دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض گودی کمر و درمان این عارضه
7
زمان مطالعه: 18 دقیقه
عوارض افزایش گودی کمر را می‌دانید؟ با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با عوارض افزایش گودی کمر آشنا شوید.

عوارض افزایش گودی کمر را می‌دانید؟

خیلی‌ها از گودی کمر شکایت می‌کنند و می‌گویند این وضع، هزاران درد و مشکل دیگر را برایشان ایجاد کرده است غافل از این‌که گودی کمر به خودی خود، مشکل‌ساز نیست و ستون فقرات هر انسان سالمی به صورت طبیعی باید چنین حالتی داشته باشد.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با عوارض افزایش گودی کمر آشنا شوید.

عوارض افزایش گودی کمر

علل ایجاد گودی کمر

خیلی‌ها از گودی کمر شکایت می‌کنند و می‌گویند این وضع، هزاران درد و مشکل دیگر را برایشان ایجاد کرده است غافل از این‌که گودی کمر به خودی خود، مشکل‌ساز نیست و ستون فقرات هر انسان سالمی به صورت طبیعی باید چنین حالتی داشته باشد.

پس چه اتفاقی می‌افتد که بعضی‌ها با دردسر مواجه می‌شوند و گودی کمر را عامل بروز درد و بیماری‌های اسکلتی ـ عضلانی می‌دانند؟

گودی کمر به صورت طبیعی باید وجود داشته باشد و آنچه می‌تواند مشکل‌ساز شود، افزایش بیش از حد گودی کمر است که طی آن، انحنای کمر بیش از میزان طبیعی‌اش می‌شود. بنابراین نباید فراموش کنیم کاهش یا افزایش غیرطبیعی انحنای ستون فقرات، هم می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد و هم خودش ممکن است زمینه‌ساز بروز بیماری و ناراحتی شود و به همین دلیل به پیگیری و رسیدگی نیاز دارد.زمانی که گودی کمر افزایش پیدا می‌کند، مرکز ثقل بدن هم تغییر خواهد کرد که این وضع به بروز مشکلات متعددی برای فرد منجر خواهد شد.

انحنای مقعر دیگری هم در ناحیه گردن وجود دارد که با ان لوردوز گردنی گفته می گویند .این حالت انحناها در ستون فقرات که حالت مارپیچ و فنری ‌شکل را ایجاد می کند سبب افزایش تحرک ستون فقرات و حالت انعطاف پذیری ان می شود. هر عامل و هر حالتی که سسب شود که این قوس های طبیعی کمر و گردن و پشت به هم بخورند دردایجاد می‌کنند و سبب اسپاسم عضله و گرفتگی در آن می شوند و فشار به استخوان‌ها و مفاصل پشت انها به عنوان فاست می شوند که درد بسیاری از افراد که گودی کمر دارند به دلیل فشار روی این فاست هاست و در ادامه هم ممکن است مشکلات شدید تر مانند دیسک کمر و یا کمردرد شدید شوند.

عوارض افزایش گودی کمر را می‌دانید؟

عوامل موثر در ایجاد گودی کمر

از مهمترین عوامل بر هم زننده قوس طبیعی کمر وجود یک شکم بزرگ است که موجب زیاد شدن انحنای کمری می‌شود و برای جبران این حالت، ستون فقرات مجبور است که انحنا و تحدب را در ناحیه پشتی بیشتر کند و گودی زیاد کمر، قوز شدن بیشتر پشت می شود و حتی این امر می تواند در موارد طولانی تر سبب زیاد شدن انحنای گردن هم بشود.

از طرف دیگر هم افراد لاغرهم ممکن است به دلیل ضعف در عضلات شکمی گودی کمر برایشان ایجاد شود.طرز صحیح نشستن هم که موجب حفظ حالت طبیعی ستون فقرات می شود و در نتیجه عضلات هر قسمت مجبور نیستند که برای جبران وضعیت غلط نشستن یا ایستادن ما کار بیشتری بکنند و در نتیجه ان دچار اسپاسم و خستگی و گرفتگی شوند.

راستای کل بدن هم در این مهم نقش دارد یعنی کف‌پا ، باسن ، پشت و کتف شما هم باید در وضعیت صحیح و راستای طبیعی خود قرار بگیرند تا احساس راحتی و راستای صحیح ستون فقرات داسته باشید اگر پای شما آویزان باشد این امر موجب خستگی و درد در کف پا پشت ساق می‌شود و لین حالت به افزایش گودی کمر کمک می کند.اگر کتف ما به صندلی که روی ان نشسته ایم نچسبد،سر به ناخوداگاه به حالت جلو می‌افتد و در نتیجه ان خستگی، گرفتگی در عضلات گردن و سوزش در کتف و پشت ما ایجاد می‌شود.

نشستن طولانی‌ مدت در حالت قوسی و هلالی شکل به ستون مهره‌ها شکل داده و به‌ خصوص اگر فرد در سنین پاین تر و سنین رشد این .شکل بنشیند، اینحالت ناصحیح ستون مهره‌ها به صورت دایمی ایجاد می‌شودعضله‌ های ما در هر سنی که باشیم حداقل می توانند بیست و پنج درصد قدرت خود را تقویت دارند اما اگر در کودکی عضله‌ های ما شکل درست و محکم و خوبی به خود بگیرند و انحناهای طبیعی بدن در وضعیت اصولی و صحیح خود رشد کنند ستون فقرات شکل صحیح به خود می‌گیرد.اگر در سنین پایین کودکان بد بنشینند مهره ها بدشکل شده که می تواند در آینده علت کمر درد شود. در میانسالی اگر بخواهید عضله خود را قوی کنند نیازمند صرف نیروی زیاد و ورزش زیاد و البته بازدهی بسیار کمتر به نسبت دوران کودکی هستند.

عوارض افزایش گودی کمر را می‌دانید؟

دلایل افزایش گودی کمر

عواملی که می تواند گودی کمر را به بیش از حد افزایش دهند عبارتند از:

  1. آکندروپلازی( عبارتست از یک اختلال ژنتیکی که باعث رشد غیرطبیعی غضروف و کوتاهی قد می شود)
  2. اسپوندیلولیستزی ( عبارتست از جابجایی مهره های کمر)
  3. جراحی در قسمت کمر
  4. مشکلات مادرزادی ستون فقرات
  5. اختلالات در قسمت لگن
  6. قرارگیری بدشکل بدن
  7. عارضه هایپرکایفوزیس( عبارتست از انحنای بیش از حد ستون فقرات سینه ای در جهت خارج)
  8. اختلالات عصبی عضلانی ( همانند دیستروفی عضلانی و یا اختلالات دماغی)
  9. عارضه دیسک کمر
  10. جسم غیرطبیعی در مهره (معمولا در کودکان درگیر در گودی بیش از حد کمر دیده می شود)
  11. معضل پوکی استخوان
  12. چاقی در افراد

عوارض افزایش گودی کمر را می‌دانید؟

تشخیص گودی کمر

معمولا به وسیله ی معاینه ی فیزیکی تشخیص داده می شود. از عکس برداری با اشعه ی ایکس و یا اسکن ام آر آی ستون فقرات نیز معمولا برای تعیین میزان گودی کمر استفاده می شود.اسکن ام آر آی و یا سی تی اسکن، می توانند هر گونه اثر عصبی محتمل که در اثر قوس کمر ایجاد شده اند را نیز نشان دهند.برای اندازه گیری میزان گودی کمر، از واحد درجه استفاده می شود، درست مانند اندازه گیری یک زاویه. سپس برای تعیین نوع روش درمان قوس کمر ، از درجه ی قوس کمر به همراه علائم ایجاد شده ی دیگر، استفاده می شود.

چگونه می توان تشخیص داد که شما به گودی کمر مبتلا هستید :

پشت خود را به یک دیوار چسبانده و فضای بین گودی کمر و دیوار را اندازه گیری کنید. در صورتی که فقط بتوانید انگشتان دست خود را تا بند دوم یا سوم (همان جایی که انگشت به کف دست متصل می شود)، بین گودی کمر و دیوار جا بدهید، گودی کمر شما حالتی طبیعی دارد. در صورتی که فضای بین کمر و دیوار به حدی بزرگ است که بتوانید کف دست یا بیشتر را در آن جای بدهید، آن گاه شما به گودی کمر مبتلا می باشید. هر چه فضای بین کمر و دیوار بیشتر باشد، انحراف و ناهماهنگی کمر نیز بیشتر است.

عوارض افزایش گودی کمر را می‌دانید؟


چه زمانی به دنبال درمان گودی کمر باشیم ؟

اگر زمانی که به جلو خم می شوید، گودی کمر شما به حالت طبیعی بر گشته و از بین می رود (قوس کمر انعطاف پذیر است)، نیازی به درمان گودی کمر نخواهد بود. ولی در صورتی که به جلو خم شده و گودی کمر شما همچنان باقی مانده بود (قوس کمر انعطاف خود را از دست داده)، باید به دنبال راه درمان گودی کمر باشید.

به علاوه، در صورت داشتن هر یک از موارد زیر، باید به دنبال راه درمان باشید :

  • درد
  • اسپاسم های عضلانی
  • احساس خارش و یا بی حسی
  • مشکلات مربوط به مثانه یا روده ها

بخش عمده ای از انعطاف پذیری، تحرک و فعالیت بدن ما به ستون فقرات وابسته است. درمان قوس کمر غیر عادی کمر می تواند از ایجاد مشکلات بعدی در زندگی مانند آرتروز کمر یا کمر درد مزمن، جلوگیری کند.

عوارض افزایش گودی کمر را می‌دانید؟

عوارض گودی کمر

از شایع ترین عوارض گودی کمر می توان به کمر درد و اسپاسم های عضلانی اشاره کرد که ممکن است در اثر باریک شدن کانال نخاعی (تنگی نخاع) و یا فتق یک دیسک بین مهره ای در اثر گودی کمر، ایجاد شوند. دیگر علائم این عارضه، با علائم تنگی نخاع و فتق دیسک یکی بوده و عبارت اند از سیاتیک، پا درد، بی حسی در پا ها و اختلال در عملکرد مثانه و روده ها.

عوارض افزایش گودی کمر را می‌دانید؟

علل گودی کمر شدید در زنان

به علت این که قوز پشت و ناهنجاری‌‌های ستون فقرات و ضعف عضلات شکمی در خانم ها شایع تر می باشد ، گودی کمر بیش از حد هم در آنها نسبتاً بیشتر است. خانم‌ها در سنین نسبتا پایین ‌تری دوره رشد ناگهانی بلوغ خود را تجربه می‌کنند و همین امر در کنار خاصیت شل کنندگی هورمون های زنانه برای مفاصل علت بالاتر بودن ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی از جمله ستون فقرات در خانم هاست .استفاده از کفش‌های پاشنه بلند هم عامل دیگری برای ابتلا به گودی بیش از حد کمر در خانم ها می باشد. خانم ها باید کفشی را بپوشند که پاشنه ان بیشتر از3 تا 5 سانتی‌متر نباشد. در ثانی باید پاشنه کفش،پهن و دارای لژ باشد.

بارداری هم به افزایش قوس کمر کمک می کند. در دوران حاملگی شکم به جلو آمده و از طرف دیگر عضلات شکم شل می‌شود و در صورت عدم انجام ورزش های مناسب بعد از دوران بارداری تا حدودی این افزایش قوس کمر پایدار می ماند.وضعیت غلط شیردهی بعد از بارداری هم به طور مضاعف به این افزایش قوس کمک می کند. مادران باید هنگام شیردهی بالشی را روی پای خود بگذارند و شیر خوار خود را روی آن قرار داده و بعد شیر دهند و در بعضی از فواصل هم خوابیده به کودک خود شیر دهند تا دائما فشار بر یک نقطه کمر یا غیر صحیح وارد نشود.

عوارض افزایش گودی کمر را می‌دانید؟

اثرات گودی کمر برای بدن

80% از افراد درگیر در این معضل با کاهش ظرفیت قلب، ریه و و ظرفیت قلبی عروقی روبرو هستند. دیافراگم هم تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرد.گودی کمر باعث درد در بخش تحتانی کمر می شود. در واقع در حالت عادی عضلات شکمی و بخش تحتانی کمر ثبات نیم تنه بدن انسان را بوجود می آورند اما در گودی کمر با کشیده شدن عضلات شکمی این عضلات ضعیف شده در این حالت بخش تحتانی کمر باید ثبات مزبور را بوجود آورد که این منجر به خستگی و درد در فرد می شود.

گودی کمر باعث فقدان قدرت در فرد می شود. در این عارضه افراد تنها از بخش تحتانی کمر و همسترینگ برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده می کنند. این امر نسبت به استفاده از عضلات کل لگن کارامدی کمتری دارد.
افراد درگیر در این مشکل به مرور دچار سر درد، بی خوابی، کمر درد، تنگی نفس و سیاتیک می شوند که تمامی این موارد به علت داشتن ساختمان کشیده عضلات در یک طرف بدن و ساختمان عضلات کوتاه در طرف دیگر بدن که ناشی از این عارضه است بوجود آمده اند.

عوارض افزایش گودی کمر را می‌دانید؟

گودی کمر قابل پیشگیری است یا نه؟

افزایش گودی کمر مشکل شایعی است که خیلی‌ها را درگیر می‌کند و برای همین هم بسیاری از افراد، هرگونه دردی را در ناحیه پشت و کمر به این وضع ربط می‌دهند و به دنبال پیدا کردن روشی برای درمان آن هستند. البته خیلی‌ها تصور می‌کنند گودی کمر قابل درمان نیست و اعتقاد دارند کاری از دست کسی برای بهبود آن برنمی‌آید. در صورتی که متخصصان می‌گویند با استفاده از روش‌های موثری می‌توان از بروز این مشکل پیشگیری کرد یا آن را تا حد قابل‌توجهی بهبود بخشید.

در این وضع با استفاده از حرکات اصلاحی خاصی می‌توان شدت این مشکل را کاهش داد. همچنین همان‌طور که گفته شد، یکی از علل موثر در بروز گودی بیش از حد کمر، ضعف عضلانی است. بنابراین با توجه به عضله‌ای که دچار این مشکل شده است، باید ورزش‌ها و تمرینات مناسبی را انتخاب کرد تا گودی کمر بهبود یابد.
این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یادآور می‌شود: استفاده از کفش‌های مناسب و همین‌طور توجه به شیوه‌های صحیح نشستن و ایستادن نیز به پیشگیری از افزایش گودی کمر کمک زیادی می‌کند.

هنگام نشستن باید از صندلی‌های مناسب استفاده کنید که پشتی و ارتفاعش قابل تنظیم باشد و همچنین خوب است برای حمایت بیشتر کمر، بالش کوچکی را پشت صندلی قرار دهید تا قوس طبیعی کمر حفظ شود.
کسانی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند نیز باید مراقب باشند، چون همان‌طور که گفته شد چاقی یکی از عوامل موثر در افزایش گودی کمر است.

کسانی که دچار این مشکل هستند باید وزنشان را کاهش دهند و با استفاده از حرکات ورزشی مناسب، عضلات‌شان را تقویت کنند.علاوه بر این موارد، به توصیه پزشکان و متخصصان، افرادی که با این مشکل روبه‌رو شده‌اند باید برای تشخیص دقیق و انتخاب روش درمانی و ورزش‌های متناسب با شرایط‌شان به پزشک مراجعه کنند تا با تشخیص به‌موقع، اقدامات درمانی موثر هم انجام شود.

عوارض افزایش گودی کمر را می‌دانید؟

فیزیو تراپی

هدف از درمان فیزیو تراپی رفع گودی کمر ، بهبودی قوس غیر طبیعی و همچنین پیشگیری از پیشرفت بیشتر عارضه به وسیله ی تقویت عضلات شکمی و ماهیچه های جلو و پشت ران می باشد. زمانی که همه ی این عضلات قدرتمند تر شدند، می توانند با همکاری یکدیگر و با باز گرداندن باسن به زیر ستون فقرات و نگه داشتن آن در همان موقعیت، کمر را صاف کنند. فیزیو تراپیست همچنین فرد را معاینه کرده و او را از نظر وجود هر گونه عضله ی سفت و کوتاه و یا بلند و ضعیف، بررسی می کند.

سپس یک برنامه ی باز توانی درمان گودی کمر با ورزش شامل تمرینات تقویتی و کششی با هدف اصلاح هر گونه ناهماهنگی در عضلات، طراحی می شود. در صورتی که درد شما شدید بوده و یا از بین نرود، فیزیو تراپیست ممکن است دارو های ضد التهاب تجویز کرده و یا از روش های مخصوصی مانند لیزر درمانی، فراصوت و یا تحریک الکتریکی اعصاب از روی پوست (TENS) استفاده کند.

برای گرفتن نتایج مناسب، باید حداقل یک یا دو بار در هفته به فیزیو تراپیست مراجعه کرده و همچنین تمرینات خانگی را به طور روزانه و منظم انجام داد. برای کودکان و در برخی موارد برای بزرگسالان، استفاده از یک کمر بند طبی به منظور حمایت از کمر تا زمانی که ماهیچه ها تقویت شده و کمر به یک تراز طبیعی تر برسد، ضروری است. هر گونه درد ایجاد شده در اثر فیزیو تراپی و گودی کمر را می توان به وسیله ی دارو های ضد التهاب درمان کرد.


ورزش و حرکات اصلاحی


۱- کشیدن

کشیدن کمر و عضلات باسن، یک شروع مناسب برای درمان گودی کمر است. برای کشیدن کمر، به پشت روی زمین خوابیده و به سادگی زانو های خود را به سمت سینه ی خود بکشید. می توانید پشت پا ها و یا زانو های خود را گرفته و آن ها را به سمت بدن خود بکشید. نفس عمیق کشیده و این حالت را به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه حفظ کنید.

برای کشیدن عضلات خم کننده (فلکسور های) ران، روی زمین زانو بزنید به حالتی که زانوی راست شما بالا و زانوی چپ شما پایین باشد. می توانید برای راحتی خود از یک بالش کوچک یا حوله ی تا شده بر زیر زانو ی خود استفاده کنید. باسن خود را بدون حرکت دادن پا ها به سمت جلو بکشید تا جایی که در باسن چپ خود احساس کشیدگی کنید. اجازه ندهید که کمر شما خم شود. دست چپ خود را صاف کرده و آن را به سمت راست بدن خود بکشید. بدین ترتیب با خم شدن بدن به سمت راست، کشش بیشتر می شود. این حالت را به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه نگه داشته و سپس همین تمرین را با عوض کردن پا ها، برای طرف دیگر بدن خود انجام دهید.


۲- کرانچ

تقویت عضلات شکم، قدم بعدی بوده و انجام تمرینات کرانچ، یک راه عالی برای این کار می باشد. به پشت روی زمین بخوابید. می توانید پا های خود را صاف کرده و یا آن ها را خم کنید. لگن خود را به عقب کج کرده و بدین صورت کمر خود را به سمت زمین فشار دهید. انجام این کار با پا های خم شده، ساده تر خواهد بود. دست های خود را به صورت ضربدری بر روی سینه ی خود قرار داده و به آرامی بدن خود را ۳۰ درجه از زمین بلند کنید. سپس به آرامی به حالت اولیه ی خود باز گردید. این تمرین را با ۱۰ تکرار شروع کرده و به تدریج آن را به ۳۰ تکرار و یا بیشتر برسانید.


۳- ددلیفت با یک پا

عضلات همسترینگ و سرینی نیز باید تقویت شوند. شما می توانید به وسیله ی این تمرین هر دوی این عضلات را تمرین دهید. این تمرین همچنین عضلات شکم را نیز درگیر می کند چرا که در طی آن فرد نیاز به حفظ کردن تعادل بر روی یک پای خود را دارد.بر روی پای راست خود ایستاده و پای چپ را از روی زمین بلند کنید. دست چپ خود را بر روی باسن خود قرار داده و با خم کردن کمر، دست راست خود را به زمین برسانید. پای چپ خود را به صورت مستقیم نگه دارید. با نوک انگشتان خود زمین را لمس کرده و سپس به حالت ایستاده باز گردید. این کار عضلات باسن و سرینی ها را درگیر می کند. عضله ی سرینی راست و همسترینگ، به شما در ایستادن کمک می کنند. این تمرین را ۱۰ بار با پای چپ خود و ۱۰ بار دیگر با پای راست خود تکرار کنید. ۲ یا ۳ بار انجام این تمرین در روز می تواند مناسب باشد.

عوارض افزایش گودی کمر را می‌دانید؟

درمان گودی کمر

در مواقعی که گودی کمر از نوع انعطاف پذیر نبوده بلکه سفت و دردناک باشد باید برای رفع آن اقدام نمود. همچنین در صورت مشاهده یکی از موارد زیر باید به دنبال درمان بود:

  1. وجود درد در آن ناحیه
  2. گرفتگی عضلات در آن ناحیه
  3. احساس بی حسی در اعضای اطراف

روش های درمانی اندکی در زمینه این عارضه وجود دارند. از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

استفاده از داروهای مسکن

این داروها بعضی از علائم گودی کمر را بهبود می بخشند،اما خطرات و عوارض جانبی این روش نیز کم نیست عالی الخصوص زمانی که بیمار تمایل داشته باشد در طولانی مدت از این داروها استفاده کند چنین روشی توصیه نمی شود.
خدمات طب فیزیکی و توانبخشی در درمان درد گودی کمر و کمردرد های ناشی از آن بسیار مفید می باشد. چنین روش هایی غیردارویی بوده و به دارو ترجیح داده می شوند.

طب سوزنی:

در این روش علائم بیماری به شکل قابل توجهی بهبود می یابد و عوارض جانبی نیز ندارد.

کایروپرکتیک و مانیپولاسیون کمر:

این روش باعث بهبود علائم بیماری و حرکت ستون فقرات در جهت درست آن می شود. بسیاری از افراد درگیر در این معضل، تنظیمات ستون فقرات حاصل از این روش درمانی را بسیار مثمرثمر می دانند.

استفاده از کمربندهای طبی:

این کمربندها از ستون فقرات بیمار محافظت به عمل آورده و برخی علائم را بهبود می بخشند. شایان ذکر است که استفاده طولانی مدت از این کمربندها اغلب اثرات زیان باری بر عضلات کمر افراد دارد.

این کمربندها می توانند غیر قابل انعطاف یا انعطاف پذیر باشند و اغلب برای محافظت از عضلات کمر و ساختارهای ستون فقرات مورد استفاده قرار میگیرند. این کمربندها دور ناحیه مورد نظر بسته شده و حرکت این ناحیه را محدود می نمایند. همچنین این کمربندها برای کمک به محافظت از مهره های شکسته و یا کمک به بهبود فرد پس از جراحی بکار گرفته می شود.

استفاده ازورزش ها متخصصین طب فیزیکی:

ممکن است توسط پزشک متخصص طب قیزیکی و توانبخشی حرکات ورزشی خاصی منظور درمان گودی کمر با حرکات اصلاحی به شما آموزش داده شود. حرکات ورزشی ای که برای استحکام عضلات و افزایش دامنه حرکات استفاده می شوند. همچنین نحوه صحیح ایستادن و انجام فعالیت های روزمره به شما آموزش داده می شود.

بعضی از این روش های درمانی شامل موارد ذیل هستند که بسته به سطح بیماری و شدت آن و میزان آسیب دیدگی مربوطه، متخصصین آنها را بکار می گیرد:

  • لیزر سرد و پرتوان نسل جدید
  • درمان های فیزیکی مخصوص
  • برنامه های ورزشی کششی و تقویتی عضلات
  • درمان با امواج فراصوت و رادیو فرکوانسی
  • روش هایی به منظور رفع فشار ستون فقرات
  • ا زن درمانی در درمان کمردرد :یکی از جدیدترین و مدرن ترین روش های کنترل کمردرد و کمردرد ناشی از گودی کمر ، اوزودرمانی یا در اصطلاح تخصصی تر ازن تراپی می باشد‌. در این روش با استفاده از گاز ازن نقاط ماشه ای عضلات کمری باز شده و انرژی و اکسیژن در غلظت بالا جهت ترمیم ، باز کردن و تقویت عضله در اختیار بافت قرار می گیرد. این روش در کلنیک پیشگام با کمترین هزینه ها قابل انجام است.
  • برای بیمارانی که انحنای گودی کمر در آنها شدید است، به گزینه جراحی اشاره می شود ولی جراحی ممکن است وضعیت بیماری را ثابت نماید و این امر با صرف هزینه ای بالا امکانپذیر است.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب گودی کمر

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:دکتر سپهریان

عوارض افزایش گودی کمر را می‌دانید؟

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits