دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و فواید پماد زینک اکسید + عوارض جانبی این دارو
315
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پماد زینک اکسید، از جمله کرم های چند منظوره محسوب می شود که دارای طیف گسترده‌ای از کاربرد‌ها است. پماد زینک می تواند برای درمان تعدادی از بیماری های پوستی مورد استفاده قرار گیرد.

پماد زینک اکساید و عوارض آن

زینک اکساید یک ماده معدنی است.

پماد زینک اکساید برای درمان ضایعات پوستی ناشی از بستن پوشک، سوختگی های خفیف، تَرَک های شدید پوستی و سایر تحریکات جزئی پوستی مورد استفاده قرار میگیرد.

شیاف زینک اکساید برای درمان خارش، سوزش، تحریک پذیری و سایر ناراحتی های مقعدی ناشی از هموروئید یا حرکات دردناک روده مورد استفاده قرار میگیرد.

پماد زینک اکساید تحت نام های تجاری فراوانی به بازار عرضه میشود. پماد زینک اکساید همچنین ممکن است برای اهداف دیگری مورد استفاده قرار گیرد که در این راهنمای دارویی به آن ها اشاره نشده است.

موارد مصرف کرم زینک اکسید

باتوجه به اینکه روی یک جزء طبیعی سلول‌های پوست است، هنگامی که این کرم به کار برده می‌شود، مواد مغذی به آسانی جذب پوست می‌گردد.

به همین دلیل، این کرم می‌تواند برای درمان تعدادی از بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین باعث حفاظت از سطح پوست از اشکال مختلف آسیب‌ها می‌گردد.

برخی از مصارف مهم کرم زینک اکسید روی به شرح زیر است:

درمان و پیشگیری از جوش صورت

کرم زینک اکسید می‌تواند به طور مستقیم بر روی بیماری جوش صورت به کار برده شود.

خواص ضدباکتریایی آن باعث کشتن باکتری‌ها شده و خواص ضد التهابی آن‌ها باعث پایین آوردن التهاب پوست می‌گردد؛ بنابراین باعث کاهش جوش می‌گردد.

این ماده برای پیشگیری از جوش صورت نیز مفید است. این کرم چربی‌های بیش از حد سطح پوست که تمایل به نفوذ در منافذ پوست و ایجاد جوش دارند را جذب می‌کند.

کسانی که پوست آن‌ها مستعد آکنه است و یا این که مدتی است از این مشکل رنج می‌برند، باید از این کرم به طور منظم به منظور درمان جوش موجود و جلوگیری از فوارن بیشتر آن استفاده کنند.

درمان جوش صورت با زینک

پماد زینک اکساید برای درمان جوش صورت

درمان بثورات ناشی از بستن پوشک‌

کرم زینک اکسید برای درمان بثورات پوشک بسیار موثر است. اکسید روی یک ماده‌ شیمیایی قوی بوده و می‌تواند به صورت امن بر روی پوست ظریف نوزادان بدون ترس از هر گونه واکنش خشن پوستی مورد استفاده قرار گیرد.

نوزادان کوچک به دلیل رطوبت به دام افتاده در داخل پوشک که یک محیط پرورش ایده آل برای رشد کنترل نشده‌ی باکتری‌ها است، به بیماری بثورات پوشک دچار می‌شوند.

در نتیجه، پوست تحریک و ملتهب شده و بثورات پوشک ایجاد شده که باعث ناراحتی نوزادان می‌گردد.

کرم یک مانع بر روی سطح پوست ایجاد کرده و اجازه نمی‌دهد که محرک‌های پوستی با پوست تماس پیدا کنند؛ بنابراین باعث محافظت از پوست در مقابل آسیب بیشتر شده و بهبود سریع‌تر جوش‌ها تضمین می‌گردد.

درمان بثورات ناشی از بستن پوشک‌ با زینک

زینک اکسید برای درمان بثورات پوشاک

حفاظت از آفتاب

اشعه‌ ماوراء بنفش خورشید تاثیر مخربی بر سطح پوست می‌گذارد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید منجر به آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست، چین و چروک و مشکلات دیگر می‌گردد. چنین خساراتی می‌تواند به کمک کرم زینک اکسید پیشگیری گردد.

آیا واقعا به عنوان ضد آفتاب عمل می‌کند؟.
هنگامی که شما این کرم را بر روی پوست اعمال می‌کنید، جذب پوست نمی‌گردد، بلکه بر روی سطح پوست به شکل یک سد محافظتی عمل کرده که می‌تواند مانع از نفوذ اشعه‌ی ماوراء بنفش آفتاب به پوست گردد.
شما می‌توانید از کرم زینک اکسید به عنوان یک ضدآفتاب برای نوزادان و کودکان کوچک نیز استفاده کنید

حفاظت از آفتاب با پماد زینک اکساید

فواید زینک اکساید در برابر آفتاب

نحوه استفاده از پماد زینک

از این پماد باید به‌صورت موضعی استفاده کرد. بهتر است قبل از این‌که شخص از پماد استفاده کند، دست و صورت خود را به‌طور کامل بشوید. و بعد کرم را روی دست بمالد.

اگر از این کرم برای درمان بیماری پوستی استفاده می‌کنید، قسمت آسیب‌دیده را حتماً با کرم بپوشانید. و اگر برای بریدگی‌ها و زخم‌ها به کار می‌برید از باند زخم استفاده کنید.

اگر از این کرم برای صورت استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که با چشم و بینی و دهان تماس پیدا نکند.

درصورتی‌که از این پماد به مدت یک هفته استفاده کردی و محل موردنظر بهبود نیافت، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر علائم سوختگی بهبود یافت و دوباره بازگشت هم می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی زینک اکساید

در صورت بروز علایم واکنش آلرژیک از جمله مشکل در تنفس، کهیر، تورم صورت، دهان، لب ها و گلو به اورژانس مراجعه نمایید.

درصورت داشتن درد مداوم یا خونریزی مقعدی، مصرف دارو را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

این لیست همه عوارض جانبی پماد زینک اکساید را در بر نمی گیرد، بروز هرگونه عوارض جانبی غیر منتظره را به پزشک خود اطلاع دهید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (315 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نازنین | ۲ سال پیش
سلام.دکتر به من پماد زینک اکساید داده گفته:هم به عنوان ضد آفتابه همم برای جوش صورت من استفاده میکنم نمیدونم چرا رو صورتم میماسه
5
13
زهرا | ۳ سال پیش
سلام من جوش زیاد میزنم جدیدا هم ازرو هم زیرپوستی پوستمم بخاطر افتاب سوخته باید پماد چند درصد استفاده کنم؟ و برایه زیربغل باید از پماد چنددرصد استفاده کنم؟
0
14
زهرا | ۳ سال پیش
سلام برای جوش و زیربغل پماد چنددرصد استفاده کنیم؟
10
3
حسین | ۴ سال پیش
من پوستم چرب .هست وقتی استفاده میکنم روپوست صورتم میماسه .نمیدونم چکار کنم ..هرضدآفتابی رو که استفاده کنم این مشکل رودارم
1
11
فاطمه | ۴ سال پیش
چند دقیقه باید این پماد روی پوستمون باشه...اگر دست و صورتمان ورم کنه باید چیکار کنیم...
4
7
دانیال | ۵ سال پیش
سلام من از این پماد زینک اکساید استفاده میکنم روی صورتم جای جوش مونده موقعه استفاد روی پوستم احساس خارش میکنم ممنون
4
17

hits