دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شیر نارگیل، بهترین نوشیدنی بعد از شیر مادر

طرز تهیه شیر نارگیل مرحله به مرحله + خواص بی نظیر شیر نارگیل

شیر نارگیل، بهترین نوشیدنی بعد از شیر مادر
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
طرز تهیه شیر نارگیل : در این مقاله، به مطالبی درباره‌ی خواص شیر نارگیل ، طرز تهیه آن، و عوارض جانبی آن برای سلامتی اشاره می‌کنیم. تقدیم به همراهان دلگرم ...

طرز تهیه شیر نارگیل خانگی | خواص شیر نارگیل

یکی از شیر‌های گیاهی مناسب رژیم‌های لاغری شیر نارگیل است که تهیه آن در خانه کاری بسیار آسان و کم هزینه است.محققان آمریکایی در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که بهترین نوشیدنی بعد از شیر مادر، شیر نارگیل است که خواص زیادی دارد و انتخاب خوبی برای افراد است.

بررسی‌های انجام شده نشان داده است شیر حاوی لاکتوز (نوعی قند) است که هضم آن برای بسیاری از افراد مشکل بوده، اما شیر نارگیل حاوی این ترکیب نیست و مشکلی برای هضم در افراد ایجاد نمی‌کند.

لازم به ذکر است که شیر نارگیل با آب نارگیل متفاوت است. میزان کلسترول نارگیل در سطح صفر است و 75 کیلو کالری در هر 100 میلی‌لیتر، چربی آن یک تا سه درصد و کربوهیدرات آن 15 تا 16 درصد است. شیر نارگیل بر خلاف آنچه که اکثریت تصور می‌کنند مایعی است که در گوشت میوه نارگیل یافت می‌شود.

پس با ما در این مقاله از دلگرم همراه باشید تا طرز تهیه این نوشیدنی پرخاصیت را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه شیر نارگیل؛ نوشیدنی گیاهی خوش‌طعم و پرخاصیت

هر چند از مایع رقیقی که درون میوه نارگیل می‌باشد در تهیه نوشیدنی‌های خوشگوار استفاده می‌شود اما شیر نارگیلی که از تهیه آن در تهیه غذاها استفاده می‌شود از گوشت یا مغز سفید رنگ این میوه گرفته می‌شود. اگر این شیر را به حال خود بگذارید بخش غلیظ آن همانند خامه بر روی آن نمایان می‌شود.

اگر شیر به اندازه کافی خنک و سرد باشد لایه غلیظ شکل گرفته در سطح آن به سادگی قابل جداشدن و برداشت است.

بهترین روش انتخاب نارگیل سالم و مناسب

همیشه نارگیلی را برگزینید که شیر بیشتری در آن موجود باشد. نارگیل را محکم تکان دهید اگر صدای خوردن آب درون آن به اطراف را نشنیدید، بدانید که مغز سفید رنگ نارگیل به سختی از آن جدا خواهد شد.

اگر نارگیلی را با پوست و غلاف سبز رنگ یافتید که الیاف‌ هایی نیز به آن متصل بود بدانید مغز آن حتما نرم و سفید کرمی می‌باشد. اگر شیر نارگیل را در یخچال نگهداری می‌کنید پیش از استفاده حتما آنرا در مجاورت هوای اتاق قرار دهید تا یکدست شود.

نکته: شیر نارگیل می‌تواند به طور مستقیم از مغز میوه نارگیل گرفته شود که در این صورت شیر غلیظ‌تری نسبت به گونه‌های کنسروی و قوطی آن به شما می‌دهد. گونه‌های کنسروی هم گرانتر است و هم شیر نارگیل با پودرهای حل شدنی ترکیب شده و به صورت کنسروی به فروش می‌رسد.

این نوع کنسروی که از پودر و شیر غلیظ تهیه می‌شود نیز شیر غنی است. اما بهتر است از آن در تهیه سس و این قبیل کارها بهره برد. اگر مایل بودید تا شیر غلیظ‌تری به دست آورید باید از تعداد بیشتری نارگیل استفاده کنید.

طرز تهیه شیر نارگیل مرحله به مرحله + خواص بی نظیر شیر نارگیل

طرز تهیه شیر نارگیل خانگی

مواد لازم :

  1. نارگیل تازه ۲ عدد
  2. آب یک لیتر و ۲۵۰ میلی‌لیتر (۵ پیمانه) که تازه از روی حرارت برداشته‌اید.

بهترین روش شکستن نارگیل جهت تهیه شیر نارگیل

برای شکستن نارگیل تنها لازم است با پشت تیغه ساطور ضربه‌ای آهسته به خط میانی آن بزنید. پس از اینکه چند ضربه آهسته بر روی نارگیل بزنید سطح آن ترک می‌خورد در همین وضعیت نارگیل را روی ظرفی نگه دارید و آب داخل آنرا بگیرید. این عمل بر روی تمامی نارگیل‌ها انجام دهید، در آخر هر نارگیل به دو قسمت تقسیم می‌شود.

برای جدا کردن مغز سفید رنگ میوه از پوست و فضای خارجی آن می‌توانید از یک کارد استفاده کنید. روش دیگر این است که به کمک یک چکش چند ضربه آهسته به پوست نارگیل بزنید تا مغز به سادگی از پوست خارجی آن جدا شود.

پس از اینکه پوست سخت و خارجی نارگیل جدا شد با یک پوست‌کن سبزیجات لایه یا پوست قهوه‌ای چسبیده به مغز سفید رنگ نارگیل را جدا کنید بعد از اینکه لایه قهوه‌ای را جدا کردید مغز سفید رنگ را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و در مخلوط کن قرار دهید و با سرعت بالا شروع به آسیاب کردن آنها کنید.

سپس آب داغ را به آن اضافه کنید و مجددا موارد را مخلوط کنید. اجازه دهید مخلوط در ظرفی دیگر برای ۳۰ دقیقه استراحت کند.

در آخر به کمک یک صافی دانه ریز با تنظیف کاملا ریز شروع به جدا کردن شیر از خمیر نارگیل کنید. می‌توانید این عمل را دوبار انجام دهید ولی شیر نارگیل اول غلیظ و شیر نارگیل دوم رقیق می‌باشد که معمولا شیر نارگیل دوم فقط برای مزه‌دار کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای اینکه از خمیر با تفاله باقیمانده نیز نهایت استفاده را ببرید آنرا روی سینی فر پخش کنید و در فر با ۱۱۵ درجه سانتیگراد قرار دهید تا خشک شود. پس از اینکه به اندازه کافی خشک شد پودر را در مخلوط کن بگذارید و اندکی مخلوط کنیدتا در نهایت پودر نارگیل تازه و معطری به دست بیاید.

طرز تهیه شیر نارگیل مرحله به مرحله + خواص بی نظیر شیر نارگیل

بیشتر بخوانید : خواص بی نظیر شیر نارگیل

مواد مغذی موجود در شیر نارگیل

هر یک فنجان شیر نارگیل خام حاوی مواد مغذی زیر است:

الف. کالری، ۴۴۵
ب. آب، ۱۶۴.۷۱ گرم
پ. پروتئین، ۴.۵۷ گرم
ت. چربی، ۴۸.۲۱ گرم
ث. کربوهیدرات، ۶.۳۵ گرم
ج. کلسیم، ۴۱ میلی‌گرم
چ. پتاسیم، ۴۹۷ میلی‌گرم
ح. منیزیوم، ۱۰۴ میلی‌گرم
خ. آهن، ۷.۴۶ میلی‌گرم
د. ویتامین C، ۲.۳۰ میلی‌گرم

هر یک فنجان از نوشیدنی شیر نارگیل دارای شیرین‌کننده حاوی مواد مغذی زیر است:

الف. کالری، ۷۴
ب. آب، ۲۲۶.۹۷ گرم
پ. پروتئین، ۰.۵۰ گرم
ت. چربی، ۴.۹۹ گرم
ث. کربوهیدرات، ۷.۰۱ گرم
ج. کلسیم، ۴۵۱ میلی‌گرم
چ. پتاسیم، ۴۶ میلی‌گرم

خواص بی نظیر شیر نارگیل برای سلامتی

به گفته‌ی پژوهشگران، شیر نارگیل دارای سه خاصیت مهم برای سلامتی است. در ادامه‌ی این مقاله، به خواص شیر نارگیل و اثرات مصرف آن بر کاهش وزن، سلامت قلب، و بهبود دستگاه ایمنی بدن اشاره می‌کنیم.

شیر نارگیل حاوی تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط (MCTs) است؛ پژوهشگران مصرف این نوع از تری‌گلیسریدها را با کاهش وزن در ارتباط می‌دانند. تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط از طریق فرایندی نام ترموجنسیس یا تولید حرارت باعث ایجاد انرژی می‌شود.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند، MCTs می‌توانند به کاهش وزن بدن و دور کمر کمک کنند. هم‌چنین، MCTs می‌توانند باعث ایجاد تعادل در ریزاندامگان همزیست (میکروبیوتای) ناپایدار روده‌ها شوند. ناپایداری میکروبیوتای روده‌ها ممکن است در ابتلای آدم‌ها به چاقی مفرط نقش داشته باشند.

مطالعه‌ای در ۲۰۱۵ بر روی مردان دارای اضافه وزن نشان داد، مصرف MCTs به همراه صبحانه به کاهش مصرف غذا در طول روز منجر خواهد شد.

یافته‌های مطالعه‌ای در ۲۰۱۸ نشان داده‌اند، MCTs می‌توانند حساسیت به انسولین را افزایش دهند؛ پژوهشگران معتقدند، افزایش حساسیت به انسولین به کاهش وزن کمک می‌کند. انسولین هورمون بسیار مهمی است که گلوکز را تجزیه می‌کند و باعث کنترل سطوح قند خون می‌شود.

بیشتر بخوانید : آیا شیر نارگیل با آب نارگیل فرق دارد؟

separator line

خواص شیر نارگیل برای بهبود سلامت قلب

پژوهشگران به ارتباط میان رژیم‌های غذایی غنی از چربی اشباع شده و کلسترول بالا با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی پی برده‌اند. برخی از آدم‌ها شیر نارگیل را به عنوان یک خوراکی سالم در نظر نمی‌گیرند، زیرا این نوشیدنی حاوی چربی بالایی است.

با وجود این، منابع مختلف چربی‌های اشباع شده ممکن است تاثیرات متفاوتی بر بدن داشته باشند. هم‌چنین، ژنتیک نیز بر نحوه‌ی متابولیسم (سوخت و ساز) چربی‌های اشباع شده در بدن و سطح تاثیر این چربی‌ها بر سلامتی انسان نقش دارد.

پژوهش‌های اندکی درباره‌ی تاثیرات شیر نارگیل بر سطوح کلسترول به عمل آمده‌اند. با وجود این، دانشمندان پژوهش‌های قابل توجهی را در خصوص روغن نارگیل به عمل آورده‌اند.

نتایج یک مطالعه نشان داده‌اند، روغن نارگیل به اندازه‌ی قابل توجهی سطوح کلسترول بد یا لیپو پروتئین کم چگالی (LDL) افزایش نمی‌دهد، ولی می‌تواند کلسترول خوب با لیپو پروتئین پر چگال (HDL) را به خوبی افزایش دهد.

لازم به ذکر است که طول دوره‌ی این مطالعه بسیار کوتاه بود (فقط ۴ هفته)، و هم‌چنین این پژوهش فاقد گروه کنترل نیز بود. کلسترول HDL از سلامت قلب محافظت می‌کند و کلسترول LDL را از جریان خون دفع می‌کند. این کلسترول LDL را به کبد منتقل می‌کند؛ LDL در کبد تجزیه می‌شود و در نهایت از بدن دفع خواهد شد.

با این‌که روغن نارگیل سطوح LDL را افزایش نمی‌دهد، محصولات مرتبط با نارگیل دارای چربی و کالری بالایی هستند. از این رو، باید در مصرف آن‌ها جانب اعتدال را رعایت کنید.

به خاطر داشته باشید، میزان چربی موجود در روغن نارگیل به اندازه‌ی قابل توجهی بیش‌تر از شیر نارگیل است؛ از این رو، تاثیرات شیر نارگیل بر سطوح کلسترول کم‌تر از روغن نارگیل خواهد بود.

عوارض جانبی مصرف شیر نارگیل

مصرف شیر نارگیل، به شکل متعادل، فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد؛ ولی مصرف بیش از اندازه‌ی آن باعث بروز برخی مشکلات می‌شود.

شیر نارگیل حاوی سطوح بالایی از کالری و چربی است. مصرف بیش از اندازه‌ی شیر نارگیل به همراه رژیم غذایی مملو از کربوهیدرات می‌تواند به اضافه وزن منجر شود.

هم‌چنین، شیر نارگیل حاوی کربوهیدرات تخمیری است. این کربوهیدرات‌ها، در آدم‌های مبتلا به سندرم روده‌ی تحریک پذیر، باعث بروز مشکلات گوارشی نظیر اسهال یا یبوست می‌شوند.

با این‌که سازمان غذا و داروی ایالات متحده نارگیل را به عنوان آجیل درختی طبقه‌بندی کرده است، نارگیل از لحاظ فنی یک میوه به شمار می‌رود.

معمولا، آدم‌هایی که به آجیل درختی حساسیت دارند، می‌توانند بدون هیچ مشکلی محصولات حاوی نارگیل را مصرف کنند. با وجود این، برخی پروتئین‌های موجود در نارگیل مشابه‌ی پروتئین‌های موجود در آجیل‌های درختی هستند ، و ممکن است باعث بروز واکنش‌های حساسیتی شوند.

حساسیت به نارگیل مسئله‌ای نادر است. هر فردی که به نارگیل حساسیت دارد، باید از مصرف شیر نارگیل نیز پرهیز کند. علائم حساسیت به نارگیل مشابه‌ی علائم سایر حساسیت‌های غذایی هستند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:‌

  1. درد شکمی
  2. حالت تهوع
  3. استفراغ
  4. اسهال
  5. خارش یا ناراحتی دهان، گلو، چشم‌ها، یا پوست
  6. آنافیلاکسی – واکنش شدید و خطرناکی که باعث تورم، خس‌خس سینه، و کهیر می‌شود.

سخن آخر :

شیر نارگیل خوراکی پر کاربردی است که به خوبی می‌تواند جایگزین شیر گاو باشد. شیر نارگیلی نیز مانند سایر محصولات نارگیل، فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد.

مصرف متعادل شیر نارگیل می‌تواند به کاهش کلسترول و کم کردن وزن بدن کمک کند.


بیشتر بخوانید :

شیر های گیاهی : طرز تهیه ۷ مدل شیر گیاهی و خواص آنها

طرز تهیه شیر سویا خانگی + ویدیو آموزشی

طرز تهیه شیر انبه مخصوص کافی شاپی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits