دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کیست بیکر (کیست پشت زانو) چیست و چگونه درمان میشود ؟
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کیست بیکر (Baker’s cyst)، جمع شدن مایع مفصلی در پشت زانو است و ناشی از فشاری سنگین در مدت طولانی بر زانو یا آرتروز زانو و روماتیسم مفصلی است. با علت، علائم و راه های درمان این بیماری بیشتر آشنا شوید.

کیست بیکر چیست ؟

کیست بیکر برآمدگی است که در پشت زانو پدیدار می‌شود. این برآمدگی همان تجمع مایع مفصلی است که از مفصل زانو خارج شده است. وظیفه مایع مفصلی ایجاد راحتی در حرکت پا و کاهش ایجاد اصطکاک بین مفاصل زانو است.

گاهی اوقات در اثر پاره شدن کیست بیکر، مایع مفصلی موجود در کیست به درون بافت ساق پا می‌ریزد و در نواحی پشت زانو و ساق پا درد، قرمز شدن، ورم و کبودی را به همراه دارد. لازم به ذکر است که درد، کبودی و ورم در پشت زانو و ساق پا به دلیل لخته شدن خون نیز بروز می‌کند و تشخیص اینکه علائم ذکر شده بر اثر لخته خون بوده است یا کیست بیکر ضروری است و حتما باید برای تشخیص به پزشک مراجع کنید، زیرا لخته شدن خون بسیار خطرآفرین است.

بیشتر بخوانید : علت درد پشت زانو + درمان های جادویی این عارضه چیست ؟


راه های تشخیص کیست بیکر

پزشک پشت زانو را مورد معاینه قرار می‌دهد که بتواند موقعیت کیست بیکر را بیابد. در این روش تشخیصی، پزشک با سنجیدن حرکت پا و محدودیت آن و میزان درد، اندازه کیست را مشخص می‌کند. علاوه بر این تابش نور به کیست بیکر می‌تواند نشان دهد محتویات درون کیست بیکر مایع است. در صورت رشد سریع توده و داشتن درد‌های شدید شبانه و تب، جهت اطمینان از وجود تومور‌های دیگر بایستی آزمایشاتی انجام دهید.

با استفاده از اشعه X می‌توان مشکلات زانو مانند آرتریت که موجب کیست می شوند را بررسی کرد اما اشعه X نمایانگر کیست بیکر و یا پارگی غضروف نیست. انجام MRI نیز می‌تواند در مشاهده کیست بیکر و یا پارگی غضروف به پزشک کمک کند.

بیشتر بخوانید : آب آوردن زانو / علائم و درمان آب آوردن (ورم زانو) چیست ؟


دلایل بروز کیست بیکر

کیست بیکر ممکن است در اثر ورم زانو رخ دهد؛ ورمی که ناشی از فشاری زیاد و طولانی مدت به زانو باشد. علت بروز ورم زانو افزایش مایع مفصلی در قسمت زانو است، که این مایع مفصلی به پشت زانو کشیده می‌شود و تشکیل کیست بیکر را می‌دهد. کیست بیکر در اثر آسیب‌هایی که به غضروف زانو وارد شده است نیز ایجاد می‌شود. یکی دیگر از دلائل بروز کیست بیکر؛ آرتروز زانو به خصوص در افراد سن بالا و یا روماتیسم مفصلی است. کیست بیکر در کودکان نیز ممکن است به دلیل بیماری بورس باشد. بورس کیسه‌ کوچکی است که در میان استخوان و بافت نرم ایجاد می گردد و حاوی مایع است.


علائم کیست بیکر

علائم کیست بیکر پس از انجام فعالیت‌های بدنی و یا ایستادن برای مدتی زیاد بیشتر خود را نشان می‌دهند. علائم این کیست عبارتند از:

  • کیست بیکر در صورتی که بزرگ باشد، باعث احساس سفتی در پشت زانو می‌شود و با ایجاد ناراحتی در فرد همراه است
  • در پشت زانو درد احساس می‌شود و این درد در مواقعی که خم می‌شوید یا ایستاده اید می‌تواند بیشتر احساس شود
  • در پشت زانوی خود ممکن است احساس درد با ورم همراه باشد، البته این احتمال نیز وجود دارد که دردی در پشت زانو احساس نشود. ممکن است احساسی که از کیست بیکر دارید، مانند بادکنکی باشد که پر از آب است

بیشتر بخوانید : همه چیز درمورد سلول درمانی + کاربردهای این درمان


درمان کیست بیکر

این بیماری اغلب در طول زمان درمان می شود . در صورتی که این بیماری در کودکان رخ دهد با گذشت زمان برطرف می شود اما با این وجود ممکن اسست کیست چندین ماه تا چندین سال در پشت زانو بیمار وجود داشته باشد . افرادی که علائم کمی دارند نیاز به درمان نمی باشد .

مواردی که در درمان کیست بیکر باید توجه شود شامل:

  • برای درمان این مشکل ابتدا باید تمام مشکلات زیر بنایی زانو شما درمان شود . این روش ممکن است به کاهش اندازه کیست بیکر منجر شود .
  • در صورتی که بیماری استئوآرتریت دارید می توانید از تزریق استروئید برای درمان این مشکلات استفاده نمایید .
  • استفاده از داروهای ضد التهاب برای درمان این بیماری استفاده می شود تا از منجر به کاهش درد شود .
  • در صورت پارگی کیست بیکر ممکن است درد بیمار بسیار زیاد شود بنابراین متخصص ارتوپدی داروهای قوی تری برای کاهش درد بیمار استفاده می نماید .
  • برای کاهش تورم می توان از یخ نیز استفاده نمود .
  • افرادی که در هنگام راه رفتن دچار مشکل می شوند می توانند از عصا در طول درمان کیست بیکر استفاده نمایند .
  • انجام حرکات فیزیوتراپی در درمان بیماری بسیار مفید می باشد .
  • گاهی نیاز به تخلیه مایع درون کیست بیکر می باشد . در نتیجه پرشک از یک سوزن برای خارج کردن مایع درون کیست استفاده می کند .
  • گاهی بعد از تخلیه مایع درون مفصلی از تزریق کورتیزون برای کاهش درد بیمار استفاده می شود . این کار مانع از بازگشت کیست بیکر می شود .
  • در مرحله اخر اگر روش های نام برده برای درمان و رفع مشکل کیست بیکر جواب دهی بالایی نداشت ، از جراحی برای درمان آن استفاده می شود . این روش بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد .


روش‌های درمان کیست بیکر

  1. استفاده از یخ
  2. استفاده از دارو‌ها
  3. ماساژ درمانی
  4. فیزیوتراپی
  5. درمان دستی
  6. استفاده از عصا
  7. تخلیه کردن مایع
  8. الکتروتراپی
  9. استفاده از زانوبند
  10. ورزش
  11. آب درمانی یا هیدروتراپی
  12. تزریق استروئید کورتیزون
  13. جراحی

جراحی آخرین روشی است که تنها برای درمان موارد شدید عارضه و یا در صورت لزوم اقدامی فوری برای تسکین درد توانفرسای بیمار انجام می‌شود

مصرف دارو برای درمان کیست بیکر

مصرف دارو یا مسکن زمانی برای درمان کیست بیکر ضرورت می‌یابد که کیست پاره شده باشد. هدف اصلی مصرف دارو تسکین درد تا زمانی است که بدن تمام مایع خارج شده را کاملاً جذب کند


درمان کیست بیکر در خانه

  1. استراحت دادن به زانو یکی از گزینه‌های مهم درمان کیست بیکر است. برای این کار می‌توانید از عصا و چوب زیر بغل استفاده کنید.
  2. برای کاهش درد و ورم از دارو‌های مسکن استفاده کنید.
  3. در صورت بانداژ کردن اطراف زانو، باند را به حدی محکم کنید که ساق پا بی حس نشده و قسمت زیر باند ورم نکند.
  4. در میزان وزن خود تعادل ایجاد کنید، زیرا اضافه وزن باعث وارد آمدن فشار به زانو می‌شود.
  5. در محل احساس درد یخ قرار دهید.
  6. به آرامی تمرینات ورزشی که باعث تقویت عضلات زانو شود را انجام دهید که از بروز علائم بکاهید.
  7. به خصوص در شب، پا‌های خود را در سطحی بالاتر از بدن، قرار دهید.


پیشگیری از بروز کیست بیکر

  1. قبل از ورزش و شروع فعالیت، به حرکات کششی و کشیدن ماهیچه‌های خود بپردازید و به آرامی مفاصل زانو را گرم کنید.
  2. سعی کنید از چرخیدن بر روی زانوی خود خودداری کنید و چرخیدن را بر روی توپ‌های پای خود انجام دهید.
  3. از کفش طبی و استاندارد استفاده کنید.
  4. پس از انجام ورزش بدن خود را با استفاده از حرکات آرام و پایدار سرد کنید.
  5. در صورتی که زانوی شما آسیب دید با حفظ خونسردی فعالیت را متوقف کرده و برای رفع تورم از یخ استفاده و سپس به پزشک مراجعه کنید.

کیست بیکر می‌تواند در افراد جوان و بزرگسالان و حتی در کودکان نیز بروز کند. در افراد جوان مبتلا به کیست بیکر، بین کیست بیکر و مفصل زانو اتصالی به وجود نمی‌آید، اما در افراد مسن مبتلا، بین کیست بیکر و مفصل زانو اتصال ایجاد می‌شود که این اتصال زمینه ساز مشکلات دیگر است. در افراد مسن، کیست بیکر داری دیواره ضخیم تری است و اجزا و بقایای کیست به حالت شناور در مایع موجود در کیست وجود دارند.


بیشتر بخوانید :

چرا زانو آب می آورد؟

لیست قیمت انواع زانو بند و ران بند در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits