دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت درد قفسه سینه + درمان این عارضه
17
زمان مطالعه: 4 دقیقه
قفسه سینه یک ترکیب عضلانی اسکلتی است که اندام های مهمی مانند قلب، ریه و مری را در خود نگه می دارد....در ادامه با ما باشید

با ما در مجله دلگرم همراه باشید و با درد در قفسه سینه بیشتر آشنا شوید

علل درد در قفسه سینه


قفسه سینه یک ترکیب عضلانی اسکلتی است که اندام های مهمی مانند قلب، ریه و مری را در خود نگه می دارد، بخش مهمی از دستگاه گوارش هم یا داخل قفسه سینه یا خیلی نزدیک به آن قرار دارد. بنابراین درد های قفسه سینه می تواند علل زیادی داشته باشد.


درصد بالایی از بیمارانی که به اورژانس یا با حالت اورژانسی به بیمارستان ها مراجعه می کنند به خاطر احساس درد در قفسه سینه است که اغلب با اشتباه گرفتن آن با حمله قلبی باعث ترس بیمار و اطرافیان می شود. شباهت زیاد بعضی از علائم سکته قلبی با دردهای بی خطر قفسه سینه هست که این نگرانی را ایجاد می کند. اما درد در این ناحیه می تواند منشایی غیر از قلب و سیستم عروقی داشته باشد.


خیلی وقت ها ضربه به قفسه سینه باعث آسیب دیدن دنده ها می شود، قبل از این که نگران شوید، سعی کنید به خاطر بیاورید که ایا اخیرا یک ترمز شدید باعث فشار کمربند به سینه تان نشده است. آیا جسم سنگینی بلند کرده اید؟ یا حرکات سنگین ورزشی انجام دادید؟ پیش از این که این موارد را به یاد آورید بهتر است اورژانس را خبر نکنید.


درد های رماتیسمی و التبهابی دنده ها، ابتلا به زونا، رفلاکس معده، بیماری مری، آنفولانزا و حتی مشکلات عصبی از دلایل دیگر درد های مزمن یا ناگهانی قفسه سینه هستند. مشکلات ریوی به خصوص وقتی با سرفه های شدید، تنگی نفس، تب و تنفس صدادار همراه هستند، انواع سرطان (مثل سرطان ریه و پستان در مراحل پیشرفته) درد هایی را در این قسمت بدن ایجاد می کند.


یکی از دلایل درد های قفسه سینه، حمله های قلبی است. اگر این درد با فشار در ناحیه پشت جناق باشد و به بازو دست چپ، گردن و فک سرایت کند و با علائمی مثل عرق سرد، تهوع و تنگی نفس همراه باشد حتما باید احتمال حمله قلبی را در نظر گرفت و به بیمارستان مراجعه کرد.

در این رابطه بیشتر بدانید: دردهای سمپاتیک چیست؟ علائم تحریک سمپاتیک رابشناسید


راه های پیشگیری و درمان


1- مهمترین قدم در درمان و پیشگیری از اختلالات سینه شناسایی منشا درد های اولیه است.

2- وقتی مشخص می شود علت درد ها چیست، نوع درمان بسته به نظر پزشک انتخاب می شود افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند یا به علت گرفتگی عروق، آنژیوگرافی شدند یا تحت جراحی قلب باز قرار گرفتند به محض بروز کوچکترین علامتی باید به اورژانس مراجعه کنند.


3- افراد بالای پنجاه سال، کسانی که سابقه خانوادگی مشکلات قلبی و عروقی دارند، بیماران مبتلا به فشار خون، دیابت و چاقی هم به هیچ عنوان نباید این درد ها را ساده بگیرند.


4- اگر علت درد مشکلات قلبی باشد، در وهله اول با تجویز آسپیرین یا نیترو گلیسیرین به باز شدن شریان ها برای رساندن اکسیژن و خون به قلب کمک می شود و این موضوع باعث کاهش درد می شود.


5- خیلی وقت ها درد قفسه سینه به علت مشکلات گوارشی است در این صورت مصرف داروهای کاهش دهنده اسید معده موثر است، وقتی هم که درد منشا عصبی دارد، مصرف داروی آرامبخش و مشاوره با روانپزشک به درمان کمک می کند.


6- اگر به هر دلیلی دچار درد قفسه سینه شدید، فعالیتتان را قطع کنید و در حالت استراحت قرار بگیرید، درد های غیر قلبی اغلب با استراحت بهبود پیدا می کنند اما اگر دردتان با استراحت بهتر نشد. حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.


7- هوای خیلی گرم و رطوبت بالا می تواند باعث انقباض قفسه سینه شود، سعی کنید در روز های مرطوب، گرم و آلوده، فعالیت های شدید بدنی نداشته باشید، از طرفی هوای سرد هم، باعث سرما خوردن استخوان های قفسه سینه می شود و در آن ایجاد درد می کند.


8- در صورتی که علت بروز درد، ضربه و سرماخوردگی نبوده باشد، با ترک سیگار، الکل، کم کردن قهوه و نوشابه های گاز دار، طی چند هفته درد های قفسه سینه کاهش پیدا می کنند.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (17 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

هستی | ۵ سال پیش
لطفا دیدگاهمو بزارین درد قفسه سینه داشتم شدید با دو قاشق خاکشیر ویک لیوان اب جوش که صبح دمش می کردم طی یکماه ناشتا می خوردم معالجه شدم
0
0

hits