دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص شگفت انگیز میوه لیچی Lychee
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
لیچی میوه ای شگفت انگیز با بسیاری از مزایای بهداشتی است، از جمله توانایی آن در کاهش وزن، محافظت از پوست، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از سرطان، بهبود هضم، ساختن استخوان های قوی، کاهش فشار خون، دفاع از بدن در مقابل ویروس ها، بهبود گردش خون و بهینه سازی...

در مورد میوه لیچی چه می دانید ؟

Lychee، که نام علمی Litchi chinensis است در خانواده توت ها قرار دارد به و در جهان کاملا منحصر به فرد است. این یک درخت میوه است که می تواند در شرایط گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد کند ودر کشور چین کشت می شود بوی آن بسیار گل است و اغلب به کوکتل ها و ظروف طعم می بخشد .

زیرا عطر و بوی منحصر به فرد بسیار زیاد بوده ولی اگر تازه مصرف نگردد، بوی خود را از دست می رود. این میوه عمدتا به عنوان یک دسر در کشورهای آسیایی خورده می شود و در سایر نقاط جهان نیز محبوبیت فراوانی دارد.

این میوه بیش از 4،000 سال در چین کشت شده است و بعدها به عنوان یک ظرافت عالی در دادگاه امپریالیست شناخته شد. این در حال حاضر در بسیاری از کشورها در سراسر جهان کشت می شود، اما تولید اصلی هنوز در آسیای جنوب شرقی، چین، هند و جنوب آفریقا ساکن است.

لیچی سفید و یا صورتی رنگ و نرم و است و اندازه آن معمولا در ارتفاع و عرض2 اینچ است. دارای ترکیبات ارگانیک بوده در کشورهای جهان بسیار معروف هستند.

با این حال، مواد مغذی بسیار بیشتری درلیچی های خشک وجود دارد نسبت به لیچی های تازه، بنابراین اگر می خواهید این را برای سلامتی کلی خود مصرف کنید میوه را خشک کنید.

ارزش تغذیه ای لیچی :

لیچی با مزایای بهداشتی بسته بندی می شود و از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی موجود در میوه شامل ویتامین C ، ویتامین B6 ، نیاسین ، ریبوفلاوین ، فولات ، مس ، پتاسیم ، فسفر ، منیزیم و منگنز می باشد. علاوه بر این، لیچی یک منبع عالی از فیبر غذایی، پروتئین و منبع خوبی از پروانتوسایانیدین و ترکیبات پلی فنول است.

لیچی همچنین در درمان مشکلات گوارشی، افزایش گردش خون، پیشگیری از سرطان و خیلی موارد دیگر کمک می کند.

آب81.76
انرژی66
پروتئین0.83
چربی های طبیعی0.44
کربوهیدرات16.53
فیبر1.3
شکر15.23
کلسیم5
آهن0.31
منیزیم10
فسفر31
پتاسیم171
سدیم1
زینک0.07
ویتامین ث71.5
تیامین0.01
ریبوفلاوین0.07
ویتامین B60.1
فولات 14
نیاسین0.6
ویتامین ب 120
ویتامین ای0.07
ویتامین د0
ویتامین D0
ویتامین کا0.4
اسیدهای چرب0.1

خواص میوه لیچی :

خواص و ارزش غذایی میوه لیچی

divider

کمک به هضم غذا :

مقدار قابل توجهی از فیبرهای رژیمی در لیچی، مانند بسیاری از میوه ها و سبزیجات، دفع غذا را آسان تر می کند و سلامت گوارشی شما را افزایش می دهد. و سرعت انتقال مواد غذایی را افزایش می دهد. همچنین باعث تحریک آب معدنی و گوارش می شود،. و یبوست و سایر اختلالات دستگاه گوارش را کاهش دهد.

افزایش ایمنی بدن :

شاید مهم ترین مواد مغذی در لیچی، ویتامین C باشد، و این میوه دارای بیش از 100 درصد نیاز روزانه اسید آسکوربیک در یک وعده غذایی است. این به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما تقویت قابل توجهی می میکند، زیرا ویتامین C یکی از ترکیبات اصلی آنتی اکسیدانی است و شناخته شده است که باعث تحریک فعالیت گلبول های سفید خون می شود که خط دفاعی اصلی سیستم ایمنی بدن شما است.

جلوگیری از سرطان :

ترکیبات پلی فنولی و پروانتوسیانیدین های موجود در لیچی در واقع واقعا قوی تر از ویتامین C در خنثی سازی رادیکال های آزاد و محافظت از بدن از بیماری ها و بیماری های مختلف هستند. رادیکال های آزاد مواد متخلخل مضر متابولیسم سلولی هستند که می توانند موجب سرطان، بیماری های قلبی، اختلالات شناختی و پیری زودرس در میان بسیاری از شرایط نامطلوب دیگر شوند. لیچی یک منبع غنی از این ترکیبات ارگانیک است، بنابراین می توان آن را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه موثر از سرطان های مختلف مصرف کرد

خاصیت ضد ویروسی :

ترکیباتی در میوه لیچی وجود دارد که از گسترش ویروس ها از جمله ویروس هرپس سیمپلکس و Coxsackievirus، جلوگیری می کند.

کنترل فشار خون :

لیچی حاوی پتاسیم است که می تواند تعادل مایع را حفظ کند. تعادل سیال بخشی جدایی ناپذیری از توابع متابولیک و همچنین فشار خون بالا است. پتاسیم به عنوان یک وازودیلاتور محسوب می شود، به این معنی که از کاهش تنگی عروق خونی و شریان ها جلوگیری می کند.

خاصیت ضد سرماخوردگی دارد :

ترکیبات فنولی قدرتمند موجود در لیچی به تعدادی از مزایای مهم بهداشتی، از جمله فعالیت های ضد انفعال، بهبود گردش خون ، کاهش وزن و حفاظت از پوست شما از اشعه های مضر UV در هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب مربوط است.

گردش خون را بهبود می بخشد ، مس یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای بدن است که مقادیر قابل توجهی از آن در لیچی است و اگر چه آهن بیشترین ارتباط با گلبول های قرمز دارد، مس نیز بخشی جدایی ناپذیر از تشکیل RBC است. بنابراین، محتوای مس در لیچی می تواند گردش خون را افزایش داده و اکسیژن زایی ارگان ها و سلول ها را افزایش دهد.

divider

موارد قابل احتیاط :

از آنجا که لیچی ها منابع خوبی از قندها هستند، بیماران دیابتی هنگام مصرف لیچی ها دقت بیشتری دارند زیرا ممکن است سطوح قند خون را از بین نبرند به این معنی که گاهی اوقات می تواند سطوح مواد مغذی بدن را بی ثبات کند. مصرف بیش از حد لیچی می تواند باعث غشاهای تحریک شده ، خونریزی بینی ، تب و یا گلودرد شود. با این حال، در مقادیر طبیعی ، هیچ خطری برای سلامت ذاتی وجود ندارد.

divider

divider

بیشتر بخوانید :

خواص میوه بیل بری

فواید بی نظیر میوه باباکو که تا به حال نمی دانستید!

15 خاصیت دارویی و درمانی بی نظیر میوه گواوا

ترجمه شده توسط :

معصومه راهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits