دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
9 خاصیت چای زرد چوبه و طرز تهیه آن

خواص و فواید دارویی و درمانی چای زردچوبه

9 خاصیت چای زرد چوبه و طرز تهیه آن
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خواص شگفت انگیز چای زردچوبه : زردچوبه گیاهی دارویی است که از هزاران سال قبل در طب سنتی چین و هند کاربرد داشته و حاوی خواص بسیاری برای حفظ سلامت بدن است.

طرز تهیه چای زرد چوبه و فواید آن

زردچوبه یک ادویه ی محبوب است که از ساقه ی زیرین یا ریشه ی گیاه زردچوبه به دست می آید. زردچوبه در جنوب شرقی آسیا کشت شده و عضو تیره ی زنجبیلیان یا زنجبیل می باشد.

چای زردچوبه چیست؟

چه خواصی دارد و چگونه باید آن را دم کرد؟

به مدت هزاران سال از زردچوبه به عنوان درمانی گیاهی در طب هندی (طب آیورودیک) و چینی استفاده شده است.تولید فرآورده های زردچوبه در هندوستان ۷۸ درصد رشد داشته است. در این مقاله میزان خواص زردچوبه برای سلامتی را بررسی می کنیم.

واقعیت هایی در رابطه با چای زردچوبه

  • ماده تشکیل دهنده فعال زردچوبه کورکومین است.
  • رنگ زرد زردچوبه ناشی از وجود کورکومین می باشد.
  • کورکومین دارای خواص ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی است.
  • موثرترین شیوه ی مصرف زردچوبه می تواند استفاده از آن به عنوان چای باشد.
  • کورکومین دسترسی زیستی پایینی دارد یعنی بدن باید زمان زیادی را صرف ورود و جذب این ترکیب به دستگاه گوارش کند.از این رو شهرت مکمل های زردچوبه به واسطه ی غلظت بالای کورکومین موجود در آن ها می باشد.
  • چای زردچوبه با استفاده از ریشه ی رنده شده ی زردچوبه یا پودر خالص آن دم می شود و به عنوان یکی از موثرین روش های مصرف این ادویه به شمار می آید.

توصیه ی خاصی مبنی بر مصرف روزانه ی زردچوبه وجود ندارد. تحقیقات موجود حاکی از آن است که مصرف روزانه ی این ادویه عمدتا به وضعیتی که از آن برای درمان استفاده می شود بستگی دارد.بیشتر تحقیقات انجام شده در افراد بزرگسال مناسب بودن استفاده از ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم پودر خالص زردچوبه،سه مرتبه در روز یا ۱ تا ۳ گرم ریشه رنده شده یا خشک شده آن را تایید می کنند.بهترین راه مطمئن شدن از خالص بودن پودر زردچوبه این است که خودتان آن را رنده کنید.

چای زردچوبه

9 خاصیت چای زردچوبه

بیشتر مردم بر این باورند که نوشیدن چای زردچوبه خواص بسیار زیادی دارد. در این مقاله نُه مورد از این خواص را با جزییات برای شما شرح داده ایم.

۱-کاهش علائم آرتروز

از آن جایی که کورکومین خواص ضد التهابی دارد به کاهش برجسته ترین علائم آزاردهنده آرتروز کمک می کند.یک مطالعه ی انجام شده در سال ۲۰۱۷ حاکی از آن است که بیش از ۲۰۶ فرد بزرگسال آمریکایی که به رماتیسم مفاصل مبتلا بودند با مصرف مکمل های بدون ویتامین زردچوبه علائم بیماریشان را تا حد کنترل کردند.

۲-تقویت عملکرد سیستم ایمنی

کورکومین به واسطه ی خواص آنتی اکسیدانی،ضد التهابی،ضد ویروسی و ضد باکتریایی موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی می شود.همچنین کورکومین به عنوان یک تعدیل کننده برای سیستم ایمنی بدن شناخته می شود و تا حد زیادی به تنظیم عملکرد سلول های ایمنی برای مقابله با سرطان کمک می کند.

۳-کاهش عوارض بیماری های قلبی عروقی

مطالعات متعددی نشان داده اند که کورکومین به واسطه ی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به سلامت قلب کمک بسیار می کند.یک مطالعه ی انجام شده در سال ۲۰۱۲ حاکی از آن بود که مصرف ۴ گرم کورکومین در روز ۳ روز قبل و ۵ روز بعد از عمل جراحی پیوند کنارگذر شریان کرنری،خطر گرفتگی شدید رگ های قلب و سکته ی قلبی را به میزان ۱۷ درصد کاهش می دهد.

۴-پیش گیری و درمان سرطان

یکی از رایج ترین خواص درمانی بالینی کورکومین، ضد سرطان بودن آن است.کورکومین به واسطه ی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به کاهش خطر تخریب و جهش سلول های بدن و سرطان بسیار کمک می کند.به علاوه،مطالعات بسیاری نشان داده اند،که کورکومین دارای خواص ضد تومور بوده و موجب کاهش رشد تومورها و پخش سلول های سرطانی در بدن می شود.

بر اساس گزارشات یک نشریه ی پزشکی در سال ۲۰۱۴ در بیش از ۲۰۰ مقاله ای که به چاپ رسیده اند از کلمات کلیدی کورکومین و سرطان استفاده شده است.استفاده از کورکومین برای درمان سرطان همراه با شیمی درمانی و پرتو درمانی اخیرا مورد بررسی های زیادی قرار گرفته است.

۵-به کنترل سندروم روده تحریک پذیر یا IBS کمک میکند

در طب سنتی برای مدت ها از کورکومین به عنوان درمان بسیاری از مشکلات گوارشی استفاده شده است.مطالعات بسیاری نشان داده اند که کورکومین به کاهش درد ناشی از IBS و بهبود کیفیت زندگی افرادی که به آن دچار هستند کمک می کند.

یک مطالعه ی انجام شده در سال ۲۰۱۲ که بر روی موش ها صورت گرفته بود نشان داد که کورکومین به کاهش مدت زمان انتقال غذا از معده به روده ی کوچک کمک می کند،به عبارت دیگر کورکومین به عنوان خالی کننده شکمی نیز شناخته می شود.

۶-پیش گیری و درمان آلزایمر

مطالعات انجام شده از نقش کورکومین در کاهش بسیاری از شرایط انحطاطات عصبی حکایت دارند. دانشمندان معتقدند که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی کورکومین به کاهش تخریب سلولی،التهاب و ته نشین شدن آمیلوئید یا پلاک ها در مغز کمک می کند که در شرایط انحطاطات عصبی رخ می دهند.همچنین کورکومین منجر به کاهش یا پیش گیری برخی تغییرات پروتئینی ناشی از پیری می شود که باعث بروز انحطاط عصبی هستند.

۷-از بدن در برابر آسیب های کبد و سنگ کیسه صفرا مراقبت و بیماری های کبدی را کنترل می کند.

مطالعات زیادی نشان داده اند که کورکومین می تواند از بدن در برابر آسیب های کبدی محافظت کند.از جمله خواص سلامتی کورکومین برای کبد و کیسه صفرا می توان به افزایش ترشح مایع گوارشی کیسه صفرا اشاره کرد . کورکومین همچنین از سلول های کبد در برابر آسیب های ناشی از مواد شیمیایی مایع صفرا محافظت می کند.

۸-به پیش گیری و کنترل دیابت کمک می کند.

طب سنتی به مدت هزاران سال از زردچوبه برای درمان دیابت استفاده کرده است. مطالعات بسیاری که مدل های حیوانی و انسانی را شامل می شدند از نقش مکمل های کورکومین و خواص ضد دیابتی آن حکایت دارند.

۹-به درمان و کنترل بیماری های ریوی کمک می کند

پژوهشگران احتمال می دهند خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی کورکومین بتواند به کاهش علائم بیماری های مزمن یا ماندگار ریوی کمک کند. نتایج یک گزارش پزشکی در سال ۲۰۱۷ حاکی از آن بود که اگرچه شواهد بالینی کاهش یافته است،اما کورکومین می تواند به درمان آسم،بیماری ریوی فیبروز کیستی،سرطان ریه یا جراحت و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD ) کمک کند.

چای زردچوبه

چطور چای زردچوبه درست کنیم؟


چای زردچوبه را می‌توانید هم با پودر خالص زردچوبه و هم با زردچوبه‌ی آسیاب شده تهیه کنید. چهار فنجان آب را به جوش بیاورید، یک تا دو قاشق چایخوری زردچوبه‌ی پودر شده را به آن اضافه کنید، اجازه دهید این ترکیب به مدت 10 دقیقه دم بکشد. بعد از خنک شدن بنوشید.

خیلی از افراد، مواد دیگری نیز به چای زردچوبه اضافه می‌کنند تا طعم بهتری به آن داده و به جذب بهترش نیز کمک کنند. می توانید از عسل برای شیرین کردن چای و افزودن بر خواص ضد میکروبی آن استفاده کنید. شیر، خامه، سیر بادام، شیر نارگیل و یا یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل هم به جذب بهتر کورکومین کمک می‌کند، چون کورکومین برای کاملا حل شدن به چربی‌های سالم نیاز دارد.

فلفل سیاه حاوی پیپرین است؛ پیپرین ماده‌ای است که به جذب بیشتر کورکومین کمک می‌کند و می‌تواند طعم دهنده‌ی مناسبی برای چای زردچوبه باشد.لیموترش و زنجبیل هم خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دمنوش‌تان را بیشتر کرده و آن را خوش طعم‌تر می‌کنند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits