دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سفر به قائمشهر و بازید از مناطق دیدنی آن
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
قائمشهر یکی از شهرهای دیدنی و خوش آب و هوای استان مازندران است که همواره مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان بوده است


معرفی جاذبه های گردشگری قائمشهر


قائمشهر یکی از شهرهای دیدنی و خوش آب و هوای استان مازندران که به دلیل وجود جاذبه های دیدنی و گردشکری خود همواره مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان بوده است. قائمشهر قبل از انقلاب از آن به نام “شاهی” یاد می شد. روستاهایی با طبیعت بکر و دوست داشتنی و نزدیک بودن به دریای خزر از مواردی است که موجب شده هر ساله بسیاری از مسافرانی که استان مازندران را مقصد سفر خود قرار می دهند، این شهر را انتخاب کنند.


موقعیت جغرافیایی قائمشهر


شهرستان قائمشهر از شمال با جویبار، از جنوب با سوادکوه، از غرب با شهرستان بابل و از شرق با ساری محدود می گردد، عمده فعالیت اقتصادی و یکی از شغل های مهم در این شهر کشاورزی است. کارخانه های معروف نساجی شماره یک، کارخانه گونی بافی در سال ۱۳۲۲ ‪ کارخانه کنسروسازی در سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را در قائمشهر شروع کردند که موجب شد تا این شهر خود را به عنوان یک مرکز مهم صنعتی در کشور مطرح کند و موجب اشتغال زایی بسیاری از اهالی این شهر و شهر های اطراف شد.‬.


در خصوص تاریخ این شهر نیز می توان از آنچه که “دلاواله” جهانگرد فرانسوی در سفر نامه خود به آن اشاره نموده است، یاد کرد. این جهانگرد در سال ۱۲۰۵ ‪ از جاده در دست ساخت شاه عباسی در این شهر و در سفرنامه خود گزارشی نوشته است. رودخانه های تلار و سیاهرود که در دو سوی شهرستان قائمشهر جاری است و علاوه بر آن، عبور خط راه آهن سراسری کشور از این شهر و قرار گرفتن در جاده مواصلاتی پایتخت با شمال و شرق بر اهمیت این شهر افزوده است.‬.

ثپه


جاذبه های گردشگری و تفریحی قائمشهر


تپه باستانی گردکوه قائمشهر

تپه گردکوه جمنان، گردکوه تپه ای به ارتفاع ۲۶ متر است که در منطقه جمنان در جنوب‌ شرقی شهر قائمشهر واقع است و در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۸۰۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. ایرانیان در دوره پارت و ساسانی در این تپه سکونت داشتند، به همین دلیل بقایایی از ظروف پارتی و اشکانی در این منطقه کشف شده است. در نزدیکی این تپه گورستانی نیز کشف شده است، این گورستان به احتمال زیاد متعلق به ۳ هزار سال پیش از ظهور اسلام است. در عمق یک و نیم متری زمین دامنه ارتفاعات گردکوه اسکلتی به همراه کوزه، کاسه و بشقاب و وسایل تزئیناتی وی که متعلق به دو هزار و هشت سال پیش است کشف شده است. همچنین طول قد این اسکلت تنها تا کمر وی به ۱۴۰سانتی متر می رسد.

آنچه امروز از جمنان تاریخى مشاهده مى کنیم، سه تپه عظیم باستانى موسوم به گردکوه به ارتفاع تقریبى ۳۰،۱۷ و ۱۵ متر را سفالینه هایى از هزاره اول ق.م و دوره هاى تاریخى و اسلامى است. در این تپه تاکنون آثاری از عصر آهن یک و دو و سه، پیکره و تیغه سنگی و رگه‌هایی به دست آمده است. همچنین شواهد موجود نشان می‌دهد که تپه مرتفع ۲۶متری گردکوه قائم شهر در سال ۱۶۸ هجری قمری پایگاه یا برج نظامی بوده‌ است. باستان شناسان در کاوشگری از تپه گردکوه قائم شهر به آثار و بقایایی دست یافتند که این شهر را با پیشینه تاریخی بیش از ۵ هزار ساله به یک شهر باستانی قدیم معرفی می‌کند.

منطقه حفاظت شده خیبوس قائمشهر

منطقه حفاظت شده خیبوس حدفاصل جنگل های جنوبی نزدیک قادیکلای قائم شهر تا مناطق یاغ کوه برنجستانک شیرگاه می باشد. منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران است. این منطقه با مساحت ۳۴۷۱ هکتار در دامنه ارتفاعی ۲۵۰ تا ۹۳۰ متر، دما و بارندگی متوسط سالیانه ۱۶ درجه سانتیگراد و ۸۰۰ میلیمتر، دارای اقلیم مرطوب معتدل می باشد. منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل در سال 1378 حفاظت شده اعلام شد. خیبوس پوشیده از جنگل های با ارزش هیرکانی و توده های کم دست خورده شمشاد است. از دیگر گونه های درختی مهم منطقه می توان ممرز، بلند مازو، راش، پلت شیردار، نمدار، ملچ، خرمندی، انجیلی و توسکا را نام برد.

گونه های اصلی جانوری منطقه عبارتند از : مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه ای، شغال، گراز، روباه معمولی، تشی، رودک، سنجابک، درختی، کبوتر جنگلی، توکای گلوسیاه، توکای پشت بلوطی، مار آبی، و لوس مار. وجود تنوع زیستی بالا، جنگل های کم نظیر و کم دست خورده هیرکانی، گونه های با ارزش شوکا، و مرال و دره های پر آب و راه های دسترسی مناسب، زمینه فعالیت های علمی و پژوهشی و گردشگری را در منطقه فراهم ساخته اند. در نزذیکی این منطقه سد زمزم یا همان سد برنجستانک قرار دارد که دیدن آن را پیشنهاد می کنیم در همین سایت مشخصات سد زمزم ثبت شده است.

تالاب

جنگل کوتنا در قائمشهر

کوتنا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر، روستای زیبای کوتنا (کوه تنها) در 6 کیلو متری جنوب شرقی شهرستان قائمشهر قرار دارد. قرارگرفتن شالیرزارها و دشت در جلوی روستا، کوتنا زیبایی دل نوازی به این روستا داده است همچنین در قسمت جنوبی به فاصله 600 متر از روستا سیاهرود می‌گذرد که از آن برای آبیاری دشت و مزرعه منطقه استفاده می شود . بر جذابیت این روستا افزوده است. وجود جنگل و دشت و رودخانه در این روستا می تواند برای شما که به این نوع از طبیعت علاقمندید مورد توجه واقع شود. تا هم از شالیرار و هم از فضای جنگلی لذت ببرید.

سد زمزم قائمشهر

سد زمزم (سد برنجستانک) سدی از نوع خاکی با هسته رسی واقع در هشت کیلومتری جاده قائمشهر به تهران در روستای برنجستانک در حریم منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس است. طول این سد ۲۴۲ متر، عرض آن ۱۰ متر و ارتفاعش از کف پی ۳۲ متر بوده و حجم آن ۹٫۰۰۰٫۰۰۰ متر مکعب می‌باشد. این سد به منظور ذخیره‌سازی آب و استفاده از آن در مواقع کم‌آبی برای تامین آب در ۱۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی و شالیزارهای پایین‌دست سد، احداث گردیده‌ است. فضای جنگلی و قرار گرفتن سد زمزم یا همان سد برنجستانک فضای زیبایی را برای گردشگران فراهم آورده است. که می تواند فضای شاد و نابی را برای علاقمندان به طبیعت ایجاد کند.

آببندان ساروکلا در قائمشهر

آببندان ساروکلا منطقه ای سرسبز و دیدنی همراه با دریاچه مصنوعی آببندون/آببندان یکی از جاذبه‌ها و مناطق طبیعی و گردشگری قائمشهر است و با وسعتی ۱۰هزار متری در ضلع شرقی روستا کوهساران قرار دارد. در کنار آبگیر مزارع شالیزار و چمنزارها به اضافهٔ باغ‌های مرکبات که از میوه‌های بومی استان مازندران به شمار می آید به وفور مشاهده می‌شود. این آببندان به منظور پرورش ماهی‌های سازگار با محیط (کپور – فیتی فات و…) و آبیاری چندین هکتار از شالیزارهای پایین دست خود و همچنین برای ایجاد فضای طبیعی زیبا ساخته شده است که با عمقی حدود ۱٫۵ متری در وسط آن و ۱ متری در کناره‌ها می‌باشد که فضا را به گونه ای جلوه داده که به نوعی دریاچه ای مصنوعی در دل روستا پرورانده است و بازدیدکنندگان و دوستداران طبیعت را به خود جلب کرده است.

طراحان آبگیر برای فرح بخشی بیشتر بازدیدکنندگان محلی را به عنوان قهوه خانه سنتی مبدل کرده اند تا با ارائهٔ انواع دسرها؛ غذاها؛ نوشیدنی و قلیان پذیرایی مناسب را از علاقه مندان طبیعت به عمل می آورد. فصل‌های بهار و تابستان هر کدام جلوه گاه زیبایی را نمایان می‌کند و فصل‌های پاییز و زمستان با تفاوت و تقارن با نیمهٔ اول سال حس تنوع دوستی را در ملاحظه کنندگان ایجاد می نماید.

قائمشهر

چشمه آب معدنی هزارون قائمشهر

چشمه هزارون در روستای واسکس قائمشهر و در مجاورت امامزاده زکریا خودنمائی می کند به عبارتی یک جاده فرعی از مسیر اصلی تهران ـ شمال منشعب شده و به طرف شرق امتداد یافتع و پس از حدود یک و نیم کیلومتر به روستای واسکس قائم شهر می‌رسد. چشمه هزارون با مقدار آب یک و نیم لیتر در ثانیه در مجاورت امامزاده زکریا خودنمائی می کند. وجود یک آبشار کوچک، درختان بلند قدیمی، از جاذبه‌های مهم قائمشهر است که بویژه در فصل تابستان پذیرای خیل عظیم علاقمندان به طبیعت و آرامش و گردشگران فراوانی است. آب این چشمه به لحاظ وجود مواد معدنی برای درمان بیماریهای پوستی و امراض استخوانی مفید می‌باشد و بنا به اعتقاد بومیان، آب آن شفادهنده است.

در این روستا آبنندانی هم هست که می توانید از آن بازدید نمایید. راه دسترسی به روستای واسکس از خروجی شهر قائم شهر به طرف تهران، پس از مسافت حدود سه کیلومتر در ابتدای جاده سوادکوه از نقطه ای به نام عبور متانکلا با جاده فرعی اسفالته از بزرگراه تهران ـ شمال منشعب شده و به طرف شرق امتداد می یابد و پس از طی حدود یک و نیم کیلومتر به روستای واسکس می رسد.

پارک جنگلی تلار قائمشهر

این پارک در انتهای مسیر موسوم به جاده نظامی در ورودی غربی قائم شهر در انتهای جاده بابل و قبل از پل ارتباطی قائم شهر به بابل که برروی رود تلار ساخته شده به طرف جنوب از جاده اصلی جدا شده و در موازات رود تلار امتداد می یابد. در طی مسیر نیز مناظر طبیعی زیبائی وجود دارد که مهمترین آن یک دریاچه زیبا در حاشیه جاده میباشد . پارک جنگلی تلار با وسعت فراوان درختان قدیمی و آرامشی دل انگیز پذیرای گردشگران است.

پل گل

دریاچه گل پل قائمشهر

این دریاچه در جنوب شرقی شهرستان قائمشهر بعد از روستای برنجستانک و سد خاکی زمزم، در میان جنگل قرار گرفته و دارای دو حوضچه مجزا است. وسعت آن حدود 2/5 هکتار با عمق بین 1 تا 5 متر است که به علت شیرینی آب، زیستگاه ماهیان و پرندگان آبزی می‌باشد. این دریاچه چشم‌اندازهای جنگلی زیبایی دارد و محوطه اقامتی مناسبی نیز در اطراف آن احداث شده است.

تالاب کرچنگ قائمشهر

روستای کرچنگ در قائمشهر بسیار زیبا و دیدنی است. در این روستا تالابی با همین نام در دل جنگل قرار دارد که دارای منظره‌ای تماشایی است. وجود درختان در تالاب و تماشای جانوران در آب از ویژگی‌های این مکان طبیعی و زیباست. تالاب کرچنگ از جمله مکان‌های دیدنی است که به دلیل زیبایی محیط و هوایی مساعد گرد‌شگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

پل تجن قائمشهر

این پل یکی از آثار تاریخی و مکان های دیدنی قائمشهر است و در زمان قاجاریه ساخته شده است این پل در مرکز روستای استرآباد قرار دارد.

چهارشنبه بازار قائمشهر

چهارشنبه بازار قائمشهر از دوره پهلوی پابرجا بوده و چهارشنبه‌ها در خیابان تهران، از شیرمرغ تا جان آدمیزاد را می‌شود پیدا کرد. علاوه بر این اگر از فضای سنتی فاصله بگیریم می‌توانیم در جاده ساری با کمی خارج شدن از شهر به مرکز بازار ماهی برسیم. برای افرادی که نزدیک دریا نیستند، پیدا کردن انواع ماهی‌ در این بازار جذاب است.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری فریدونکنار

مناطق دیدنی و تاریخی قوچان

معرفی مناطق دیدنی و تاریخی قمصر

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits