دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اکیناسه (سرخارگل) چیست ؟ کاربرد اکیناسه در طب سنتی
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اکیناسه در ایران به گیاه سرخارگل معروف است. زادگاه اصلی آن آمریکای شمالی است. از خیلی وقت پیش بومی‌ها و سرخ‌پوست‌های آمریکا از خواص آن استفاده می‌کردند و امروزه در تمام اروپا تبدیل به یک داروی گیاهی پرطرفدار شده است. گونه‌های مختلفی از این گیاه وجود...

اکیناسه (سرخارگل) چیست ؟

اکیناسه گیاه بومی شمال امریکا است و دارای 9 گونه گلدار است. این گیاه چند ساله به ارتفاع 2 متر رشد می کند و گل های بنفش مایل به صورتی دارد. این گیاه گونه های مختلفی دارد. اگر چه این گونه گیاهان زینتی هستند، آنها نقش مهمی در درمان های گیاهی دارند. برای اهداف دارویی، اکیناسه سرخارگل (Echinacea purpurea) معتبرترین و قوی ترین گونه می باشد.

اکیناسه در دوران مختلف

اکیناسه به طور سنتی توسط بومیان آمریکایی به عنوان اصلی ترین گیاهان دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. تا اوایل قرن بیستم، این گیاه جزء مهمی از طب مدرن آمریکایی بود. حتی اروپایی ها آن را در دهه 1930 به طور گسترده ای مورد استفاده قرار دادند.

خواص دارویی اکیناسه چیست ؟

ریزوم های اکیناسه که ریشه زیرزمینی آن می باشند، توسط بومیان آمریکایی برای آماده سازی داروهای گیاهی استفاده می شود. با این حال بسته به نوع گونه اکیناسه، هر بخش از این گیاه ساقه، ریشه یا برگ، می تواند در تهیه داروهای گیاهی استفاده شود و به این دلیل است که گیاه حاوی مواد شیمیایی متعددی است که دارای مزایای سلامتی فراوانی می باشد. این ترکیبات شیمیایی فنول نامیده می شود.

فنول ها از جمله اسیدهای سیچوریک و کافتاریک در گونه اکیناسه سرخارگل( Echinacea purpurea )وجود دارند، در حالی که فنول اچیناکوسید در گونه های دیگر اکیناسه از جمله( angustifolia and E. pallida) یافت می شود. اهمیت این فنول ها این است که آنها به عنوان نشانگرهایی برای ارزیابی مقدار اکیناسه در حین تولید محصولات گیاهی عمل می کنند. سایر اجزای مهم این گیاهان آلکامید و پلی ساکارید می باشد مزایای این گیاه به شرح زیر است:

  1. اکیناسه در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. این گیاه فعالیت سلول های دفاعی را در مقابله با عفونت بر می انگیزد.
  2. با توجه به تحقیق انجام شده توسط دانشگاه مریلند، اکیناسه مدت زمان علائم سرما خوردگی را کاهش داده یا کوتاه می کند.
  3. این گیاه، سرفه، بیماری آنفلوانزا و سایر بیماری های دستگاه تنفسی را تسکین می دهد و علائم آن ها را کاهش می دهد.
  4. اکیناسه گلودرد و غدد لنفاوی بزرگ را درمان می کند
  5. اکیناسه در مبارزه با تبخال، کاندیدا(قارچ) و درمان عارضه پای ورزشکار مفید است.
  6. این گیاه در پاکسازی عفونت های دستگاه ادراری موثرو مفید می باشد.
  7. اکیناسه در بهبود زخم، بازسازی پوست و در پاکسازی عفونت های پوستی موثر است.
  8. همچنین اثرات مثبت در برابر بیماری پوستی پسوریازیس، اگزما و التهاب های پوستی داشته است.
  9. اکیناسه همچنین در درمان سرطان مفید واقع شده است.
  10. این گیاه باعث افزایش تعداد و فعالیت سلول های سیستم ایمنی بدن از طریق فعال سازی سلول های T می شود.
  11. این گیاه باعث کاهش التهاب در بیماری آرتریت و بیماری های التهابی پوست می شود.
  12. این گیاه یک آنتی بیوتیک خفیف است و یک ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ موثر است.

آماده سازی داروی گیاهی اکیناسه

تمام بخش های گیاه، ساقه و ریشه و برگ های گیاه، خرد می شوند و عصاره آن استخراج می شود و به همین ترتیب برای مصارف دارویی استفاده می شود. برای ساخت دمنوش گیاهی می توان از اکیناسه تازه و یا خشک شده استفاده کرد. از عصاره گیاه همچنین می توان برای استعمال خارجی و موضعی استفاده کرد.

احتیاط های لازم

محصولات اکیناسه نباید توسط کودکان بدون مشاوره با پزشک مصرف شود. حتی افراد مبتلا به اختلالات سیستمیک پیشرونده و اختلال خود ایمنی از جمله اختلالات بافت همبند، سل، بیماری کلاژنوز، لکیوز و بیماری های مرتبط با آن نباید این داروی گیاهی را مصرف کنند. همچنین نباید توسط بیماران مبتلا به ایدز مورد استفاده قرار گیرد.

اکیناسه همچنین با برخی داروهای خاص سم زدا تداخل دارد، از جمله استروئیدهای آنابولیک، آمیودارون، متوترکسات یا کتوکونازول.

اثرات جانبی

اکیناسه عوارض جانبی را در برخی افراد ایجاد می کند. برخی افراد واکنش های آلرژیک، شامل بثورات، افزایش آسم و آنافیلاکسی را تجربه می کنند. واکنش های آلرژیک در افرادی که به طور طبیعی به گیاهان خانواده گل آفتابگردان آلرژی دارند، مانند گیاه ابروسیا، گل داودی، گیاه همیشه بهار و گل آفتابگردان، بیشتر دیده می شود. مشکلات گوارشی نیز در آزمایشات بالینی رخ داده است. افراد مبتلا به آسم یا افراد مبتلا به بیماری پوستی آتوپیک( گرایش ژنتیکی به واکنش های آلرژیک)، به احتمال زیاد واکنش آلرژیک به اکیناسه نیز دارند.

اکیناسه یک داروی گیاهی موثر است، اما اگر از آن استفاده می کنید، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید. این کار به پزشک در تجویز دارو کمک می کند که تداخل یا واکنش معکوس با مصرف اکیناسه نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:

فواید دارویی و درمانی سرخارگل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits