دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل و خطرات بالا و پایین بودن mpv در آزمایش خون
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
mpv در آزمایش خون تعداد پلاکت در هر میکرولیتر (mcL) از خون را نشان می دهد و به طور میانگین، آن را برای هر فرد، اندازه گیری می کند. حال با هم خطرات بالا و پایین بودن این تست را بررسی میکنیم.

mpv در آزمایش خون

mpv در آزمایش خون تعیین حجم پلاکت خون میباشد، که میانگین پلاکت ها را در خون اندازه گیری می کند. پلاکت ها به بهبود زخم کرده و جلوی خون ریزی بیش از حد را می گیرند. افزایش یا کاهش میزان پلاکت در خون می تواند نشان دهنده وضعیت وخیمی باشد.

اندازه گیری حجم پلاکت خون ​​MPV معمولا قسمتی از یک چکاپ یا آزمایش خون کامل CBC می باشد. CBC اطلاعات مهم و کاملی را درباره تعداد گلبول های مختلف خون، در اختیار پزشک قرار می دهد.

پلاکت ها، که معمولا ترومبوسیت نیز نامیده می شوند، قطعاتی بزرگ تر از سلول هستند که در قسمتی از مغز استخوان به نام مگاکاریوسیت ساخته می شوند.

آزمایش خون MPV چیست ؟

mpv در آزمایش خون تعداد پلاکت در هر میکرولیتر (mcL) از خون را نشان می دهد و به طور میانگین، آن را برای هر فرد، اندازه گیری می کند.

محدوده ایده آل پلاکت ها، در بین اکثر افراد سالم، چیزی حدود 150000 تا 400000 پلاکت در هر میکرولیتر است و میزان پلاکت پائین، به عنوان ترومبوسیتوپنی و تعداد پلاکت بالا، به نام ترومبوسیتوز شناخته می شود.

این تست می تواند به تنهایی و یا به عنوان بخشی از آزمایش CBC انجام گیرد. پزشک معمولا در صورت مشاهده اختلالی که به میزان پلاکت ها مربوط می شود، دستور انجام این تست را خواهد داد.

آزمایش خون mpv چگونه گرفته میشود ؟

آزمایش خون mpv شامل خون گرفتن از رگ قسمت بازو یا دست است.

نمونه برداری از خون چند دقیقه طول می کشد و به طور کلی ممکن است فرد کمی درد داشته باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است افراد به هنگم خون دادن احساس تهوع یا سرگیجه داشته باشند که در چنین مواقعی، تنفس عمیق و آرام، باعث ایجاد احساس آرامش در فرد خواهد شد.

در برخی افراد، ممکن است جای آزمایش کمی کبود شده یا درد داشته باشد. در اکثر موارد، فرد بعد از تست، حال خوبی دارد. برای جلوگیری از کبودی ناحیه مورد نظر، حتما دست خود را بر روی آن گذاشته و تا 5 دقیقه فشار دهید. در این صورت به هیچ وجه ناحیه کبود ایجاد نخواهد شد.

بعد از آن، یک تکنسین آزمایشگاه، نمونه خون را در دستگاه می گذارد تا تعداد پلاکت ها شمرده و گزارشی از آن را تهیه کند.

آزمایش خون MPV چیست؟

خطرات بالا بودن میزان MPV در آزمایش خون

بالا بودن تعداد پلاکت ها بدین معناست که عاملی، با تاثیر بر روی مغز استخوان، موجب تولید پلاکت بیش از حد شده است. وقتی علت این اتفاق شناخته شده نیست، به آن ترومبوسیتوز اولیه یا ضروری گفته می شود. اما هنگامی که افزایش پلاکت ناشی از عفونت یا سایر بیماری هاست، ترومبوسیتوز ثانویه نام می گیرد.

در اثر برخی از بیماری های زیر ممکن است میزان پلاکت ها همچنان بالا بماند :

1. سرطان

سرطان هایی مانند ریه، معده، پستان و تخمدان، مانند لنفوم، ممکن است باعث افزایش پلاکت ها شود. در چنین شرایطی، آزمایش خون، اسکن یا نمونه برداری می تواند برای تشخیص سرطان تجویز شود.

2. کم خونی (آنمی)

افراد مبتلا به کمبود آهن یا آنمی همولیتیک ممکن است پلاکت بالایی داشته باشند. آزمایش خون می تواند انواع کم خونی را تشخیص دهد.

3. اختلالات التهابی

بیماری های مانند رماتیسم مفاصل یا التهاب روده که موجب تحریک سیستم ایمنی بدن و ایجاد التهاب در بدن می شوند، می توانند میزان MPV در آزمایش خون را افزایش دهند. البته در بیشتر مواقع، فرد علائم دیگری نیز دارد.

4. عفونت

برخی از عفونت ها، مانند سل، می تواند باعث افزایش پلاکت ها شود.

5. اسپلنکتومی

از بین بردن یا برداشتن طحال ممکن است موقتا تعداد MPV در آزمایش خون را افزایش دهد.

6. افزایش خطر لخته شدن خون

در صورت زیاد بودن تعداد MPV در آزمایش خون، خون به راحتی لخته می شود.

لخته شدن خون، واکنشی طبیعی نسبت به خون ریزی است و در این زمان، بدن پلاکت بیشتری تولید می کند.

با این حال، چون پلاکت ها باعث انعقاد خون می شوند، می توانند لخته های خونی خطرناکی در دست یا پا به وجود آورند که ممکن است از بین رفته یا به قسمت های دیگر بدن برود.

خطر لخته شدن خون در افرادی که به علت بیماری خاصی بستری شده و نباید حرکت کنند، بیشتر است، به همین دلیل، باید تحت نظارت پزشک باشند تا خطری آن ها را تهدید نکند.

mpv در آزمایش خون

مقدار طبیعی MPV در آزمایش خون

در برخی شرایط، افزایش MPV طبیعی بوده و پزشک ممکن است در چند روز یا چند هفته آینده تکرار مجدد آزمایش را تجویز کند. برخی از علل شایع که تعداد پلاکت ها را موقتا بالا می برد، عبارتند از:

  1. بهبود زخم یا آسیب دیدگی اخیر
  2. بهبود کم خونی بعد از جراحی
  3. بازیابی بدن بعد از مصرف شدید الکل یا کمبود ویتامین B12
  4. فعالیت فیزیکی شدید یا تقلا زیاد، مانند دو ماراتن
  5. استفاده از قرص های ضد بارداری

خطرات پایین بودن MPV در آزمایش خون

کاهش میزان پلاکت ها می تواند جلوی لخته شدن خون را گرفته و فرد را در معرض خطر خونریزی شدید قرار دهد. علت این اتفاق ممکن است مشکلات ارثی، دلایل ناشناخته یا حتی یک بیماری خاص باشد.

خطرات زیاد خون ریزی خود به خود

اگر تعداد پلاکت خون کمتر از 20000 در هر میکرو لیتر باشد، بدن فرد ممکن است به صورت خودکار شروع به خونریزی کند. در چنین حالتی، امکان دارد شخص نیاز به تزریق خون داشته باشد. در صورت آسیب دیدگی، پایین بودن MPV در آزمایش خون می تواند منجر به مرگ شود.

علل پایین بودن MPV در آزمایش خون

رایج ترین علل کمبود پلاکت به شرح زیر است:

1. ویروس ها

ویروس هایی مانند مونونوکلئوز، HIV، ایدز، سرخک و هپاتیت ممکن است پلاکت ها را از بین ببرند.

2. دارو

داروهایی مانند آسپرین، مسدود کننده های H2، کینیدین، آنتی بیوتیک های حاوی سولفا و برخی از دیورتیک ها ممکن است تعداد پلاکت ها را کاهش دهند.

3. سرطان

سرطان های مانند لنفوم و لوسمی که به مغز استخوان رسیده است، می تواند به توانایی بدن برای ایجاد پلاکت های جدید آسیب برساند.

4. کم خونی

نوع خاصی از آنمی به نام کم خونی آپلاسمی، تعداد سلول های خونی مانند پلاکت ها را کاهش می دهد.

5. عفونت

نوعی عفونت باکتریایی، به نام عفونت سپسیس، می تواند باعث کاهش تعداد پلاکت ها شود.

6. اختلال خود ایمن

بیماری های اتوایمیون مانند لوپوس (سل پوستی) و بیماری کرون (زخم روده)، با حمله به بافت بدن، باعث کم شدن پلاکت ها می شوند.

7. شیمی درمانی

شیمی درمانی علاوه بر سلول های سرطانی، می تواند به بافت های موجود بدن آسیب رسانده و تولید پلاکت ها را دشوار کند.

8. مسمومیت

قرار گرفتن در معرض برخی از سموم می تواند باعث آسیب پلاکت ها شود.

9. سیروز

سیروز کبدی، که اغلب به دلیل نوشیدن بیش از حد الکل به وجود می آید، ممکن است تعداد پلاکت ها را کاهش دهد.

10. خونریزی مزمن

هر اختلالی که سبب خونریزی غیر قابل کنترل، مانند زخم معده شود، پلاکت ها را از بین می برد.

11. سن

تعداد پلاکت ها نیز با افزایش سن کاهش می یابد. پایین بودن mpv تعداد پلاکت ها بیش از حد طبیعی، در صورت عدم وجود هیچگونه علائم دیگری در بزرگ سالان، ممکن است نگران کننده باشد.

mpv در آزمایش خون

سوالات رایج بیماران در مورد آزمایش خون mpv

سوال : آیا آزمایش خون mpv بی خطر و مطمئن است ؟

جواب : تستmpv بسیار امن بوده و به ندرت عوارض دارد. افراد دارای اختلالات خونی، باید در مورد هر گونه سابقه خونریزی پزشک خود را مطلع سازند. در بیشتر مواقع، افراد ممکن است فقط درد کمی را تجربه کنند.

سوال : چه زمانی جواب تست MPV آماده خواهد شد؟

جواب : مقدار زمان لازم برای دریافت نتایج معمولا متفاوت است.

بیمارستان هایی که این آزمایش را اورژانسی انجام می دهند یا افرادی که در معرض جراحی هستند، تقریبا بلافاصله نتیجه را دریافت می کنند.

اما در مواقع دیگر، دریافت نتیجه چند روز طول می کشد.

نتیجه گیری :

تغییرات در MPV ممکن نشان دهنده بیماری مزمن یا بیماری خاصی در مغز استخوان باشد.

با این حال، به طور کلی نمی توان یک بیماری را صرفا بر اساس تعداد پلاکت تشخیص داد. اگر در آزمایش خون، میزان پلاکت ها پائین باشد، مردم باید حتما به پزشک مراجعه کنند.


بیشتر بخوانید :

D۳ در آزمایش خون نشانه چیست و چگونه آن را تامین کنیم ؟

سطح MCH در آزمایش خون چه معنایی دارد ؟

mcv در آزمایش خون نشانه چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits