دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل اصلی بالا رفتن پلاکت خون چیست ؟
13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اصطلاح پزشکی ترومبوسیتمی و ترومبوسیتوز به افزایش غیر طبیعی تعداد پلاکت خون اشاره دارد. اختلالات مغز استخوان و سایر مشکلات پزشکی می تواند باعث بالا رفتن پلاکت خون شود. در این مقاله به بررسی اصلی ترین دلایل بالا رفتن پلاکت خون می پردازیم.

دلیل بالا رفتن پلاکت خون چیست ؟

پلاکت خون ممکن است غیر طبیعی باشد هم از لحاظ کمی (بیش از حد زیاد و یا بیش از حد کم) و از هم لحاظ کیفی (تعداد پلاکت خون درست می باشد اما آنها به درستی کار نمی کنند).

تعداد پلاکت خون به طور معمول به عنوان بخشی از شمارش کامل خون (CBC) تست می شود. تعداد عادی پلاکت خون در محدوده ۱۵۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰۰ است.

علت افزایش تعداد پلاکت ها

افزایش شمارش پلاکت ها یا افزایش فعالیت آن ها، می تواند زمینه ساز ایجاد لخته به صورت غیر طبیعی و مرضی باشد . ایجاد لخته به صورت غیر طبیعی در عروق که به اصطلاح ترومبوز گفته می شود، بسته به رگ درگیر می تواند اختلالات عملکردی در ارگان های حیاتی مانند قلب، مغز، کلیه ها و ریه ها ایجاد کند و در مواردی به مرگ آنی منجرشود .

کاهش پلاکت خون نشانه چیست ؟

کاهش پلاکت خون نشان دهنده یک بیماری شناخته شده با عنوان ترومبوسیتوپنی می باشد و ممکن است منجر به افزایش خونریزی شود.

اولین نشانه های آن ممکن است شامل خونریزی لثه، خونریزی بینی و کبودی گردد.

در قلب و عروق، شایع ترین علت کاهش تعداد پلاکت خون می تواند پاسخ ایمنی غیر طبیعی ناشی از درمان دارویی باشد، به خصوص با هپارین وریدی رقیق کننده خون (هپارین القا کننده ترومبوسیتوپنی) و یا به ندرت با داروهای دیگر برای کنترل فشار خون بالا و یا علائم نارسایی احتقانی قلبی (دیورتیک ها)،

برای کنترل دیابت (داروهای ضد دیابت)، یا تنظیم کننده انعقاد خونی شما (داروهای آنتی پلاکت خون ) باشد.

تعداد پلاکت خون بالا نیز می تواند معمولا در ارتباط با بیماری های ناشی از افزایش سن رخ دهد، و باعث افزایش بیش از حد لخته شدن و یا حتی خونریزی غیر طبیعی گردد.

عملکرد پلاکت خون

از آنجا که پلاکت خون در متوقف کردن خونریزی جراحات روزمره از قبیل بریدگی یا کبودی بسیار مهم است، اختلالات شدید ارثی پلاکتی بسیار نادرند.

محققان، با این حال، تغییرات ژنتیکی ظریفی را در پلاکت خون به نام پلی مورفیسم کشف کرده اند که ممکن است پلاکت ها به روش های زیرکانه تغییر دهند که همرا با سایر فاکتورهای خطر، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را بالا می برند.

این پلی مورفیسم همچنین ممکن است در درک این مساله مهم باشد که چه کسانی ممکن است بیشترین بهره از داروهایی مانند آسپرین با تغییر عملکرد پلاکت خون را به دست آورند؟

از آنجایی که لخته های غیر طبیعی باعث حمله قلبی می شوند، پزشکتان می تواند داروهایی (عوامل ضد پلاکتی) برای پیشگیری از تشکیل لخته خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی تجویز نماید.

مغز استخوان که پلاکت های خون را تولید می کند، به عنوان ترومبوسیت ها نیز شناخته می شود و پلاکت ها را در نهایت در دستگاه گردش خون آزاد می کند.

این عناصر کوچک خون در واقع قطعاتی از سلول های بزرگتر هستند. پلاکت ها با گروهی از پروتئین های خون ارتباط برقرار می کنند که به نام عوامل لخته شدن شناخته شده، و به ایجاد لخته های خون می انجامد.

علت اصلی بالا رفتن پلاکت خون

1. ترومبوسیتمی ضروری یا اولیه

ترومبوسیتمی ضروری یک اختلال مغز استخوان است، که باعث تولید بیش از حد پلاکت ها و بالا رفتن پلاکت خون می شود. پلاکت های تولید شده در ترومبوسیتمی ضروری، غیر طبیعی هستند.

این پلاکت ها به علت افزایش چسبندگی، ممکن است باعث ایجاد خود به خودی لخته های خون شوند. به طور متناوب، آنها ممکن است به طور معمول با عوامل لخته شدن تعامل نداشته باشند؛ که این مسئله منجر به کبودی و خونریزی آسان در فرد بیمار می شود.

در افراد مبتلا به ترومبوسیتمی ضروری خطر ابتلا به سرطان خون بیشتر است.

2. سرطان

تعداد پلاکت های غیر طبیعی که ناشی از شرایط دیگری است، ترومبوسیتوز ثانویه یا واکنشی نامیده می شود.

سرطان یک علت شایع ترومبوسیتوز ثانویه است. سرطان های روده بزرگ، معده، ریه، پستان و تخمدان و لنفوم با افزایش تعداد پلاکت های خون همراه است.

به طور قابل توجهی، وجود تعداد پلاکت بالا، اغلب نشانگر پیش آگهی ضعیف در میان افراد مبتلا به سرطان است.

3. کمبود آهن و آنمی فقر آهن

افراد مبتلا به کمبود آهن یا آنمی فقر آهن ممکن است ترومبوسیتوز ثانویه داشته باشند.

اگرچه ارتباط بین این نوع از کم خونی و ترومبوسیتوز ثانویه به خوبی تشریح شده است؛ اما مکانیزم دقیقی که باعث این اتفاق اتفاق است، هنوز توسط دانشمندان در دست بررسی است.

4. پلی سیتمی ورا

Polycythemia vera یک بیماری غیر معمول است؛ که در آن مغز استخوان سلول های قرمز خون را تولید می کند. در این شرایط تولید پلاکت خون معمولا به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

افزایش تعداد گلبول های قرمز باعث ایجاد غلظت خون غیر طبیعی می شود؛ که جریان طبیعی خون را کندمی کند. علائم احتمالی پلی سیتمی ورا، شامل رنگ پوست قرمز، سردرد، تنگی نفس، سرگیجه، درد قفسه سینه و خستگی است.

درمان اصلی برای polycythemia vera فرایند فیزیولوژیک درمانی است. در این روش در واقع خون از گردش خون برای کاهش تعداد سلول های خون جمع آوری می شود. افراد مبتلا به polycythemia vera دارای خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان خون حاد هستند.

بالا رفتن پلاکت خون / دلیل بالا رفتن پلاکت خون

چگونه پلاکت خون را کاهش دهیم ؟

شایع ترین عامل ضد پلاکت خون و بسیار مورد استفاده آسپرین است. هر چند همچنین ممکن است برای شما دیگر داروهای خوراکی، مانند قرص تیکلوپیدین، کلوپیدوگرل و یا دی پیریدامول، یا داروهای ضد پلاکت خون داخل وریدی مانند abciximab یا eptifibatide در حالی که شما در بیمارستان بستری می باشید و یا تحت آنژیوپلاستی قرار می گیرید، تجویز شود.

هر عامل پلاکتی به روش کمی متفاوت تاثیر گذار خواهد بود و ممکن است عوارض جانبی منحصر به فردی داشته باشد، اما همه آنها باعث می شوند که خطر تشکیل لخته کمتر شود. پزشکتان دارویی که برای وضعیت شما بهتر است را انتخاب خواهد نمود.

داروهای آنتی پلاکت متفاوت از رقیق کننده های خون یا ضد انعقاد مثل وارفارین (کومادین، بریستول مایرز Squibb) و یا هپارین می باشند.

ضد انعقادها مرحله دوم در لخته شدن که به عنوان انعقاد یا کوآگولاسیون شناخته می شوند را مسدود می نمایند اما به طور مستقیم بر پلاکت خون تاثیر نمی گذارند.

اگر شما داروهای ضدانعقاد خون مصرف می کنید، شما باید با پزشک خود صحبت کنید که آیا برای شما مناسب است یک داروی ضد پلاکتی مانند آسپیرین را مصرف کنید یا خیر؟

درمان گیاهی پلاکت خون بالا

  1. سیر خام یا خرد شده حاوی ترکیبی به نام “آلیسین” است که تولید پلاکت را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث کاهش تعداد پلاکت در خون می شود.
  2. جنسینگ شامل “جین سنوزید” است که به کاهش تجمع پلاکتی کمک می کند، و در نهایت از تشکیل لخته جلوگیری می کند.
  3. انار دارای ماده ای به نام پلی فنول است که اثر ضد پلاکتی دارد. بدان معنی که تولید پلاکت خون را کاهش می دهد و از لخته شدن خون جلوگیری می کند.
  4. خوردن غذاهای دریایی غنی از امگا ۳ به مهار تولید پلاکت کمک می کند. اسیدهای چرب امگا ۳ بر روی فعالیت پلاکت، نازک شدن خون تاثیر می گذارد و شانس لخته شدن خون را کاهش می دهد.
  5. میوه و سبزی های حاوی “سالیسیلات” به رقیق شدن خون کمک و از لخته شدن آن جلوگیری می کنند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت و به حفظ تعداد طبیعی پلاکت کمک می کنند. سبزیجات حاوی سالیسیلات شامل خیار، قارچ، کدو سبز، تربچه و یونجه است. میوه های حاوی سالیسیلات شامل انواع توت ها، گیلاس، کشمش و پرتقال است.
  6. دارچین حاوی ترکیبی به نام “سینامالدئید” است که برای کاهش تجمع پلاکتی و لخته شدن خون شناخته شده است.
  7. قهوه دارای اثر ضد پلاکتی است. بدان معنی است که باعث کاهش تعداد پلاکت در خون و جلوگیری از تجمع پلاکت می شود.

چه زمانی داروی ضد پلاکت خون استفاده می شود ؟

عوامل ضد پلاکتی در درمان بسیاری از مشکلات قلبی و عروقی شایع استفاده می شوند. پزشکتان ممکن است اگر شما فاکتورهای خطر برای بیماری های قلبی داشته باشید، آسپرین را برای جلوگیری از حمله قلبی به شما توصیه نماید.

آسپرین و دیگر داروهای ضد پلاکت خون ممکن است هنگامی که شما دچار درد قفسه سینه کنترل نشده یا حمله قلبی شده اید، استفاده شود


بیشتر بخوانید :

علت پایین بودن پلاکت خون چیست؟ آیا خطرناک است؟

PLT در آزمایش خون : بررسی مقادیر طبیعی PLT (پلاکت) آزمایش خون

شبدر معجزه ای برای درمان کم خونی و پلاکت پایین

علل و خطرات بالا و پایین بودن mpv در آزمایش خون



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (13 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits