دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربردهای درمانی محلول موضعی اریترومایسین 
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
محلول موضعی اریترومایسین جهت درمان جوش و آکنه به کار برده می شود که در تمام داروخانه ها وجود دارد. این محلول جزء دسته های آنتی بیوتیک قرا می گیرد که هیچ گونه خطرات جانبی را در بر ندارد.

آشنایی با محلول موضعی اریترومایسین

محلول موضعی اریترومایسین جهت درمان جوش و آکنه به کار برده می شود که در تمام داروخانه ها وجود دارد. این محلول جزء دسته های آنتی بیوتیک قرا می گیرد که هیچ گونه خطرات جانبی را در بر ندارد.

داروی اریترومایسین به صورت کپسول، قرص، آمپول، و محلول وجود دارد که در برای درمان جوش صورت از محلول اریترومایسین استفاده می کنند، البته علاوه در درمان جوش کار برد های دیگری هم دارد به طور مثال برای درمان عفونت های گوشی ،بیماری های مسری جنسی،عفونت گلو و سینه هم مورد استفاده قرار می گیرد.


موارد مصرف محلول موضعی اریترومایسین

این محلول برای درمان موضعی ولگاریس و آکنه و همچنین بهبود عفونت های سطحی و چرکی پوست استفاده می شود. البته قبل از استفاده آن برای عفونت های چرکی با پزشک مشورت کنید.

مکانیسم اثر محلول موضعی اریترومایسین

اگر چه مکانیسم اثر موضعی این دارو در کاهش ضایعات التهابی در آکنه ولگاریس مشخص نیست، احتمالاً مربوط به اثر ضد میکروبی آن می‌باشد. برای مطالعه مکانیسم اثر ضد میکروبی، به تک نگار کلی ماکرولیدها مراجعه شود.

نکات مهم قبل از مصرف محلول موضعی اریترومایسین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف محلول پوستی اریترومایسین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  1. اگر حامله هستید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید. اگرچه اریترومایسین تاکنون خطری برای نوزادان ایجاد نکرده است اما در زمانی که حامله هستید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید مصرف هر دارویی باید تحت نظر پزشک انجام گیرد.
  2. اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارو و یا محلول پوستی دیگری دارید.

 محلول موضعی اریترومایسین

روش مصرف محلول موضعی اریترومایسین

برای اینکه این محلول را مصرف کنید ابتدا باید صورتتان را با آب ولرم و صابون خوب بشویید و سپس خشک کنید. بعد از آن با کمک بروشوری که داخل جعبه محصول است را با دقت بخوانید ، با استفاده از اپلیکاتوری که داخل جعبه است به اندازه یک میلی لیتر از محلول مستقیم روی محل مورد نظر بمالید .این کار را روزی دوبار انجام دهید یک مرتبه در صبح و یک مرتبه شب قبل خواب.

موارد منع مصرف محلول موضعی اریترومایسین

  • اگر بعد از استفاده از آن دچار هر گونه حساسیت شدید از ادامه استفاده از آن خودداری کنید.
  • محلول اریترومایسین به دلیل دارا بودن الکل موجب خشکی شدید و التهابات پوستی می شود از استفاده مکرر آن در طول روز خودداری کنید.
  • اگر دچار اسهال هستید از استفاده همزمان با محلول موضعی یا خوراکی اریترومایسین خودداری کنید.
  • طول دوره درمان آن معمولا ۶ هفته است اگر در طی این مدت بهبود نیافتید با پزشک مشورت کنید.
  • در صورت داشتن بیماری های کبدی از مصرف آن خودداری کنید.

عوارض جانبی محلول موضعی اریترومایسین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

از شایع ترین عوارض جانی محلول اریترومایسین، پوسته پوسته شدن پوست، خارش پوست، خشکی پوست و قرمزی پوست، دردناک شدن پوست، کهیر، تحریک چشم است.

تداخلات دارویی محلول موضعی اریترومایسین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (از جمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

توجه داشته باشید که ممکن است سایر داروها و یا محصولات درمان جوش ( به خصوص محصولات پوستی حاوی کلیندامایسین) ، با محلول پوستی اریترومایسین تداخل کنند.

استفاده همزمان این محلول موضعی با دیگر داروهای درمان آکنه و محصولاتی که حاوی الکل هستند باعث تحریک پذیری پوست می شود . استفاده همزمان کلیندامایسین با ارتیترومایسین باعث ایجاد آنتاگونیسم می شود.

دارو

توصیه های دارویی محلول موضعی اریترومایسین

1- این دارو برای مصرف خارجی است، ازتماس آن با چشم، دهان، مجاری بینی و سایر غشاء‌های مخاطی جلوگیری شود.
2- مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است منجر به افزایش رشد قارچ و باکتری‌های مقاوم می‌شود. چنین افزایش رشدی موجب عفونت ثانویه می‌گردد.
3- فرآورده ژل موضعی به صورت ژل بنزوئیل پراکساید و یک بسته پودر اریترومایسین می‌باشد. قبل از تحویل دارو به بیمار باید 3 میلی‌لیتر اتانول به پودر اریترومایسین افزود و به شدت تکان داد تا دارو حل شود. سپس این محلول را باید به ژل افزود وهم زد تا یکنواخت شود. فرآورده از این پس باید در یخچال نگهداری شود.

ملاحظات اختصاصی محلول موضعی اریترومایسین

  • مصرف این دارو فقط به صورت موضعی و خارجی می باشد.
  • از تماس آن به چشم و دور دهان، مجاری بینی جدا خود داری کنید.
  • استفاده از آنتی بیوتیک باعث افزایش یافتن رشد قارچ ها و باکتری های مقاوم شود که چنین شدت یافتن رشدی موجب ایجاد عفونت های ثانویه می شود.
  • این محلول را در مکانی خشک و خنک نگهدارید و پس از هر بار استفاده درب آن را محکم ببندید.
  • دور از دسترس کودکان نگه دارید.

بیشتر بخوانید:

عوارض قرص های ضد جوش راکوتان

آشنایی با فواید عالی ژل ضد جوش سینره

معروف ترین ماسک های ضد جوش

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits