دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت سر درد در ناحیه ی پیشانی چیست؟
283
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سردرد برای همگان پدیده ای آشناست و کمتر کسی است که در طول عمر خود آن را تجربه نکرده باشد. هنوز برای سردرد تعریف مشخصی که مورد قبول همه باشد وجود ندارد. شاید ساده ترین تعریف « احساس درد و ناراحتی از ناحیه کاسه چشم تا قسمت پشت سر » باشد.

سردرد در ناحیه پیشانی و شقیقه ها

روش درمانی که قصد معرفی آن را داریم بسیار ساده و در عین حال کم هزینه بوده و مطمئناً جوابگوی تمام افرادی که مبتلا به سینوزیت هستند خواهد بود . در ابتدا اشاره ای می کنیم به راه های درمانی اعم از بخور و شستشو بینی و حلق و سپس به دستورات غذایی و گیاهی که از نظر تاثیر گذاری تاثیر فراوانی خواهند داشت اشاره خواهیم کرد .
باید به خاطر داشت که سردرد یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای است از طیف متنوعی از بیماریها که از یک سرماخوردگی ساده شروع و به امراض جدی مثل تومورهــــــای بدخیم مغزی ختم می شود. گر چه در اغلب موارد منشأ سردرد، بیماریهای خوش خیم می باشد، اما اولین مسأله ای که در برخورد با بیمار مبتلا به سردرد باید حل شود، عبارت است از افتراق بین علل خوش خیم و علل خطرناکتر.

ساز و کارهای اصلی مکانیسم ها سردرد عبارتند از:

گشاد شدن عروق داخل و خارج جمجمه
التهاب عروق داخل و خارج جمجمه
عفونت عروق داخل و خارج جمجمه
انقباض ممتد عضلات کاسه سر و گردن
تغییر فشار داخل جمجمه

انواع اصلی سردرد

سردرد پیشانی

1. میگرن کلاسیک

معمولاً پانزده تا سی دقیقه قبل از شروع این نوع سردرد، علایمی مثل ظهور نقاط نورانی در جلو چشم، تاری دید و منگی پدیدار می شود؛ آرام آرام با از بین رفتن این علایم سردرد یک طرفه ای به صورت مبهم و در یک سمت ناحیه گیجگاهی ظاهر می شود، به تدریج شدت درد افزایش می یابد و سردرد حالت ضرباندار به خـــود می گیرد، در این مرحله بیمار رنگ پریده و دچار تهوع و استفراغ شدیدی می شود؛ بسیاری از بیماران در این مرحله ترس از نور پیـــدا می کنند و ترجیح می دهند در اتاق تاریک استراحت کنند و پاره ای دیگر تعریق شدید و تکرر ادرار پیدا می کنند.
درد بین چند ساعت تا یک روز طول می کشد و بالاخره بیمار به خواب فرو می رود. پس از اینکه بیمار از خواب بیدار شد، سردرد تسکین می یابد. این نوع سردرد در زنان بیشتر دیده می شود و استعداد ارثی به بروز حملات در بین افراد وجود دارد.

2. سردرد عصبی

تقریباً 90 درصد از بیماران مبتلا به سردرد دچار این نوع سردرد هستند. علت پیدایش این نوع سردرد، انقباض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت بوده و مهمترین دلیل پیدایش این انقباض ها، هیجانات عصبی است.
درد معمولاً از ناحیه پیشـــــانی، گردن یا شانه شروع می شود و به تــدریج تمام کاسه سر را فرا می گیرد. این درد ماهیت فشاری داشته ولی خاصیت ضربانی ندارد. بیمار از اینکه سرش سنگین است شکایت دارد، ممکن است تهوع پیدا کند اما به استفراغ دچار نمی شود.

3. سردرد به علت عفونت مننژ (پرده های مغزی)

درد در این بیماران به صورت فشرده بوده و تمام سر را فرا می گیرد، با استراحت کاهش می یابد و با حرکت تشدید می شود. وجود علایمی چون تب و سفتی گردن به تشخیص کمک می کند.

علت سردرد پیشانی

4. سردرد به علت تومورهای مغزی

این نوع سردرد ها معمولاً متناوب بوده و در اوایل صبح شدیدتر است، بیشتر ماهیت حمله ای دارد، با حرکت سر، بلند کردن بار، عطسه و به خصوص سرفه تشدید می شود. معمولاً سردرد همراه با اختلالات خواب همراه است و گاه بیمار به علت سردرد از خواب بیــــــدار می شود.

5. سردرد به علت فشار خون بالا

سردرد در این بیماران، معمولاً‌ زمانی ظاهر می شود که فشارخون حداکثر به حدود 200 و فشارخون حداقل به حدود 120 میلی متر جیوه رسیده باشد؛ این نوع سردرد غالباً در ناحیه پس سر متمرکز بوده، و با درمان فشارخون در اکثر موارد از بین می رود.

6. سردرد ناشی از بیماریهای چشم

عیوب انکساری چشم ، سبب پیدایش سردردهای مکرر در ناحیه پیشانی بخصوص به هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون می شود ، اما سردرد ناشی از آب سیاه با چشم درد شدید همراه بوده و معمولاً در ناحیــه پیشانی متمرکز می شود و اغلب با تهوع و استفراغ همراه است.

علائم سردرد پیشانی

7. سردرد ناشی از بیماریهای سینوس

سردردهای ناشی از التهاب و عفونت سینوسها اغلب در ناحیه پیشانــــی متمرکز می شود؛ این دردها با حرکت سر و دراز کشیدن تشدید می شود و پس از بیدار شدن از خــواب به حداکثر شدت خود می رسد؛ این سردردها با درمان التهاب یا عفونت سینوس ها مرتفع می شوند.

8. سـردرد ناشی از عفونت های دندانی‌

این نوع سردرد ها غالباً از ناحیه صورت شروع و بتدریج به تمام کره سر منتشر می شود و با درمان عفونت دندانی، درد از بین می رود.

9. سردردهای آلرژیک

این نوع سردردها متعاقب تماس فرد بیمار با ماده حساسیت زا ایجــــاد می شود؛ معمولاً همراه با این نوع سردرد سایر علایم حساسیت مثل احتقان بینی، آبریزش از بینی ، سرفه، عطسه و گاهی اسهال دیده می شود وکنترل حساسیت معمولاً به کنترل سردرد منجر میشود.

گرفتن شرح حال از بیمار مبتلا به سردرد

  1. از زمان شروع سردرد سؤال کنید، چرا که سردردهایی که بتازگی آغاز شده اند، نیاز به بررسی جدی دارند.
  2. از کیفیت و شدت درد سؤال کنید، بخصوص اگر فرد، مبتلا به سردرد مزمن است؛ از او بپرسید که کیفیت و شدت سردردش این بار نسبت به دفعات قبل تفاوت کرده است یا نه؟
  3. از مراجعه کننده بپرسید که آیا همراه سردرد، علامت دیگری مثل تهوع، استفراغ، اشک ریزش و بی اشتهایی و ... دارد یا نه؟
  4. سابقه درمان سردرد را از او پرس و جو کنید. اگر پزشک قبلاً برای او دارو تجویز کرده است، نام آن را بپرسید.
  5. محل دقیق سردرد را بیابید.
  6. سابقه ارثی مبتلا به سردرد را در فامیل وی جستجو کنید.
  7. فواصل زمانی حملات سردرد را بپرسید.

درمان سردرد

معاینه بیماران مبتلا به سردرد

معاینه گردن از نظر وجود یا عدم وجود سفتی گردن، اندازه گیری فشارخون، تعداد تنفس، درجه حرارت و تعداد نبض بیمار و نیز معاینه چشم بیمار از نظر سرخی می باشد.

علائم سینوزیت

عطسه و آبریزش بینی
بسته شدن یک و یا هر دو بینی ، کاهش بویایی
گرفتگی صدا
درد در ناحیه ی پیشانی یا بین چشم ها
درد در ناحیه ی دندان های فوقانی
احساس فشار ، درد و سنگینی در صورت و گرفتگی بینی
احساس خلط و چرکی بودن حلق و بینی
سرفه های همراه با خلط به مدت طولانی
بوی بد دهان
تب های مداوم و از دست دادن اشتها
بهبود نیافتن سرماخوردگی بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ روز و تشدید سرماخرودگی در زمان های کوتاه

چه عواملی باعث سینوزیت می شود

حمام ، شستشوی سر و قرار گرفتن در مجاورت هوای سرد و همچنین تنفس هوای سرد
سرماخوردگی و رسیدگی نکردن به آن
موتور و دوچرخه سواری در زمستان بدون استفاده از کلاه و وسائل گرم کننده
استفاده مدوام نوشیدنی های بسیار سرد در گرمای تابستان و استراحت در مجاورت کولر
تغذیه غلط و استفاده از موادی که باعث غلظت خون شده و بدن را آماده دریافت هر نوع عفونت و ویروس می کنند از اصلی ترین دلائل سینوزیت است.

حتماً بخوانید:
درمان سر درد های عصبی و میگرن با طب سنتی و گیاهان دارویی

درمان سر درد های عصبی و میگرن با طب سنتی و گیاهان دارویی

سر درد های عصبی یکی از مشکلاتی است که امروزه گریبان گیر بسیاری از افراد شده است و درمان آن همیشه با استفاده از دارو میسر نیست. در این بخش لز مقاله ی…

راه های درمان سینوزیت

درمان سینوزیت و سردرد

بخور دو طرف صورت : در ابتدا باید دو طرف صورت غیر از پیشانی را بخور داده به اینصورت که پیشانی را با یک روسری ببندید . مقداری بابونه را مانند چای دم کرده مقداری جوهر پونه زمانی که برای بخور آماده بودید به دم کرده بابونه اضافه کنید و دو طرف صورت را بخور داده و در بخار بابونه و جوهر پونه تنفس کنید.

تحریک بینی و ایجاد عطسه و آبریزش بینی زیاد : این مورد از اهمیت ویژه ای برخورداره چرا که هدف ما تخلیه عفونت هاست . پس از اینکه بخور تمام شد مقداری کندوش و یا هر نوع ادویه ای که در منزل در دسترس دارید مثل فلفل بینی را تحریک کرده تا تعداد زیادی عطسه بزنید تا باعث آبریزش بینی شود.

شستشو بینی : پس از تحریک بینی و عطسه و آبریزش نوبت به شستشو بینی می رسد که این مرحله هم از اهمیت ویژه ای برخورداره . مقدار ۱ لیتر آب جوشیده خنک یک قاشق غذاخوری نمک اضافه کرده و با دستگاه شستشو بینی که باید از داروخانه تهیه کنید آب نمک را بالا بکشید یعنی یکی از سوراخهای بینی را با دست گرفته و محلولی را که آماده کرده اید را بالا بکشید این محلول با بالا رفتن به همراه عفونت وارد حلق شده و با حالت تهوعی که ایجاد می کند به حالت استفراغ خارج می شود.

 درمان سینوزیت

مراحل گفته شده را در زمان استراحت انجام دهید

درمان با رعایت غذایی : هر روز ۶ تا ۸ لیوان آب میل کنید . به یاد داشته باشید که هیچگاه آب را بین و بلافاصله بعد از غذا میل نکنید کم کردن مصرف نمک در وعده غذایی تا حد امکان استفاده کردن از غذاهای بی نمک می تواند باعث بیشتر شدن سرعت بهبودی شود زیرا نمک زیاد باعث جمع شدن آب در بافت ها و دفع کلسیم می شود.
مصرف گوشت های قرمز را به حداقل برسانید از غذاهایی که به صورت بخارپز و با سبزیجات و حبوبات تهیه شده بیشتر استقبال کنید مقداری گوشت شترمرغ یا بوقلمون را به صورت کباب کرده حتی به عنوان صبحانه میل کنید.

درمان گیاهی و سنتی : ۵ گرم ختمی سفید و ۱۰ گرم اسطوخودوس را مانند چای دم کرده و بعد از ولرم شدن با عسل شیرین کنید و روزانه دو بار میل کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (283 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نرگس | ۵ سال پیش
سلام
من حدود3.4ماهه که جلوی سرم قسمت پیشونیم و پشت چشمام درد عجیبی میگیره. این درد بیشتر وقتی تو سر و صدا قرار میگیرم یا تلویزیون نگاه میکنم زیاد و یا اهنگ گوش میکنم بیشتر و بیشتر میشه.
من چشمام ضعیفه و عینک میزنم.ممکنه ک علتش از بالا رفتن شماره چشمم باشه؟
1
2
سعیدی | ۵ سال پیش
سلام می خواستم علت سر درد دخترم را بپرسم دو طرف انتهای پیشانی
0
4
حمزه | ۵ سال پیش
سلام
حدود چند ساعتی هست که سردرد شدید در ناحیه پیشانی بالای چشم چپ گرفتم و همیشه همنجوری می شم لطفا می شه راهنمایی کنید
1
4
پاسخ ها:
مبین | ۵ سال پیش
مال منم چند ساله که در ناحیه چپ پیشانی بالای چشم درد خفیف و ضد حالی میگیرم که اصلا نگو که چه دردیه اصلا شدید
0
3
سهیلا | ۵ سال پیش
سلام وقت بخیر من یه چند سالی سردرد دارم که بیشتر قسمت گیج گاهی بود میکشید به چشمام الان یه هفته میشه که احساس مینم داخل سرم یه حالت بریدگی بوده در حال خوب شدنه خرش شدید داخل سرمه و حالت تهوع ایجا میکنه که سه روز همین حالتا دارم .بعد سردرد شدید وسط سرم شروع میشه میکشه به گیج گاه و چشمام ممنون میشم علت را برام بگید
4
1
محسن | ۵ سال پیش
سلام مدتی هس ک سرم از ناحیه پیشانی وپشت سرم شدید درد میگیره و دردش بصورت ضربان دار میباشه و در زمان درد نمیتونم بایستم ویا سرم رو حرکت بدم زیرا درد چند برابر میشه یعنی ضربان قلبم زیاد میشه و باهر ضربان قلبم انگار با یه چیز سنگین به سرم ضربه وارد میشه
میشه راهنماییم کنید ک علت چیست؟؟؟
0
0
پاسخ ها:
مصطفی | ۵ سال پیش
چند وقتی است که طرف چپ پیشانیم درد میکنه علتش چیست
1
3
پریسا سلامتیان | ۵ سال پیش
سلام مدتی هست که ناحیه پیشانی من سنگین میشه و همراه با درد هست این نشانه چی مستونه باشه؟
0
1
خجسته | ۵ سال پیش
باسلام سردردهای شدیدی دارم درناحیه پیشانی گاهی احساس میکنم رگهای شقیقه هام میزنه وورم میکنه توی گوش سمت راست انگارمایع وجودداره لطفاراهنماییم کنید همین چندشب پیش داشتم ازسردردمیمیردم
0
1
پاسخ ها:
محسن | ۵ سال پیش
شما میگرن دارید و از خوردن غذا های زیر باید پرهیز کنید : ادویه و فلفل ، سوسیس و کالباس ، نوشابه ، سیر و پیاز ، قهوه ، ترشی
0
0
محسن | ۵ سال پیش
مطلب جالبی بود لاکن بدترین نوع سردرد نوع میگرنی آن است که درمان ندارد و در اثر تنگی عروق سر ایجاد میشود !
1
1
محمدی | ۵ سال پیش
سرم یک روز درمیان در د میکند وبینیم گرفته میشه وصدایم بد میشه براثر چیست کمک کننی ممنون
0
0
پاسخ ها:
سجاد کاظمی املشی | ۵ سال پیش
سلام
کدام قسمت سر درد میگیره؟اگر پیشانی و اطراف بینی باشه مربوط به سینوزیت است.به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کتید
0
0
زهرا | ۵ سال پیش
سلام
پیشانیم خیلی درد میکنه
زندگیم مخطل شده
نمیتونم کاری انجام بدم
ممنون میشم کمکم کنید
0
2
پاسخ ها:
شایان | ۴ سال پیش
سلام منم ایجوریم ۳ ساله و بالای ۵۰ تا دکتر رفتم خوب که نشدم هیچی بدترم شدم جواب دکتر ها از جمله مغز و اعصاب گوش حلق و بینی و... با ام ار ای سی تی اسکن آزمایش خون فقط میگن مشکلی نیست :
0
0
زهرا | ۵ سال پیش
سرم به خصوص پیشانیم خیلی درد میکنه اختلال خواب دارم شبها دردم تشدید میشه حالت تهوع دارم با تکان خوردنم سرمم درد زیاد میگیره دکترا گفتند سینوزیت اما دو ماه اینجوریم دلیلش چیست
؟؟؟
0
1
زهرا | ۵ سال پیش
سرم ناحیه پیشانی به خصوص خیلی درد میکند و اختلال خواب دارم و حالت تهوع دارم و حتی شبها دردش بیشتر است و با تمام خوردمم حتی درد میکند دلیلش چی میتونه باشه
0
1
AliasqarKrimi | ۶ سال پیش
سلام
حدود یک سال پیش سرم به طور وحشتناکی درد میکنه.
پارسال از قسمت ناحیه گیجگاه سمت راست سر شروع میشد وبه چشم راست وبعد به تمام سر پخش میشد.دکترم بهم گفت که زیاد فکر نکن .باخودم تمرین کردم والان خوب شدم
ولی الان فقط از ناحیه جلوی سر وپیشانی درد خفیفی دارم که اصلان نمیتونم تمرکز داشته باشم ودرست فکر کنم
ممنونم میشم که بهم کمک کنین
0
2
آتی | ۶ سال پیش
سلام
پدرم چند سالی هست که سردردهای وحشتناکی داره که ناحیه ی چپ بینی چشم و پیشانیش تیر میکشن هر چند دقیقه این درد ب سراغش میاد و همه جا هم رفته یا میگن بینیش ترک برداشته یا قرص میدن ک هیچ کدوم از قرصا ب درد نخورد
0
0
سعید | ۶ سال پیش
سلام من بعضی موقع ها سر درد در ناحیه پیشانی میگیرم اونم شدید، مشکل از چیه؟
1
0
مرضیه | ۶ سال پیش
علت درد پیشنانی درد گونه حالت تهوع وسرگیجه پشت سر هم گردن وگوش راستمم درد داره عطسم میاد اما نمیاد دلیلش چیه
0
0
مرضیه | ۶ سال پیش
سلام من پیشانیم درد داره بیشتر طرف راستم حالت تهوع سرکیج مداوم دارم جوری ک احساس میکنم میفتم گوشم درد داره گونه راستمم درد داره وهمچنین گردنم میشه راهنمای کنید
1
3
زهره | ۶ سال پیش
من هر وقت توی سر و صدا میرم یک سر درد وحشتناکی میگیرم که اشکم در میاد .چشمتون روز بد نبینه
1
0
شبنم | ۷ سال پیش
سلام تشکر از زحماتتون علت سر درد که شروعش از ناحیهی روی بینی باشه چیه؟
0
0
میلاد | ۷ سال پیش
مقاله خیلی کامل و مفیدی بود ممنون
0
0
مبینا | ۷ سال پیش
ممنون خیلی مفید بود.
1
0

hits