دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی کامل با موارد مصرف و عوارض قرص سایمتیدین
12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
قرص سایمتیدین (Cimetidine) از داروهای کاهش دهنده اسید معده است . و برای رفع مشکلات گوارشی و مشکلاتی همچون سوزش معده و زخم معده تجویز می‌شود.

قرص سایمتیدین

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با قرص سایمتیدین بیشتر آشنا شوید

قرص سایمتیدین در درمان زخم معده و گاستریت است.

قرص سایمتیدین در درمان کوتاه مدت زخم‌های فعال دوازدهه یا زخمهای فعال و خوش خیم معده و در مقادیر کم برای پیشگیری از عود زخم دوازدهه مصرف می‌شود.

قرص سایمتیدین برای رفع مشکلات گوارشی تجویز می‌شود. زمانیکه اسید معده بیش از حد ترشح شود می‌تواند مشکلاتی همچون سوزش معده و زخم معده به همراه داشته باشد.

قرص سایمتیدین

قرص سایمتیدین چیست ؟

قرص سایمتیدین (Cimetidine) از داروهای کاهش دهنده اسید معده است که کاربرد اصلی آن در درمان زخم معده و گاستریت است. سایمیتیدین موجب بهبودی پوشش معده می‌شود و ممکن است نشانه‌های سرطان معده را از نظر پنهان کند و تشخیص را به تأخیر بیاندازد. بنابراین معمولاً فقط هنگامی تجویز می‌شود که احتمال سرطان معده رد شده باشد. این دارو به خوبی و به سرعت از دستگاه گوارش جذب می‌گردد.

موارد و مقدار مصرف قرص سایمتیدین

  • درمان کوتاه مدت زخم‌های دوازدهه

بزرگسالان: از راه خوراکی، مقدار 300 میلی‌گرم چهار بار در روز (همراه هر وعده غذا و هنگام خواب)، حداکثر تا هشت هفته، یا مقدار 400 میلی‌گرم دو بار در روز و یا مقدار 800 میلی‌گرم هنگام خواب مصرف می‌شود.

مصرف دارو پس از بهبود بیماری باید قطع شده و فقط هنگام خواب برای کنترل ترشح بیش از حد اسید در شب مصرف شود.

از راه وریدی، مقدار 200 میلی‌گرم با محلول نمکی نرمال یا دیگر محلول‌های مناسب تزریقی تا 20 میلی‌لیتر رقیق شده، هر شش ساعت طی 2-1 دقیقه تزریق، یا مقدار 200 میلی‌گرم در 100 میلی‌لیتر محلول دکستروز پنج درصد یا دیگر محلول‌های مناسب تزریقی رقیق شده، هر شش ساعت طی 20-15 دقیقه انفوزیون و یا مقدار 200 میلی‌گرم (بدون رقیق شدن) هر شش ساعت تزریق عضلانی می‌شود.

برای افزایش مقدار مصرف، باید مقادیر مصرف 200 میلی‌گرمی در دفعات بیشتری تجویز گردد تا مقدار مصرف روزانه حداکثر به 2400 میلی‌گرم برسد.

  • پیشگیری از زخم دوازدهه

بزرگسالان: از راه خوراکی، مقدار 400 میلی‌گرم به هنگام خواب مصرف می‌شود.

  • درمان زخم‌های فعال و خوش‌خیم معده

بزرگسالان: از راه خوراکی، مقدار 300 میلی‌گرم چهار بار در روز (همراه هر وعده غذا و هنگام خواب)، یا mg‌ 800 هر شب تا هشت هفته، مصرف می‌شود.

  • درمان حالات پاتولوژیک ترشح بیش از حد اسیدمعده

بزرگسالان: از راه خوراکی، مقدار 300 میلی‌گرم چهار بار در روز (همراه هر وعده غذا و هنگام خواب)، بر حسب نیاز، مصرف می‌شود. حداکثر مقدار مصرف 2400 میلی‌گرم است.

از راه وریدی مقدار 200 م یلیگرم با محلول نمکی نرمال 9/0 درصد یا دیگر محلولهای مناسب تزریقی تا 20 میلی لیتر رقیق شده، هر شش ساعت طی 2-1 دقیقه تزریق و یا مقدار 200 میلی گرم در 100 میلی لیتر محلول دکستروز پنج درصد یا دیگر محلولهای مناسب تزریقی رقیق شده، هر شش ساعت طی 20-15 دقیقه انفوزیون می شود.

برای افزایش مقدار مصرف، باید مصرف 200 میلی گرمی را در دفعات بیشتری تجو یز کرد تا مقدار مصرف روزانه حداکثر به 2400 میلی گرم برسد.

  • برطرف کردن نشانه‌های رفلاکس معده بر مری

بزرگسالان: از راه خوراکی، مقدار 400 میلی‌گرم چهار بار در روز (همراه هر وعده غذا و هنگام خواب) یا 800 میلی‌گرم 2 بار در روز مصرف می‌شود.

  • جلوگیری از زخم دستگاه گوارش فوقانی

بزرگسالان: mg 50 در ساعت از راه انفوزیون مداوم وریدی تزریق می‌شود.

تنظیم دوز: در صورت کلیرانس کراتینین کمتر از ml/min 30، mg 25 در ساعت از راه انفوزیون مداوم وریدی مصرف می‌شود.

  • سوزش سردل، سوزش معده

بزرگسالان : mg 200 خوراکی تا حداکثر mg 400 مصرف می‌شود.

بیماران بستری با زخم‌های مقاوم

بیماران بستری با زخم‌های مقاوم به درمان یا شرایط ترشح بیش از حد یا بیمارانی که قادر به مصرف داروهای خوراکی نیستند، بیمارانی که خونریزی گوارشی دارند، کنترل pH در بیماران بدحال.

بزرگسالان : 300 میلی‌گرم را در ml 20 از محلول نرمالسالین یا سایر محلول‌های سازگار مخلوط کرده و با تزریق وریدی طی 5 دقیقه، هر 6 تا 8 ساعت تزریق شود. یا mg 300 را در ml 50 محلول دکستروز 5 درصد یا سایر محلول‌های سازگار مخلوط کرده و طی 20-15 دقیقه هر 6 تا 8 ساعت از راه وریدی تزریق گردد یا 300 میلی‌گرم از راه عضلانی (بدون نیاز به رقیق‌سازی) هر 6 تا 8 ساعت تجویز می‌ گردد.

جهت افزایش دوز ، می‌توان دوزهای 300 میلی‌گرمی را با فواصل بیشتر تا حداکثر مقدار 2400 میلی‌گرم روزانه تزریق نمود یا 5/37 میلی‌گرم در ساعت (900 میلی‌گرم در روز) پس از رقیق سازی در 100 تا 1000 میلی لیتر از محلول‌های سازگار تزریق کرد.

اثر ضد زخم: این دارو از طریق رقابت با هیستامین در سطح گیرنده‌های H2 سلول‌های جداره‌ای ، ترشح پایه‌ای اسید معده و ترشح شبانه آن را مهار می‌کند. این دارو تحریک ترشح معده توسط غذا، کافئین، انسولین، هیستامین، بتازول و پنتاگاسترین را نیز مهار می‌کند. همچنین سایمتیدین ممکن است مقاومت مخاطی معده و ترمیم آن را افزایش دهد. یک دوز 300 میلی‌گرمی از فرم خوراکی یا تزریقی حدود 80 درصد از ترشح اسید معده را برای مدت 4 تا 5 ساعت مهار می‌کند.

اشکال دارو (سایمتیدین)

  • قرص
  • شربت
  • آمپول

مقدار و زمان مصرف قرص سایمتیدین

۱ تا ۴ نوبت در روز بعد از غذا و هنگام خواب.مقدار مصرف برای بزرگسالان: ۸۰۰ تا ۲۴۰۰ میلیگرم در روز.شروع تأثیر دارو: ظرف ۹۰ دقیقه.ادامه اثر دارو: ۲ تا ۶ ساعت.

مصرف قرص سایمتیدین در دوران بارداری و شیردهی

مصرف قرص سایمتیدین در دوران بارداری باید با نظر پزشک صورت گیرد و مصرف آن در دوران شیردهی نیز ممنوع است زیرا این دارو در شیر ترشح کرده و بر روی نوزاد تاثیر می گذارد.

تداخل دارویی قرص سایمتیدین

بنزودیازپین‌ ها: سایمتیدین می‌تواند مقدار این داروها را در خون افزایش دهد و خطر عوارض جانبی را بالا ببرد.

دارو های مسدد بتا: سایمتیدین می‌تواند مقدار این داروها را در خون افزایش دهد.

ضدانعقاد ها: سایمتیدین می‌تواند اثر این داروها را بالا ببرد. لازم است مقدار ضدانعقادها نیز تنظیم شود.

ضدتشنج‌ ها: سایمتیدین می‌تواند مقدار این دارو را در خون بالا ببرد و لذا مقدار این سری از داروها باید تنظیم شود.

تئوفیلین / آمینوفیلین: سایمتیدین ممکن است مقدار این داروها را در خون بالا ببرد لذا باید مقدار مصرٿ کم شود.

مکانیسم اثر قرص سایمتیدین

قرص سایمتیدین با مهار گیرنده‌های H۲ ( گیرنده های هیستامین نوع ۲) سلولهای جانبی ترشح اسید معده را کم می‌کند و به درمان ناراحتی‌های ناشی از افزایش اسید معده کمک می‌کند. سایمتیدین اولین دارو از این گروه است که کشف شد.

عوارض جانبی قرص سایمتیدین

شایع ترین علائم گزارش شده سردرد، افسردگی، سرگیجه، اضطراب، ناتوانی جنسی، افزایش ضربان قلب، اسهال، دل پیچه، کهیر، راش، تعریق و گرگرفتگی است. ژنیکوماستی، هیرسوتیسم، افزایش آنزیمهای کبدی و اغما.

از عوارض دیگر سایمتدین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اسهال
  2. گیجی
  3. آشفتگی ذهنی
  4. گرفتگی عضلات
  5. بزرگ شدن پستان در مردان
  6. ناتوانی جنسی
  7. جوش

نکات قابل توجه در مصرف قرص سایمتیدین

قرص سایمتیدین را طبق نسخه تجویز شده مصرف کنید و تا زمان بهبودی کامل ادامه دهید و قطع مصرف آن باید فقط با نظر پزشک باشد.

مصرف دخانیات باعث افزایش ترشح اسید معده و شدت پیدا کردن بیماری های دستگاه گوارش می شود. بنابراین با قطع مصرف سیگار به روند درمان بیماری های دستگاه گوارش و تاثیر مثبت این دارو کمک کنید.

اگر سابقه بیماری های کلیوی یا کبدی دارید باید در مورد مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. همچنین در صورت مصرف داروهای دیگر باید نظر پزشک را در مورد تداخلات دارویی جویا شوید.

مصرف این دارو در کودکان و سالمندان باید دوز کمی باشد تا سلامت آنها را به خطر نیندازد.

به دلیل بروز عوارضی مانند سرگیجه و سر درد بهتر است که از مصرف این دارو در زمان فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری بالا دارند خودداری شود.

افرادی که مبتلا به آسم هستند باید تحت درمان قرار گیرند زیرا این بیماری ممکن است باعث تشدید بیماری دستگاه گوارش نیز شود.

یک نکته مهم در مورد مصرف این قرص این است که به دلیل تاثیر مثبت بر روی پوشش معده باعث مخفی کردن علائم سرطان معده می شود. یعنی فردی که دچار نشانه های اولیه سرطان معده است و قرص سایمتیدین مصرف می کند ممکن است تا مدت ها تشخیص سرطانش به تعویق بیفتد و بیماری به صورت پنهان رشد کند. بنابراین قبل از مصرف این دارو بهتر است که فرد تحت معاینه دقیق قرار گیرد و از عدم بیماری سرطان اطمینان کامل حاصل کند.


بیشتر بخوانید :

معرفی فاموتیدین ،مورد استفاده،عوارض،موارد منع مصرف

موارد مصرف قرص رانیتیدین و عوارض جانبی این دارو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مرجان | ۵ سال پیش
سلام ممنون از پست خوبتون
من با مصرف این دارو دچار اسهال میشم خواستم ببینم داروی مشابه ای هم هست که بتونم بجای این استفاده کنم؟
0
0

hits