دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آب آوردن زانو / علائم و درمان آب آوردن (ورم زانو) چیست ؟
6
زمان مطالعه: 9 دقیقه
ورم زانو که گاهی اوقات از آن با اصطلاح متداول «آب آوردن زانو» و واژه پزشکی افیوژن (تجمع مایع) نیز یاد می شود می تواند پیامد صدمه دیدن، استفاده بیش از اندازه یا بیماری باشد. آب آوردن زانو علل گوناگونی دارد که ما در این مطلب شما را با علل و درمان آب...

علائم آب آوردن زانو چیست ؟

آب آوردن زانو یا افیوژن به معنای تجمع مایعات اضافی در داخل مفصل زانو و یا اطراف آن است. آب آوردن زانو علل گوناگونی دارد که ما در این مطلب شما را با علل و درمان آب آوردن زانو آشنا می کنیم.

ورم زانو که گاهی اوقات از آن با اصطلاح متداول «آب آوردن زانو» و واژه پزشکی افیوژن (تجمع مایع) نیز یاد می شود می تواند پیامد صدمه دیدن، استفاده بیش از اندازه یا بیماری باشد.

ورم مفصل زانو عملکرد و انعطاف پذیری زانو را محدود می کند. برای مثال بیمار مبتلا به علائم آب آوردن زانو به دشواری می تواند زانوی متورم را کاملا خم یا صاف کند و در زمان دراز کردن و بی حرکتی پا زانو معمولا 15 تا 25 درجه خمیدگی دارد. ورم زانو با توجه به عارضه اصلی دامن زننده به این شرایط در بخری موارد با هیچ علامت دیگری همراه نیست و برعکس گاهی دردناک و قرمز است و زانو توانایی تحمل وزن بدن را ندارد.

مایع مفصلی درون کیسه یا کپسول قرار دارد که توسط سلول های خاصی به نام سلول های سینوویال ترشح میشوند. در اطراف مفصل زانو پرده بافت مانند محکمی به نام کپسول مفصلی وجود دارد که اطراف زانو را گرفته و مانند کیسه ای آن را در برمیگیرد.

مایع مفصلی درون این کیسه یا کپسول قرار دارد که توسط سلول های خاصی به نام سلول های سینوویال ترشح میشوند. این سلول ها سطح داخلی کپسول مفصلی را پوشانده اند. میزان مایع مفصلی در حالت معمولی کم است اما برخی شرایط می توانند منجر به افزایش میزان مایع مفصلی شوند.

آب آوردن زانو

دلایل آب آوردن زانو

علت آب آوردن زانو خواه اندکی بیمار را آزار دهد، خواهد او را دچار دردی توان فرسا سازد باید مشخص شود و علائم آن به منظور تخفیف مشکلات آتی درمان شود ورم مزمن یا طولانی مدت می تواند به آسیب بافت مفصل، تحلیل و فروپاشی غضروف و نرمی استخوان بیانجامد، بنابراین در درمان آن نباید اهمال شود

  1. آرتروز زانو
  2. بیماری های روماتیسمی مانند آرتریت روماتوئید
  3. وارد شدن ضربه به زانو
  4. عفونت مفصل زانو
  5. التهاب بورس های زانو (بورسیت زانو)
  6. شکستگی و دررفتگی زانو
  7. بیماری های متابولیک مانند نقرس کاذب
  8. پارگی منیسک زانو
  9. تومورها
  10. پارگی رباط صلیبی زانو
  11. پیچ خوردن زانو

دلایل ورم زانو

در این مقاله به عارضه هایی اشاره می کنیم که از علت ورم زانو یا آب آوردن آن به شمار می رود، رایج ترین دلیل ورم زانوی ملایم تا متوسط صدمه و ضربه دیدن و عارضه های ناشی از استفاده مفرط، مانند آرتروز و التهاب بورس (بورسیت)، است.

آسیب و ضربه دیدن زانو

ضربه دیدن استخوان های زانو، رباط ها (لیگامان ها)، تاندون ها، مینیسک ها یا غضروف مفصلی درد و درم را به دنبال دارد. آسیب جدید باعث می شود تا خون به درون مفصل راه پیدا کند و در نتیجه کبودی، سفتی، گرما و ورم قابل توجه بروز یابد. این عارضه که از آن با اصطلاح «همارتوز» یاد می شود نیازمند مراقبت پزشکی و درمان فوری است. بیمار باید در صورت شدید بودن درد زانو، عدم تحمل وزن توسط زانو یا احتمال دادن شکستگی استخوان بی درنگ به پزشک مراجعه کند.

آرتروز زانو

تحلیل و فرسایش غضروف مفصل زانو می تواند نتیجه تولید بیش از اندازه مایع مفصلی و ورم متعاقب زانو باشد. ورم زانوی ناشی از آرتروز معمولا همراه با درد است.

التهاب بورس (بورسیت) عفونی و غیرعفونی

کیسه های بسیار کوچک باریک مملو از مایعی، به نام بورس، در سراسر بدن وجود دارد که به طور طبیعی از مفصل ها محافظت می کند. التهاب و انباشته شدن مایع اضافی در بورس های زانو تورم و آب آوردن این مفصل را به دنبال دارد.

نقرس

حمله نقرس را تجمع دردناک بلورهای بسیار ریز اسید اوریک در مفصل تعریف کرده اند ورم زانو گاهی به سرعت پدیدار می شود و معمولا در این حالت با درد طاقت فرسا، قرمزی و گرمی زانو همراه است.

آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی)

آرتریت رومانوئید (روماتیسم مفصلی) یک بیماری خودایمنی تاثیرگذار بر عشاء ظریف مفاصل است که می تواند با قرمزی، التهاب، درد، سفتی و ورم زانو همراه باشد. علائم بیشتر در هر دو سمت بدن بروز می یابد، بنابراین اگر زانوی راست مبتلا شده باشد، احتمال ابتلای زانوی چپ نیز بالا خواهدبود.

تومور

تومور خوش خیم یا بدخیم نیز در موارد اندک از علل ورم زانو به شمار می رود.

علائم آب آوردن زانو

برخی بیماری ها مانند روماتیسم مفصلی یا بدنبال بعضی ضربات وارد شده به زانو و یا کشیدگی منیسک زانو سبب می شود تا سلول های سینوویال شروع به ترشح مقادیر فراوانی از مایع مفصلی کرده که بتدریج با تجمع مایع اضافی در زانو این عارضه ایجاد می شود.
با تجمع این مایع در زانو، مفصل دچار التهاب و تورم شده و حرکات زانو نیز محدود می شود. بیمار مبتلا به آب آوردن زانو در حرکت دادن زانو و خم و راست کردن آن دچار مشکل می شود و گاهی حتی نمی تواند روی پای خود بایستد.
زمانی که مایع زیادی در مفصل زانو جمع می شود اولین جایی که دچار التهاب و تورم می شود، بالای کشکک است. درد و محدودیت حرکتی از مهم ترین علائم آب آوردن زانو هستند.

  1. زانودرد
  2. عدم توانایی تحمل وزن برروی زانو
  3. التهاب زانو
  4. قرمزی و گرمی زانو
  5. تورم زانو
  6. ناتوانی در حرکت دادن زانو بخصوص خم و راست کردن زانو
  7. بدشکلی زانو

علائم آب آوردن زانو

تشخیص آب آوردن زانو

بیماری آب آوردن زانو ممکن است در اثر عوامل متعددی در افراد ایجاد شود و لذا علائم آن نیز متفاوت می باشد. از این رو راه های تشخیص آب آوردن زانو متنوع می باشند و بسته به نوع مشکل ایجاد شده متفاوت هستند. اما از جمله راههای تشخیص آب آوردن زانو آن است که یک زانو نسبت به زانوی دیگر حالتی متفاوت داشته باشد و ورم کرده باشد و یا در هنگام لمس آن تجمع نوعی مایع در زانو حس شود. البته در حالت کلی باید گفت که راه تشخیص آب زانو یک راه مشخص و ساده نیست که هر کسی بتواند به سادگی در صورت بروز این عارضه آن را تشخیص دهد، اما بهتر است به جای آنکه افراد به دنبال راه آب زانو باشند در صورت بروز موارد مشکوک مثل ورم زانو، خشکی زانو و یا درد زانو سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

خطرات آب آوردن زانو

سوالی که ذهن بسیاری از افرادی که به بیماری آب زانو دچار شده اند را درگیر نموده است این است که آیا آب آوردن زانو خطرناک است و یا خطرات آب آوردن زانوی پا کدامند؟ مساله خطرات آب زانوی پا یک مساله بسیار کلیدی است زیرا نمیتوان به سادگی درباره آن اظهار نظر کرد. دلیل این مساله آن است که آب زانوی پا ممکن است در اثر عوامل متعددی رخ دهد از جمله روماتیسم، عفونت، بیماری های کریستالی مفصل، آرتروز و یا حتی در اثر وارد شدن ضربه به زانو و بسیاری عوامل دیگر و لذا در هر یک از این موارد ممکن است خطرات آب متفاوت باشد از این رو میتوان در پاسخ “آیا آب آوردن زانو خطرناک است؟” گفت، بسته به نوع عواملی که منجر به آب آوردن شده اند ممکن است خطرناک و یا بی خطر باشد.

پیشگیری از عوارض آب آوردن زانو

عارضه آب آوردن زانو ممکن است بر اساس نوع صدمات و مشکلاتی که باعث بروز آن شده است متفاوت باشد و عوامل بسیار دیگری نیز وجود دارند که می توانند در بروز عوارض تشدید کننده باشند که از جمله آنها می توان به چاقی، بی تحرکی، انجام ورزش های سنگین و … اشاره نمود. برای پیشگیری از عوارض آب آوردن زانو باید به موارد زیر توجه نمود: مراجعه منظم به پزشک در صورت بروز مشکلاتی برای زانو و یا وجود درد های مفصلی ریشه دار.پیروی از دستورات پزشک و مصرف منظم دارو ها. استفاده از زانو بند های طبی مناسب با صلاح دید پزشک. استفاده از روش های فیزیوتراپی و ورزشی مناسب با نظر پزشک. تقویت عضلات و استفاده ملایم از زانوها. این موارد می تواند در پیشگیری از عوارض به شما کمک نماید

درمان آب آوردن زانو

  1. قرار دادن کمپرس یخ می تواند به کاهش درد و التهاب زانو و فروکش کردن تورم زانو کمک کند.
  2. حرکات زانو نیز باید محدود شود تا امکان تشدید التهاب و تورم کاهش یابد.
  3. بالا نگه داشتن زانو نیز با از بین بردن نیروز وزن بر زانو به کاهش التهاب کمک می کند.
  4. ممکن است پزشک اقدام به کشیدن آب زانو بکند

جراحی آب آوردن زانو

دانستن همه چیز درباره جراحی زانو مساله ای است که نیاز به داشتن تخصص در زمینه اتوپدی زانو دارد اما بسیاری از افراد پیش از آنکه بخواهند تصمیمی برای رضایت به انجام و یا عدم انجام جراحی آب آوردن بگیرند می خواهند همه چیز درباره جراحی آب آوردن زانو بدانند. ما در این مبحث تلاش کردیم همه چیز درباره جراحی آب زانو را به شیوه ای ساده و قابل فهم برای خوانندگان بیاوریم. عمل جراحی زانو بسته به نوع مشکل و میزان وخامت اوضاع به سه نوع می باشد: آسپیراسیون زانوی آب آورده: در این شیوه پزشک معالج، آب اضافه در مفصل زانوی آب آورده را توسط چیزی شبیه به سرنگ تخلیه می نماید و سپس با استفاده از داروهای کورتونی و تزریق آنها در ناحیه مفصل زانوی آب آورده التهاب ناحیه را کاهش می دهد.


بیشتر بخوانید:

علت درد ناگهانی زانو

زانو درد: ۲۲ روش معجزه آسا خانگی برای درمان زانو درد

لیست قیمت انواع زانو بند و ران بند در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits