دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
6 عارضه جانبی ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین C
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مصرف بیش از حد ویتامین C - ویتامین محلول در آب - اثرات جدی برای سلامتی بدن ندارد .

ویتامین C و عوارض جانبی آن

مصرف بیش از حد ویتامین C - ویتامین محلول در آب - اثرات جدی برای سلامتی بدن ندارد . با اینحال تحقیقات اولیه و گزارشات عجیب و غریب برخی عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی از جمله اسهال، تهوع و کرامپ های شکمی را نشان می دهد. دیگر عوارض جانبی بالقوه ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین C شامل سنگ کلیه، بیماری قلبی، جذب بیش از حد آهن وتداخل با داروهای خاص است.

اگر شما با یک لیوان آب پرتقال یا گریپ فروت به عنوان یک جزء ثابت صبحانه بزرگ شده اید حتما می دانید که ویتامین C چقدر برای سلامت بدن مهم است. این ویتامین محلول در آب که به عنوان اسید اسکوربیک شناخته می شود، سلول های شما را سالم نگه می دارد و مسئول رشد و ترمیم بافت های سراسر بدن است. شما همچنین برای اینکه پوست خودتان را نرم و لطیف نگه دارید به ویتامین c نیاز دارید .علاوه بر این شما برای جذب آهن , درمان زخم ها و اسکار ناشی از زخم های بهبود یافته نیازمند ویتامین c هستید . این ویتامین همچنین در حفظ استخوان ها , دندان ها , غضروف و رگهای خونی برای عملکرد خوب به شما کمک می کند . درحالیکه کسی منافع ویتامین c را برای کل بدن رد نمی کند اما آیا می توان مقدار زیادی از این ویتامین را مصرف کرد؟ اگر جواب شما مثبت است در این شرایط چه اتفاقی در بدن خواهد افتاد اگر شما مقدار زیادی ویتامین c مصرف کنید؟


ویتامین C نمی تواند توسط بدن ما ساخته شود و باید از طریق رژیم غذایی ما و در صورت لزوم از مکمل ها تامین شود. این ویتامین محلول در آب، در بدن ذخیره نمی شود و مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود. بنابراین خبر خوب این است سمیت آن بسیار کم است و حتی مصرف بیش از حد ویتامین c باعث پیامدهای جدی یا مرگبار نمی شود . با این حال مصرف زیاد این ویتامین با عوارض جانبی همراه است که باید به آن توجه داشته باشید.
بسیاری از عوارض جانبی مرتبط با مصرف بیش از حد ویتامین C در مطالعات جداگانه یا مطالعات آزمایشگاهی مشاهده شده است. در برخی موارد مطالعات تائید نشده ای هم در این زمینه وجود دارد . بهرحال در ادامه مقاله برخی از خطرات بالقوه ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین c ذکر شده است که شما باید از آن آگاهی داشته باشید به خصوص اگر در شرایطی هستید که این ویتامین را روزانه استفاده می کنید.

ویتامین C


1- مصرف بیش از حد ویتامین c و مشکلات گوارشی

شایعترین عوارض ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین C عبارتند از کرامپ های شکمی ، اسهال و حالت تهوع، که این موارد زمانی اتفاق می افتد که ویتامین c توسط سیستم دستگاه گوارش به طور موثرc جذب نشود. مقدار ویتامین C که می تواند باعث ایجاد این مشکلات شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در صورتی که برخی افراد با مصرف بیش از 3 گرم از مکمل های ویتامین c در روز دچار این مشکلات شده اند برخی از افراد با مصرف 10 میلی گرم از این ویتامین در روز مشکلات فوق را تجربه کرده اند . عوارض خفیف تا متوسط ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین c به راحتی با متوقف کردن مصرف مکمل ها یا کاهش دوز مصرفی ویتامین c برطرف خواهد شد.


2- مصرف بیش از حد ویتامین c و سنگ های کلیوی

هنگامی که ویتامین C در بدن متابولیزه می شود، ترکیباتی به نام اگزالات تولید می شوند که معمولا از طریق ادرار دفع می شوند. سطح بالای اگزالات می تواند با کلسیم موجود در جریان خون ترکیب شود و خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. برخی مطالعات ارتباط مصرف بیش از حد ویتامین c و تولید سنگ های کلیوی را نشان داده اند . در یک مطالعه آینده نگر که بر روی افراد 40 تا 75 ساله صورت گرفت آنها از طریق مکمل های ویتامین c و منابع غذایی طی 4 سال ویتامین c زیادی مصرف کردند و مطالعات پیگیری تا 14 سال بر روی این افراد هیچ عوارض جانبی نشان نداد اما مشخص شد افرادی که بیش از 1000 میلی گرم ویتامین C در روز مصرف می کردند خطر ابتلا به سنگ کلیه در آنها 41% بیشتر از افرادی است که روزانه کمتر از 90 میلی گرم ویتامین c مصرف می کردند. با اینحال در مطالعات دیگر نتایج مشابهی یافت نشد . بنابراین لازم است برای ایمنی بیشتر افرادی که مستعد سنگ کلیه یا دچار مشکلات کلیوی هستند از مصرف مکمل های ویتامین c و دوزهای بالای این ویتامین پرهیز کنند.


3- مصرف بیش از حد ویتامین c و جذب آهن بیشتر


ویتامین c جذب آهن غیرهمی را افزایش می دهد بنابراین به پیشگیری از کم خونی فقر آهن کمک می کند . آهن غیرهمی , آهن بدست آمده از غذاهای گیاهی است که تاحدودی در گوشت هم یافت می شود . آهن همی به ندرت در غذاهای گیاهی یافت می شود . مصرف بیش از حد ویتامین c می تواند جذب آهن را افرادی که دارای ذخایر آهن بالایی هستند افزایش دهد که می تواند منجر به مسمومیت آهن شود . با اینحال مصرف بیش از حد ویتامین c چنین تاثیری بر افراد سالم ندارد . اما افرادی که مبتلا به هموکروماتوز ارثی هستند , بیماری نادری که بدن مقدار زیادی آهن جذب می کند ممکن است با مصرف دوزهای بالای ویتامین c در طولانی مدت دچار آسیب بافتی شوند .


4- رابطه مصرف بیش از حد ویتامین c با بیماری قلبی – عروقی


ویتامین c به خوبی به خاطر خواص آنتی اکسیدانی شناخته شده است که بدن ما را از بیماریها محافظت می کند. اما آیا مقدار زیاد ویتامین c هم برای بدن مفید است؟ یکی از مطالعات در این زمینه نشان داده است که دوزهای بالای مکمل ویتامین c می تواند باعث بیماری های قلبی – عروقی در افرادی شود که مبتلا به بیماری های زمینه ای دیگر هستند - مثلا مصرف بیش از 300 میلی گرم در روز مکمل های ویتامین Cبا بیماریهای قلبی – عروقی در میان زنان یائسه مبتلا به دیابت در ارتباط است . با اینحال این مسئله فقط در یک مطالعه دیده شده و هنوز ثابت نشده است .

مصرف بیش از حد ویتامین C باعث کوتاه شدن قد , از بین رفتن مینای دندان و واکنش های آلرژیک می شود . برای اجتناب از چنین عوارضی حتما پیش از مصرف مکمل های ویتامین C با پزشک مشورت کنید.

مکمل ویتامین C


5- احتمال آسیب ژنتیکی با مصرف بیش از حد ویتامین C

درحالیکه ویتامین c به خاطر خواص آنتی اکسیدانی شناخته شده است برخی شواهد تمایلات پرو اکسیدانی آنرا در برخی شرایط خاص نشان می دهد که یکی از آنها مصرف دوزهای بالای ویتامین c است . در یک مطالعه که در آن برای افراد سالم مکمل ویتامین c به مدت 6 هفته تجویز شده بود آسیب های اکسیداتیو در دوزهای 500 میلی گرم در روز گزارش شد. محققان بر این باورند که مکمل های ویتامین C به عنوان یک پرو اکسیدان می توانند DNA را تغییر دهند و به آن آسیب برسانند و حتی باعث بیماریهایی مانند سرطان شوند . این اثر در دوزهای کمتر از 500 میلی گرم دیده نمی شود و ممکن است محدود به مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین C باشد نه غذاهای طبیعی محتوی آن . با اینحال این ادعا در برخی مطالعات مورد بحث قرار گرفت و نیازمند مطالعات گسترده تری است قبل از اینکه تائید شود.


6- تداخل با برخی داروهای رقیق کننده خون و آزمایش خون

بر اساس برخی تحقیقات، ویتامین C ممکن است با داروهای خاص واکنش نشان دهد. مکمل های با دوز بالای ویتامین C ممکن است عملکرد رقیق کننده ها یا داروهای ضد انعقاد خون را بلوکه کنند و در این شرایط دوز دارو برای عملکرد صحیح باید افزایش یابد . درحالیکه هیچ شواهد قطعی برای حمایت از این مسئله وجود ندارد کارشناسان توصیه می کنند افرادی که داروی رقیق کننده خون استفاده کرده و بیش از 1 میلی گرم ویتامین C در روز مصرف می کنند باید مکانیسم انعقاد خون آنها بطور منظم چک شود.

مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است خوانش تست های خاص آزمایشگاهی مانند بیلی روبین و کراتینین سرم را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به نتایج نادرست شود . ویتامین C همچنین می تواند آزمایش خون را تحت تاثیر قرار دهد . اگر حین مصرف مکمل ویتامین C هر آزمایش پزشکی برای شما تجویز شد حتما به پزشک خودتان این مسئله را اطلاع بدهید.


مقدار مصرف توصیه شده ویتامین C

مقدار توصیه شده ویتامین C برای مردها بالغ 90 میلی گرم در روز است درحالیکه مقدار توصیه شده این ویتامین برای زنان بالغ 75 میلی گرم است . با اینحال زنان باردار به 85 میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارند و مادران شیرده به 120 میلی گرم ویتامین C بطور روزانه نیازمند هستند .

زنان باردار، مادران شیرده ، سیگاری ها، قربانیان سوختگی و کسانی که دوره نقاهت بعد از جراحی را می گذرانند ممکن است به ویتامین C بیشتری نیاز داشته باشند، همانطور که توسط دکتر آنها تجویز خواهد شد . سازمان غذا و دارو امریکا حداکثر میزان ویتامین C مورد نیاز روزانه را 2 گرم تعیین کرده است . این میزان حداکثر مقداری است که شما می توانید روزانه مصرف کنید بدون اینکه هیچ عارضه جانبی برای سلامت شما داشته باشد . اما حتی این مقدار نیز باید تحت نظر پزشک برای شما تجویز شود.

divider

بیشتر بخوانید:

معرفی کامل مزایا و عوارض مصرف ویتامین C

معجزه ویتامین C برای پوست

زیبایی پوست با ویتامین C

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits