دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تتراسایکلین (پماد موضعی 3%)

موارد مصرف و فواید پماد تتراسایکلین

تتراسایکلین (پماد موضعی 3%)
58
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تتراسایکلین - در درمان برونشیت مزمن، عفونتهای ناشی از بروسلا، کلامیدیا، مایکوپلاسما، ریکتزیا و نیز در درمان آکنه ولگاریس و افوزیون پلورال ناشی از سیروز یا بیماری های بدخیم مصرف می شود.

پماد سوختگی تتراسایکلین

پماد سوختگی تتراسایکلین (Tetracycline) برای بهبود و درمان سوختگی‌های خفیف تا متوسط کاربرد دارد. حساسیت‌های پوستی از عوارض پماد سوختگی است.

  • رده درمانی : آنتی بیوتیک
  • اشکال دارویی : کپسول، پماد

تتراسایکلین ها خانواده ای از آنتی بیوتیکهای باکتریو استاتیک هستند که در مقابل باکتری های مختلف گرم منفی و گرم مثبت، مایکو پلاسماها، کلامیدیاها و ریکتزیاها فعال می باشند. تتراسیکلین برای درمان آکنه نیز استفاده می شود. همچنین به دلیل جذب آن توسط استخوان ازآن به عنوان نشانگر در بررسی های رشد استخوان ها در بیوپسی های انسانی استفاده می شود. این داروها با اتصال به ریبوزوم از پروتیین سازی جلوگیری می کنند. تتراسایکلین های گوناگون (مثل داکسی سایکلین، مینوسایکلین، اکسی تتراسایکلین و…) فعالیت ضد میکروبی مشابه ولی خواص فارماکولوژیک متفاوت دارند.

موارد مصرف تتراسایکلین tetracycline

  1. کپسول تتراسایکلین، در درمان عفونت های ناشی از ارگانیسم های حساس استفاده می شود. همچنین در عفونت های بدون عارضه مجرای ادرار، اندوسرویکال و رکتال کاربرد دارد.
  2. کپسول تتراسایکلین، برای درمان بیماری های بروسلوز یا تب مالت، درمان جوش یا آکنه و شیگلوز یا اسهال خونی باسیلی نیز استفاده می شود. همچنین در درمان بیماران مبتلا به گونوره و سیفلیس که به پنی سیلین حساس هستند نیز کاربرد دارد.
  3. پماد موضعی تتراسیکلین 3 درصد، در درمان موضعی عفونت های چرکی سطح پوست ناشی از ارگانیسم های حساس مصرف می شود (همچنین پماد تتراسایکلین 3 درصد برای زخم، سوختگی، ختنه و سایر آسیب های پوستی استفاده می شود تا از عفونت های چرکی پیشگیری نماید).
  4. پماد تتراسایکلین 3 درصد در درمان موضعی جوش های پوستی یا آکنه کاربرد دارد.
  5. پماد چشمی تتراسیکلین یا تتراسایکلین، در عفونت های سطحی چشم ناشی ار ارگانیسم های حساس کاربرد دارد و همچنین درمان کمکی (همراه با داروهای سیستمیک) در بیماری تراخم محسوب می شود.

روش و مقدار مصرف پماد تتراسایکلین

  1. مصرف تتراسایکلین در بالغین: با توجه به نوع و شدت عفونت از دوز 250 میلی گرم تا 2.5 گرم هر 6 ساعت یک بار از راه خوراکی استفاده می شود.
  2. مصرف تتراسایکلین در کودکان بالای 8 سال: با توجه به نوع و شدت عفونت از دوز 25 تا 50 میلی گرم بر کیلوگرم هر 6 ساعت یک بار از راه خوراکی استفاده می شود.
  3. نحوه مصرف کپسول تتراسایکلین در درمان جوش یا آکنه در بالغین و نوجوانان: ابتدا 250 میلی گرم (یک کپسول) از راه خوراکی هر 6 ساعت یک بار؛ سپس 500 میلی گرم (دو کپسول) هر 6 ساعت مصرف می شود.
  4. مصرف پماد موضعی تتراسایکلین: بالغین و کودکان: یک لایه نازک از پماد تقریبا به طول یک سانتیمتر هر 2 تا 4 ساعت بر بروی ملتحمه قرار داده می شود.

مکانیسم اثر تتراسیکلین

تتراسیکلین یا تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک است که بعد از انتقال فعال به درون باکتری، به صورت برگشت پذیر به زیر واحد 30S ریبوزوم باکتری متصل شده و باعث مهار سنتز پروتئین توسط باکتری می گردد.

فارماکوکینتیک تتراسیکلین

  • نیمه عمر تتراسایکلین 6 تا 12 ساعت است.
  • این دارو بدون تغییر از راه ادرار دفع می شود.

75 درصد دارو از راه جذب خوراکی جذب می شود که این مقدار در حضور غذا کاهش می یابد. غلظت سرمی دارو 3-2 روز پس از مصرف به حد درمانی می رسد. پس از جذب به خوبی در اغلب بافت ها و مایعات بدن منتشر می شود.

دفع دارو عمدتاً کلیوی است، اما از راه صفرا نیز دفع می شود. نیمه عمر دارو 11-6 ساعت است که در بیماران آنوریک ممکن است تا 100 ساعت نیز افزایش یابد.

مصرف تتراسایکلین در دوران شیردهی و بارداری

مصرف "تتراسایکلین" در 5 ماه آخر دوران بارداری یا سنین کودکی نیز می تواند سبب تغییر رنگ دندان ها شود. در این شرایط باید با یک دندانپزشک برای حل این مشکل مشورت کنید. مصرف تتراسیکلین در سالهای اولیه زندگی کودک تا هفت سالگی تأثیر مستقیم بر جای می گذارد .

این دارو سبب تغییر رنگ و متخلخل شدن دندان ها می شود و دندانها را در مقابل پوسیدگی آسیب پذیر می کند.

مصرف آنتی بیوتیک تتراسایکلین در دوران بارداری ممنوع است چون تغییر رنگ های قهوه ای و نازیبایی را در دندان های کودک به وجود می آورد.

جذب خوراکی تتراسایکلین ها در صورت مصرف همزمان با شیر (به جز دوکسی سیکلین) آنتی اسیدها، املاح کلسیم، منیزیم و آهن کاهش می یابد.همچنین دارو برای کودکان زیر 12سال و همچنین در زنان باردار نباید مصرف شود.

تتراسایکلین برای درمان جوش

مصرف آنتی بیوتیک ها که هیچ گونه اثرات جانبی قابل توجهی را ایجاد نمی کند، می تواند یک روش درمانی موثر برای خلاص شدن از بروز بیماری ناخوشایند جوش صورت باشد.

در این جا با بهترین آنتی بیوتیک ها برای درمان مشکلات جوش صورت آشنا می شویم.آکنه وولگاریس یا آکنه ی ساده، یک بیماری پوستی بسیار مایوس کننده برای بسیاری از نوجوانان می باشد.

بروز ناخوشایند جوش بر روی صورت، پشت و دیگر مناطق بدن به واسطه ی تولید بیش از حد چربی توسط غده های چربی دار ایجاد می گردد.

تجمع چربی بیش از حد باعث گرفتگی منافذ پوست می گردد. این ها در ترکیب با سلول های مرده محیط پرورش برای باکتری ها ایجاد می کنند که منجر به قرمزی پوست، درد و علائم التهابی می گردد.

نوجوانانی که آکنه و جوش صورت دارند اغلب به دنبال روشی ساده برای از بین بردن جوش می باشند.

بهترین آنتی بیوتیک برای جوش صورت چیست ؟

برخی آنتی بیوتیک های خوب وجود دارد که همراه با نکاتی در رابطه با مراقبت پوست برای جوش صورت استفاده می شود. اثر بخشی و مناسب بودن آنتی بیوتیک ممکن است از یک فرد به فرد دیگر، بر اساس حساسیت بدن به یک داروی خاص، شدت جوش و شرایط پوست شخص متفاوت باشد.

بنابراین، تصمیم گیری در رابطه با یک آنتی بیوتیک قوی و مقدار غلظت آن توسط متخصص پوست انجام می گیردداروی تتراسایکلین احتمالا محبوب ترین آنتی بیوتیک خوراکی توصیه شده برای جوش صورت می باشد.

این دارو برای درمان آکنه، جوش صورت و بیماری التهاب پوستی استفاده می شود. برای حصول بهترین نتایج، این دارو باید بین غذاها زمانی که معده خالی است، مصرف گردد. دوز دارو باید به تدریج به محض بهبود علائم پوستی کاهش یابد.این دارو باید یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از صرف غذا مصرف شود.

موارد احتیاط:

  • افرادی که دچار اختلال عملکرد کلیه هستند.
  • افرادی که دچار اختلال عملکرد کبد هستند.
  • افرادی که مستقیما در معرض نور خورشید و یا اشعه ماوراء بنفش قرار دارند

تداخلات دارویی تتراسایکلین

  • تتراسایکلین اثر داروهای ضد انعقادی خوراکی را افزایش می دهد.
  • مصرف تتراسیکلین باعث کاهش تاثیر داروهای ضد بارداری خوراکی می شود.
  • مصرف همزمان آنتی اسید ها، کلسیم، آهن و منیزیم با ایجاد کمپلکس غیر قابل حل با تتراسیکلین باعث کاهش جذب این دارو می شوند.
  • مصرف همزمان کلستیرامین، جذب تتراسیکلین خوراکی را کاهش می دهد.
  • مصرف همزمان لبنیات یا غذا های حاوی کلسیم با ایجاد کمپلکس غیر قابل حل با تتراسیکلین باعث کاهش جذب این دارو می شوند.

عوارض جانبی پماد تتراسایکلین

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

از جمله عوارض جانبی تتراسایکلین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • CNS: سرگیجه، سردرد، هیپرتانسیون اینتراکرانیال
  • CV: پریکاردیت
  • Derm: راش، کهیر، حساسیت به نور، تغییر رنگ در ناخن ها و دندان ها، درماتیت شدید
  • EENT: زخم های دهانی، گلوسیت، خارش چشم (در مصرف پماد چشمی تتراسایکلین)
  • GI: بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، انتروکولیت، ضایعات التهابی در ناحیه آنوژنیتال
  • GU: سمیت کلیوی برگشت پذیر (سندرم فانکونی) در اثر مصرف داروی تاریخ گذشته
  • HEMA: نوتروپنی، ائوزینوفیلی
  • Metabolic: افزایش سطح BUN سرم
  • Other: عفونت ثانویه قارچی و باکتریایی
توجه: در صورت بروز افزایش حساسیت، اختلال عملکرد پیشرونده کلیه، عفونت ثانویه و یا اسهال شدید مصرف دارو باید قطع شود.

توصیه‌ها و نکات

  • نباید با چشم و بینی و دهان تماس داشته باشد.
  • پماد سوختگی تتراسایکلین یک یا دو بار در روز باید بر روی موضع مالیده شود.
  • تتراسایکلین در افرادی که حساسیت مفرط به دارو دارند، منع مصرف دارد.
  • قبل از مصرف داروی تتراسایکلین، حتما تاریخ مصرف آن را کنترل نمایید.
  • محل مورد نظر جهت استفاده از پماد تتراسیکلین موضعی، باید ابتدا توسط آب و صابون شسته شود، سپس خشک گردد و پس از آن دارو روی موضع مالیده شود.
  • دارو را در ظروف در بسته، محل خشک و به دور از نور و در درجه حرارت ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری نمایید.


بیشتر بخوانید :

موارد مصرف و فواید پماد زینک اکسید

آسیکلوویر : موارد مصرف پماد آسیکلوویر

پماد آلفا : کاربردهای جادویی پماد آلفا چیست ؟

کاربردهای جادویی پماد زایلاپی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (58 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits