دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا خوردن گوشت الاغ از نظر اسلام برای سلامتی ضرر دارد ؟
29
زمان مطالعه: 5 دقیقه
حتما شما خبرهای مانند فروش گوشت الاغ به جای گوشت گوسفند در بازار و غیره را شنیده اید. اما چرا گوشت الاغ را نمی‌خورند و چه عوارضی دارد در این مقاله از دلگرم قصد داریم بفهمیم که آیا خوردن گوشت الاغ از نظر اسلام برای سلامتی ضرر دارد ؟ با دلگرم همراه...

عوارض خوردن گوشت الاغ از نظر اسلام

آیا خوردن گوشت الاغ از نظر اسلام برای سلامتی بدن ضرر دارد ؟

در روایات بر کراهت گوشت الاغ تاکید شده و حکمت‌هایی هم در هر یک از آنها ذکر شده است. کراهت گوشت الاغ به معنی حرام بودن آن نیست.

وجود قند در گوشت الاغ سبب شده نسبت به میکروب ها زیاد حساس نگردد و زود در معرض مخاطرات قرار گیرد.

البته گفته می شود گوشت الاغ ترد است و به دلیل بافتی که دارد در دهان بسیار خوشمزه است. در سال‌هایی که مصر با آشوب روبرو بود مردم این کشور با خوردن گوشت الاغ مشکل کمبود گوشت را حل کردند.

خوردن گوشت الاغ چه حکمی دارد؟

مذاهب اسلامی (جز مالکیه) خوردن گوشت حیوانات درنده مانند شیر، پلنگ و گربه را حرام می دانند، ولی مالکیه آن را مکروه می شمرند.

اما گوشت الاغ (حمار اهلی برخلاف حمار وحشی) و قاطر به نظر بیشتر اهل سنت حرام است، ولی به نظر امامیه و برخی از مالکیه مکروه است.

ولی گوشت اسب را همه حلال می دانند اگرچه مکروه است. خرگوش را اهل سنت حلال و امامیه حرام می دانند.

در بسیاری دیگر از حیوانات نیز اختلاف وجود دارد که در کتب فقهی مطرح است.

چرا خوردن گوشت الاغ و اسب مکروه ولی گوشت گوسفند و شتر مستحب و خوب است؟

همان گونه که در پرسش آمده، خوردن گوشت اسب و الاغ و قاطر مکروه است و فقهای بزرگوار ما بر اساس روایات اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ بر این مسأله تصریح کرده‌اند.

در قرآن کریم می‌خوانیم:

«وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَکُمْ فِیها دِفْ‏ءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ» و نیز «وَ الْخَیْلَ وَ الْبِغالَ وَ الْحَمِیرَ لِتَرْکَبُوها وَ زِینَةً وَ یَخْلُقُ ما لا تَعْلَمُونَ».

«و چارپایان را برای شما آفرید که برای شما (پوست) آنها گرما و سودهای دیگر هست، و هم از آنها می‌خورید» و «اسبان و استران و درازگوشان را (آفرید) تا بر آنها سوار شوید و مایة تجمل نیز هست، و نیز چیزهایی که شما نمی‌دانید آفرید.»

طبق روایتی که از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده: أنعام اشاره به گاو و گوسفند و شتر است که برای خوردن آفریده شده‌اند و اسب و قاطر و الاغ برای سوار شدن.

فلسفه یا حکمت حکم مکروه بودن خوردن گوشت الاغ چیست ؟

ما از حلال بودن گوشت گاو و شتر و گوسفند پی به مصلحت موجود در حکم می‌بریم و اینکه مشکل و مفسده‌ای در استفاده این گوشت‌ها بعد از ذبح شرعی نیست و یا در حدی نیست که مانع حکم حلیّت شود، و همچنین در مورد کراهت خوردن گوشت اسب و قاطر و الاغ، خداوند خالق عالم و حکیم حتماً فرقی بین این دو موجود دیده یا ایجاد کرده که باعث دو حکم متفاوت شده، امّا آن تفاوت چیست ؟ ما به روشنی نمی‌دانیم.

چرا که او خالق است و از تمامی جزئیات و ظرافت های خلقی آگاه است، حال ما انسان های کوچک که علممان در برابر عظمت علم و حکمت الهی بسیار بسیار ناچیز و غیر قابل مقایسه است.

چگونه می توانیم از تمامی حکمت ما و علت ها مطلع و آگاه شویم ؟ در حقیقت این گونه بگویید که عقل ما کشش و قدرت چنین درکی را ندارد، پس بیش از آن نباید به دنبال حکمت های الهی باشم.

نکته دیگر این که چه کسی به ما گفته است که علت حلال بودن گوشت گاو و گوسفند علف خوار بودن آن ها است تا ما بگوییم اسب و الاغ هم علف می‌خورند، پس چرا حکم مختلف دارند؟

برخی حیوانات هستند علف هم می‌خورند ولی گوشت آنها مکروه است مثل اسب یا حرام است مثل فیل و برخی حیوانات هستند که کاملاً علف خوار نیستند ولی حلال هستند مثل ماهی یا پرندگان.

در سیستم بدن حیوانات مختلف هزاران هزار مولکول، آنزیم و فاکتورهای مختلف وجود دارد که بسیاری از آنها تاکنون بر بشر مخفی مانده و هر یک کارکردهای مختلف دارند و از کجا معلوم که برخی از آن عوامل داخلی باعث این حکم نشده است و یا امری دیگر.

بنابراین بر مسلمان آگاه و باهوش و مؤمن است که همة احکام الهی را با جان و دل بپذیرد و یقین به صحت و حکیمانه بودن آنها داشته باشد و البته در فکر و جویای فهم اسرار و لطایف این احکام باشد.

ولی این بدان معنا نیست که اگر عقل و درک ما به علت یا علت های واقعی دست نیافت، اصل حکم را زیر سؤال ببریم! در اینجا بد نیست به کلامی از مرحوم دکتر پاک نژاد در کتاب «اولین دانشگاه و آخرین پیامبر» اشاره کنیم:

« وجود قند در گوشت اسب سبب شده نسبت به میکروب‌ها زیاد حساس نگردد و زود در معرض مخاطرات قرار گیرد. گوشت‌های خر و قاطر هم شبیه گوشت اسب بوده و خوردن آنها مکروه است »

بیشتر بخوانید

تعبیر و معنی دیدن الاغ در خواب چیست ؟

خواص فوق العاده ی شیر الاغ(خر)

ماجرای الاغ های بدون سر در زنجان چیست ؟

طرح توجیهی پرورش الاغ شیرده + جداول مخارج و سوددهی

خواص پشکل ماچلاق(عنبر نسارا)

۷ سال حبس و ۱۰ سال تبعید برای فروشندگان گوشت الاغ



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (29 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits