دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نماز شب اول عروسی (شب زفاف)
30
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نماز زفاف : آشنایی با اعمال اولیه شب اول ازدواج - در دین اسلام برای روابط زناشویی و “شب ازدواج” اعمال و احکاماتی تعبیه شده است که زوجین باید از این عمل ها پیروی کنند.مانند نماز شب زفاف با دلگرم همراه باشید تا با نماز زفاف آشنا شوید.

آیا شب عروسی (زفاف) نماز مستحب یا واجب برای داماد یا عروس وجود دارد؟

مستحب است در شب زفاف زوج دو رکعت نماز بخوانند (به نیت نماز شب زفاف) و بعد از نماز پس از حمد خداوند و درود فرستادن بر محمد و آل محمد برای الفت و زندگی خود دعا کند و بهتر است از دعاهای وارد شده از اولیای دین بهره گیرد به این که بگوید:

اللهم ارزقنی الفتها و ودّها و رضاهابی و ارضنی و اجمع بیننا باحسن اجتماع و انفس ائتلاف فانّک تحبّ الحلال و تکره الحرام.

همچنین مستحب است که همسر را امر کند وضو گرفته و نماز بخواند و مستحب است از دیگران بخواهد که به دعای آنها «آمین» بگویند.

 نماز شب زفاف

نیت نماز شب زفاف

مستحب است که همسر را امر کند وضو گرفته و نماز بخواند و مستحب است از دیگران بخواهد که به دعای آنها « آمین» بگویند.

سوال: نمازی که در شب زفاف عروس و داماد خوانده می شود واجب است یا مستحب و یا توسط عروس و داماد خوانده شود و یا کس دیگر؟

جواب: مستحب است بر خود آنها.

مستحبات مباشرت

مباشرت عملی است که انسان در طی مسیر عمر خود بعد از ازدواج ناگزیر آن را تجربه خواهد کرد و اسلام داده ها و معارف فراوانی درباره این مهم بیان کرده است، که بعضا توسط علم کشف شده است. ولی بسیاری از آن معارف همچنان به لحاظ حکمت و فلسفه ناشناخته است اما عده ای که معتقد هستند و می خواهند تا آنجا که ممکن است مباشرت را با ترجیحات معارف دینی همراه سازند، مطالب ذیل را پیگیری کنند و شاید برای اولین بار بسیاری از این معارف به سمع و نظر خوانندگان محترم می رسد. مستحبات مباشرت به لحاظهای متعددی قابل بررسی و مطالعه است، به ویژه آن که اگر مباشرت برای فرزنددار شدن و ساختن نسل آینده باشد. ما برای خیلی از کارها ارزش و اهمیت قائل هستیم.

اما برای بچه دار شدن شاید لحظه ای تامل نکنیم و این بسیار دور از انصاف است در حالی که تکوین و شکل گیری متاثر مستقیم از نحوه شکل گیری لقاح سلولهای جنسی و تشکیل زیگوت است اضطرابها و استرسها یا آرامش و توجه و خداوند هر یک به نوعی در تشکیل سلول تخم موثر است. چگونه ممکن است والدین به این امور مهم توجهی نداشته باشند و تنها با فکر صرف لذت جویی جنسی انتظار بچه کامل و مطلوب را داشته باشند!؟

 نماز شب زفاف چگونه خوانده می شود؟

زمانها و موقعیت های زفاف

بعد از بیان زمانها و موقعیت های مکروه و حرام مباشرت جنسی اکنون به زمانها و موقعیت هایی می پردازیم که رجحان و استحباب دارد.
سالها از فصلها و فصلها از ماهها و ماهها از هفته ها تشکیل می شوند و با بررسی روزهای هفته زمانهای راجح و مناسب مباشرت را مورد مطالعه قرار می دهیم. در وصایای پیامبر اسلام (ص) به حضرت علی (ع) می خوانیم که شب دوشنبه وقت مناسبی برای مباشرت است. زیرا اگر فرزندی خداوند در آن شب مقدر کند حافظ قرآن می شود و به قسمت الهی خشنود و راضی خواهد بود.

چنانچه شب سه شنبه مباشرت واقع شود و فرزندی حاصل شود پیامبر (ص) فرمود: شهادت روزیش گردد و پس از آن که به توحید خداوند و نبوت من شهادت داد خداوند با مشرکان عذابش نکند و دهانش خوشبو باشد؛ او رحم دل و دست و دل باز شود و زبانش از دروغ و تهمت و بهتان پاک باشد. فرزندانی که در اثر مباشرت شب پنجشنبه متولد شوند، حاکم یا عالم شوند و اگر در روز پنجشنبه به هنگام رفتن خورشید از وسط آسمان مباشرت واقع شود و فرزندی درست شود شیطان به او نزدیک نشود و پر فهم باشد .

خداوند سلامت دین و دنیا روزیش سازد و اما شب جمعه چنانچه مباشرت برای بچه دار شدن واقع شود، سخنگو و خطیب شود و در شب جمعه پس از عشاء مباشرت برای بچه دار شدن بسیار مناسب است، زیرا فرزند از ابدال شود و اگر روز جمعه پس از عصر نزدیکی برای فرزنددار شدن انجام شود و فرزندی حاصل شود دانشمند معروف و شهیر شود.

حضرت رسول (ص) به حضرت علی (ع) فرمود توصیه مرا حفظ کن همان طور که من از برادرم جبرئیل حفظ کردم. (مکارم الاخلاق ج ۲ص ۴۰۴)
بنابراین پیشنهاد می شود که وقت عروسی عصر پنجشنبه باشد که شامگاه جمعه را زوجین در منزل خود سر کنند، نه این که عروسی روز جمعه باشد و شامگاه شنبه زوجین به خانه بخت روند. در عین حال زوجین باید به زمانها و موقعیتهای حرام و مکروه مباشرت جنسی توجه داشته باشند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (30 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits