دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۴ درمان خانگی موثر برای سرماخوردگی
14
زمان مطالعه: 7 دقیقه
برای درمان خانگی سرماخوردگی میتوان راههای متعددی را امتحان کرد. ما در این بخش تصمیم به سریعترین راهها برای درمان و مقابله با این عارضه را گرفته ایم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

درمان های خانگی برای سرما خوردگی

اگر سرما خوردید باید انتظار یک تا دو هفته بیمار بودن را داشته باشید و این به این معنی نیست که قرار است در دردسر بیفتید. در کنار استراحتی کافی، این درمانهای خانگی احتمالا کمک میکنند حالتان بهتر شود:

1. به بدنتان مایعات برسانید

آب، آبمیوه، سوپ آبکی یا آبلیموی گرم با عسل به باز کردن خلط های انباشته در حلق و بینی کمک و از کم شدن آب بدن جلوگیری میکند. از الکل، قهوه و نوشابه های کافئین دار که آب بدن را کمتر میکند پرهیز کنید.

2. استراحت کنید

بدن شما به درمان نیاز دارد پس به آن استراحت کافی و لازم بدهید.

3. گلودردتان را تسکین دهید

یک چهارم تا یک دوم قاشق چای خوری نمک را در مقدار کمی آب گرم حل کنید و غرغره کنید. این مایع میتواند گرفتگی صدا و گلودرد شما را به طور موقت آرام کند. شاید کودکان زیر 6 سال نتوانند درست غرغره کنند.

در این صورت می توانید از اسپری های مخصوص گلودرد، قرص های مکیدنی یا آبنبات های مخصوص سرماخوردگی هم استفاده کنید. به کودکان زیر 3 یا 4 سال قرص های مکیدنی ندهید چرا که میتواند باعث خفگی آنها شود.

4. از گرفتگی حلق و بینی جلوگیری کنید

قطره های نمکی و اسپری های بینی بدون نسخه میتواند به گرفتگی و رفع خلط های درون حلق و بینی کمک کند. کارشناسان توصیه می کنند برای نوزادان چند قطره در یکی از سوراخ های بینی بریزید بعد هوای ایجاد شده در آن سوراخ بینی را به آرامی با یک سرنگ حبابی بکشید.

برای انجام این کار، حباب را فشار دهید، حدود یک چهارم تا یک دوم نوک سرنج را در سوراخ بینی قرار دهید و حباب را به آرامی رها کنید. برای بچه های بزرگتر اسپری های نمکی مخصوص بینی استفاده می شود.

5. از داروهای مسکن استفاده کنید

به کودکان زیر شش ماه یا کمتر فقط استامینوفن بدهید. کودکان بالای 6 ماه میتوانند از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنند. از مرکز خدمات بهداشتی که مراجعه میکنید مقدار مصرف مناسب این قرصها را نسبت به سن و وزن فرزندتان بپرسید.

بزرگسالان می توانند از مسکن هایی مثل استامینوفن (تیلنول و...)، ایبوپروفن ( ادویل، موترین آی بی و...) یا آسپرین استفاده کنند. اگرچه استفاده از آسپرین برای کودکان بزرگتر از 3 سال تایید شده است اما کودکان و نوجوانانی که از بیماری هایی مثل آبله مرغان و آنفلونزا رو به بهبود هستند نباید آسپرین مصرف کنند چون آسپرین میتواند کودکانی را با این شرایط مبتلا به سندروم ری، یک بیماری نادر اما کشنده کند.

6. مایعات گرم را کم کم بنوشید

یک درمان خانگی استفاده شده در بسیاری از فرهنگ ها مصرف مایعات گرم مثل سوپ مرغ، چای یا آب سیب گرم برای بهبود و رفع خلط ها و گرفتگی حلق است.

7. رطوبت را به هوای خانه اضافه کنید

یک دستگاه بخور آب سرد یا مرطوب کننده هوا می تواند رطوبت را به هوای خانه اضافه کند و به این ترتیب خلط های درون حلق را از هم باز کند. آب دستگاه را هر روز عوض کنید و هوای خانه را طبق دستورالعمل با این دستگاه تمیز کنید. از بخور دادن مستقیم سر و صورتتان پرهیز کنید چرا که تا به حال دلیلی برای مفید بودن آن ارائه نشده و ممکن است باعث سوختگی شود.

8. داروهای بدون نسخه و ضدسرفه را امتحان کنید

ممکن است برای بچه های بالای 5 سال داروهای احتقان زدا، آنتی هیستامین ها و مسکن هایی بدون نسخه ارائه شود. با این حال، آنها جلوی سرماخوردگی را نمی گیرند و از مدت آن کم نمی کنند.

علاوه بر این بیشتر آنها عوارض جانبی دارند. کارشناسان اتفاق نظر دارند که این داروها نباید به بچه های کوچک تر داده شود. استفاده بیش از حد و استفاده نادرست از این داروها میتواند باعث آسیب جدی شود. داروها را فقط با دستور پزشک مصرف کنید.

بعضی از داروهای سرماخوردگی حاوی مواد متعددی است مثلا ممکن است یک دارو هم احتقان زدا باشد و هم مسکن؛ بنابراین باید برچسب هر داروی سرماخوردگی را قبل از مصرف بخوانید تا مطمئن شوید از هیچ دارویی بیش از حد استفاده نمی کنید.

بیشتر بخوانید::

فواید بی نظیر انار پخته برای درمان سرماخوردگی

سوپ شلغم ؛مناسب درمان سرما خوردگی

۲۸ راهکار درمان خانگی سرماخوردگی + معرفی روش هایی که جواب نمیدهد

درمان خانگی سرما خوردگی

داروهایی که برای سرماخوردگی مفید نیست

فهرست داروهای غیرموثر سرماخوردگی طولانی است. بعضی از معمول ترین داروهایی که کاربردی ندارند شامل موارد زیر است:

9. آنتی بیوتیک ها

این داروها به باکتری ها حمله می کنند اما کمکی به مقابله با ویروس های سرماخوردگی نمی کنند. از دکترتان آنتی بیوتیک نخواهید و از آنتی بیوتیک های قدیمی هم که داشته اید استفاده نکنید. شما زودتر خوب نمی شوید و استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها باعث مشکلات جدی و رو به وخامتی مثل مقاومت آنتی بیوتیکی می شود.

10. داروهای بدون نسخه سرماخوردگی و سرفه برای کودکان

داروهای بدون نسخه سرماخوردگی و سرفه ممکن است برای کودکان عوارض جانبی جدی و حتی کشنده داشته باشد. سازمان کل خوراک و دارو در مورد استفاده از این داروها برای کودکان زیر 6 سال هشدار داده است.

11. داروهای سرماخوردگی با نتایج متضاد

با وجود تحقیقات انجام شده در این مورد، هیئت داوران علمی هنوز بعضی از داروهای معمول سرماخوردگی مثل ویتامین سی و اکیناسه را برای درمان در نظر نمی گیرند.

12. ویتامین سی

به نظر می رسد به طور میانگین مصرف ویتامین C در بیشترین حد کمکی به جلوگیری از سرماخوردگی نمی کند. با این حال، احتمال دارد مصرف ویتامین سی قبل از اولین نشانه های سرماخوردگی مدت عوارض را کوتاه کند. ممکن است ویتامین سی برای افرادی که به شدت مستعد سرماخوردگی هستند و مرتب دچار آن می شوند فوایدی داشته باشد؛ مثلا بچه هایی که در طول زمستان در جمع هم سن و سال هایشان هستند.

13. اکیناسه

تحقیقات درباره تاثیر اکیناسه در جلوگیری یا کوتاه کردن مدت سرماخوردگی نتایج متفاوتی نشان داده اند. بعضی از آنها هیچ فایده ای را نشان نداده اند بعضی دیگر کاهش شدت و مدت عوارض سرماخوردگی در مراحل اولیه را نشان داده اند. ممکن است اکیناسه های متفاوت استفاده شده در تحقیقات متفاوت منجر به نتایجی متفاوت شده باشد. به نظر می رسد مصرف اکیناسه در مراحل اولیه سرماخوردگی و ادامه آن برای 7 تا 10 روز موثرتر باشد. ظاهرا برای سلامت بزرگسالان مشکلی ایجاد نمی کند اما می تواند با دیگر داروها تداخل داشته باشد. قبل از مصرف اکیناسه یا هر نوع مکمل دیگری پزشکتان را در جریان قرار دهید.

14. زینک

صحبت های زیادی درباره مصرف زینک برای سرماخوردگی هست تا وقتی تحقیقی در سال 1984 نشان داد مکمل های زینک می تواند از بیماری افراد جلوگیری کند. از آن موقع به بعد نتایج تحقیقات تغییر کرد و نتایجی متفاوت درباره مصرف زینک و سرماخوردگی ارائه شد. بعضی از تحقیقات نشان می دهند قرصهای مکیدنی یا شربت زینک می تواند در عرض یک روز از مدت سرماخوردگی کم کند به ویژه اگر ظرف 24 ساعت از علائم و نشانه های اولیه مصرف شود. علاوه بر این، زینک عوارض جانبی مضر احتمالی هم دارد. قبل از مصرف زینک برای جلوگیری از سرماخوردگی یا کاهش مدت آن با مرکز خدمات بهداشتی که به آنجا مراجعه می کنید مشورت کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits