دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زانو درد: ۲۲ روش معجزه آسا خانگی برای درمان زانو درد
5
زمان مطالعه: 9 دقیقه
درمان های موثر زانو درد ، درمان های خانگی درد زانو می تواند به تسکین درد کمک کند تا بتوانید فعالیت های روزمره را به طور موثر تر انجام دهید. برای آشنایی با این روش های خانگی با مجله دلگرم همراه باشید.

روش های خانگی درمان درد زانو

با توجه به آسیب های ورزشی، فشار بیش از حد روی زانو و استئو آرتریت زانو، درد زانو یک شکایت رایج در حدود یک سوم افراد بالای 45 سال است. زانو نقش مهمی در حرکت و راه رفتن طبیعی دارد. درمان های خانگی درد زانو می تواند به تسکین درد کمک کند تا بتوانید فعالیت های روزمره را به طور موثر تر انجام دهید. برای آشنایی با این روش های خانگی با مجله دلگرم همراه باشید.

علل و علائم زانو درد

  1. آسیب ها، بیماری ها و سایر شرایط پزشکی شایع ترین علت زانو درد است.
  2. آسیب لیگامان زانو ناشی از آسیب قسمت داخلی زانو، قسمت خارجی یا درون زانو ( که رباط های صلیبی نامیده می شود) باعث درد زانو می شود. هنگامی که حرکت تند و سریع زانو زیاد می شود، پارگی منیسک زانو باعث درد می شود. علل دیگر عبارتند از:
  3. تاندونیت زانو (التهاب تاندون) که در جلو زانو(زیر کاسه زانو در تاندون پاتلا) یا در پشت زانو رخ می دهد.
  4. کشش تاندون و عضله زانو باعث درد زانو می شود، مانند فعالیت پرش .
  5. ترومای شدید که با شکستگی زانو همراه است، مانند تصادف یا شکستگی استخوان که باعث درد زانو می شود.
  6. همچنین مجموعه ای از بیماری ها یا شرایطی که بر مفصل زانو، بافت نرم و استخوان اطراف زانو یا اعصاب تاثیر می گذارد. آرتریت یک نوع التهابی است که می تواند در مفصل زانو ایجاد شود. انواع مختلف آرتریت وجود دارد، مانند آرتریت روماتوئید یا نقرس.
  7. بورسیت زانو(التهاب بورس زانو) که به داخل زانو و جلوی کاسه زانو آسیب می رساند.
  8. گاهی اوقات غضروف زیر کاسه زانو می تواند نرم شود و باعث درد عمیق زانو شود.
  9. مفصل زانو می تواند با یک کیست پشت زانو متورم شود و زانو آب بیاورد.
  10. عفونت های استخوانی یا مفصلی نادر است، اما هنوز هم رخ می دهد و با تب لرز بدن ، قلب درد شدید، گرمادهی مفصل همراه است.
  11. علائم و نشانه هایی که با درد زانو همراه است شامل مفاصل متورم، گرمای اطراف مفصل، احتباس مایع، درد موضعی، سفتی و حرکات محدود است.

divider

درمان خانگی درد زانو

زانوی دردناك می تواند سطح فعالیت تان را كاهش دهد. انجام کارهای روزانه را سخت تر می كند. برای مبارزه با درد و تورم مفاصل زانو قبل از اینکه به داروهای بدون نسخه و یا تجویزی تکیه کنید.

1. یخ

برای درمان ورم زانو از کمپرس گرم استفاده نکنید و برای جلوگیری از ایجاد مایع به یخ تکیه کنید. در24 تا 48 ساعت اول که دچار آسیب در ناحیه زانو شدید به جای کیسه گرم از کیسه یخ استفاده کنید و با کیسه یخ زانو را کمپرس سرد کنید، زیرا باعث کاهش سرعت جریان خون در منطقه آسیب دیده می شود و باعث کاهش درد و ورم و بهبودی سریعتر می شود . هیچ گاه از کمپرس گرم برای درمان ورم زانو استفاده نکنید زیرا باعث التهاب بیشتر می شود.

2. غذای هندی

بسیاری از غذاهای هندی حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که واقعا می توانند به فردی که دچار درد زانو شده کمک کنند. به عنوان مثال، ادویه زردچوبه هندی در کاهش درد زانو بسیار موثر است. دستورالعمل دیگر مصرف کورکومین است که به عنوان یک ضد التهاب قوی است. کورکومین یکی از ترکیبات شیمیایی طبیعی است که در ادویه زردچوبه نیز یافت می‌شود. کورکومین آنزیم هایی که موجب درد و تورم در افراد مبتلا به آرتروز می شود را کاهش می دهد. ماده شیمیایی کورکومین موجود در زردچوبه می تواند درد و التهاب زانو را کاهش دهد.

3. پوشیدن کفش پاشنه کوتاه

برای کاهش درد زانو، کفشی پاشنه کوتاه انتخاب کنید. کفش پاشنه بلند فشار بیشتری را به زانو وارد می کند.

4. مواد غذایی حاوی ویتامین C

میوه هایی که می توانند درد زانو را درمان کنند میوه هایی حاوی ویتامین C هستند که از مفصل زانو و قسمت های اطراف بدن محافظت می کند. دفعه بعد که به فروشگاه مواد غذایی می روید میوه هایی از قبیل کیوی، پرتقال، انبه، گریپ فروت و پاپایا را به سبد خریدتان اضافه کنید.

5. سویا

مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به درد زانو که پروتئین سویا را به صورت منظم مصرف می کنند درد کمتری خواهند داشت. سویا ایزوفلاون های بدن را تامین می کند. سویا هورمون گیاهی با خواص ضد التهابی است. راه های اضافه کردن سویا به رژیم غذایی عبارتند از نوشیدنی های سویا، شیر سویا، همبرگر سویا و خوردن سویای سبز و تازه است.

6. انتخاب کفش مناسب

اگر در فعالیت های ورزشی شرکت می کنید، پیشنهاد می شود کفش مناسب برای فعالیت هایتان خریداری کنید. به عنوان مثال، اگر شما در تمرینات ورزشی دو شرکت می کنید، کفش مناسب دویدن بخرید نه یک جفت کفش ورزشی کتانی که مخصوص پیاده روی است.

7. زنجبیل

زنجبیل با قدرت کاهش التهاب، می تواند درد متوسط تا شدید زانو را که ناشی از استئو آرتریت زانو است را درمان کند. هنگام پخت و پز غذا، این ادویه تازه را به مواد غذایی اضافه کنید.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید:

طرز تهیه چای زنجبیلی برای لاغری

مصرف چای زنجبیلی همراه با خواص آن

8. کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، تمام مفاصل شما احساس فشار خواهند داشت، به خصوص زانو. با هر قدمی که بر میدارید فشار زیاد و نیروی نامناسب روی مفصل زانو وارد می شود. کاهش وزن می تواند درد زانو را کاهش دهد. حتی با کاهش 5 کیلو وزن متوجه خواهید شد که زانویتان احساس بهتر خواهد داشت.

9. نوار مخصوص زانو

بعضی از مردم قبل و بعد از ورزش زانوی خود را با نوار مخصوص زانو می بندند تا مفاصل دردناک زانو تسکین شود. نوار طبی زانو به عنوان پشتیبان اضافی عمل می کند.

10. ماساژ

اگر اطراف زانو را ماساژ دهید، گردش خون افزایش می یابد و بافت های تنگ و منقبضی که عامل درد هستند متسع می شوند.

11. تمرینات ورزشی پا

برای درمان درد زانو، تمرینات زیادی وجود دارد، مانند بالا آوردن مستقیم پا، بالا آوردن مستقیم پا در حالت دَمر، کشش عضله همسترینگ و ....

12. آب پرتقال

آب پرتقال که حای ویتامین C است می تواند به کاهش اثرات استئوآرتریت زانو کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف بالای ویتامین C باعث کاهش خطر دژنراسیون استخوان مرتبط با استئوآرتریت زانو می شود. یک لیوان آب پرتقال حدود 25 درصد ویتامین C بیشتری نسبت به یک پرتقال دارد.

13. اسفناج

سطح بالای آنتی اکسیدان های لوتئین و زاکسانتین که در اسفناج یافت می شوند، می تواند درد زانو را در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو کاهش دهد.

14. پیاز

پیاز منبع غنی از آنتی اکسیدان کوئرستین (یک فلاونوئید با خواص ضد التهابی قوی)است که می تواند برای درمان درد زانو کمک کند.

15. مواد غذایی حاوی کوئرستین

سایر منابع غذایی که خواص ضد التهابی کوئرستین را دارند عبارتند از چای، انگور قرمز و سیب. کاهش التهاب برای درمان هر نوع بیماری ضروری است.

16. آب

بدن هیدراته به درد زانو حساسیت کمتری دارد، زیرا با مصرف آب کافی عضلات و مفاصل نرم تر می شوند و کمتر دچار ساییدگی می شوند.

17. حرارت

در صورتی که ورم زانو نداشته باشید، می توانید درد زانو را با گرما درمان کنید. روازنه به مدت 10 تا 12 دقیقه کمپرس گرم در اطراف مفصل زانو قرار دهید. هیچ گاه از کمپرس گرم برای درمان ورم زانو استفاده نکنید زیر باعث التهاب بیشتر می شود.

18. به زانوهایتان صدمه نزنید

اگر از درد زانو مزمن رنج می برید، توصیه می شود از فعالیت هایی که باعث فشار روی مفصل زانو می شوند جلوگیری کنید. از خمیدگی زیاد زانو و اسکات اجتناب کنید. روی سطوح سخت زانو نزنید. هنگام بلند کردن وزنه ها، زانوها را کاملا خم و یا قفل نکنید.

19. استفاده از کوسن یا بالش فوم دار

اگر شما باغبان هستید و یا اغلب مشغول شستشوی کف زمین هستید، از زانو زدن بر روی سطح سخت جلوگیری کنید؛ و با یک بالش یا کوسن نرم از زانوهایتان محافظت کنید.

20. روش R.I.C.E

هنگام استفاده بیش از حد از زانو، یکی از بهترین چیزها برای جلوگیری از درد زانو، روش رایس(RICE) است که مخفف چهار مرحله (استراحت، یخ گزاشتن، کمپرس و بالا بردن زانو) می باشد. نازک قرار دهید و. یک بانداژ کشدار دور زانو بپیچید تا تورم زانو را کاهش دهد و سپس با بالا بردن زانو این کار را به پایان برسانید. روش رایس شامل مراحل زیر می باشد.

1. استراحت دادن- از فعالیت‌های تنش‌زا و سنگین که فشار زیادی بر زانو وارد می‌کند خودداری کنید

2. یخ گذاشتن- هر روز چند مرتبه بر روی زانوی خود به مدت 15 تا 20 دقیقه یخ بگذارید. برای این کار می‌توانید از قطعه‌های کوچک یخ یا کیسه یخ استفاده کنید. برای مدت 20 دقیقه یخ روی زانو قرار دهید. 20 دقیقه وقفه دهید و سپس دوباره کمپرس یخ انجام دهید

3. فشرده‌سازی (کمپرس).-زانوی خود را با استفاده از باند کشی ببندید تا ورم آن تسکین پیدا کند. سعی کنید بانداژ را نسبتاً محکم ببندید اما نباید به قدری محکم باشد که باعث ایجاد درد و ورم در پاها شود.

4. بالا نگه داشتن زانو- هنگام خواب، چند بالش زیر پای خود بگذارید تا زانوی شما بالا نگه داشته شود. این کار می‌تواند به کاهش درد و ورم زانو کمک کند.

21. آسپرین

برای کاهش درد، التهاب و تورم همراه با درد زانو، آسپرین یا ایبوپروفن تاثیر گذار است. اما اگر مستعد ناراحتی معده و سایر مشکلات پزشکی هستید، مراقب باشید از ایبوبروفن استفاده نکنید.

22. ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی یافت می شوند، تسکین دهنده طبیعی و ضد التهاب بدن می باشند و در نتیجه درد مفاصل و زانو را آرام می سازند. مصرف ماهی مخصوصا برای افراد مبتلا به سفتی صبحگاهی زانو ، که ناشی از آرتریت روماتوئید است، موثر می باشد.


ترجمه شده مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits