دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کالری، ارزش غذایی و روش تازه نگه داشتن نان باگت +طرز تهیه
7
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نان باگت یکی از انواع نان های پرمصرف است که بسیاری از افراد از آن در فست فودها استفاده می کنند. در این مطلب قصد داریم درمورد کالری، ارزش غذایی و روش تازه نگه داشتن آن صحبت کرده و طرز تهیه نان باگت خانگی را شرح دهیم.

همه چیز درمورد نان باگت

نان باگت (فرانسوی: Baguette) یا باگرد نان باریک و پهن فرانسوی است که معمولاً با استفاده از خمیر پایه نازک (خمیر، هر چند بدون شکل، توسط قانون فرانسه تعریف شده) پخته می‌ شود. پهنای آن و پوسته ترد آن نیز قابل تشخیص است.

یک نان باگت استاندارد قطری در حدود ۵ یا ۶ سانتی‌متر دارد (۲ یا ۲⅓ اینچ) دارد و معمولاً طول آن در حدود ۳۵ سانتی‌ متر (۲۴ اینچ) است؛ با اینکه می‌ تواند طولی در حدود ۱ متر (۳۹ اینچ) داشته‌ باشد.

از آنجا که نان باگت از آرد بیخته شده (بدون سبوس) پخته می‌ شود، سفید و خوش‌ طعم است. گاه این نوع نان را نیم‌ پز به بازار عرضه می‌ کنند و برای پُخت کامل، باید آن را ۱۰ تا ۱۲ دقیقه در دمای بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد (در تاون یا تنور) نهاد.

کالری و ارزش غذایی نان ساندویچی

هر ۱۰۰ گرم نان باگت ۲۷۴ کالری دارد.
مقدار100 گرم
کالری274
چربی کل۳ گرم
چربی اشباع۰/۶۴۱ گرم
اسید چرب چند غیر اشباع۰/۶۹۳ گرم
اسید چرب تک غیر اشباع۱/۲۱۵ گرم
کلسترول۰ میلی گرم
کربوهیدرات کل۵۲ گرم
فیبر۳ گرم
قند۰/۲۴ گرم
پروتئین۸/۸ گرم

بیشتر بخوانید:

ذرت چه مقدار کالری دارد ؟ راهکارهای سوزاندن کالری حاصل از ذرت

دانستنی های طلایی درمورد کالری انواع نان

کالری نان ساندویچی

روش تازه نگه داشتن نان باگت

چه چیزی باعث بیات‌ شدن نان می‌ شود ؟

نان بیات جوری است که انگار رطوبت‌ اش را از دست داده، که تا حدودی هم همین‌طور است. بیات‌ شدن نان نتیجه‌ ی واکنش‌ های شیمیایی داخل آن اتفاق می‌ افتد. آردی که در بیشتر نان‌ ها استفاده می‌ شود حاوی مولکول‌ هایی است که ساختاری کریستالی دارند، اما وقتی در فرایند آماده‌ کردن نان، به آرد آب اضافه می‌ کنند، این ساختار از بین می‌ رود و آب به آرد جذب می‌ شود.

مولکول‌های سخت نشاسته تبدیل به ماده‌ ای شبیه ژل می‌ شوند و به نان بافت پف‌ داری می‌ دهند. وقتی نان سرد می‌ شود، آب از نشاسته بیرون می‌ رود و به دیگر قسمت‌ های نان می‌ چسبد. چیزی که برای شما باقی می‌ ماند مولکول‌ های کریستال‌ شده و سخت نشاسته است که به نان مزه‌ ای خشک و ترد می‌ دهد.

برای همین است که حتی یخچال هم نمی‌ تواند جلوی بیات‌ شدن نان را بگیرد. در واقع، دمای پایین یخچال باعث می‌ شود سرعت این فرایند زیاد هم بشود.

کالری نان همبرگر

نان را در کجا ذخیره کنیم ؟

اصل اساسی در ذخیره‌ ی نان مدیریت دما و رطوبت است. بهتر است نان را در دمای اتاق و در ظرفی بدون امکان نفوذ نور و هوا بگذارید. می‌ توانید نان باگت را داخل ظرف‌‌ های پلاستیکی مخصوص مایکروفر قرار دهید. ‌نفوذ ناپذیر بودن ظرف مهم است، اما یادتان باشد که دمای بالا یا افزایش رطوبت باعث کپک‌ زدن نان می‌ شود.

اگر نان بیش از مصرف‌ تان است، فریزش کنید

نگه‌ داشتن نان در دمای اتاق و مصرف آن تا پنج روز مشکلی ایجاد نمی‌ کند، اما کار دیگری هم می‌ توانید بکنید و آن فریزکردن نان‌ ها است. برای گذاشتن نان‌ ها در فریزر، ابتدا آن‌ ها را به تکه‌ های کوچک‌ تر ببرید. راحت‌ تر است که تکه‌ های کوچک نان، به‌اندازه‌ ی یک وعده مصرف، را از فریزر دربیاورید تا یک قرص نان کامل را.

حتماً نان‌ ها را داخل کیسه‌ ای به‌ خوبی بپیچید که تا جایی که می‌ شود رطوبت‌ اش را حفظ کند. بیشتر نان‌ ها تا سه ماه در فریزر دوام می‌ آورند. نان ساندویچی را هم می‌ شود در فریزر نگه داشت. کافی است روی آن‌ ها نایلون بکشید و داخل کیسه‌ های زیپ‌دار مخصوص فریزر قرار دهید.

موقع انجام این کار، تا جایی که می‌ شود کیسه را از هوا خالی کنید. اگر نان‌ تان را به صورت قرص کامل فریز می‌ کنید، برای آب‌ کردن یخ‌ اش آن را چهار تا پنج ساعت در دمای اتاق بگذارید یا ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در اجاقی با دمای ۳۵۰ درجه‌ی فارنهایت [۱۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد] قرار دهید.

اگر نان را به‌صورت برش‌ زده در فریزر نگه‌داری می‌ کنید، با توستر فوراً می‌ توانید آماده‌ی مصرفش کنید. شاید حتی توسترتان مجهز به دکمه‌ی یخ‌ زدایی باشد. نان را بعد از آب‌ کردن یخ باید در عرض چند ساعت مصرف کنید و ضمناً، اگر متوجه گذر زمان نشدید و نان‌ تان بیات شد، دستور پخت‌های فراوانی هست که جزو مواد اولیه‌ شان نان بیات‌ شده قرار دارد.

پودینگ نان و تست فرانسوی از جمله‌ ی آن‌ ها است.

بیشتر بخوانید:

تخمه چقدر کالری دارد ؟ خواص حیرت انگیز انواع تخمه

بادمجان چقدر کالری دارد ؟ آیا برای مصرف در رژیم لاغری مناسب است ؟

طرز تهیه نان ساندویچی

طرز تهیه نان باگت خانگی

مواد لازم جهت تهیه نان باگت خانگی:

  1. آرد ۵۰۰ گرم
  2. آب ولرم ۱.۵ پیمانه
  3. شکر ۱ قاشق سوپ خوری
  4. خمیر مایه ۱ قاشق سوپ خوری
  5. بیکینگ پودر ۱ قاشق چای خوری
  6. روغن ۱/۳ پیمانه
  7. نمک نوک قاشق چای خوری
  8. کنجد (در صورت تمایل) به مقدار لازم

طرز تهیه نان باگت:

  1. ابتدا فر را روی ۲۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم می کنیم تا گرم بشه سپس کاسه ای آب داخل فر می گذاریم
  2. شکر و خمیرمایه رو با هم مخلوط کرده و به نصف آب اضافه می کنیم مواد رو در جای گرم می گذاریم تا عمل بیاد
  3. آرد رو سه مرتبه الک می کنیم.
  4. بقیه ی آب به اضافه ی بکینگ پودر و روغن و نمک رو هم می زنیم و مواد بالایی مون که عمل اومده رو با هم مخلوط می کنیم سپس آرد رو کم کم اضافه می کنیم تا خمیر یکدستی حاصل بشه
  5. خمیر باید حداقل ۱۵ دقیقه ورز داده بشه یا اینکه صد مرتبه بکوبید.
  6. داخل ظرف تمیزی روغن زده وخمیر رو داخلش میزاریم روش سلفون می کشیم ومیذاریم یه جای گرم نیم ساعت استراحت کنه و دو برابر بشه
  7. پف خمیر رومی گیریم و به قسمت های مساوی تقسیم می کنیم و بهش حالت میدیم سپس داخل سینی فر که کاغذ روغنی انداخته شده نون هارو با فاصله میچینیم.
  8. دوباره ۱۵ دقیقه میذاریم داخل سینی فر استراحت بکنن سپس میذاریم داخل فر گرم شده برای پختشون ۱۵ تا۲۰ دقیقه زمان کافیه.

بیشتر بخوانید:

کالری ماش : 100 گرم ماش چقدر کالری دارد ؟

سوپ جو چه مقدار کالری دارد ؟ آیا سوپ جو چاق کننده است ؟

کالری دانه سویا : 100 گرم دانه سویا چقدر کالری دارد ؟

کالری جوانه گندم : 100 گرم جوانه گندم چقدر کالری دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits