دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی ۳۰ ماده غذایی داری تیامین و ویتامین B۱
45
زمان مطالعه: 15 دقیقه
مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1 موادی هستند نقش مهمی در حفظ سلامت سیستم عصبی دارند و برای انقباض ماهیچه ای حیاتی است. همچنین برای تعادل الکترولیت، هضم و متابولیسم کربوهیدرات و تبدیل کربوهیدرات به انرژی از این ماده استفاده می شود.

مواد غذایی حاوی تیامین

کدام مواد غذایی ویتامین B1 یا تیامین دارند ؟

تیامین که به عنوان ویتامین B1 نیز شناخته می شود یکی از ویتامین های خانواده B کمپلکس است. این ویتامین یکی از ۸ ویتامین های محلول در آب است که در تبدیل کربوهیدرات ها به گلوکز به بدن کمک می کند. این ویتامین یک ویتامین محلول در آب است که بخش موثری از واکنش های مهم شیمیایی بوده و عملکرد بدن را حفظ می کند.

فواید مهم ویتامین B1 یا تیامین

  1. تنظیم اشتها
  2. بهبود سیستم قلبی عروقی
  3. متابولیسم انرژی
  4. حفظ سلامت غشای مخاطی
  5. کاهش قندخون
  6. تسکین دردهای ماهیچه ای
  7. بهبود استرس

منابع غذایی دارای ویتانین B1

برخی از موادغذایی حیوانی میزان بالایی ویتامین B1 دارند. فرآورده های فرعی گوشت از جمله جگر و قلوه گاو سرشار از این ویتامین می باشند، اما برای دریافت ویتامین B1، مصرف زرده تخم مرغ نیز انتخاب خوبی است. سبزیجات غنی از این ویتامین شامل اسفناج، کلم کیل و سبزی کلارد می باشد.

همچنین ذرت و غلات غنی شده نیز مقدار کافی از این ویتامین را برای بدن فراهم می کنند. منابع غلات حاوی ویتامین B1 شامل برنج قهوه ای و جوانه گندم است.

مصرف مغزهای آجیل نیز به عنوان میان وعده می تواند ویتامین B1 بیشتری را به دریافت روزانه این ویتامین اضافه کند. همچنین برای صبحانه می توان از توت های تازه به همراه غلات یا ماست استفاده کرد، زیرا توت ها منابعی غنی از این ویتامین محسوب می شوند.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین ب 1

1. نخود سبز دارای تیامین

نخود سبز خوشمزه شیرین که به عنوان نخود فرنگی نیز شناخته می شود یکی از مواد غذایی سرشار از تیامین می باشد. نخود سبز به عنوان یک محصول زراعی ممکن است در فصل زمستان در دسترس نباشد.

با این حال نخود سبز را می توان به صورت خشک یا فریز شده در طول سال در بازار یافت. نخود سبز حاوی تیامین کافی است، و سایر ویتامین های گروه B کمپلکس مانند فولات، پانوتنیک اسید و پیریدوکسین نیز در آن وجود دارد.

علاوه بر این، آنها منبع خوبی از بسیاری مواد معدنی مانند آهن، مس، روی، کلسیم و منیزیم هستند. نخود سبز همچنین دارای کالری کمی در مقایسه با لوبیا و حبوبات دیگر است. نخود سبز شامل فیبر سالم است که به تمیز کردن سیستم گوارش کمک می کند.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

2. جلبک دریایی

همچنین جلبک دریایی منبع غنی ای از ویتامبن ب بوده علاوه برداشتن این ویتامین جلبک دارایی حاوی ید میباشد که می تواند عملکرد غده تیروئید را بهبود بخشد. روند بهبود و عملکرد سالم غده تیروئید در بدن منجر به داشتن پوستی جوان و شاداب خواهد شد.

جلبک دریایی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان قوی اثر ضد پیری و بازسازی کننده پوست دارد. همچنین ماسک جلبک دریایی باعث حفظ تعادل هورمونی پوست و افزایش جریان خون در سطح پوست می شود که پوست را جوان تر، صاف تر ، درخشنده تر و انعطاف پذیر تر می کند.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

3. مارچوبه دارای تیامین

یکی از مواد غذایی سرشار از تیامین مانند مارچوبه منبع خوبی از تیامین، فیبر، فولات، ویتامین A، C، E و K و کروم می باشد. کروم به عنوان ماده معدنی ضروری برای تنظیم سطح قند خون در بدن معرفی شده است.

علاوه بر این، مارچوبه یکی از سبزیجات با کیفیت بالا است که باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد می شود. بنابراین می تواند به کاهش روند پیری کمک کند. آسپاراژین موجود در مارچوبه دارای سطح بالای اسید آمینه می باشد که به عنوان یک ادار آور طبیعی عمل می کند.

افزایش ادرار نه تنها مایعات اضافی را تخلیه می کند، بلکه به دفع نمک نیز کمک می کند. این ماده برای کسانی که دچار تجمع مایعات در بافت ها و کسانی که دارای فشار خون بالا و یا سایر بیماری های قلبی هستند مفید می باشد.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

4. عدس سرشار از ویتامین B1

عدس غنی از ویتامین ب-کمپلکس، مانند فولات یا اسید فولیک است. مصرف اسید فولیک در زنان باردار، برای پیشگیری از تولد کودک ناقص، مفید است. بنابر بررسی‌های محققان، نبود اسید فولیک کافی اغلب باعث نقص در لوله‌ی عصبی جنین می‌شود.

همچنین فولات موجود در عدس به تشکیل سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند و نقش مهمی در حفظ مقدار هوموسیستئین در بدن دارد. این ترکیب شیمیایی در برابر پرفشاری خون و صدمه به DNA که منجر به سرطان می‌شود، مؤثر است و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند.

عدس ماده غذایی مقرون به صرفه ای که می تواند بهترین دوست شما باشد. این ماده یک نیروگاه تغذیه ای برای شما است و مقدار زیادی مواد مغذی ضروری در آن موجود می باشد.

عدس علاوه بر داشتن تیامین، دارای مقدار خوبی از فیبر رژیمی و پروتئین است. بنابراین اگر گیاه خوار هستید و به دنبال منابع خوبی از پروتئین می باشید، می توانید عدس را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

5. دانه های خوراکی حاوی ویتامین B1 یا تیامین

همانطور که می دانید دانه ها منبع خوبی از چربی های سالم هستند که برای مغز شما ضروری است و دارای مزایای زیادی می باشند. آنها همچنین منبع غنی تیامین هستند که به سلول های بدن کمک می کنند که کربوهیدرات را به انرژی تبدیل کند.

کار اصلی کربوهیدرات این است که انرژی را برای بدن، به ویژه مغز و سیستم عصبی فراهم کند. به یاد داشته باشید که مواد غذایی مختلفی وجود دارد که می تواند تامین کننده تیامین بدن شما باشد و شما می توانید از آن ها در رژیم غذایی استفاده کنید.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

6. کلم بروکسل

از دیگر محتویات کلم بروکسل فولات است. فولات شکلی از ویتامین ب است که در تشکیل سلول های خونی و رشد کودک نقش اساسی دارد. عدم وجود میزان کافی فولیک اسید در بدن مادر باردار باعث کمبود تولید خون مورد نیاز جنین جهت رشد میشود.

فولیک اسید همچنین از وقوع نواقص مادرزادی جلوگیری میکند. مصرف میزان کافی فولیک اسید میتواند از زایمان زودرس نیز جلوگیری کند.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

7. جوانه بروکسل حاوی ویتامین B1

گفته می شود که جوانه های گیاه بروکسل در ایالات متحده و انگلستان کمترین طرفدار را در میان سبزیجات دارد. شاید دلیل این اتفاق بوی آن ها باشد. به دلیل بوی تند و تلخی که دارد کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

به خاطر داشته باشید که این سبزی را نباید بیش از حد پخت تا عطر و طعم و مواد مغذی این سبزی حفظ شود. بوی خاص جوانه های گیاه بروکسل به خاطر وجود گلوکوزینولات که یک ترکیب گوگردی است و در مبارزه با سرطان دخیل است، می باشد.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

8. گوشت گاو

گوشت گاو حاوی ویتامبن ب میباشد. معمولاً لذیذ ترین گوشت ها را از گاو نر به دست می آورند که البته اغلب، این حیوان را به منظور تولید مثل نگهداری می کنند.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

9. برگ سبز چغندر دارای تیامین

برگ های سبز چغندر یکی از سبزیجات رنگارنگ پرطرفدار هستند که در فهرست مواد غذایی سرشار از تیامین جای دارند. برگ سبز چغندر دارای مزه ای تیز و مقدار زیادی پروتئین، کلروفیل، پروتئین کلسیم، نیاسین و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر است.

برگ سبز چغندر از خود چغندر مغذی تر است. آن ها می توانند به صورت سالاد و یا آب میوه مصرف شوند. محاسن این گیاه فقط برای قسمت های داخلی بدن نیست، بلکه مواد مغذی موجود در این سبزی برای پوست و مو نیز بسیار مفید است.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

10. اسفناج سرشار از تیامین و ویتامین B1

اسفناج ماده غذایی حاوی تیامین است که دارای چربی و کلسترول کمی می باشد و دارای ویتامین و مواد معدنی بالا است. به عبارت دیگر، تمام چیزهایی که بدن شما نیاز دارد را شامل می شود.

این ماده غذایی دارای فیبرهای با کیفیت محلول در چربی است. این فیبرها باعث جلوگیری از یبوست و حفظ سطح قند خون می شوند. بنابراین استفاده از آن در رژیم غذایی توصیه می شود، زیرا می تواند با کالری کم به شما احساس سیری دهد.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

11. تخمه آفتاب گردان

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که به‌طور طبیعی در غذا وجود دارد. این ویتامین به ساخت سلول‌های جدید DNA و RNA می‌پردازد و می‌تواند مانع تغییرات سرطان‌زا در DNA شود.

وجود اسید فولیک همچنین برای ساخت گلبول‌های قرمز در بدن و نگه داشتن هموسیستئین در حالت عادی، که نوعی اسید آمینه است، ضرورت دارد.

اسید فولیک برای زنانی که در دوران بارداری به‌سر می‌برند هم لازم است و به رشد و تکامل جنین کمک می‌کند. ۲۸ گرم تخمه آفتا‌بگردان حاوی ۱۷ درصد از اسید فولیک موردنیاز بدن است

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

12. لوبیا منبع عالی ویتامین B1 و تیامین

لوبیا به سبب ایجاد عوارض ناخوشایند همچون گاز معده شهرت بدی یافته است. اما در واقع یکی از مواد غذایی سرشار از تیامین هستند. آنها منبع خوبی از پروتئین غیر چرب، کربوهیدرات پیچیده و فیبر هستند. آن ها دارای مقدار زیادی فیبر می باشند که سبب مشکلاتی می شود، به ویژه اگر بدن شما به خوردن آن عادت نداشته باشد.

فیبر در لوبیا می تواند به طور موقت حرکات روده را آهسته کند، زیرا اگر مقدار زیادی از آن جذب شود می تواند باعث دل درد شود. اگر هدف شما افزایش وزن می باشد خوردن لوبیا می تواند به شما کمک کند، اما اگر سعی می کنید وزن خود را کاهش دهید، آن را به مقدار کم مصرف کنید.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

13. جو سرشار از تیامین و ویتامین B1

جو ممکن است همانند غلات دیگر مانند جو دو سر، گندم و کینوآ معروف نباشد اما دارای مزایای چشمگیری است. این ماده حاوی فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان های بسیار عالی است و برای سلامت قلب مفید می باشد. جو همچنین یک منبع غنی از تیامین است و در واقع یکی از قدیمی ترین دانه های مصرفی در جهان می باشد.

این ماده غذایی حاوی تیامین می تواند هضم شما را بهبود ببخشد و به کاهش وزن کمک کند، از بیماری قلبی جلوگیری کند و به کاهش کلسترول کمک کند.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

14. جو دو سر

جو دو سر حاوی مواد مغذی مانند فیبر غذایی، پروتئین، ویتامین ها، و مواد معدنی با چگالی بالا است. اگر در رژیم غذایی خود به طور مرتب از مواد غذایی سرشار از تیامین مانند جو دوسر مصرف کنید، شانستان برای ابتلا به بیماری های مزمن کمتر می شود. جو دو سر منبع خوبی از ویتامین هایی مانند تیامین و فولات است.

تیامین برای متابولیسم انرژی، سلامت سیستم عصبی و سنتز آدنوزین تری فسفات (ATP) و ایجاد انرژی در سلول های بدن ضروری است. اگر کمبود تیامین دارید احتمالا از آب مروارید، نارسایی قلبی یا بیماری آلزایمر رنج می برید. برای جلوگیری از این نوع مشکلات، مواد غذایی سرشار از تیامین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

15. آجیل از منابع غذایی حاوی تیامین و ویتامین B1

مصرف آجیل یک راه طبیعی است که نشان می دهد چیزهای خوب می توانند در بسته های کوچک در خدمت سلامت ما باشند. این میان وعده های کوچک چربی های سالم، پروتئین، ویتامین ها، و مواد معدنی را وارد بدن می کنند. حمل آن ها آسان است و بر خلاف میوه ها و سبزیجات، آنها عمر طولانی دارند. هر زمان که بخواهید، می توانید از خوردن آنها لذت ببرید.

آجیل ها یکی از مواد غذایی سرشار از تیامین هستند که منبع خوبی از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند و به کاهش LDL یا کلسترول بد شما کمک می کند و HDL یا کلسترول خوب را افزایش می دهند. تحقیقات نشان می دهد که رژیم مدیترانه ای غنی از اسید چرب غیر اشباع، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر، خطر سکته مغزی و غیره را کاهش می دهد.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

16. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین نه تنها به راحتی در دسترس است، بلکه ارزان و واقعا خوشمزه است. همچنین ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین B3، ویتامین B1، ویتامین B2، منگنز و مس در آن وجود دارد و یکی از بهترین مواد غذایی حاوی تیامین می باشد.

آماده سازی آن ها مدت زمان زیادی طول نمی کشد، پختن آنها در زودپز بین ۵ تا ۷ دقیقه طول می کشد. ویتامین B6 موجود در آن کمک می کند تا هموسیستئین شیمیایی در بدن ما کاهش یابد. این ماده یک ماده مرتبط با بیماری های دژنراتیو، از جمله حمله قلبی است. ویتامین C موجود در آن نیز برای پوست مناسب است.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

17. توفو حاوی ویتامین B1

توفو ماده غذایی محبوبی حاصل از سویا است. این ماده از شیر تازه سویا تهیه می شود. توفو منبع خوبی از پروتئین و حاوی تمام اسید آمینه ضروری است. این ماده غذایی یکی از بهترین مواد غذایی سرشار از تیامین است. توفو غذای عالی برای بهبود تغذیه و سلامت است. به خاطر داشته باشید که در مصرف سویا زیاده روی نکنید. زیرا توفو و تمام محصولات سویا دارای مقدار زیادی اگزالات هستند. افراد دارای سابقه سنگ کلیه اگزالات، باید از مصرف بیش از حد محصولات سویا اجتناب کنند. بیش از چهار بار در هفته از آن استفاده نکنید

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

18. ماهی سرشار از تیامین

ماهی دارای پروتئین، چربی و مواد مغذی ضروری مانند تیامین است. این ماده غذایی یکی از بهترین مواد غذایی است که در دسته مواد غذایی سرشار از تیامین یافت می شود. ماهی سفید به دلیل چربی کم نسبت به سایر منابع پروتئین حیوانی بسیار محبوب است. ماهی های چرب دارای اسید چرب امگا ۳ و چربی های خوب هستند. از آنجا که بدن انسان قادر به تولید مواد مغذی ضروری نیست، باید از ماهی در رژیم غذایی استفاده شود.

ماهی ها دارای چربی بد کمی می باشند که معمولا در گوشت قرمز بسیار بیشتر یافت می شود. ماهی ها برای کارکرد بهتر مغز و اعصاب قبل و بعد از تولد مهم هستند. آن ها در تنظیم لخته شدن خون و تنگ شدن رگ ها نقش مهمی دارند. اگر گیاه خوار هستید و نمی خواهید ماهی بخورید، می توانید دیگر مواد غذایی حاوی تیامین که برای گیاه خواران مناسب است را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

19. بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر از جمله مواد غذایی سرشار از تیامین است. این دانه ها بدون گلوتن هستند و منبع عالی ویتامین های ضروری، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان می باشند. مطالعات نشان داده اند که جو دوسر دارای مزایای بسیاری از جمله کاهش وزن، کاهش خطر بیماری قلبی و کاهش سطح قند خون است. بلغور جو دوسر معمولا در وعده صبحانه مصرف می شود

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

20. جوانه سویا دارای تیامین

جوانه سویا دقیقا مشابه جوانه ها لوبیا می باشند و دارای فیبر و بدون چربی اشباع شده می باشد. آن ها حاوی انواع مواد مغذی ضروری هستند و دارای عطر و طعم متمایزی می باشند. شما می توانید آن ها را در خانه تهیه کنید و یا به صورت آماده از فروشگاه ها تهیه نمایید.

جوانه سویا منبع خوبی از پروتئین و سرشار از ویتامین B کمپلکس مانند تیامین و فولات می باشد. فولات برای سنتز DNA و گلبول های قرمز ضروری است. جوانه سویا می تواند به صورت خام مصرف شود و یا با حرارت کم پخته شود. شما حتی می توانید آنها را به سالاد، سیب زمینی سرخ کرده یا ساندویچ اضافه کنید.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

21. فراورده های گندم

گندم احتمالا پرمصرف ترین غلات موجود در سراسر جهان است. مصرف بالای آن به دلیل مزایای فراوان آن می باشد. گندم یک عنصر مهم در نان، شیرینی، پاستا، پنکیک و غیره است. تحقیقات قبلا ثابت کرده اند که گندم برای بدن بسیار مفید است. گندم کمک می کند تا خطر بیماری قلبی کاهش یابد. این ماده در تنظیم میزان قند خون بیماران دیابتی موثر می باشد. گندم قادر به تامین انرژی زیادی برای انجام کارهای روزانه انسان می باشد.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

22. برنج حاوی تیامین و ویتامین B1

برنج مانند گندم نیز یکی از رایج ترین و محبوب ترین غلات است که در سراسر جهان مصرف می شود. برنج یک منبع سریع و فوری انرژی است، سطح قند خون را تثبیت کرده، حرکت روده را تنظیم و بهبود می بخشد، همچنین یک منبع ضروری ویتامین B1 را به بدن انسان ارائه می کند.

کربوهیدرات در برنج فراوان است. کربوهیدرات به عنوان سوخت برای بدن و برای بهبود عملکرد مغز مفید است. ضروری است که این ماده توسط بدن متابولیزه شود و به انرژی قابل استفاده تبدیل شود. برنج محبوب ترین ماده غذایی حاوی تیامین است.

مواد غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B1

مواد غذایی حاوی تیامین

سایر مواد غذایی که حاوی تیامین هستند شامل :

  • 23. اسفناج
  • 24. بادمجان
  • 25. گوجه فرنگی
  • 26. سیب زمینی
  • 27. کنجد
  • 28. سبوس برنج
  • 29. گندم
  • 30. محصولات لبنی

کمبود تیامین

ضروری است که مواد غذایی سرشار از ویتامین B1 را به منظور جلوگیری از بروز بیماریهای ناشی از کمبود آن وارد رژیم غذایی خود نمایید. در موارد خفیف، کمبود تیامین در بدن به سردرد، زودخشمی، مشکلات گوارشی، یبوست و غیره منجر می‌شود.

از سوی دیگر، کمبود مزمن تیامین به بیماری بری بری منجر می‌شود. علائم کمبود شامل عوارض چند سیستمی، اختلالات عاطفی، بیماریهای قلبی و غیره می‌شود

چگونه تیامین در بدن استفاده می‌شود ؟

تیامین نیز در مهم‌ترین فر آیند‌های متابولیک بدن دخیل است. مانند بسیاری از ویتامین‌های B. به بدن کمک می‌کند و برای عملکرد سلول‌ها مورد نیاز و مهم است. هنگامی که خوراکی‌های حاوی تیامین را مصرف می‌کنید به بدن کمک می‌کنید تا کربو هیدرات‌ها را به انرژی تبدیل کنند، که برای متابولیسم، تمرکز و قدرت کلی ضروری هستند. همچنین در حفظ سلامت کبد، پوست، چشم، مو و ناخن موثر است


بیشتر بخوانید :

موارد مصرف و عوارض قرص ویتامین B۱

خواص ویتامین ب کمپلکس و مجموعه ویتامین های تشکیل دهنده آن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (45 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سیدحبیب | ۲ ماه پیش
لبنیات و میوا و سبزی حداقل ویتامین B1و غلات سبوس دار و حبوبات و گوشت و کنجد و تخمه آفتابگردان و مارچوبه حداکثر ویتامین B1 را دارند
0
0

hits