 نانوگرم در میلی لیتر باشد، باید مصرف مواد غذایی حاوی فریتین و یا مکمل های آن را گسترش داده تا دچار مشکل نشوید.

  • تست میزان آهن خون بدن

تست میزان آهن خون بدن به پزشک این امکان را می دهد تا حداکثر میزان آهن موجود در خون بدنتان را اندازه گیری کند. با این آزمایش پزشک شما پی می برد که آیا کبد و یا سایر اعضای بدنتان خوب کار می کنند یا اینکه این اعضا دچار مشکل شده اند. اگر با این آزمایش ها مشکل پیدا نشد، احتمال اینکه بدنتان درگیر مشکلات بزرگتر شده است، بالا می رود.

  • تعیین شدت بیماری

پزشکان با توجه به آزمایش هایی که روی شما انجام می دهند و نیز سوالاتی که از وضعیت عمومی شما می پرسند، می توانند بفهمند که مشکلات ناشی از کم شدن سطح فریتین خون شما از کجا ناشی می شود. از جمله مشکلاتی که باعث می شود تا سطح فریتین بدنتان کاهش یابد از قرار زیر است:

  1. کم خونی
  2. سرطان
  3. بیماری کلیوی
  4. هپاتیت
  5. زخم معده
  6. اختلالات آنزیم

مصرف مکمل های و آهن خوراکی

مکمل های آهن در فروشگاه مواد غذایی و یا داروخانه های محلی به وفور یافت می شوند، و شما می توانید به آسانی آنها را تهیه کنید. شما می توانید هم از دستور العمل همراه دارو و هم از دستور العمل پزشک تابعیت کنید.

به طور معمول، مکمل های آهن خوراکی چندین هفته طول می کشد تا آهن و فریتین بدنتان را افزایش دهند. با این حال، اگر شما یک بیماری مانند کم خونی داشته باشید، این بیماری بر توانایی شما در جذب آهن تاثیر منفی خواهد گذاشت.

در چنین مواردی ممکن است، قرص ها و مکمل ها کارایی نداشته باشند و خوب عمل نکنند. مکمل های آهن ممکن است، عوارض جانبی متعددی از قبیل کمر درد، لرز، سرگیجه، سردرد و حالت تهوع به وجود آورند. از آنجا که ویتامین C جذب آهن را در خون افزایش می دهد، باید مکمل آهن خود را با یک لیوان آب پرتقال مصرف کنید.

توجه داشته باشید که مکمل های آهن را با شیر، کافئین، آنتی اسیدها یا مکمل های کلسیم مصرف نکنید زیرا این مواد میزان جذب آهن در بدن را کاهش می دهند.

درمان کمبود فریتین خون

تزریق آهن در مواردی که شخص دچار ضعف است، توصیه می شود. همچنین تزریق آهن در مواردی که شخص جراحی بای پس معده انجام داده است، نیز کاربرد دارد. در چنین افرادی جذب آهن از طریق معده سخت است.

به همین منظور معمولا پزشکان تزریق آهن را پیشنهاد می کنند. این روش باعث می شود تا آهن مورد نیاز بدنتان خیلی زود و وارد جریان خون شما شود. شما با این کار دستگاه گوارش و مشکلات جذب آن را دور می زنید و مقدار مورد نیاز آهن را مستقیما به خونتان می رسانید.

البته توجه داشته باشید، تزریق آهن و فریتین به رگ فقط در مواردی انجام می شود که امکان جذب از طریق دستگاه گوارش کمتر بوده و شخص مورد نظر نیز خیلی زود به آهن نیاز داشته باشد. در پاره ای از مواقع تزریق داخل وریدی آهن ممکن است، عوارض جانبی مشابه با مکمل های خوراکی داشته باشد.

استفاده از مکمل ها و داروهای تجویز شده

داروهای خاصی وجود دارند که می توانند باعث افزایش آهن و فریتین در سطح بدن انسان شوند. در موارد حاد که توانایی شما برای جذب و ذخیره آهن دچار مشکل شود، پزشک شما ممکن است یکی از داروهای زیر را برای شما تجویز کند.

برخی از داروهایی که باعث افزایش سطح آهن و بالا رفتن میزان جذب آن می شوند، عبارتند از:

  • سولفات آهن (Ferrous sulfate)
  • گلوکونات آهنی (Ferrous gluconate)
  • فومارات آهنی (Ferrous fumarate)
  • کربنیل آهن (Carbonyl iron)
  • Iron dextran complex

رژیم غذایی تان را تغییر دهید

  • مصرف مواد گوشتی برای بالا بردن سطح آهن خون

گوشت قرمز یک منبع عالی از آهن است که شما می توانید برای برطرف کردن نیاز بدن خود به آهن، از این ماده غذایی مصرف کنید. از دیگر مزایای گوشت قرمز این است که بدنتان به راحتی می تواند آهن مورد نیاز را از گوشت قرمز جذب کند.

در نتیجه با افزایش مصرف گوشت، میزان سطح آهن خون نیز افزایش یافته با این کار سطح فریتین نیز بالا می رود. در ادامه شما را با بهترین مواد غذایی که می توانند سطح آهن خونتان را بالا ببرند، آشنا می کنیم. مواد غذایی چون؛ گوشت گاو، گوشت بره، جیگر، میگو سرشار از آهن هستند. همچنین شما با خوردن تخم مرغ نیز می توانید مقداری از آهن مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

مصرف محصولات گیاهی برای بالا بردن آهن خون

در کنار مصرف گوشت انواعی از گیاهان وجود دارند که می توانند سطح آهن خونتان را بالا ببرند.

مصرف این گونه محصولات گیاهی همچنین باعث بالا رفتن میزان فریتین خون نیز می شوند. به یاد داشته باشید، شما برای اینکه بتوانید به میزان مصرف گوشت از محصولات گیاهی آهن جذب کنید، باید دو برابر مصرف گوشت از این گونه غذاهای گیاهانی که در ادامه به آنها می پردازیم، مصرف کنید.

محصولات گیاهی چون؛ برنج، گندم، جو، آجیل و لوبیا به میزان قابل توجه آهن دارند که شما با مصرف این گونه مواد گیاهی می توانید تا حدودی میزان آهن مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.
شما باید در مورد مصرف مواد غذایی و مواد معدنی ای که باعث سخت تر شدن جذب آهن در بدن می شوند، نیز دقت کنید.

مصرف برخی مواد چون؛ قهوه، چای سیاه و سبز، سویا غلیظ شده، شیر، کلسیم، منیزیم، فلز روی و فلز مس که می توانند در جذب آهن شما را دچار مشکل کنند، اجتناب کنید.

سعی کنید در مواقعی که می خواهید غذای پر آهن چون گوشت قرمز و یا هر ماده غذایی پر آهنی که می خواهید، مصرف کنید از خوردن این گونه مواد در طول و یا حتی چندین ساعت پس و یا پیش از آن خوداری کنید، تا بدنی سالم و تندرست داشته بلاشید.

همچنین بخوانید:

همه آنچه که باید در مورد سرم آهن بدانید !

آیا قرص آهن چاق کننده است؟

چرا بدن آهن جذب نمی کند؟ برای جذب بیشتر آهن در بدن ، چه کنیم؟

فواید و عوارض قرص آهن برای کودکان

همه چیز در مورد قطره آهن(عوارض و فواید قطره آهن برای کودکان)

علائم کمبود آهن در کودکان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits