دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین داروی طبیعی جایگزین قرص ریتالین به روش سنتی و خانگی
16
زمان مطالعه: 9 دقیقه
استفاده از داروهای طبیعی جایگزین ریتالین می‌تواند گزینه‌ای درمانی برای ADHD باشد.ریتالین مهارگر قوی بازجذب دوپامین و به میزان کمتری نوراپینفرین در سیستم اعصاب مرکزی می باشد .نقص فعالیت این دو آمین پیامرسان )دوپامین و اپی نفرین( از علل بروز سندرم بیش...

داروی طبیعی جایگزین ریتالین

جایگزین ریتالین در طب اسلامی

جایگزین قرص ریتالین در طب سنتی : بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، از سال ۲۰۱۱ تا کنون، ۱۱ درصد کودکان و بزرگسالان سنین ۴ تا ۱۷ سال به اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD) مبتلا بوده‌اند.
انتخاب گزینه‌های درمانی برای مقابله با ADHD دشوار است؛ ولی استفاده از داروهای طبیعی جایگزین ریتالین می‌تواند گزینه‌ای درمانی باشد که در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تعداد زیادی از افراد مبتلا به ADHD، از متیل فنیدات (ریتالین) استفاده می‌کنند. ولی برخی افراد از اثرات جانبی این دارو رنج می‌برند. این اثرات عبارت اند از سرگیجه، کاهش اشتها، مشکلات خواب و مشکلات گوارشی. برخی بیماران هرگز از ریتالین رهایی نمی‌یابند.

درمان‌های جایگزین ریتالین برای ADHD وجود دارد؛ ولی شواهد علمی کمی برای اثبات اثربخشی آن‌ها موجود است.
رژیم‌های درمانی خاص به شما پیشنهاد می‌کنند که از مصرف غذاهای شکری، رنگ‌های مصنوعی خوراکی و افزودنی‌ها خودداری و منابع بیشتری از اسیدهای چرب امگا ۳ را مصرف کنید.
یوگا و مدیتیشن نیز می‌تواند مفید باشد. تمرین بازخوردهای عصبی نیز گزینه‌ی دیگری است. تمامی این موارد می‌توانند علائم ADHD را بهبود دهند.

ریتالین چیست ؟

ریتالین مهارگر دوپامین، بصورت عالی و نوراپی نفرین بصورت کم در ساختار سیستم عصبی مرکزی بدن است.

تحقیقات اثبات کرده است که نقص وجود دوپامین و نوراپی نفرین از دلایل بوجود آمدن بیش فعالی و کمبود توجه در کودکان و حتی بزرگسالان است.

ریتالین باعث افزایش این دو هورمون شده که در نتیجه بهبود نشانه های بیماری بیش فعالی و کمبود توجه در کودکان شده است.

داروهای جایگزین ریتالین چیست ؟

با تشخیص پزشک با توجه به علائمی که پسرم داشت اختلال بیش فعالی تشخیص داده شد و براش ریتالین تجویز شد. با توجه به اینکه ریتالین عوارض زیادی داره دلم نمیخواد استفاده کنه.

جایگزین قرص ریتالین در طب سنتی

جایگزین ریتالین به روش خانگی

1. ورزش و بازی بهترین داروی جایگزین ریتالین

یکی از مواردی که متخصصان برای درمان و کاهش علائم اختلال بیش فعالی نقص توجه توصیه می کنند، انجام فعالیت های ورزشی و تفریحی برای این کودکان است. متخصصان می گویند ورزش تمرکز را بهبود می بخشد و جریان انتقال دهنده های عصبی را افزایش می دهد.

پونتم یکی از پژوهشگران در زمینه این بیماری درباره ورزش به عنوان یک درمان متناوب برای اختلال بیش فعالی نقص توجه معتقد است:

تاثیر ایروبیک بر روی مغز مشابه ریتالین یا دیگر داروهای تحریک زای روانی است که تاثیری موقتی دارند. این ورزش می تواند تاثیرات مثبت دیگر بر سلامت روانی و فزییکی کودک شما داشته باشد.

پژوهشگران دانشگاه ایلی نویز بر اساس مطالعات خود دریافته اند، فعالیت های خارج از خانه مانند استفاده از اوقات فراغت، رفتن به پارک، شهربازی، ورزش و ...

برای این کودکان مفید است. طبق مطالعاتی که در مجله آمریکایی سلامت عمومی انجام شد، نتیجه این درمان روی کودکان پنج تا هجده ساله، کاهش شدید علائم را نشان می دهد.

 / جایگزیت خانگی ریتالین / داروی طبیعی جایگزین ریتالین / جایگزین ریتالین در طب اسلامی

2. چای‌های گیاهی جایگزین قرص ریتالین

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که کودکان مبتلا به ADHD، مشکلاتی بیشتری در به خواب رفتن، بی صدا خوابیدن و بیدار شدن در صبح دارند. محققان توصیه کرده‌اند که داروهای اضافی برای درمان این مشکل می‌تواند مفید باشد.

چای‌های گیاهی حاوی بابونه، نعناع، برگ لیمو و سایر گیاهان و گل‌ها، معمولا گزینه‌ای بی خطر برای ایجاد آرامش در کودکان یا بزرگسالان هستند.

این چای‌ها معمولا به عنوان راهی برای ایجاد آرامش و خواب توصیه می‌شوند. مصرف این چای‌ها در رختخواب، به بدن کمک می‌کند که بهتر برای خواب آماده شود.

 / جایگزیت خانگی ریتالین / داروی طبیعی جایگزین ریتالین / جایگزین ریتالین در طب اسلامی

3. جینکو بیلوبا جایگزین ریتالین در طب سنتی

مدت‌هاست که Ginkgo biloba برای بهبود حافظه و افزایش وضوح ذهنی توصیه می‌شود. نتایج مطالعات در مورد استفاده از جینکو در ADHD، کمی متناقض است.

برای مثال یک مطالعه نشان داده است که علائم ADHD در افراد مبتلا که عصاره جینکو مصرف کرده بودند، بهبود یافته است. کودکانی که روزانه ۲۴۰ میلی‌گرم عصاره جینکو بیلوبا را به مدت ۳ تا ۵ هفته مصرف کرده بودند، شاهد کاهش علائم ADHD و البته عوارض جانبی کمی بودند.

نتایج مطالعه‌ای دیگر در سال ۲۰۱۰، کمی متفاوت است. شرکت کنندگان این مطالعه به مدت ۶ هفته، جینکو یا متیل فنیدات (ریتالین) مصرف کردند. هر دو گروه شاهد بهبود علائم بودند؛ ولی ریتالین موثرتر بود. با این حال، این مطالعه فواید بالقوه جینکو را نشان داد.

جینکو بیلوبا با بسیاری از داروها، از جمله رقیق کننده‌های خون تداخل دارد. هم‌چنین گزینه‌ی درمانی مناسبی برای افراد مبتلا به بیماری‌های روده نیست.

 / جایگزیت خانگی ریتالین / داروی طبیعی جایگزین ریتالین / جایگزین ریتالین در طب اسلامی

4. باکوپای برگ باریک (براهمی) جایگزین قرص ریتالین در طب سنتی

براهمی (Bacopa monnieri) یک گیاه مردابی است که در هند می‌روید. گیاه براهمی از برگ‌ها و ساقه‌ها تشکیل شده است.

قرن‌ها این گیاه برای بهبود عملکرد مغز و حافظه مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج مطالعات این گیاه بر روی انسان‌ها کمی متناقض است؛ ولی برخی مطالعات نتایج مثبتی داشته‌اند. امروزه این گیاه معمولا به عنوان جایگزین ریتالین برای درمان ADHD توصیه می‌شود.

 / جایگزیت خانگی ریتالین / داروی طبیعی جایگزین ریتالین / جایگزین ریتالین در طب اسلامی

5. قدح مریم (کوتوگولا) جایگزین ریتالین به روش خانگی

کوتوگولا (Centella asiatica) به طور طبیعی در آسیا، آفریقای جنوبی و اقیانوس آرام جنوبی رشد می‌کند. این گیاه سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد سالم مغز است. این مواد مغذی عبارت‌اند از ویتامین B1، B2 و B6.

کوتوگولا می‌تواند برای افراد مبتلا به ADHD مفید باشد. این گیاه به افزایش شفافیت ذهن و کاهش سطح اضطراب کمک می‌کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۰ نشان داده است که کوتوگولا باعث کاهش اضطراب در شرکت کنندگان می‌شود.

 / جایگزیت خانگی ریتالین / داروی طبیعی جایگزین ریتالین / جایگزین ریتالین در طب اسلامی

6. جوی دو سر سبز داروی طبیعی جایگزین ریتالین

جوی دو سر سبز، در واقع جوی دو سر خام است. فرآورده‌ی آن به نام “عصاره یولاف وحشی” از گیاهان غیربالغ درو شده به دست می‌آید. جوی دو سر سبز تحت عنوان Avena sativa فروخته می‌شود. تصور می‌شود که این گیاه به آرامش اعصاب و درمان استرس و اضطراب کمک می‌کند.

مطالعات ابتدایی نشان می‌دهد که عصاره جوی دو سر سبز باعث تقویت تمرکز و توجه می‌شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد افرادی که از این عصاره استفاده می‌کردند، خطاهای کمتری در آزمایش سنجش توانایی حفظ وظایف داشتند.

هم‌چنین مطالعه‌ای دیگر نشان داد افرادی که از Avena sativa استفاده کرده بودند، عملکردهای شناختی بهتری داشتند.

 / جایگزیت خانگی ریتالین / داروی طبیعی جایگزین ریتالین / جایگزین ریتالین در طب اسلامی

7. جینسینگ داروی جایگزین ریتالین

شهرت جینسینگ، این گیاه دارویی چینی، به خاطر تحریک عملکرد مغز و افزایش انرژی است. “جینسینگ قرمز” توانایی آرام کردن علائم ADHD را دارد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱، ۱۸ کودک مبتلا به ADHD را در سنین ۶ تا ۱۴ سال، مورد بررسی قرار داد. محققان به هر یک از کودکان به مدت ۸ هفته، ۱۰۰۰ میلی‌گرم جینسینگ دادند. گزارش‌های مطالعه نشان دهنده‌ی بهبود اضطراب، شخصیت و عملکرد اجتماعی در کودکان بود.

 / جایگزیت خانگی ریتالین / داروی طبیعی جایگزین ریتالین / جایگزین ریتالین در طب اسلامی

8. پوست درخت کاج (با نام تجاری Pycnogenol)

Pycnogenol عصاره‌ای گیاهی است که از پوست درخت کاج French maritime به دست می‌آید. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶، محققان به ۶۱ کودک مبتلا به ADHD، به مدت ۴ هفته، روزانه ۱ میلی‌گرم pycnogenol یا پلاسبو (دارونما) دادند. نتایج نشان داد که pycnogenol باعث کاهش بیش فعالی و بهبود تمرکز و توجه شد؛ در حالیکه دارونما هیچ فایده‌ای برای بیماران نداشت.

مطالعه‌ای دیگر نشان داد که این عصاره باعث کمک به طبیعی شدن سطح آنتی اکسیدان‌ها در کودکان مبتلا به ADHD می‌شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ نشان داد pycnogenol باعث کاهش هورمون‌های استرس به میزان ۲۶ درصد می‌شود. هم‌چنین این عصاره باعث کاهش حدود ۱۱ درصدی محرک مغزی دوپامین در افراد مبتلا به ADHD می‌شود.

 / جایگزیت خانگی ریتالین / داروی طبیعی جایگزین ریتالین / جایگزین ریتالین در طب اسلامی

ترکیب داروهای طبیعی جایگزین ریتالین می‌تواند موثرتر باشد

برخی مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب گیاهان چایگزین ریتالین ، نتایج بهتری نسبت به مصرف هر یک از آن‌ها ایجاد می‌کند.

مطالعه‌ای کوچک در کانادا، کودکان مبتلا به ADHD را مورد بررسی قرار داد که به مدت ۴ هفته، ۲ بار در روز جینسینگ آمریکایی را به همراه جینکو بیلوبا مصرف می‌کردند.

شرکت کنندگان شاهد بهبود مشکلات اجتماعی، بیش فعالی و تکانشگری بودند.

هیچ مطالعه‌ی کاملی از اثربخشی داروهای طبیعی ADHD وجود ندارد. مطالعه‌ای مروری در سال ۲۰۱۱ از داروهای طبیعی ADHD نشان داد که ترکیب پوست درخت کاج و یک گیاه چینی می‌تواند موثر باشد.

هم‌چنین استفاده از براهمی برای درمان ADHD امیدوارکننده است. ولی این نتایج نیاز به مطالعات بیشتر دارند.

با وجود گزینه‌های درمانی بسیار زیاد، بهترین راه این است که برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک خود، متخصص گیاهان دارویی یا متخصص نوروپات مشورت کنید.

در مورد محل خرید داروهای طبیعی جایگزین ریتالین ، از شرکت­‌هایی معروف راهنمایی بخواهید.

FDA نظارتی بر روی فرآروده‌­های گیاهی ندارد و گزارش شده است که این محصولات ممکن است فاسد، دارای برچسب نادرست و یا خطرناک باشند

بیشتر بخوانید :

معرفی 17 ماده غذایی که حاوی زینک (روی) فراوان هستند

۱۳ خوراکی و مواد غذایی دلپذیر حاوی پروبیوتیک

مواد غذایی حاوی تیامین : 30 خوراکی که سرشار از ویتامین B1 هستند

مواد غذایی فیبردار در بارداری : 42 خوراکی مناسب حاوی فیبر در دوران ...

مواد غذایی حاوی استروژن :‌ استروژن در چه غذاهایی وجود دارد ؟

راهنمای دقیق خوراکی های حاوی آهن + راههای افزایش جذب این مواد

مواد غذایی حاوی گلوتن کدامند ؟

آشنایی دقیق با 14 خوراکی و مواد غذایی دارای آنتی بیوتیک طبیعی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (16 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits