دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با جاذبه های تفریحی و توریستی بی نظیر گلستان
1
زمان مطالعه: 13 دقیقه
گلستان از آن دست استان‌های نوپای ایرانی به شمار می‌آید که پیشینه‌ی تاریخی وسیعی را داراست.


معرفی جاذبه های گردشگری گلستان


گلستان از آن دست استان‌های نوپای ایرانی به شمار می‌آید که پیشینه‌ی تاریخی وسیعی را داراست. جدا از پیشینه‌ و جاذبه‌های تاریخی خیره کننده این استان، جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری در این گلستان به چشم می‌خورد که هر ساله‌ گردشگران داخلی و خارجی زیادی را مجذوب خود می‌کند.


نکته‌ی جالب دیگری که درباره‌ی گلستان وجود دارد همجواری آن با دیگر استان‌های داخلی، دریای خزر و کشور ترکمنستان است، از این رو در گوشه و کنار همین منطقه از ایران می‌توان فرهنگ‌ها و قوم‌های مختلف را دید.


همچنین گلستان به عنوان یکی از برترین استان‌های بسیار خوشمزه‌ی ایرانی نیز به شمار می‌آید که با داشتن غذاهای خوشمزه‌ای چون هلی آش، ماش پلو، گوجه آش، بولمه، بورک، چکدرمه و … هر ساله دوستداران غذا را به خود جلب می‌کند.

ناهار خوران

تاریخچه گلستان


گلستان نام جدید سرزمین تاریخی است که در طول تاریخ و تا سده هفتم هجری به نام ایالت گرگان و از آن پس تا آغاز سده دهم به نام استرآباد و در نوشته های دوران اولیه اسلامی به نام (جرجان) و از اسفند ۱۳۱۶ گرگان نامیده شده است. این استان تا سال ۱۳۷۶ بخشی از استان مازندران بود، اما در آن سال به صورت استانی مستقل درآمد و شهرستان گرگان به عنوان مرکز آن برگزیده شد. بیشتر شهرهای کنونی استان از دیرینگی چندانی برخوردار نیستند و از بزرگ شدن روستاها به وجود آمده اند و به عبارتی روستا شهر به شمار می آیند. با این همه، شهرهای گرگان و گنبدکاووس ریشه ی تاریخی دارند.

مناطق تفریحی و تاریخی گلستان

گنبد قابوس گلستان

«گنبد قابوس» با گنبد کابوس بلندترین برج تمام آجری جهان محسوب می‌شود، این برج بر فراز تپه‌ای خاکی که نزدیک به ۱۵ متر از زمین بلندتر است قرار دارد. ارتفاع بنا به همراه پی آن نیز ۷۲ متر است.

لازم به ذکر است که این بنا در حکومت ساسانی، نوعی آتشگاه محسوب می‌شده و مسئولیت نگهداری آتش در آن‌ها بر عهده‌ی موبدان بوده است.

آبشار کبودوال گلستان

درست در جنوب شهر علی آباد کتول و در عمق جنگل‌های انبوه از درختان سر به فلک کشیده، آبشاری زیبا و رویایی به نام «کبودوال» قرار دارد.

آب این آبشار زلال و به شدت شفاف است و همچنین قابل شرب است. نکته‌ی جالب درباره‌ی این آبشار تمام خزه‌ای بودن آن است همچنین مسیر پیاده روی بسیار زیبا می‌باشد؛ در طول مسیر تا زیر آبشار اصلی کبودوال چندین آبشار کوچک و بزرگ دیگر نیز وجود دارد که هریک زیبایی خاص خود را دارد.

آبشار

جنگل النگدره گلستان

در نزدیکی شهر زیبای گرگان و درست در جنوب غربی این شهر جنگلی باشکوه و زیبا به نام «النگدره» وجود دارد. این جنگل در مسیر جاده ناهارخوران واقع شده و رودخانه‌ی قلاشی از قسمت جنوب پارک تا شمال آن امتداد دارد و تقریباً از میان آن می‌گذرد. النگدره از آن دست جنگل‌های به شدت زیبایی می‌باشد که در هر فصل لباسی رنگارنگ به تن می‌کند اما در فصل پاییز مادر طبیعت زیباترین لباس خود را بر تن این بچه چند صد ساله‌ی می‌پوشاند.

آبشار رنگو گلستان

در میان جنگل سرسبز و روح‌نواز رنگو، آبشاری زیبا به همین نام قرار دارد که هر چه از جذابیت و زیبایی آن بگوییم کم است. البته لازم به ذکر است که این جذابیت بیشتر برای طبیعت دوستان به چشم می‌آید زیرا این مکان خالی از هرگونه امکانات تفریحی مدرنی‌ست، همچنین برای دسترسی به آن باید چندساعتی پیاده‌روی کنید، اما اگر به چنین نقاطی علاقمند باشید، ارزشش را دارد.

جنگل ناهارخوران گلستان

اگر به دنبال یکی از جنگل‌های جذاب استان گلستان می‌گردید، «جنگل نهارخوران» را از دست ندهید، زیرا قدمت این پارک جذاب به دوران ژوراسیک باز‌می‌گردد.جنگل ناهارخوران در ابتدا از شهر گرگان فاصله داشت و به مرور زمان با وسیع شدن این شهر، فاصله این جنگل تا شهر به یک خیابان اصلی محدود شد که امروزه یکی از خیابان‌های اصلی شهر محسوب می‌شود.

جنگل ناهارخوران طبیعتی مناسب برای چهار فصل سال دارد در غروب روزهای بهار و تابستان و ساعات اولیه شب گاهی تعداد مردم در محدوده ای به وسعت دو سه کیلومتر مربع به بیش از ۳۰ هزار نفر می رسد. در زمستان ها نیز بسیاری از مردم برای روزهای برفی و در فصل پاییز برای رنگهای زیبای درختان انجیلی که بصورت قرمز و زرد و گل بهی اند به این منطقه روانه می شوند.

گنبد

آبشارهای شیرآباد گلستان

روستای شیرآباد یکی از هزاران روستای استان گلستان می‌باشد که به دلیل طبیعت بسیار بکر و زیبایش شهرتی بی‌پایان دارد. یکی از جاذبه‌هایی که در اطراف این روستا قرار دارد، مجموعه «آبشارهای شیرآباد» است. این آبشارها که در جنگلی به همین نام قرار گرفته، مجموعه‌ای از ۱۲ آبشار بزرگ و کوچک است.

جزیره آشوراده گلستان

آشوراده یا جزایر آشور نام بخشی از خشکی شبه جزیره میانکاله است و تنها جزیره ایرانی دریای خزر می باشد. این جزیره در برخی منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده، آمده است که گفته می شود با بالا آمدن سطح آب هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته و در حال حاضر تنها یک جزیره باقی مانده است.

این جزیره به لحاظ تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در برهه های زمانی مختلف نقش مهمی را در تاریخ ایران و منطقه بازی کرده است. هم اکنون جزیره آشور به عنوان یکی از مکانهای دیدنی استان گلستان مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از تاریخ نویسان معتقدند این جزیره همان جزیره آب سکون است که محل مرگ سلطان محمد خوارزمشاه می باشد. آشور آده یا آشور آداسی یک واژه ترکی است که به معنای جزیره آشور می باشد. این جزیره تا پایان جنگ جهانی دوم در دست روسها بوده است. روسها در این جزیره چندین بیمارستان، ساختمان مسکونی، قلعه و یک کلیسای چوبی ساختند که اکنون از کلیسای چوبی اثری در دست نیست اما یک قلعه مثلثی که در شمال این جزیره پابرجا مانده است به عنوان یادگار اشغال روسها به ثبت میراث فرهنگی رسیده است.

تا قبل از وقوع سیل در اوایل دهه 1370 شمسی در این جزیره بالغ بر یک هزار نفر زندگی می کردند اما با وقوع سیل ساکنان این جزیره به شهر بندرترکمن کوچ کردند و اکنون تنها کارمندان شیلات و برخی فروشندگان در این جزیره زندگی می کنند.

دهکده‌ی جهان نما گلستان

«دهکده جهان‌نما» در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کردکوی (یکی از شهرهای استان گلستان) قرار دارد. این دهکده‌ی ییلاقی با مه بسیار غلیظ و آب و هوایی بسیار مطبوع، منظره‌ای را پیش چشمان شما پدیدار می‌کند که به سختی می‌توانید از آن دل بکنید.

این دهکده درست در کنار جنگل جهان نما واقع شده است. این جنگل نیز از منابع ارزشمند و غنی اکوتوریستی استان گلستان به شمار می‌آید که در سال ۱۳۵۲ برابر مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست با وسعتی معادل ۳۰ هزارو ۶۵۰ هکتار تحت حفاظت قرارگرفته است.

دهکده

چشمه‌ی گل رامیان گلستان

«چشمه‌ی گل رامیان» نام یکی از چشمه‌های آهکی بسیار زیبای ایران می‌باشد که عنوان عمیق‌ترین چشمه آب سرد جهان را به خود اختصاص داده است. این چشمه به دلیل عمق زیاد در اکثر فصول سال به رنگ سبز دیده می‌شود؛ همچنین چشمه گل، زیستگاه ماهیانی چون ماهی سفید رودخانه‌ای، سیاه ماهی و ماهی آبرنوئیدز نیز می‌باشد.

دریاچه‌ی توشن گلستان

«دریاچه توشن» درست در جنوب گرگان واقع شده است و به عنوان یکی از تفرجگاه بهشتی ایران زمین به شمار می‌آید؛ همچنین توشن به معنای کم شدن آب است و اهالی آن را آب بندان نیز می‌نامند.آب وهوای معتدل و مرطوب، منطقه جنگلی اطراف آن، وجود ماهی‌های مختلف در آب دریاچه، در تمامی فصول سال گردشگران و اهالی گرگان را برای تفریح و ماهیگیری و کمپینگ جذب می‌کند.

قلعه ماران گلستان

استان گلستان منبع غنی از انواع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و ورزشی می‌باشد! بله ورزشی، «قلعه ماران» از آن دست جاذبه‌های ورزشی استان گلستان به شمار می‌آید که هر ساله کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند.

برای رسیدن به بالای ماران چندین راه وجود دارد. یکی از راه های مناسب از جاده جنوب رامیان به سمت روستای پاقلعه (ارتفاع ۱۱۵۰ متر)است. با عبور از مرکز روستا جاده خاکی ادامه دارد و پس از کمتر از ۲ کیلومتر جایی است که می بایست پیمایش را آغاز کرد.

غار شیرآباد گلستان

از غارهای مهم طبیعی و جالب غار شیرآباد در شهرستان رامیان است که ضمن جاری بودن آب از آن و ایجاد آبشارهای گوناگون، زیستگاهی بسیار مهم برای بعضی از گونه‌ها از جمله سمندر کوهستانی به‌شمار می‌رود. بر قسمت اعظم غار تاریکی مطلق حکم فرماست و در انتهای آن نیز چشمه‌ای وجود دارد که منشأ ایجاد غار در طول قرن‌های گذشته بوده است.

دریاچه

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان نخستین پارکی است که در ایران عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است. این پارک با داشتن اقلیم های متفاوت و مناطق زیستی متنوع جنگلی، استپی و چشم اندازها و مناظر متبوع طبیعی از جمله جاذبه های گردشگری استان گلستان محسوب می گردد.

پارک جنگلی دلند گلستان

پارک جنگلی دلند در 11 کیلومتری غرب آزادشهر و در کنار جاده اصلی گرگان – مشهد واقع شده است. این پارک پوشیده از درختان با ارزش جنگل های شمال مانند بلوط، آزاد، افرا و انجیلی است و از امکانات تفرجگاهی مانند آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و کمپ چوبی برخوردار است.

غار حمام خدایی گلستان

در قدیم به دلیل شکل خاص غار، مردم روستای پنو در زمستان برای استحمام از آب داخل غار و در تابستان از آب موجود در مقابل غار استفاده می‌کردند در شرق روستای پنو و در کنار راه فرعی روستای پنو به دوزین، دهانه بزرگ این غار به خوبی در کنار دره کم عمقی که اهالی محل به آن اریبی می‌گویند، مشخص می‌باشد.

پارک جنگلی قرق گلستان

این پارک در 23 کیلومتری شرق گرگان در کنار جاده اصلی ترانزیت واقع شده و مساحت آن 650 هکتار است. بخش اعظم پارک جنگلی قرق در محیط جلگه ای قرار گرفته و دارای امکانات تفرجی است. این پارک محل نگهداری گوزن های بومی جنگل های شمال ایران است.

کاخ

مدرسه عمادیه گلستان

این مدرسه در مرکز محله درب‌نو واقع شده است. بانی و معمار آن شیخ اسماعیل قاضی و معمار کربلایی رمضانعلی بوده اند. مدرسه عمادیه از جمله بناهای تاریخی است که وقف‌نامه‌های موجود قدمت آن را به صفویه(شاه طهماسب- شاه سلیمان) می رساند.

جاده و پل های شاه عباسی گلستان

در دوره ی صفوی و به دستور شاه عباس بسیاری از جاده ها برای دسترسی سریع و راحت برای کاروانیان در سراسر کشور بازسازی و احداث شد که از جمله این جاده ها، جاده سنگفرش که معروف به جاده شاه عباسی بوده و در استان های گیلان، مازندارن و گلستان تا اصفهان ادامه داشته و متصل شده است.

بازار نعلبندان گلستان

بازار نعلبندان در قدیم یکی از بزرگترین بازارهای شمال کشور بوده است و جنس ها را عمده می فروختند اما امروزه تنها می توان در حد نیازهای روزمره از آن خرید کرد و دیگر رونق گذشته را نداشته است.بازار نعلبندان در مرکز شهر و فاصله میان چهار راه میدان تا سه راه میرکریم و میدان قیصریه قرار گرفته است.

کاخ موزه گلستان

کاخ شهر گرگان بنایی دو طبقه و به سبک اروپایی در سال 1317 به دستور رضا خان ساخته شده است، قدمت این کاخ با قدمتی بیش از 70 سال در سال 1343 به عنوان بیست و چهارمین موزه کشور و نخستین موزه در شمال کشور مطرح شده است و در سال 1336 به ثبت ثار ملی رسیده است.

نعلبندان

روستای زیارت گلستان

روستای ییلاقی «زیارت» که در میان دو دامنه کوهستانی و جنگلی قرار گرفته و در تابستانها بدلیل هوای خنک و معتدل و در زمستانها بدلیل برف با وجود قرار گرفتن در نزدیکی منطقه ای که هوای معتدل دارد همواره مد نظر گردشگران و مسافران است.

زیارت در ارتفاع یکهزار متری از سطح دریا در ۱۷کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع شده است، این روستا ازشمال به «ناهارخوران» وارتفاعات «بندسر» و «خمام شهر»، از شرق به ارتفاعات «خال دره»، از غرب به ارتفاعات «ادیم» و «مازوکش» و «کمرسر» و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می شود.از مجموع جاذبه های این روستا آبگرم آن با خواص درمانی و نیز وجود امامزاده جلوه خاصی به این منطقه و توانایی خاصی برای پذیرش مهمان از سراسر کشور داده است.گفتنی است وجود امامزاده عبدالله در این روستا باعث شده تا نام «زیارت» بر آن گذاشته شود. روستای تفریحی، توریستی زیارت از جمله روستاهای بسیار قدیمی شهرستان گرگان است که دارای قدمت تاریخی و جاذبه های گردشگری طبیعی فراوانی است.

این روستای باستانی به دلیل قرارگرفتن در بستر سرسبز و زیبای استان گلستان و روی شیب تپه به طور طبیعی از مناظر و چشم اندازهای زیبای جنگلها و مراتع اطراف بهره مند است و وجود امامزاده، چشمه آبگرم و آبشار ازویژگیهای خاص روستای زیارت گرگان به شمار می رود.روستای زیارت با وجود جاذبه های بسیار به توجه بیشتری نیاز دارد و حمایت از سرمایه گذاران برای ایجاد امکانات اقامتی و استفاده از این آبگرم در این زمینه تا حدودی تاثیرگذار خواهد بود.

خانه امیر لطفی گلستان

خانه امیر لطفی یا همان موزه صنایع دستی شهر گرگان که در نزدیکی بازار نعلبندان و پشت مسجد جامع گرگان قرار گرفته است، بنایی 1000 متری با ساختار سنتی که قدمت احداث آن به دوران قاجار می رسد و به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شده است.در ساخت این بنا از مصالح بوم آوردی همچون چوب، خشت و آجر به همراه ملات ساروج استفاده شده است.

برج تاریخی رادکان گلستان

برج تاریخی رادکان در جنوب شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان قرار دارد و یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان با بیش از یک هزار سال قدمت است

این برج با حدود 32 متر ارتفاع و 15 متر قطر از 2 قسمت گنبدی و بدنه تشکیل شده که گنبد آن به صورت مخروطی بلند و کشیده و به صورت 2 پوسته‌ای است. این بنای تاریخی و بلند با توجه به اینکه در مسیر جاده ابریشم قرار دارد در گذشته به عنوان راهنمای بازرگانان و مسافران مورد استفاده قرار می‌گرفت.

از نظر موقعیت جغرافیایی این برج در یک منطقه کوهستانی، جنگلی و بر فراز تپه طبیعی صخره‌ای در نزدیکی روستایی به همین نام احداث شده‌است.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری فریدونکنار

سفر به قائمشهر و بازید از مناطق دیدنی آن

مناطق دیدنی و زیبای ماسال در گیلان

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم





این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits