دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۵ فایده شگفت انگیز مصرف شلغم در فصل زمستان
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شلغم فواید بیشماری دارد. خواص شلغم به درمان بسیاری از بیماری ها کمک میکند. در ادامه 25 تا از خاصیت های دارویی و درمانی شلغم را برای شما آورده ایم

مجله دلگرم | مصرف شلغم با رسیدن فصل زمستان بیشتر میشود. یکی از راهکار های خانگی سرماخوردگی که مادربزرگ ها همیشه توصیه میکنند خوردن شلغم و لبو در روز های سرد زمستان است. شلغم فواید بسیار زیادی دارد. در ادامه 25 مورد از خواص شلغم را برای شما آورده ایم.

1. پیشگیری از سرطان

شلغم سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد فیتوشیمیایی میباشد که از سرطان جلوگیری میکنند. همچنین گلوکوزینات موجود در شلغم نیز دارای خواص ضد سرطانی میباشد. همچنین مواد دیگری در شلغم وجود دارد که به کبد در تسویه بهتر سموم بدن کمک میکند.

2. حفظ سلامت قلب و عروق

شلغم سرشار از ویتامین کا میباشد. این ویتامین از سکته، حمله های قلبی و سایر مشکلاتی که ممکن است برای قلب و عروق بوجود بیاید جلوگیری میکند.

3. تقویت استخوان ها

کلسیم و پتاسیم نیز به مقادیر زیاد در شلغم یافت میشود. ایم دو ماده معدنی از مهم ترین مواد تشکیل دهنده ساختار استخوان ها هستند. تقویت استخوان ها میتواند از بیماری هایی همچون آرتروز، آسیب های مفصلی و آرتریت روماتوئید جلوگیری کند.

4. محافظت از سلامت ریه ها

در افراد سیگاری خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و مخصوصا بیماری هایی که سلامت ریه ها را به خطر میاندازد بسیار زیاد است چراکه سیگار دارای ماده ای است که ویتامین آ را از بین میبرد. کمبود ویتامین آ نیز باعث بیماری هایی همچون آمفیزم، عفونت ریه ها و حتی سرطان ریه میشود. شلغم دارای مقدار بسیاری ویتامین آ میباشد و به همین دلیل به پیشگیری از بیماری های ریوی کمک زیادی میکند.

5. بهبود هضم و تغذیه

شلغم فیبر غذایی بسیار زیادی دارد. نقش فیبر غذایی در بدن، روان تر کردن فرایند هضم غذا با پیشگیری از بیماری هایی همچون اسهال و یبوست میباشد. گلوکوزینات و سایر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شلغم نیز به این امر کمک میکنند.

6. پیشگیری از تصلب شریان ها

رادیکال های آزادی که بر اثر اکسیده شدن کلسترول بد خون بوجود میایند به همراه پلاکت های متراکم شده باعث تصلب شریان ها میشوند. این بیماری باعث نابودی رگ های خونی میگردد. ویتامین ای، ویتامین سی و بتاکاروتن موجود در شلغم آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از اثرات مخرب آن ها جلوگیری میکنن.

7. کنترل و کاهش وزن

شلغم کالری بسیار کمی دارد و به همین دلیل میتواند گزینه ای بسیار عالی در رژیم غذایی افرادی باشد که قصد کاهش وزن دارند. فیبر موجود در شلغم نیز میتواند به افزایش و بهبود متابولیسم بدن کمک شایانی داشته باشد.

8. درمان بیماری آسم

از آنجایی که شلغم دارای خواص ضد التهابی میباشد میتواند به بهبود و حتی درمان آسم کمک کند.

9. حفظ سلامت چشم ها و بینایی

همانطور که اشاره کردیم، شلغم دارای بتاکاروتن است. این ماده از بسیاری از بیماری های چشمی همچون آب مروارید و دژنراسیون ماکولا پیشگیری میکند.

10. درخشان کردن پوست

ویتامین آ، ویتامین سی و همچنین بتاکاروتن به علاوه مس، همگی موادی هستند که به سلامت پوست کمک میکنند. مصرف مداوم شلغم باعث میشود تا پوستی زیبا و درخشان داشته باشید.

11. کاهش بوی بد بدن

بوی بد بدن یک مشکل بسیار شایع است. نوشیدن آب شلغم تاثیر بسیار زیادی در رفع بوی بد بدن دارد.

12. سرشار از آنتی اکسیدان ها (عامل اصلی مبارزه با سرطان)

حتما تا کنون میدانید که شلغم دارای میزان بسیار زیادی ویتامین آ، ویتامین ای، ویتامین سی، بتاکاروتن و منگنز میباشد. همه ی این مواد نوعی آنتی اکسیدان هستند. وظیفه آنتی اکسیدان ها مبارزه با رادیکال های آزاد (عامل اصلی سرطان) میباشد.

13. درمان ترک پا

اگر میخواهید ترک پا های خود را به شکلی کاملا موثر درمان کنید، به مدت سه شب چند عدد شلغم را در آب جوشانده، قبل از خواب پا های خود را در این آب (شلغم ها در ظرف آب باشند) قرار داده (به مدت 10 دقیقه)، سپس یکی از شلغم ها را برداشته و بر روی پوست ترک خورده پا ماساژ دهید.

14. دارای خواص ضد پیری

ویتامین سی موجود در شلغم علاوه بر اینکه یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است، تولید کلاژن در بدن را تحریک کرده و از پیری زودرس جلوگیری میکند. کلاژن یکی از مهم ترین مواد موجود در ساختار پوست است و کمبود آن در بدن میتواند باعث بروز چین و چروک و خطوط پوستی بشود.

15. تقویت مو

مصرف مداوم شلغم میتواند سلامت و رنگ مو های شما را حفظ کند. این سبزی حاوی مقدار زیادی مس بوده که در تشکیل ملانین موثر است. ملانین رنگدانه ای است که رنگ مو ها را بوجود میاورد.

16. سرشار از انواع ویتامین ها

شلغم علاوه بر ویتامین سی، ویتامین آ، ویتامین ای و ویتامین کا، دارای ویتامین های گروه ب نیز میباشد.

17. حاوی فیبر غذایی

فیبر غذایی علاوه بر تسهیل کارکرد سیستم گوارشی، متابولیسم بدن را افزایش داده و به شما کمک میکند که کمتر احساس گرسنگی داشته باشید. به همین دلیل در کاهش وزن نیز موثر است. شلغم نیز مقدار بسیار زیادی فیبر غذایی دارد که برای حفظ سلامت بدن فوق العاده مهم است.

18. سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن

شلغم علاوه بر کلسیم و پتاسیم زیادی که دارد، دارای مقدار اندکی آهن، منیزیم، فسفر، سدیم، روی، منگنز و سلنیوم نیز میباشد.

19. بهبود جریان خون

آهن موجود در شلغم آن را تبدیل به گزینه ای ایده آل برای افرادی که کم خونی دارند کرده است. همانطور که میدانید آهن یکی از ضروری ترین عناصر موجود در بدن انسان است و کمبود آن میتواند مشکلات بسیاری را بوجود آورد.

20. تقویت سیستم عصبی

علاوه بر همه موادی که تاکنون به آن ها اشاره کردیم، شلغم دارای فولات نیز میباشد. فولات نقش بسیار مهمی در تنظیم سطح برخی از آمینو اسید های موجود در سیستم عصبی دارد. کمبود فولات میتواند به سیستم عصبی آسیب زده و منجر به بیماری هایی همچون آلزایمر و زوال عقل بشود.

21. مفید برای مادران باردار

علاوه بر همه ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شلغم که به آن ها اشاره کردیم، ویتامین های گروه ب برای مادران باردار اهمیت بیشتری دارد. شلغم نیز دارای این گروه از ویتامین ها میباشد. همچنین فولات موجود در این سبزی از ایجاد نواقص مادرزادی پیشگیری کرده و میتواند سلامت عصبی نوزاد را تضمین کند.

22. کمک به سم زدایی بدن

شلغم دارای مهم ترین گلوکوزینات ها میباشد که آنتی اکسیدان های ضروری برای فعالیت های سم زدای (فاز 1 سم زدایی) بدن فراهم کرده و همچنین دارای سولفور است که فاز دوم فعالیت های سم زدای بدن را تحریک میکند.

23. تقویت دندان ها

کلسیم و ویتامین کا موجود در شلغم باعث میشود تا این گیاه نقش بسیار موثری در تقویت دندان ها داشته باشد.

24. جلوگیری از آسیب به دیواره رگ های خونی

ویتامین سی و ویتامین ای موجود در شلغم فعال شدن آنزیمی به نام پاراکسوناز را تحریک میکند. این آنزیم از اکسیده شدن هر دو نوع کلسترول (کلسترول خوب و کلسترول بد) جلوگیری کرده و از آسیب رسیدن به دیواره رگ ها پیشگیری میکند.

25. پیشگیری از تومور روده

گفته میشود منابع غنی ویتامین سی موجود در شلغم یکی از مهم ترین عوامل مقابله کننده با سلول های سرطانی و جلوگیری از تشکیل تومور ها (بخصوص تومور روده) میباشد.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits