دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با موارد مصرف داروی مسکن پتیدین بیشتر آشنا شوید!
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
پتیدین (Pethidine) از داروهای مخدر است که به منظور کنترل دردهای متوسط تا شدید و تسكین درد در موقع زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.


معرفی داروی مسکن پتیدین


پتیدین (Pethidine) از داروهای مخدر است که به منظور کنترل دردهای متوسط تا شدید و تسکین درد در موقع زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی موارد از این دارو به عنوان داروی پیش بیهوشی در عمل‌های جراحی استفاده می‌شود. تشنج و هذیان، سرگیجه، سردرد، خواب‌آلودگی، تنگ شدن مردمک چشم و تپش قلب برخی از عوارض مصرف این داروست.


از آنجایی‌که پتیدین از خانواده شبه تریاک است، احتمال اعتیاد به آن در اثر استفاده مداوم وجود دارد. خیلی افراد نسبت به عوارض اعتیادآور این دارو بی اطلاع بوده و تنها زمانی متوجه آن می‌شوند که به این ماده وابستگی پیدا کرده‌اند. برخی‌ها اعتقاد دارند مصرف این ماده به آن‌ها انرژی و روحیه کار می‌دهد و تصور می‌کنند نسبت به مواد مخدر دیگر هیچ ضرری ندارد، در صورتیکه این تصور کاملا اشتباه است، چه بسا استفاده از این ماده در مدت زمانی کوتاه، تاثیری بسیار بدتر از مواد مخدر دیگر برای مصرف کننده به دنبال داشته باشد. بنابراین توصیه اکید می‌شود که هیچ‌گاه خودسرانه و بدون تجویز پزشک، از سر کنجکاوی یا هر چیز دیگر به سراغ مصرف این دارو نروید.


پتیدین به صورت آمپول ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرمی موجود است.

موارد مصرف پتیدین


پتیدین در کنترل دردهای متوسط تا شدید ، تسکین درد در موقع زایمان و عمل جراحی، به عنوان داروی پیش بیهوشی و به منظور افزایش اثر داروهای هوشبر استفاده می‌شود.

مکانیسم اثر پتیدین

آگونیست اپیوئیدی؛ با مهار مسیر های صعودی درد موجب تغییر پاسخ به درد می گردد و تولید بی دردی، سرکوب تنفسی و خواب آلودگی می گردد.


فارماکوکینتیک پتیدین


دارو در کبد متابولیزه می‌شود که نورمپریدین متابولیت فعال و سمی آن است. دفع دارو از طریق کلیه‌ها بوده و نیمه عمر آن حدود 3 ساعت است. پیوند دارو به پروتئین‌ بسیار زیاد است. زمان شروع اثر دارو از راه عضلانی 15-10 دقیقه و از راه وریدی یک دقیقه می‌باشد. طول مدت اثر دارو 4-2 ساعت است.

پتدیین

مقدار و نحوه مصرف داروی پتیدین

میزان دقیق مصرف این دارو به دلیل حساسیتی که دارد حتما باید توسط پزشک تعیین گردد.

تسکین درد

خوراکی : 50 تا 150 میلی گرم که بسته به شدت درد هر 3 تا 4 ساعت تکرار می شود. حداکثر دوز روزانه 600 میلی گرم می باشد.
تزریقی: 50 تا 150 میلی گرم عضلانی یا زیرجلدی با فاصله 3 تا 4 ساعت بسته به نیاز بیمار. در صورت نیاز به تکرار دوز , روش عضلانی ارجحیت دارد.


روش وریدی نیز برای تزریق پتیدین استفاده می شود منتهی در این روشدارو باید خیلی آهسته و به صورت رقیق شده و با دوز کاهش یافته تجویز شود. همچنین باید یک داروی آنتاگونیست مخدر و تجهیزات کمک به تنفس در دسترس باشد.

بیهوشی


قبل از جراحی: 50 تا 100 میلی گرم عضلانی یا زیرجلدی 30 تا 90 دقیقه قبل از شروع بیهوشی .
ایجاد بی دردی برای زایمان : 50 تا 100 میلی گرم عضلانی یا زیرجلدی زمانی که درد منظم شده است. هر 1 تا 3 ساعت می تواند تکرار شود.
حمایت بیهوشی: محلول رقیق دارو به صورت وریدی آهسته تزریق شده و بسته به نیاز بیمار دوز دارو تنظیم می شود.

تسکین درد در کودکان

خوراکی: 1.8-1.1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بیمار با فاصله هر 3 تا 4 ساعت بر حسب نیاز. حداکثر دوز در هر وعده 50 تا 150 میلی گرم و روزانه 600 میلی گرم می باشد.


تزریقی: 1.8-1.1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت عضلانی یا زیرجلدی با فاصله هر 3 تا 4 ساعت بر حسب نیاز. در مصرف مکررتزریق عضلانی بر زیر جلدی ارجحیت دارد.حداکثر دوز در هر تزریق 50 تا 150 میلی گرم و روزانه 600 میلی گرم می باشد.

بیهوشی

قبل از جراحی : 2.2-1.1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت عضلانی یا زیرجلدی با فاصله 30 تا 90 دقیقه قبل از شروع بیهوشی. حداکثر دوز 50 تا 100 میلی گرم می باشد.

حمایت بیهوشی: محلول رقیق دارو به صورت وریدی آهسته تزریق شده و بسته به نیاز بیمار دوز دارو تنظیم می شود.

مصرف پتیدین در بارداری


C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )


عوارض جانبی پتیدین


تهوع و استفراغ (بخصوص در شروع مصرف) یبوست، خواب‌آلودگی، کمی فشار خون و تضعیف مرکز تنفس با مقادیر مصرف زیاد، مشکل در ادرار کردن، خشکی دهان، تعریق ، سردرد، گرگرفتگی صورت، سرگیجه، کاهش ضربان قلب،‌تپش قلب، افت فشارخون وضعیتی، افزایش فشار خون ریوی، کاهش دمای بدن، توهم ، حالت خماری، تغییر خلق و خو، وابستگی ، تنگی مردمک چشم، بثورات جلدی، کهیر و خارش و تشنج از عوارض جانبی این دارو هستند.


تداخلات دارویی پتیدین


مصرف همزمان این دارو با داروهای ضدافسردگی مهار کننده مونوآمینواکسیداز ممکن است موجب تحریک یا تضعیف سیستم اعصاب مرکزی شود. سایمتیدین متابولیسم این دارو را مهار می‌کند.اگر به طور همزمان با سایر داروهای مضعف CNS مصرف شود، باعث تشدید تضعیف CNS شده و می‌تواند موجب ایجاد ضعف تنفسی و کاهش فشار خون شود . مصرف همزمان با داروهای شبه‌آتروپین نیز موجب تشدید احتباس ادرار و یبوست شده و ممکن است انسداد فلجی روده ایجاد نماید.


پتیدین با ضد افسردگی‌ها، داروهای شل‌کننده عضلات، الکل، داروهای بیهوش‌کننده و ضد درد، آنتی‌هیستامین‌ها، سایمتیدین، ریفامپین و فنی توئین، داروهای آنتی‌کولینرژیک، ایزونیازید، داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAO) تداخل دارد.


مصرف همزمان با داروهای بیهوش کننده عمومی ممکن است موجب کاهش شدید فعالیت قلبی-عروقی شود.در صورت مصرف همزمان پتیدین با ایزو نیازید ممکن است اثرات جانبی ایزونیازید تشدید شود.مصرف همزمان با داروهای مهار کنند مونوآمین اکسیداز(MAO) حتی در بیمارانی که تا 14 روز قبل از مصرف ، پتیدین استفاده کرده اند ممکن است موجب بروز واکنشهای پیش بینی نشده و گاهی اوقات مرگ آور شود.بعضی از این واکنشها با اغماء ، ضعف تنفسی ، سیانوز و کمی فشار خون مشخص می شود ودر بعضی بیماران ، تحریک پذیری بیش از حد ،تشنج، تاکیکاردی،زیادی دمای بدن و زیادی فشار خون بروز کرده است.

پتیدین


اثر پتیدین بر آزمایشهای تشخیصی


پتیدین غلظت پلاسمایی آمیلاز و لیپاز را از طریق افزایش فشار مجاری صفراوی افزایش می‌دهد؛ غلظت این آنزیمها ممکن است تا 24 ساعت بعد از مصرف پتیدین قابل اعتماد نباشد.

موارد منع مصرف پتیدین


این دارو در صورت وجود اسهال شدید همراه با کولیت ‌پسودوممبران ناشی از مصرف سفالوسپورین‌ها و پنی‌سیلین‌ها ، اسهال ناشی از مسمومیت و ضعف حاد تنفسی نباید مصرف شود.

هشدارها در مورد پتیدین

این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود:
1.حمله حاد آسم، بیماری تنفسی، بیماری التهاب روده.
2. پتیدین برای کنترل درد‌های شدید مداوم مناسب نیست.
3. با مصرف مقادیر زیاد این دارو ممکن است تشنج رخ دهد.
4. مصرف مکرر این دراو باعث ایجاد وابستگی و تحمل به اثرات دارو می‌گردد.

توصیه های دارویی پتیدین


1. این دارو نباید بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف شود.
2. اگر پس از چند هفته مصرف دارو ، پاسخ مطلوب حاصل نشد، بدون مشورت با پزشک مقدار مصرف دارو نباید افزایش یابد.
3. در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یادآوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر اینکه تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد.مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر شود.
4. از مصرف فرآورده‌های حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS با این دارو باید خودداری شود.
5. در صورت بروز سرگیجه، خواب آلودگی، منگی و احساس کاذب سرخوشی باید احتیاط نمود.
6. هنگام برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده یا نشسته باید احتیاط نمود.
7. قبل ازقطع مصرف دارو پس از مصرف طولانی مدت، باید با پزشک مشورت شود. قطع تدریجی مصرف دارو ممکن است ضروری باشد

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید


1. نیم ساعت بعد از مصرف این دارو اثر ضد درد آن آغاز می‌شود.
2. در صورت داشتن سابقه هر نوع حساسیت به دارو یا مواد غذایی پزشک را مطلع سازید.
3. فهرست کلیه داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید؛ چرا که برخی از داروها ممکن است با داروی پتیدین تداخل داشته باشد.
4. اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.
5. چنانچه مبتلا به بیماری‌هایی مثل آریتمی فوق بطنی، ضربه مغزی یا افزایش فشار خون داخل جمجمه‌ای، بیماری‌های ریوی مثل آسم، بیماری‌های کبد و کلیه هستید قبل از مصرف دارو با پزشک در این باره مشورت کنید.
6. افراد با سابقه عمل جراحی باید تحت نظر پزشک و با احتیاط از این دارو استفاده کنند.
7. کسانی که نسبت به اثرات جانبی دارو حساس‌تر هستند، باید با احتیاط از این دارو استفاده کنند.
8. مصرف این دارو در بیماران مبتلا به گلوکوم (فشار چشم) باید با احتیاط همراه باشد.
9. مصرف این دارو برای دردهای مزمن توصیه نمی‌شود.
10. پتیدین در صورت وجود اسهال شدید و ضعف تنفسی نباید مصرف شود.
11. این دارو در کنترل دردهای مداوم نباید استفاده شود.
12. داروی پتیدین نباید بیش از مقدار توصیه‌ شده مصرف شود.
13. اگر در یک روز، مصرف دارو را فراموش کرده‌اید به محض اینکه به یادتان آمد آن را مصرف کنید، ولی در صورتی که نزدیک به مصرف نوبت بعدی هستید، مقدار مصرف را دو برابر نکرده و داروی همان روز را مصرف کنید.
14. به منظور پیشگیری از بروز سرگیجه به‌ آرامی‌ از حالت‌ نشسته‌ یا خوابیده‌ برخیزید.
15. خودسرانه و به یکباره دارو را قطع نکنید.

توصیه ها و مراقبت های پرستاری در رابطه با پتیدین

  • در صورت تزریق نامناسب ممکن است موجب فلج اعصاب حسی-حرکتی شود که معمولا موقتی است.
  • در صورت بروز حساسیت مفرط و حملات تشنجی آریتمی قلبی، مصرف دارو باید قطع شود.
  • در صورت استفاده از مقادیر زیاد این دارو احتمال بروز تشنج وجود دارد.
  • پتیدین را می‌توان برای بعضی از بیماران که نسبت به مرفین حساسیت دارند، تجویز کرد.
  • این دارو نباید در شیرخواران کوچک‌تر از شش ماه تجویز شود.

نحوۀ نگهداری پتیدین


دور از نور و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. از یخ زدگی محافظت گردد.

divider

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف و عوارض داروی نالبوفین

همه چیز در مورد داروی مخدر پنتازوسین

معرفی داروی خواب آور دیازپام و موارد مصرف این دارو

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits