دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی کامل با نحوه مصرف قطره آهن سیدرال
33
زمان مطالعه: 4 دقیقه
قطره آهن سیدرال (Sideral) از مکمل‌های آهن است که برای جبران کم خونی در نوزادان و کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت مصرف صحیح و به اندازه، این مکمل عارضه جانبی خاصی به دنبال ندارد.

قطره آهن سیدرال چیست؟

قطره آهن سیدرال یک مکمل غذایی حاوی آهن لیپوزومال است که برای جبران کمبود آهن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطره آهن از نوع خارجی و ساخت کشور ایتالیا بوده که برای رشد و نمو مناسب ذهنی و شناختی کودک، مناسب است. توجه داشته باشید که تامین نیاز آهن بدن در شیرخوارگی از موارد بسیار مهم بوده و والدین باید نسبت به این موضوع حساس باشند. بنابراین این مکمل باید به طور منظم و سر وقت به کودک داده شود. قطره آهن سیدرال طعم مطبوعی داشته و دندان‌های کودک را سیاه نمی‌کند. این موارد را می‌توان از مزیت‌های این مکمل خوراکی دانست. مصرف قطره آهن سیدرال علاوه بر جبران کمبود آهن، باعث تحریک اشتهای کودک هم شده و میل به خوردن غذا را در او افزایش می‌دهد.

آهن یکی از عناصر ضروری و مهم تشکیل‌دهنده پروتئین‌های شرکت‌کننده در انتقال اکسیژن است که در صورت فقدان آن، بدن با مشکلاتی مواجه می‌شود. آهن برای ساخت هموگلوبین که وظیفه رساندن اکسیژن به خون را دارد، لازم است. زمانی که بدن با کمبود آهن مواجه می‌شود ارگان‌ها و عضلات، اکسیژن لازم را برای عملکردهای معمولی ندارند. تحقیقات جدید نشان داده است که شیرخوارانی که تا دو سالگی مکمل آهن مصرف نکرده‌اند؛ دچار علائم کم خونی نظیر فقر آهن، بی‌اشتهایی، اضطراب، بی‌قراری و کاهش تمرکز می‌شوند. آسیب مغزی از دیگر مشکلاتی است که در اثر کمبود آهن رخ می‌دهد.

علائم کم خونی در کودکان

  • رشد جسمی و قدی کمتر نسبت به سایر همسالان
  • داشتن پوست رنگ‌پریده
  • بی‌اشتهایی
  • عدم داشتن فعالیت و جنب و جوش
  • بی‌قراری و بی‌تابی کودک

در کودکان بزرگ‌تر کمبود این عنصر خود را با احساس خستگی، اختلال در تمرکز و ضعف عمومی نشان می‌دهد.

برای جبران کم خونی در کودکان می‌توان از مکمل‌های آهن موجود در بازار استفاده کرد. این مکمل‌ها حتما باید با تشخیص پزشک معالج به کودک خورانده شوند و مصرف خودسرانه آن‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

موارد مصرف قطره آهن سیدرال

رفع کمبود آهن در اطفال

عوارض قطره آهن سیدرال

عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است

تداخل دارویی قطره آهن سیدرال

در این رابطه با پزشک مشورت شود

مقدار و نحوه مصرف قطره آهن سیدرال

بهتر است مقدار مصرف توسط پزشک، تعیین گردد اما به طور معمول میزان مصرف در اطفال روزانه ده قطره، معادل یک میلی‌لیتر است. مصرف قطره آهن معمولا از سن ۴ ماهگی برای شیرخواران آغاز شده و تا سن ۲ سالگی ادامه می‌یابد.

نکاتی که در رابطه با مصرف قطره آهن سیدرال باید بدانید

  • برای جذب بهتر قطره آهن، توصیه می‌شود آن را بین دو وعده شیردهی به کودک خود بدهید.
  • لازم است قبل از هر بار مصرف نیز بطری را به خوبی تکان دهید.
  • این مکمل را می‌توان مستقیما در دهان کودک چکاند و یا با نصف لیوان آب مخلوط کرده و ذره ذره به نوزاد یا کودک خوراند.
  • در صورت مصرف هرگونه دارو یا مکمل دیگر برای کودک، قبل از مصرف قطره آهن با پزشک مشورت کنید.
  • این مکمل باید در یخچال، نگهداری شود.
  • مکمل سیدرال باید طبق دستورالعمل پزشک برای اطفال، مورد استفاده قرار گیرد.
  • مصرف زیاد و خودسرانه‌ مکمل آهن می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین لازم است قبل از دادن مکمل آهن به کودکان با پزشک اطفال مشورت کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (33 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Leila Mehrabadi | ۲ سال پیش
من اصلا تو یخچال نگه نداشتم تازه متوجه شدم باید در یخچال نگهداری شود☹️
یعنی بیفایده بود انقدر هر روز حواسم بود بدم حتما😖
5
9
لیلی | ۳ سال پیش
سلام خسته نباشید... من این قطره ک خریدم حواسم نبود اون پودر رو اضاف کن و بدون پودر ی سی سی ب دخترم دادم مشکل خاصی ک پیش نمیاد؟ی ذره رو لبش سیاه شده امکان داره دندوناش سیاه بشن؟
12
95
پاسخ ها:
آرش | ۵ ماه پیش
سلام نه چیزی نمیشه و شما فقط شربت شیرین خالی دادین و بچه هم خوشحال خورده،نه سیدرال سیاه هم نمیکنه با خیال راحت استفاده کنید.
0
0

hits