دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص شگفت انگیز کلم بروکلی
617
زمان مطالعه: 17 دقیقه
کلم بروکلی جزء سبزیجات خوشمزه ایست که این روزها محبوبیت فراوانی یافته است. افزایش مصرف آن به خاطر خاصیت انعطاف پذیرش است که می تواند به صورت خام در سالاد، پخته شده در سوپ و یا سرخ شده مصرف شود

خواص کلم بروکلی

کلم بروکلی

کلم بروکلی از کلمه لاتین (brachium) گرفته شده است که در زبان لاتین به معنای شاخه می باشد. بروکلی در ابتدا در ایالت کالابریای ایتالیا رشد کرد و نام کالابریز به آن داده شد و بعدها بر آم نام بروکلی نهادند.

بروکلی از خانواده کلم ها می باشد و بهترین فصل برداشت آن پائیز و زمستان است ساقه بروکلی باید سفت بوده و سر آن بنفش یا سبز تیره باشد.

غنچه های آن باید به صورت بسته باشد و گل های آن زرد نشده باشد. قسمت خوراکی بروکلی سر نامیده میشود سر اصلی در مرکز و بالای گیاه روئیده شده است، وقتی سر اصلی برداشته شود و قطع شود، سرهای جانبی شروع به رشد کرده و نمایان می شود.

بروکلی دارای ماده ای بنام سولفورافان است که با استفاده از آن تعداد ، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می دهد. از ابتلا به سرطان بخصوص سرطان سینه، معده، روده بزرگ، رکتوم و ریه در انسان جلوگیری می نماید.

بروکلی همچنین دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین A , C و ویتامین کا می باشدکه باعث پیشگیری از سرطان معده و روده می شود.

خواص بی نظیر کلم بروکلی کدامند ؟

کلم بروکلی به علت دارا بودن مقادیر بالای ویتامین، فیبر و بتاکارون پیش ساز ویتامین Aیک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود که از اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری می نماید و فرایند پیری را به تاخیر می اندازد. مقدار بالای فیبر غذایی موجود در بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود بایستی این سبزی را در وعده های غذایی خود حتما قرار دهند.

کلسیم موجود در بروکلی به میزان کلسیم موجود در شیر است. در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند یا کمبود کلسیم دارند بسیار مفید است. با وجود این بدلیل وجود ویتامین D در شیر برای بیماران پوکی استخوان شیر منبع کلسیم بهتری است.کلم بروکلی غنی ترین منبع آهن در میان گیاهان بشمار می رود.

شاخه هایی که سبز تیره هستند را انتخاب نمایید، رنگ خوب گیاه نشانه موادمغزی عالی می باشد. خوشه ای را با ساقه های سفت انتخاب نماببد ساقه هایی که خمیده یا لاستیکی هستند کیفیت ضعیفی دارند.

1. خواص کلم بروکلی در بدنسازی

کلم بروکلی دارای کلسیم نیز می باشد، سطح کلسیم سالم برای سرکوب کلسیم تیرول ضروری است. ( کلسیم تیرول یک هورمون است که بدن را به تولید چربی و جلوگیری از تجزیه چربی وادار می کند. )همچنین کلم بروکلی سیستم ایمنی بدنسازان را تقویت می کند، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود، هضم غذا را بهبود می بخشد و از سرطان جلوگیری می کند.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

2. از خواص کلم بروکلی تنظیم فشار خون

محققان دریافته اند که بروکلی به تنظیم فشار خون کمک می کند. در واقع وجود سولفورافان در بروکلی که یک ترکیب گوگرد آلی است سطح فشار خون را تنظیم می کند. علاوه بر این منیزیم، کلسیم و پتاسیم موجود در بروکلی در تنظیم فشار خون موثر اند. کلم بروکلی مانند دیگر سبزیجات از جمله کلم پیچ، گل کلم، کلم بروکسل و ترب باید به طور منظم در رژیم غذایی موجود باشند تا بتوانند فشار خون را عادی کنند.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

3. نقش کلم بروکلی در چربی سوزی

کلم بروکسل، کلم دکمه‌ای یا کلم فندقی به انگلیسی Brussels sprout از انواع سبزیجات و از خانواده کلم هاست. بروکسل دارای ترکیبات فنلی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و باعث کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان می شود، همچنین کالری کمی دارند پس اگر برای کاهش وزن و لاغری تلاش می کنید می توانید کلم بروکسل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.کلم بروکسل ویتامین C، فیبر و پروتئین بالایی داشته و حاوی کالری بسیار کمی می باشد که آن را به یکی از سبزیجات بسیار مفید برای بدنسازی و بدنسازان تبدیل کرده است.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

4. حفظ سلامت قلب با بروکلی

محققان موسسه ملی قلب و ریه در امپریال کالج لندن اثبات کرده اند مواد شیمیایی خاصی در کلم بروکلی وجود دارد که مکانیسم دفاعی طبیعی بدن را تقویت کرده و موجب محافظت از شریان ها در برابر گرفتگی و حمله قلبی می شود. بروکلی حاوی پتاسیم، ویتامین C و آنتی اکسیدان هاست که توانایی پمپاژ خون سرخرگ ها را بهبود می بخشد، آسیب های قلبی به دلیل محرومیت از اکسیژن را کاهش می دهد و همچنین اگر به طور منظم استفاده شود می تواند مانع از صدمات ناشی از دیابت به عروق خونی قلب شود. این خوراکی سالم را در رژیم غذایی تان بگنجانید تا خطر ابتلا به آترواسکلروز، بیماری های قلبی و سکته را کاهش دهید

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

5. کلم بروکلی برای اسکلروز جانبی آمیتروفیک

بروکلی سرشار از ریزمغذی‌ هایی مانند اسیدهای چرب امگا۳ هستند. مطالعه‌ی جدیدی نشان داده است که مصرف رژیمی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ ممکن است شروع اسکلروز جانبی آمیتروفیک (ای‌ال‌اس) را که بیماری لو گهریگ نیز نامیده می‌شود، به تاخیر انداخته یا از شدت آن بکاهد.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

6. سم زدایی با کلم برکلی

بروکلی به خاطر مواد مغذی که داراست به فرآیند سم زدایی از بدن کمک می کند. این مواد باعث فعال سازی، خنثی سازی و حذف آلاینده های ناخواسته در بدن می شوند. از بین بردن مواد زائد و سموم بدن برای سلامت کلی شما مفید است. این فرآیند کمک می کند که سطح انرژی شما افزایش یابد، سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد، گردش خون را افزایش می دهد و هضم را نیز آسان می کند.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

7. کلم بروکلی برای عفونت

مواد مسئول رنگ‌های سبز و ارغوانی بروکلی شامل ویتامین ث،‌ بتاکاروتن، و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی به ویژه سلنیوم، مس، روی، فسفر است. این ترکیبات موجود در بروکلی واقعا برای تقویت سیستم ایمنی عالی هستند و می‌توانند در مقابل عفونت‌های بی-شماری از شما مراقبت کنند.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

8. افزایش قدرت مغز با بروکلی

بروکلی یک منبع عالی از ویتامین K است که عملکرد شناختی را بهبود می بخشد و توانایی مغز را افزایش می دهد. همچنین دارای ویتامین B است که نقش مهمی در بهبود استقامت و حافظه دارد. بروکلی همچنین می تواند اثرات خستگی ذهنی و افسردگی را کاهش دهد.

مقدار بالای کولین در بروکلی به رشد سلول های جدید مغز و همچنین ارتباطات عصبی که برای عملکرد شناختی و حافظه خوب ضروری است کمک می کند.

کولین همچنین می تواند از نقص لوله عصبی در نوزادان جلوگیری نماید. خوردن یک فنجان بروکلی برای سه بار در هفته می تواند احتمال ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را در سالخوردگی کاهش دهد.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

9. خواص کلم بروکلی برای پوست

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C زمانی که به شکل طبیعی مصرف شود می‌تواند از آسیب نور خورشید به پوست جلوگیری کند و چین و چروک آن را کاهش دهد.زمانی که صحبت از ویتامین C می‌شود بیشتر افراد به مرکبات را در نظر می‌گیرند امایک پیمانه کلم بروکلی نیز حاوی ۸۱ میلی گرم از این ماده است.

این مقدار بیشتر از آن چیزی است که شما روزانه به آن نیاز دارید.ویتامین C نقش بسیار مهمی در تولید و تشکیل کلاژن بازی می‌کند. کلاژن سیستم حفاظتی خوبی برای پوست فراهم می‌کند. ویتامین A و ویتامین E نیز برای سلامتی و ظاهر زیبای پوست مفید است که هر دوی این مواد در کلم بروکلی یافت می‌شود.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

10. جلوگیری از پیری زودرس

بروکلی نه تنها باعث حفظ جوانی می شود بلکه می تواند روند پیری را به طور قابل توجهی کندتر کند. ویتامین C موجود در کلم بروکلی با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و علائم پیری زودرس مانند چین و چروک، خطوط ریز و لکه های پوستی را کاهش می دهد. علاوه بر این حاوی بتاکاروتن، ویتامین B و B کمپلکس است که به طور طبیعی پوست را تحریک کرده و باعث حفظ سلامت آن می شود.

همچنین بروکلی به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید کار می کند. بروکلی تازه بخورید تا صورت تان زیبایی طبیعی داشته باشد و علائم پیری پوست تان به تاخیر بیفتد.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

11. خواص کلم بروکلی برای یبوست

خوردن غذاهایی که دارای فیبر طبیعی هستند می‌تواند در پیشگیری از یبوست مفید باشد. همین امر موجب می‌شود سیستم گوارشی سلامت کافی را داشته باشد و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز کاهش می یابد.مصرف منظم فیبر، که برای دفع سموم نیاز هست، نقش مهمی در دفع مدفوع از بدن دارد.

مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف فیبر از طریق مواد غذایی ممکن است نقش بسیار مهمی در تنظیم سیستم ایمنی و بهبود التهاب داشته باشد.بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف بالای فیبر می‌تواند از توسعه بیماری‌های قلبی، سکته، پرفشاری، دیابت، چاقی و بیماری‌های روده‌ای جلوگیری کند.

مصرف بالای فیبر همچنین می‌تواند فشار خون و سطح کلسترول بد را کاهش دهد.

مصرف فیبر همچنین باعث کاهش وزن در افراد چاق می‌شود.بر اساس تحقیقات انجام شده، یک پیمانه از کلم بروکلی خام (تقریبا ۹۱ گرم از آن) حاوی ۳۱ کالری، ۰ گرم چربی، ۶ گرم کربوهیدرات و سه گرم پروتئین است. تنها یک پیمانه از کلم بروکلی می‌تواند نیاز روزانه شما به ویتامین C و K را فراهم کند.همچنین این ماده منبع بسیار خوبی از ویتامین A، فولات و پتاسیم است

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

12. بهبود سلامت چشم

ترکیبات منحصر به فرد و مواد مغذی بروکلی برای چشم و قدرت بینایی بسیار مفید هستند. به علاوه کلم بروکلی منبع خوبی از ویتامین A است که نقش مهمی در شکل گیری شبکیه و مولکول جاذب نور مورد نیاز برای چشم دارد. خوردن بروکلی به طور منظم توانایی دید شما را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به مشکلات چشم مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهد.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

13. کلم بروکلی به عنوان ضد آفتاب

کلم بروکلی بجای کرم ضد آفتاب؛ به علت برخورداری آن از یک ماده گوگردی، کلم بروکلی می تواند پوست را از آسیبهای اشعه ماورای بنفش خورشید حفاظت نماید. سولفوران که در ابتدای مطلب به آن اشاره گردید یک ترکیب شیمیایی گوگردی است که پوست را از ابتلا به سرطان پوست محافظت می نماید.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

14. خواص کلم بروکلی برای لاغری

مطالعه جدید محققان دانشگاه کانازاوا ژاپن نشان داد موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب که به آن مکمل سولفورافان، ماده شیمیایی یافت شده در جوانه کلم بروکلی، افزوده شده بود دچار اضافه وزن نشدند.این یافته‌ها می‌تواند شیوه‌ای جدید برای درمان کاهش وزن باشد.محققان پی بردند موش‌های تغذیه شده با سولفورافان همراه با رژیم غذایی پرچرب در مقایسه با موش‌های دارای رژیم غذایی مشابه بدون افزودن مکمل سولفورافان، ۱۵ درصد کمتر دچار اضافه وزن و ۲۰ درصد کمتر دارای چربی دور شکم و کمر شدند و دارای میزان گلوکز خون کمتری هم بودند.

تحقیقات نشان داد سولفورافان منجر به صرف انرژی بیشتر و چربی سوزی بیشتری می‌شود درحالی که به توازن میزان باکتری‌های خوب در روده هم کمک می‌کند.سولفورافان ترکیبی است که عمدتاً در گیاهانی نظیر جوانه کلم بروکلی، جوانه کلم بروکسل و کلم پیچ یافت می‌شود.مطالعه نشان داد این ترکیب علاوه بر کاهش وزن به کاهش التهاب کبد و مقاومت انسولین هم کمک می‌کند.جوانه کلم بروکلی، گیاه ۳ تا ۴ روزه کلم بروکلی است که شبیه جوانه یونجه است، اما طعمی شبیه به تربچه

خواص کلم بروکلی

15. سلامت استخوان با کلم بروکلی

کلم بروکلی به هر شکلی که سرو شود می تواند سلامت استخوان هایتان را بهبود بخشد. بروکلی غنی از کلسیم و ویتامین K است که باعث افزایش سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان می شود. همچنین یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین K، خطر شکستگی استخوان را کاهش می دهد. به علاوه دارای فیبر بالا و کالری کم است که در سلامت استخوان ها موثر خواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از کمبود کلسیم و اثرات منفی آن به طور مرتب بروکلی مصرف کنید.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

16. خواص بروکلی در بارداری

آیا می‌دانستید بروکلی واقعا یکی از بهترین سبزیجاتی است که به مادران باردار توصیه می‌شود در طول بارداری مصرف کنند؟ دلایل آن به قرار زیر است:

  1. بروکلی منبع خوبی از فولات است : همان طور که در جدول ارزش غذایی اشاره شد، بروکلی یکی از سبزیجات سرشار از فولات است. یک وعده‌ی مصرفی بروکلی می‌تواند نیاز روزانه‌ی شما را تا ۴۲٪ برآورده سازد.
  2. بروکلی می‌تواند اجابت مزاج را بهبود ببخشد و از یبوست جلوگیری کند : در طول دوران بارداری، حرکت درون روده‌ها آهسته‌تر می‌شود چون جنین فضای درون شکم را اشغال می‌کند. به خاطر این موضوع احتمال ابتلا به یبوست وجود دارد و بروکلی که سرشار از فیبر است به بهبود حرکت روده‌ها و پیشگیری از یبوست کمک خواهد کرد.
  3. بروکلی از به دنیا آمدن نوزاد با نقص مادرزادی پیشگیری می‌کند : نوزادانی که با نقص مادرزادی به دنیا می‌آیند بیشتر به خاطر سوء تغذیه است. بروکلی سرشار از تمام مواد مغذی است که نوزاد شما نیاز دارد، بنابراین ناراحتی مانند نقص مادرزادی را می‌توان با مصرف آن پیشگیری کرد.
  4. کلم بروکلی رشد سالم جنین را تقویت می‌کند : ترکیب فولات، ویتامین C، ویتامین K، کلسیم، آهن و روی است که برای رشد سالم جنین لازم هستند چون فولات رشد کامل مغز و سیستم عصبی را تضمین می‌کند، ویتامین K و کلسیم برای رشد استخوان‌ها مفید هستند و آهن و روی تولید گلبول‌های قرمز خون را تضمین می‌کنند. ویتامین C تضمین می‌کند تمام رشد و تکامل‌های صورت گرفته در جنین به صورت بهینه اتفاق افتاده‌اند و حفاظت لازم از سیستم ایمنی بدن فراهم آمده

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

17. سلامت مو

اگر می خواهید موهایی سالم و قوی داشته باشید بروکلی را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. کلم بروکلی دارای ویتامین های تغذیه کننده مو مانند ویتامین C، A و B6 است که موهایتان را نرم و قوی می کند. این ویتامین ها تولید سبوم را افزایش می دهند. سبوم به عنوان یک مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی برای پوست و مو عمل می کند که مانع خشکی و مجعد شدن موها می شود. به علاوه کلسیم موجود در بروکلی فولیکول های مو را تقویت کرده و ریزش و نازک شدن مو را کاهش می دهد. برای رشد و سلامتی موها بروکلی خام را 3 یا 4 بار در هفته بخورید.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

18. خواص بروکلی برای کودکان

درست است که خوراندن بروکلی به بچه‌ها کار راحتی نیست. در واقع، تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد مادرانی که دوره‌ی بارداری را پشت سر می‌گذارند سبزیجات زیادی مصرف می‌کنند از جمله بروکلی، که پس از به دنیا آمدن نوزاد، آن نوزاد نسبت به بچه‌هایی که مادرشان در دوران بارداری سبزیجات کافی مصرف نکرده‌اند بیشتر سبزیجات دوست خواهند داشت.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

19. جلوگیری از سرطان

مطالعات متعدد نشان می دهند که بروکلی به جلوگیری از سرطان کمک می کند. در واقع وجود سولفورافان در بروکلی است که از طریق مکانیزم پیچیده اپی ژنتیک به پیشگیری از سرطان کمک می کند. مطالعه دیگری نشان می دهد که بروکلی می تواند تا 60 درصد از رشد تومور جلوگیری کند و تا 75 درصد تومورها را کاهش دهد. بروکلی به ویژه مانع رشد سرطان سینه، رحم، گردنه رحم، پروستات و پوست می شود. هر فرد باید دست کم یک و نیم فنجان کلم بروکلی برای دو تا سه بار در هفته بخورد تا خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

کلم بروکلی / خواص کلم بروکلی

از خواص کلم بروکلی بیشتر بدانید :


خواص کلم بروکلی

چگونه نهایت استفاده از خواص کلم برکلی را ببیریم ؟

  1. برای بهره بردن از تمامی مزایای شگفت انگیز بروکلی آن را به طریقی که بیشتر ارزش غذایی اش حفظ می شود مصرف کنید.
  2. از خوردن کلم بروکلی بیش از حد پخته شده اجتناب کنید زیرا ارزش غذایی اش از دست می رود.
  3. بروکلی را در مایکروویو نگذارید زیرا مواد ارزشمندش از بین می روند.
  4. بروکلی با دو دقیقه بخار پز کردن، برای سرو آماده می شود و البته این بهترین روش برای مصرف آن است.
  5. شما می توانید بروکلی را به سوپ و خورشت افزوده و همچنین خام آن را به سالادتان اضافه نمایید

نکات تغذیه ای کلم بروکلی

بروکلی دارای ماده ای بنام سولفورافان ( SULFORAPHANE ) است که تعداد ،اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می دهد. در نتیجه از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان سینه ، معده ، روده بزرگ ، رکتوم و ریه ها در انسان پیشگیری می کند.

بروکلی دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید ، ویتامین A ، ویتامین C و ویتامین K می باشد که باعث پیشگیری از سرطان معده و روده می شوند.

بروکلی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامین C ، فیبر و بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A) یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود که از اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری می کند، در نتیجه از بروز بیماری هایی مثل انواع سرطان ، آلزایمر ( فراموشی دوران پیری )، بیماری های قلبی ، آرتریت ( التهاب مفاصل ) پیشگیری کرده و فرآیند پیری را به تاخیر می اندازد.

مقدار بالای فیبر غذایی موجود در بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود بایستی این سبزی با ارزش را در وعده های غذایی خود قرار دهند.

کلسیم موجود در بروکلی ، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است. ولی چون شیر علاوه بر کلسیم ، دارای ویتامین D نیز می باشد ، به عنوان منبع بهتری برای پوکی استخوان مطرح می شود زیرا ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می کند.

مضرات کلم بروکلی

اگر شما از رقیق کننده‌های خون همچون کومادین (وارفارین) استفاده می‌کنید، بهتر است در مورد مصرف مواد غذایی ویتامین K در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید. این ویتامین نقش بسیار مهمی در لخته شدن خون بازی می‌کند.داشتن یک الگوی تغذیه‌ای کامل برای پیشگیری از بیماری‌ها و دست یافتن به سلامت کلی بدن مفید است. به جای اینکه تنها بر روی یک ماده غذایی تمرکز کنید بهتر است در رژیم غذایی خود از انواع مختلف مواد استفاده کنید.

بهترین روش نگهداری کلم بروکلی

بهترین روش نگهداری کلم بروکلی این است که کلم بروکلی را در یخچال و در قسمت میوه جات و سبزیجات نگهداری نمایید کلم بروکلی را درست قبل از مصرف بشوئید و بیش از پنج روز در یخچال نگهداری ننمایید.

بهترین روش پخت کلم بروکلی

بهترین روش پخت کلم بروکلی بخار پز کردن یا پختن در مایکرو ویو یا با کمی آب یا آب گوشت بروی حرارت ملایم است. بهتر است سبزیجات زیاد پخته نشوند چون بسیاری از املاح و مواد معدنی خود را از دست می دهند.

مخلوط کلم بروکلی و گوجه فرنگی یک داروی قوی ضد سرطانی است، بخصوص برای مقابله با سرطان پروستات بسیار موثرند.

بیشتر بخوانید :

خواص حیرت انگیز پودر شنبلیله

خواص کلم قرمز در برابر کلم سفید

۹ خاصیت شگفت انگیز آب کلم برای سلامتی

کلم کیل چیست ؟ ۱۰ خاصیت باورنکردنی کلم کیل کدامند ؟

گل کلم بخورید تا کلسترول بدنتان حفظ شود

با تشکر از همراهی شما عزیزان با مجله دلگرم :
خواص کلم بروکلی تقدیم شما عزیزان شد امید بر آن است پس از مرور و استفاده بردن از تک تک خواص بی نظیری که کلم بروکی از خود به جای میگذارد این صفحه را با دوستان خود به اشتراک گذاشته و آنها را با کلم بروکلی و خواص کلم بروکلی آشنا کرده و سوالات خود را از پزشکان و متخصصان مجله دلگرم پرسیده و در اولین فرصت پاسخ خود را دریافت نمایید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (617 رای)  

۲۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Mahdi | ۴ سال پیش
نمیشه خوردش ولی خواص زیادی داره انصافا
1
0
عبدالحمید | ۷ سال پیش
به نظر من همون خام خوردنش بهتره
0
0
مبین | ۷ سال پیش
مرسی
0
0
حسین | ۷ سال پیش
با سپاس از اطلاعات عالی که مطرح نمودید
0
0
فاطمه | ۷ سال پیش
دفعه اول که خوردم از مزش خیلی بدم اومد. ولی وقتی آب پزش کردم و موقع خوردن، روش نمک و سرکه پاشیدم، مزش خیلی بهتر شد. کسانی که میگن بدمزه است و چطوری بخوریمش، با نمک و سرکه مزه‌اش خیلی بهتر میشه.
0
0
شهلا | ۸ سال پیش
عالی بود.ممنون از اطلاعات مفیدتون
0
0
شقایق | ۹ سال پیش
شایدبعضی ها علاقه ای به خوردن ان نداشته باشند مثل من . اما تعدادی از انرا در مخلوط کن با اضافه کردن مقداری اب مخلوط کرده و میل نمائید قابل تحمل میشود .
0
0
هانیه | ۹ سال پیش
بسیار عالی بود ممنون از مطالب جالبتون
0
0
سحر | ۹ سال پیش
ممنون خیلی خوب بود
0
0
آیناز | ۹ سال پیش
سلام خیلی خوب بود ممنون
0
0
فاطمه گودرزی | ۹ سال پیش
طرز استفادشو میشه بگین؟!
0
0
پاسخ ها:
مهدی عسگری | ۶ سال پیش
سالادردست کن سس بزن روش برای داخل مرغ میندازن و...
0
0
farshad | ۹ سال پیش
,اقعا فکر نمی کردم که این همه فواید داشته باشه
0
0
artin heydari | ۹ سال پیش
خوب بود مرسی
0
0
ali | ۹ سال پیش
خواهرم لیلی خانم به پزشک مراجعه کنید گیاهان طب مکمل هستندو بیشتر ضد دردن و بدترین سرطان سرطان سینه در خانم هاست
0
0
a.h | ۹ سال پیش
بسیار عالی بود ممنمون
0
0
سمیرا | ۹ سال پیش
خیلی خیلی ممنونم
0
0
لیلی | ۹ سال پیش
کلم بروکلی را ب اندازه 200گرم با یک لیوان آب به مدت 5 دقیقه در ظرف در بسته بجوشانید درمان کیست و سرطان سینه اس من خودم همتان کردم خوب شده درد سینه مو درمان کرده سینه هام خیلی درد داشتن
0
0
mohsen rezayi | ۱۰ سال پیش
ممنون ازاطلاعات عالی سایتتون
0
0
alireza | ۱۰ سال پیش
اطلاعات بسیارعالی می باشد.
0
0
saede | ۱۰ سال پیش
بسیارعالی بود لطفامطالب جدیدرا ارسال کنید
0
0

hits