دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از موارد مصرف قطره چشمی دورزولامید بدانید
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
دورزولامید به تنهايي يا به همراه داروهاي مسدد گيرنده بتا آدرنرژيك براي كاهش فشار داخل چشم بکار می رود


معرفی قطره چشمی ضد گلوکوم دورزولامید


دورزولامید (Dorzolamide) به تنهایی یا به همراه داروهای مسدد گیرنده بتا آدرنرژیک برای کاهش فشار داخل چشم گلوکوم با زاویه باز، گلوکوم پسودواکسفولیاتیو، در بیمارانی که مصرف داروهای مسددگیرنده بتاآدرنرژیک در آنها ممنوع است یا به آنها فوق پاسخ نمی دهند، به کار می رود.


مکانیسم اثر دورزولامید


این دارو با مهار آنزیم انیدراز کربنیک در چشم و کاهش تولید بیکربنات درمایع اشکی و نیز آب ترشح شده به همراه آن فشار داخل چشم را کاهش می دهد.


فارماکوکینتیک دورزولامید

  • جذب: با مصرف موضعی به گردش خون سیستمیک می رسد.
  • پخش: طی مصرف طولانی مدت به عنوان حاصل پیوند به کربنیک انهیدراز II در گلبولهای قرمز خون تجمع می یابد.
  • متابولیسم: مشخص نیست.
  • دفع: عمدتاً به صورت تغییر نیافته از راه ادرار دفع می شود.

موارد و مقدار مصرف دورزولامید

  • درمان افزایش فشار داخل کره چشم در بیماران دچار افزایش فشار چشم یا گلوکوم با زاویه باز
  • بزرگسالان: یک قطره سه بار در روز در کیسه ملتحمه چشم مبتلا چکانده می شود.

مصرف دورزولامید در دوران بارداری و شیردهی


در گروه c قرار دارد . برای دارو های گروه C در دوران بارداری مطالعات در حیوانات نشان داده است که دارو های گروه C روی جنین اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی در مورد انسان در دست نیست؛ با این حال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد؛ یا هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان موجود نیست.


مصرف در شیردهی: ترشح دورزولامید در شیر مادر مشخص نیست. به دلیل خطر بروز واکنشهای جانبی شدید برای شیرخوار، مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود.

دروزولامید


عوارض جانبی دورزولامید


چشم، گوش، حلق، بینی: سوزش، احساس گزش و ناراحتی چشمی؛ کراتیت نقطه دار سطحی، واکنشهای آلرژیک چشمی، ‌تاری دید، اشکریزش چشمی، ‌خشکی، ‌ترس از نور، ‌ایریدوسیکلیت.

سیستمیک: احساس طعم تلخ، سردرد، ‌تهوع، ‌ضعف مفرط، ‌خستگی، بثورات پوستی، تشکیل سنگهای ادراری، سندرم استیونس ـ جانسون و عوارض خونی.

مسمومیت با دورزولامید و درمان آن

  • تظاهرات بالینی: عدم تعادل الکترولیتی، اسیدوز، احتمالاً اثرات CNS.
  • درمان: غلظت سرمی الکترولیتها (بخصوص پتاسیم) و pH خون پیگیری شود. درمان علامتی است.

تداخلات دارویی دورزولامید


با مصرف همزمان مهار کننده های کربنیکانیدراز خوراکی خطر بالقوه اثرات اضافی به وجود می آید. از مصرف همزمان این داروها خودداری شود.

موارد منع مصرف دورزولامید


این دارو در نارسایی شدید کلیوی یا اسیدوز هیپرکلرمیک نباید مصرف شود.

هشدارها در مورد دورزولامید


دورزولامید در نارسایی کبدی با احتیاط تجویز شود.

ملاحظات اختصاصی دورزولامید


1- از آنجا که دورزولامید یک سولفونامید است و به طور سیستمیک جذب می شود، ممکن است همان عوارض جانبی مربوط به سولفونامیدها با مصرف موضعی این دارو نیز بروز کند.
2- در صورت بروز علائم عوارض جانبی وخیم یا حساسیت مفرط، باید مصرف دارو قطع شود.
3- مطالعات کافی جهت استفاده از این دارو جهت درمان گلوکوم حاد با زاویه بسته وجود ندارد.
4- در صورتی که بیش از یک داروی چشمی همزمان استفاده شود، بهتر است حداقل 10 دقیقه فاصله بین آنها رعایت شود.
5- این فرآورده حاوی بنزالکونیوم کلراید است که ممکن است توسط لنز جذب شود. لنز قبل از مصرف می بایست خارج شود و بعد از 15 دقیقه دوباره استفاده شود.

نکات قابل توصیه به بیمار حین مصرف دورزولامید


1- در صورت مصرف یک داروی دیگر چشمی حداقل 10 دقیقه بین مصرف دو دارو فاصله دهید.
2- پیش و بعد از چکاندن دارو دستها را بشویید. از تماس سر قطره چکان با چشم خودداری کنید.
3- بعد از چکاندن دارو، با انگشت یک دقیقه بر روی کیسه اشکی فشار دهید تا جذب سیستمیک دارو به حداقل برسد.
4- در صورت بروز واکنشهای چشمی، بخصوص التهاب ملتحمه چشم و واکنشهای پلکی، مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک اطلاع دهید.
5- به هنگام مصرف این دارو از عدسیهای تماسی نرم استفاده نکنید.
6- رژیم درمانی توصیه شده را به طور کامل رعایت کنید.
7- مصرف در سالمندان: در سالخوردگان با احتیاط تجویز شود، ‌زیرا این افراد به این دارو حساس تر هستند.

قطره چشمی

روش های خانگی و موثر برای کاهش فشار چشم


کار کردن در نور کم و بی‌خوابی در دراز مدت بر روی عملکرد چشم‌ها تأثیرات منفی و مخربی خواهد گذاشت. از مهم‌ترین اثرات آن می‌توان به فشار چشم، عدم تمرکز، سر‌درد و درد در نواحی شانه، کمر و گردن اشاره کرد. اگر به فشار چشم مبتلا هستید، خواندن ادامه این مطلب به شما در کاهش و از بین بردن این مشکل کمک خواهد کرد.


۱. ماساژ چشم‌ها

ماساژ چشم‌ و پلک‌ها به صورت روزانه با افزایش گردش خون در پلک و به ‌خصوص ماهیچه‌های اطراف چشم موجب ایجاد احساس آرامش در این نواحی و رهایی از فشار چشم می‌شود. پیشنهاد ما استفاده از روغن زیتون است. برای این کار به مدت ۳۰ ثانیه و به کمک انگشتان دست، پلک‌ها و ماهیچه‌های بالای ابروی خود را ماساژ دهید. سپس همین کار را بر روی پلک پایین، استخوان گونه و شقیقه‌هایتان تکرار کنید. این کار را ۲ الی ۳ مرتبه در روز انجام دهید.

۲. لمس با کف دست‌ها

این کار یک راه حل مناسب برای افرادی است که مدت زمان‌ زیادی را به صفحه رایانه یا تلویزیون خیره می‌شوند. برای این کار کف دست‌ها را از طریق مالیدن به یکدیگر گرم کنید. سپس بدون لمس کردن پلک‌ها کف دست‌هایتان را بر روی چشمان خود قرار دهید. به مدت ۳۰ ثانیه در همین حالت بمانید. سپس دست‌ها را برداشته و چشمانتان را باز کنید. این کار را ۳ تا ۵ مرتبه در روز تکرار کنید.

۳. نور خورشید

نگاه کردن به خورشید با چشم غیر مسلح در ساعت‌های اولیه صبح یکی از بهترین روش‌ها برای کم کردن فشار چشم و افزایش ویتامین دی بدن است. بدین منظور بین ساعت‌های ۸:۰۰ الی ۱۰:۰۰ صبح در ‌یک فضای باز بنشینید، چشمانتان را ببندید و اجازه بدهید نور خورشید برای ۱۰ دقیقه و به صورت مستقیم به صورت و چشمانتان بتابد.

۴. ورزش دادن چشم‌ها

ورزش دادن چشم‌ها به ‌صورت منظم علاوه بر کم کردن فشار چشم‌ها به بهبود گردش خون و بالا رفتن قدرت تمرکز و حافظه نیز کمک می‌کند. برای انجام این کار ابتدا یک مداد یا خودکار را با فاصله یک بازو در مقابل چشمانتان نگه‌دارید و به آن خیره شوید. سپس بدون از دست دادن تمرکز به ‌آرامی مداد را به چشمانتان نزدیک کنید. در مرحله بعد مداد را به ‌آرامی از چشمانتان دور کنید. این کار را ۱۰ الی ۱۵ مرتبه تکرار کنید. هر‌ چند ساعت یک بار یا در زمان استراحتتان این کار را انجام دهید.

۵. آب سرد

آب سرد می‌تواند با افزایش گردش خون و کاهش درد و ناراحتی در ماهیچه‌های اطراف چشم‌ها به کاهش فشار کمک کند. برای این کار هر ‌زمان که در چشم‌ها احساس فشار و خستگی کردید، مقداری آب سرد بر روی صورت خود بپاشید. در روش دیگر می‌توانید یک حوله را در آب سرد قرار داده و روی چشمانتان بگذارید.

۶. کمپرس آب گرم

یک پارچه یا حوله تمیز را در آب گرم فرو ببرید و بچلانید. دراز بکشید و چشمانتان را ببندید. پارچه را بر روی چشمانتان قرار دهید و یک دقیقه صبر کنید. این کار را ۱ الی ۲ مرتبه در روز انجام دهید.

۷. گلاب (آب گل رز)

گلاب یک آرام‌بخش طبیعی و کاهنده فشار چشم است. ابتدا صورتتان را با آب سرد بشویید و آن را با حوله خشک کنید. سپس ۲ تکه پنبه را به گلاب آغشته کرده و بر روی پلک‌هایتان قرار دهید. ۲ مرتبه در روز این کار را تکرار کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

از قطره چشمی باکتی ماید چه می دانید؟

موارد مصرف سینالون - فواید و عوارض اشک مصنوعی سینالون (Sinalone)

موارد مصرف و فواید ژل چشمی افتاژل ( Oftagel )

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits