دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برای نصب دوربین مدار بسته چه مجوزهایی نیاز است ؟
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نصب دوربین به صورت مخفی و به هر شکل خصوصی، عمومی یا مشاعات نیازمند مجوز قانونی است و در صورت نصب دوربین مخفی بدون داشتن مجوز قانونی فرد مجرم به حساب می‌آید و امکان پیگرد قضایی او وجود دارد.

مجوز نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین مدار بسته به خودی خود نه فقط جرم محسوب نشده بلکه مورد تایید مراجع قانونی است. اما در این خصوص محدودیت‌هایی وجود دارد که در برخی از اماکن به مجوز خاص نیاز دارد و در بعضی موارد نصب دوربین مدار بسته تحت هر شرایطی جرم محسوب می‌شود .

گاهی اوقات ممکن است بسیاری از افراد تصمیم بگیرند که در ساختمان محل زندگی خود دوربین‌های مدار بسته را نصب کنند، اما باید به این نکته توجه کرد که نصب دوربین مدار بسته در مشاعات ساختمان تنها با تصویب هیئت مدیره ساختمان امکان پذیر است و هر فردی نمی‌تواند به تنهایی تصمیم به نصب دوربین مدار بسته بگیرد.

نصب دوربین در قسمت‌هایی که مربوط به حریم شخصی افراد است هم نیاز به مجوز قانونی دارد و افراد نمی‌توانند در قسمت‌هایی که مربوط به حریم افراد است، دوربین نصب کنند.

مجوز نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته در چه مواردی جرم است ؟

استفاده از دوربین مداربسته بدون مجوز پیگرد قانونی به همراه دارد.

استفاده از دوربین‌ های مداربسته در مکان های عمومی

هیچ گونه منع قانونی و ممنوعیت برای نصب دوربین مداربسته در مکان‌های عمومی وجود ندارد، البته در صورتی که این مکان ها در حوالی محیط‌های حساس مثل سفارتخانه‌ها، پایگاه‌های هوایی، پادگانها و …. باشد، غیر قانونی است.

دوربین مدار بسته در مشاعات

افراد برای استفاده از دوربین‌های مداربسته در قسمت‌های مشترک ساختمان مانند پارکینگ، حیاط و راه پله ها و … باید تاییدیه کتبی از کلیه اعضای مجتمع و یا هیئت مدیره ساختمان داشته باشند.

اگر اکثر ساکنان این موضوع را تایید کردند نظر آن‌ها بر نظر افرادی که موافق نیستند، در الویت قرار دارد. بنابراین اگر شخصی با مخالفت خود مانع نصب دوربین‌ها شود، می‌توان از طریق دریافت مجوز کتبی اقدام به نصب دوربین‌های مداربسته در بخش‌های مشاع ساختمان کرد.

نصب دوربین مدار بسته در محیط های خصوصی

استفاده از دوربین مداربسته در مکان‌هایی که به حریم خصوصی افراد ارتباط دارد مانند محوطه داخلی منزل، اتاق رختکن، اتاق خواب شخص و …. اشکال دارد و تخلف تلقی می‌شود. برای نصب دوربین‌های مداربسته در اینگونه محل‌های شخصی ، گرفتن مجوزهای رسمی ضروری است.

مجور نصب دوربین مداربسته

استفاده از دوربین مدار بسته مخفی

در محیط‌های مشاع یا خصوصی استفاده از دوربین‌های مداربسته مخفی نیاز به مجوز دارد. در صورت شکایت به دلیل نصب دوربین‌های مداربسته مخفی حتی در منزل شخصی، این موضوع می‌تواند موجب پرداخت جریمه سنگین یا تعقیب قضایی شود.

مجوز لازم برای نصب دوربین مدار بسته

برای دریافت مجوز نصب دوربین مخفی یا نصب دوربین درمکان های غیر مجاز باید از نیروی انتظامی یا مراجع قضایی مجوز لازم را دریافت کرد.

علاوه بر آن باید در مکان‌های عمومی و در ورودی آسانسور‌ها ذکر شود که مجهز به دوربین است. این سخت‌گیری‌ها به علت سوء استفاده‌هایی است که سال‌ها پیش رخ داده است.

مجوز نصب دوربین مداربسته را چه کسی می‌دهد ؟

درصورت نصب دوربین مداربسته در برخی نقاط غیرمجاز باید مسئولان امر در نیروی انتظامی و اداره اماکن را آگاه کرد

نصب دوربین در اماکن عمومی باید همچون فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نصب برچسب دوربین‌های مداربسته با هدف آگاه‌سازی همگان باشد. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تاکید می‌کند:

بر اساس قانون نصب دوربین مداربسته مخفی به هر نحو (در محیط‌های مشاع یا خصوصی) نیازمند مجوز است. در صورت شکایت به‌واسطه نصب دوربین مخفی حتی در منزل خود فرد، این موضوع می‌تواند با پرداخت جریمه سنگین یا تعقیب قضائی همراه باشد.

همچنین برای دریافت مجوز برای نصب دوربین مداربسته می‌توان از طریق نیروی انتظامی یا مراجع قضائی اقدام کرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits