دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش کاشت بلوبری و مراقبت از آن
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
بلوبری یک درختچه زیبا با میوه خوشمزه است که بهترین رشد را در آفتاب کامل دارد ولی می‌تواند سایه جزیی را هم تحمل کند


روش کاشت و پرورش بلوبری


بلوبری در قرن بیستم کشف شد. پس از آن دانشمندان شروع به کشف چگونگی کاشت بلوبری کردند. بوته بلوبری در برابر بسیاری از آفات و بیماری ها مقاوم است و می‌تواند تا 20 سال میوه تولید کند. بوته بلوبری علاوه بر تولید میوه، چشم انداز کلی شما را جذاب می‌کند. شاخ و برگ های بوته بلوبری در پاییز، قرمز مایل به زرد می‌شوند که یک صحنه فوق العاده زیبا را به ارمغان می‌آورد و در بهار هم با گل های سفید خود صحنه زیبایی می‌سازد.


سه نوع بلوبری وجود دارد: بوته بلند، بوته کوتاه و هیبرید نیمه بلند. بلوبری هایی که اغلب کاشته می‌شوند از نوع بوته بالا هستند و بیشترین تولید میوه در این نوع متمرکز شده است. گونه های زیادی از این نوع بلوبری وجود دارند که در مقابل سرما مقاوم بوده و عطر و طعم و اندازه میوه نسبت به گونه های انواع دیگر بلوبری بهتر می‌باشد.

بلوبری


مکان مناسب برای کاشت درختچه بلوبری


آب و هوا

هر دو بلوبری بوته بلند جنوبی و بلوبری rabbiteye در مناطق گرم پرورش داده می‌شوند. به گفته مجله Sunset، بلوبری rabbiteye برای مناطق گرم و مرطوب مناسب تر است. در هنگام انتخاب بلوبری برای شرایط کاشت خاص، این مساله مهم است که بدانید ساعات سرما در آن منطقه چقدر است. یعنی باید بدانید در طول ماه های زمستان چند ساعت دمای هوای بین 0 تا 2 درجه سانتی گراد باقی می ماند. برخی از ارقام بلوبری بوته بلند جنوبی مانند Gulf Coast و Misty، به کمتر از 300 ساعت سرما نیاز دارند. در حالی که ارقام دیگر مانند Jubilee به 500 تا 700 ساعت سرما نیاز دارند. چندین نوع از بلوبری rabbiteye مانند Powderblue و Premier، به ساعت کمتری سرما نیاز دارند و 100 تا 200 ساعت سرما برای رشد موفق آن ها کافی است.

نور و هوا

بلوبری بهترین رشد را در آفتاب کامل دارد ولی می‌تواند سایه جزیی را هم تحمل کند. یک مکان که روزانه 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید دریافت می‌کند را برای کاشت بلوبری انتخاب کنید. در باغ ها و مناطق جنگلی، بلوبری می‌تواند سایه درختان را تحمل کند اما نباید نزدیک به درختان دیگر کاشته شود، زیرا ریشه بلوبری با ریشه درختان دیگر در به دست آوردن مواد مغذی و رطوبت دچار رقابت می‌شوند. همچنین از کاشت درختچه بلوبری در مکان هایی که معمولا خشک هستند و نور آفتاب در آن جا شدید است اجتناب کنید. در مکان هایی که در معرض باد قرار دارند نیز نباید گیاه بلوبری کاشته شود.

مکان مناسب

بوته های بلوبری عمر طولانی دارند و بعضی بیش از 50 سال زندگی می‌کنند. یک مکانی را برای کاشت بلوبری انتخاب کنید که گیاه به طور دائم در آنجا بماند. برای تولید انواع میوه بلوبری شما باید در هر مکان دو گونه بلوبری بکارید تا بوته های بلوبری بتوانند گرده افشانی متقاطع انجام دهند. هر دو گونه بلوبری بوته بلند جنوبی و بلوبری rabbiteye نیاز به گرده افشانی دارند. بلوبری هایی که در یک مکان کاشته می‌شوند باید زمان گل دهی و میوه دهی یکسانی داشته باشند.

گلدان بلوبری

شرایط خاک مناسب کاشت بلوبری


بلوبری یکی از گیاهانی است که خاک اسیدی را دوست دارد و بهترین رشد را در PH 4.8 تا 5.5 دارد، اما می‌تواند PH 3.5 تا 5.5 را نیز تحمل کند. مقیاس PH به معنای میزان یون هیدروژن موجود در خاک است. PH 6.5 تا 7 به معنای خنثی بودن است، در صورتی که PH پایین تر از این میزان باشد یعنی خاک اسیدی است و در صورتی که بالاتر از این مقدار باشد یعنی خاک قلیایی می باشد. از کیت های تست PH برای تغیین اسیدیته خاک می‌توان استفاده نمود، همچنین می‌توان یک نمونه از خاک را به یک آزمایشگاه برد و PH آن را تعیین نمود. برای افزایش اسیدیته خاک می‌توان از گوگرد، سولفات آمونیوم و سولفات آهن استفاده کرد.

خاک هایی که PH آن ها بیشتر از 7 است به سختی اسیدی می‌شوند و شما نباید گیاه بلوبری را در چنین خاکی بکارید. در خاک های لومی و شنی که زهکشی خوبی دارند و به طور مداوم مرطوب هستند، بلوبری بهترین رشد را دارد. پیت ماس و دیگر مواد ارگانیک، کیفیت خاک را بهبود می بخشند و اسیدیته خاک را نیز افزایش می دهند. در مناطقی که PH خاک در آنجا خنثی یا اسیدی است چاره کار این است که یک چاله به عمق 60 تا 90 سانتی متر و به عرض 180 سانتی متر در خاک حفر نموده سپس آن را با پیت ماس، کمپوست، شن و ماسه، اضافات پنبه دانه یا کنجاله سویا پر کنید تا برای کاشت بلوبری مناسب شود.

فاصله کاشت بوته های بلوبری


هر دو بلوبری بوته بلند جنوبی و بلوبری rabbiteye، درختچه های بزرگی هستند. بلوبری بوته بلند جنوبی زمانی که بالغ می‌شود، ارتفاع آن 180 سانتی متر و عرض آن 90 تا 120 سانتی متر می‌شود. بلوبری rabbiteye نیز زمانی که به بلوغ می‌رسد ارتفاع آن 3 تا 4.5 متر و عرض آن 2.5 تا 3 متر می‌شود. برای هر یک از درختچه های بلوبری بوته بلند جنوبی یک فضای 120 در 120 سانتی متر در نظر بگیرید و برای هر یک از درختچه های بلوبری rabbiteye یک فضای 210 در 210 سانتی متر انتخاب نمایید. با فراهم نمودن فضای کافی برای گیاه بلوبری نیاز به هرس کمتر می‌شود، همچنین فضای کافی باعث می‌شود در صورت وجود علف های هرز مشکلی برای گیاهان بلوبری به وجود نیاید و گیاه بلوبری و علف های هرز در به دست آوردن مواد مغذی با هم دچار رقابت نمی‌شوند.

درختچه


روش های کاشت بلوبری

بلوبری از طریق بذر، قلمه گیری و پاجوش تکثیر می شود.

کاشت از طریق بذر

شما می توانید بذر بلوبری را از خود میوه بذر گیری کنید. برای گرفتن بذر، میوه را در یک ظرف آب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید تا له شود و بذر‌ها را از میان گوشت‌های میوه جدا کنید. ممکن است بذر‌ها در پایین ظرف ته نشین شوند. بعد از گرفتن بذر، آن‌ها را در یک دستمال با پیت ماس مخلوط کرده و به مدت سه ماه در یخچال نگهداری کنید. بهترین روش خرید بذر مرغوب است. البته این کار خیلی مشکل است و نیاز به دانش و تجربه دارد. همچنین اگر شما موفق به گرفتن بذر شوید درصد جوانه زنی بذر‌ها در این روش معمولا ضعیف است.

کاشت دانه بلوبری باید در پاییز در آب و هوای گرم و در فصل بهار در آب و هوای شمالی آغاز شود. بذر‌ها را در سینی نشا و با استفاده از پیت ماس کشت کنید. در طی مراحل کاشت خاک شما باید همیشه رطوبتش حفظ شود. کاشت بلوبری صبر و حوصله زیاد میخواهد. در برخی شرایط تنها ۳ ماه و برخی نیز تا یک ماه جوانه میزند. بعد از جوانه زنی و رسیدن به طول ۵-۶ ساتپنت زان جابجایی قلمه‌ها به گلدان بزرگتر است.

کاشت از طریق گرفتن قلمه

روش دیگر تکثیر بلوبری قلمه گیری است. برای اینکار از شاخه‌های سخت‌تر با عمر یکسال و طول ۱۲ تا ۱۸ سانت استفاده کنید. قلمه‌هایی که دارا‌ی گل هستند برای قلمه گیری مناسب نیستند. زمان قلمه گیری اواخر زمستان و اوایل بهار است. انتهای قلمه را زخمی کنید تا جوانه زنی بهتر انجام بشه. استفاده از هورمون‌های جوانه زنی و ریشه زنی نتیجه بهتری در روند تکثیر داره. خاک مناسب ترکیب پیت ماس بلک و پرلیت است. قلمه‌ها تتا ۳ سانت داخل خاک باشد و آن‌ها را به محلی دارای نور و به دور از تابش آفتاب منتقل کنید. دمای مناسب محیط حدودا ۲۲ درجه سانتی گراد باشد. ریشه زایی حدود ۶ ماه طول می کشد.

قلمه چوب نرم نوع دیگر این قلمه‌ها است. این نوع قلمه‌ها از انتهای ساقه‌های جوان و حاصل از رشد فصل جاری تهیه میشوند. ساقه مناسب هنوز انعطاف پذیر است، اما اگر آنرا خیلی خم کنیم خواهد شکست. طول قلمه‌های چوب نرم حدود ۳۰-۲۵ سانیتمتر است و زمان مناسب نیز حدود اواخر تیره ماه و اوایل مرداد است. برگ‌ها را از قسمت پایین قلمه جدا می‌کنیم، اما اگر تمامی برگ‌های قلمه‌های چوب نرم قبل از تولید ریشه کنده شوند اثر منفی بر روی ریشه زایی خواهند داشت. به دلیل وجود برگ‌ها این قلمه‌ها نیاز به رطوبت هوای بالاتری دارند بنابراین پوشاندن قلمه‌ها با یک لایه پلاستیک شفاف و یا غبارپاشی با آب دو نوبت در روز به این مسئله کمک می‌کند. ریشه زایی قلمه‌های چوب نرم این گیاه از نظر زمانی حدود ۸-۶ هفته طول می کشد که سریعتر از قلمه چوب سخت است.

روش تکثیر با پاجوش

استفاده از پاجوش روش دیگر تکثیر این گیاه است. پاجوش‌ها از کنار گیاه مادری رشد می‌کنند و بعد از گذشت حدود دو سال رشد و نمو در کنار گیاه مادری می‌توان نسبت به جدا سازی آن‌ها اقدام کرد. توجه کنید که در طی این دو سال می‌بایست پاجوش مورد نظر را سرزنی کرد و اجازه نداد که خیلی بلند شوند، زیرا این پاجوش‌ها معمولا سیستم ریشه‌ای ضعیفی دارند که از این طریق می‌بایست مانع از رشد بیش از اندازه ساقه و عدم توسعه مناسب ریشه شد. زمان مناسب جدا سازی پاجوش از کنار گیاه مادری نیز اواخر زمستان تا اوایل بهار است.

بلوبری

مراقبت از گیاه بلوبری


میزان آبیاری در هرهفته باید یک تا دو اینچ باشد. مواظب باشید بیش از حد آبیاری انجام ندهید و خاک را خیس نکنید.بوته بلوبری را باید در هر زمستان هرس کنید. در سال اولی که بلوبری شکوفه داد همه شکوفه ها را حذف کنید. این کار باعث می‌شود گیاه قبل از تولید میوه انعطاف پذیرتر شود. قسمت های شلوغ یا ساقه های راکد را هرس کنید تا گیاه رشد قوی تری داشته باشد. در هر سال هر گونه شاخه مرده را حذف کنید، همچنین هر قسمتی از درختچه بلوبری که تغییر رنگ پیدا کرده است را هرس کنید.


اگر بوته بلوبری کمتر از یکسال داشته باشد به آن یک کود طبیعی بدهید تا بهره وری آن افزایش یابد. برای جلوگیری از صدمه دیدن ریشه در صورت امکان از یک کود ارگانیک استفاده کنید. اضافه کردن کودهای نیتروژن دار برای بلوبری مفید می‌باشد. سویا یا یونجه گزینه های خوبی هستند. در هر بوته به اندازه یک یا دو فنجان از این مواد اضافه کنید. پودر خون و کنجاله تخم پنبه نیز مفید می‌باشند. کوددهی را در اوایل بهار انجام دهید و دوباره در اواخر بهار نیز تکرار کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. همیشه بعد از دادن کود، آبیاری انجام دهید.


هر دو سال یک بار PH خاک را تست کنید. به یاد داشته باشید اگر PH خاک زیر 4 باشد باید خاک را غنی کنید تا PH خاک به 4 تا 5 برسد، برای بالا بردن pH خاک می‌توان خاک را با آهک نیز مخلوط کرد. اگر PH خاک بیشتر از 5 بود برای کاهش سطح PH، خاک را با گرانول گوگرد مخلوط کنید. همچنین می‌توانید از کمپوست‌ و پیت ماس اسیدی برای اسیدی کردن خاک استفاده نمایید.

separator line

بیشتر بخوانید:

نگهداری و پرورش گیاه آپارتمانی لیندا

آموزش کاشت گل شب‌بو : بذر گل شب‌بو را از کجا تهیه کنیم ؟

روش کاشت گیاه چای ترش و نحوه برداشت آن

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits