دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مگنت تراپی چیست و چه کاربردی دارد ؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مزایای مگنت تراپی شامل تسکین درد، تسریع روند بهبودی، کمک به بازسازی و ترمیم سلول‌ها، کاهش التهاب عضلات، کاهش ورم مفاصل و تسریع بهبود شکستگی استخوان می‌شود.

مگنت تراپی چیست ؟

مگنت تراپی نوعی درمان است که با استفاده از آهن ربا به کاهش درد در مناطق بدن کمک می‌کند. این تکنیک براساس بیومغناطیس است، بدین معنی که تاثیر متقابل آهن ربای مثبت و آهن ربای منفی باعث بهبود pH موجود در بدن و از بین رفتن اثرات منفی بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی یکی از روش های درمانی ایمن و کم عارضه مورد استفاده در فیزیوتراپی است که موجب تسکین درد و تسریع روند بهبودی بدن و ترمیم آسیب ها می شود.

بیومغناطیس پزشکی در درجه اول برای درمان بیماری‌های مزمن و بیماری‌هایی استفاده می‌شود که از طریق طب سنتی قابل درمان نیستند. با این حال، این روش با دیگر درمان‌ها کاملا سازگار بوده و بیمار می‌تواند بدون هیچ گونه خطری، این تکنیک را به همراه درمان اصلی خود استفاده کند. علاوه بر این، از مگنت تراپی می‌توان برای کاهش درد در مفاصل و استخوان‌ها نیز استفاده کرد.

اثرات مگنت تراپی چیست ؟

  • تاثیر مگنت تراپی به سرعت قابل مشاهده است و از جلسه سوم، درمان تقریبا کامل می‌شود. با این حال، نتایج این روش به مدت یا پیشرفت آسیب بستگی دارد.
  • مهم‌ترین تاثیر مگنت این درمان، ویژگی ضد درد بودن آن است.
  • به علت سرعت و اثربخشی جلسات مگنت تراپی، بسیاری از ورزشکاران از این نوع درمان استفاده می‌کنند.

از مگنت تراپی در کدام قسمت‌های بدن می‌توان استفاده کرد ؟

این درمان مفید را می‌توان بر روی تمام قسمت‌های بدن اعمال کرد، اگر چه عمدتا از آن برای قسمت‌های فوقانی بدن استفاده می‌شود. با این حال، در قسمت‌های پایین بدن مانند مفاصل، مچ پا، زانو یا شرمگاه نیز می‌توان از مگنت تراپی استفاده کرد. به این ترتیب، آسیب‌هایی مانند رگ به رگ شدن، شکستگی، کبودی و پارگی را می‌توان با این روش به سرعت بهبود بخشید.

مزیت‌های مگنت تراپی

مزایای قابل توجه مگنت تراپی عبارتند از:

  1. تسکین دهنده درد
  2. تسریع روند بهبودی
  3. کمک به بازسازی و ترمیم سلول‌ها
  4. کاهش التهاب عضلات
  5. کاهش روند بیماری ورم مفاصل و آرتروز
  6. کم تهاجمی و بی درد بودن این تکنیک
  7. تسریع بهبود شکستگی استخوان

از این روش درمانی می‌توان برای بهبود و درمان استخوان‌ها، عضلات، مفاصل، دستگاه عصبی، دستگاه‌های قلبی عروقی، بهبود بیماری‌های خونی و هماتوم استفاده کرد. علاوه بر این، مگنت تراپی می‌تواند به تسکین علائم پارکینسون، آلزایمر یا فلج صورت نیز کمک کند. این روش نه تنها می‌تواند بر روی بیماری‌های جسمی تاثیر گذارد، بلکه با تاثیر بر روی وضعیت ذهنی بیمار نیز می‌تواند به حالت‌های افسردگی و وسواس‌های اجباری کمک کند. در نهایت باید بگوییم که مگنت تراپی می‌تواند به کاهش درد در آسیب‌های ناشی از دستگاه گوارش مانند زخم معده، روده تحریک پذیر و گاز معده کمک کند.

کاربرد های مگنت تراپی در بیماری ها

  1. آرتروز کمر و ستون فقرات
  2. عفونت های مفصلی
  3. سندرم تونل کارپال
  4. درد عصب سیاتیک
  5. آرتروز گردن
  6. سرطان
  7. بیماری های خونی و اختلالات گردش خون
  8. پوکی استخوان
  9. بیماری های دستگاه ایمنی
  10. التهاب مفاصل
  11. خواب عمیق
  12. روماتیسم مفصلی
  13. انقباضات ماهیچه ای
  14. فیبرومیالژیا
  15. آسیب های استخوانی مانند انواع شکستگی و ترک خوردگی
  16. اختلالات عضلانی
  17. زخم های فشاری
  18. میگرن
  19. ام اس
  20. فشار خون بالا
  21. اختلالات تنفسی مانند تنگی نفس
  22. بیماری های پوستی
  23. خستگی های مزمن

انواع درمان مگنت تراپی

مگنت تراپی معمولا بسیار ساده است و به دو نوع درمان با فرکانس بالا و پایین تقسیم می‌شود. در هر دو نوع درمان از گشتاور مغناطیسی استفاده می‌شود. تنها تفاوت میان جلسات درمانی مرتبط با زمان بوده که معمولا حدود نیم ساعت است. علاوه بر این، تعداد جلسات درمانی بستگی به نوع بیماری دارند.

  • ۱. فرکانس پایین

میدان‌های مغناطیسی با فرکانس پایین، قدرتی مابین یک تا صد هرتز داشته و برای بیماری‌های مزمن و بیماری‌های عمومی مناسب هستند، به طوری که دستگاه می‌تواند در هر جایی از بدن استفاده شود.

  • ۲. فرکانس بالا

دستگاه مگنت تراپی با فرکانس بالا، قدرتی بیش از صد هرتز داشته و برای بیماری‌های موضعی و درد‌های حاد استفاده می‌شود.

عوارض جانبی مگنت تراپی

مگنت تراپی هیچ گونه عوارض جانبی در بدن ایجاد نمی‌کند، زیرا انرژی آهن ربا آن قدر ضعیف است که نمی‌تواند به بافت‌ها آسیب رسانده و یا باعث تغییر شکل آن‌ها شود. مزیت این نوع درمان این است که شدت انرژی در حدی است که با بیماری مبارزه کرده بدون آنکه هیچ گونه آسیبی به اندام‌های بدن برساند.

با این حال، بهتر است زنان باردار و افرادی که از دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب استفاده می‌کنند، در رابطه با مگنت تراپی احتیاط کنند. علاوه بر این، افراد مبتلا به سرطان که از شیمی درمانی استفاده می‌کنند، نباید از بیومغناطیس پزشکی استفاده کنند. زیرا شیمی درمانی، بافت‌های بدن را به شدت تحلیل برده به طوری که مگنت تراپی قادر به بازسازی بافت‌های آسیب دیده نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درمورد سلول درمانی + کاربردهای این درمان

فواید تزریق سلولهای بنیادی به زانو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits