دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۵ راهکار خانگی موثر برای درمان خونریزی لثه
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
درمان خونریزی لثه: خونریزی لثه یک عارضه شایع است و سلامت دهان و دندان را زیر سوال می برد. دلایل متعددی برای خونریزی لثه وجود دارد.


درمان خونریزی لثه

حتما برایتان پیش آمده که هنگام مسواک زدن لثه هایتان خونریزی کند. خونریزی لثه یک عارضه شایع است و سلامت دهان و دندان را زیر سوال می برد. دلایل متعددی برای خونریزی لثه وجود دارد، از تجمع باکتری ها تا سبک زندگی نامناسب هر یک می توانند تاثیر گذار باشند. خوشبختانه، راه حل های خانگی برای درمان خونریزی لثه می تواند به حل مشکل یا کاهش خونریزی کمک کند. برای آشنایی با این راهکارهای خانگی با مجله دلگرم همراه شوید.


علل و علائم خونریزی لثه

بیماری لثه یکی از دلایل اصلی خونریزی لثه است و مراحل اولیه بیماری ژنژیویت( التهاب لثه) را نشان می دهد. هنگامی که لثه ها در زمان غذا خوردن یا مسواک زدن لمس می شوند، اغلب خونریزی رخ می دهد. ، اگر بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود ،پلاک(جرم) در دندان ها تجمع می یابد. با ایجاد پلاک دندان و ترشح سموم از میکروب‌های آن بافت های مجاور تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در این حالت به دلیل عفونت لثه و استخوان های اطراف دندان ممکن است فرد دچار بیماری پریودنتال شود. این بیماری در مراحل اولیه با درگیر کردن لثه باعث ایجاد التهاب لثه می‌شود که با خونریزی در هنگام لمس یا مسواک زدن آغاز می‌شود. اگر این بیماری درمان نشده باقی بماند، می تواند به عفونت جدی پریودنتیت تبدیل شود که در نهایت منجر به از دست رفتن دندان می شود.


سایر علل خونریزی لثه عبارتند از:

  • محکم مسواک زدن با مسواک سفت و خشن
  • خوردن غذاهای سفت
  • سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
  • افزایش هورمون ها در بافت لثه
  • کمبود ویتامین K
  • اختلالات خودایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید
  • لوسمی یا سرطان خون
  • داروها، مانند داروهای خوراکی ضد بارداری، ضد انعقاد و داروهای ضد افسردگی
  • علائم التهاب و خونریزی لثه شامل زخم و تورم لثه، حساسیت دندان، بوی بد دهان، و البته، خونریزی هنگام مسواک زدن می باشد.


روش های خانگی برای درمان خونریزی لثه

برای بهبود سلامت دهان، مهم است که خونریزی لثه ها را درمان کنید. تغییر سبک زندگی و تغییر عادت های بهداشتی برخی از بهترین روش ها برای درمان خونریزی لثه است. توصیه می شود که داروهای خانگی زیر را امتحان کنید:

1. ویتامین C

مصرف ویتامین C را برای مقابله با خونریزی لثه افزایش دهید. مصرف میوه های مرکبات (مانند گریپ فروت، پرتقال و لیمو) یا مصرف مکمل ویتامین C را افزایش دهید. سایر غذاهای سرشار از ویتامین C شامل کلم و کلم بروکلی می باشد.

2. سبزیجات خام

برای تمیز کردن دندان ها و گردش خون در لثه ها سبزیجات خام بجوید. توصیه می شود روزانه حداقل یک نوع از سبزیجات خام را بخورید.

3. عصاره آلوئه ورا

آلوئه ورا نه تنها یک عنصر شفا دهنده قوی است، بلکه همچنین باعث تقویت لثه ها می شود و در بعضی موارد خونریزی لثه ها را کاهش می دهد. اگر شما در منزل گیاه آلوئه ورا دارید، می توانید مغز برگ های آلوئه ورا را مستقیما بر روی لثه های ملتهب و خونی بمالید.

4. آب نمک

برای درمان التهاب لثه آب نمک غرغره کنید. مقداری نمک را در یک لیوان آب ولرم بریزید و مخلوط کنید. این درمان خانگی را دو بار در روز انجام دهید. نمک نیز به سفت کردن لثه کمک می کند.

5. دهانشویه

دهانشویه ای را انتخاب کنید که حاوی روغن و اسانس های شفابخش مانند روغن مریم گلی، روغن نعنا تند، یا بابونه است. این نوع از گیاهان دارای خواص ضد التهابی مؤثر هستند که می توانند مقدار باکتری را در دهان کاهش دهند.

6. شیر

با مصرف مقدار مناسب کلسیم در رژیم غذایی، می توانید لثه ها را تقویت کنید. نوشیدن شیر و خوردن محصولات لبنی برای مبارزه با خونریزی لثه را فراموش نکنید.

7. جوش شیرین و آب

جوش شیرین و آب را مخلوط کنید تا خمیری بدست آید. این ترکیب باعث بهبودی خونریزی لثه می شود و محیط اسیدیته باکتری را نیز خنثی می کند. شما می توانید با استفاده از انگشتان دست خود جوش شیرین را روی لثه ها بمالید و با کمک بزاق دهان تان اجازه دهید که یک خمیر شفاف ایجاد شود.

8. روغن میخک

مالش روغن میخک بر روی لثه ها می تواند به توقف خونریزی کمک کند. شما همچنین می توانید چند قطعه میخک بجوید.

9. پراکسید هیدروژن

برای درمان زخم و خونریزی لثه، پراکسید هیدروژن (محلول 3 درصد) و آب را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید و با آن غرغره کنید. این درمان خانگی را نبلعید.

10. آب کرن بری(زغال اخته)

بعضی از مردم ادعا می کنند با نوشیدن آب کرنبری(زغال اخته) فاقد شکر ، زخم و خونریزی لثه ها درمان می شود.

11. برگ های گیاه کالاندولا و چای بابونه

نوشیدن دمنوش برگهای بابونه و یا برگ های گیاه کالاندولا، می تواند از خونریزی لثه جلوگیری کند زیرا دارای خواص ضدالتهابی هستند.

12. مسواک نرم

اگر پس از مسواک زدن دچار خونریزی لثه می شوید پیشنهاد می شود که یک مسواک با برس نرم را انتخاب کنید.

13. ماساژ لثه

با کمک انگشتان دست می توانید پس از مسواک زدن دندان ها، یک ماساژ آرام بخش به لثه ها بدهید. با ماساژ جریان خون در لثه ها بهبود پیدا می کند. این راهکار خانگی به تقویت لثه ها کمک می کند و می تواند خونریزی را کاهش دهد.

14. نخ دندان

برای جلوگیری از ایجاد جرم و پلاک دندان دو بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

15. کاهش قند و کربوهیدرات

کربوهیدرات ها و مواد غذایی نشاسته دار و مواد غذایی حاوی قند و تنقلات مثل چیپس و شکلات، به مدت طولانی به دندان ها و لثه می چسبند در نتیجه باکتری ها و جرم و پلاک های بیشتری در دهان تولید می شود. سعی کنید مصرف این مواد غذایی را کاهش دهید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits