دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هپاتیت سی : ۸ روش خانگی فوق العاده برای درمان هپاتیت C
10
زمان مطالعه: 4 دقیقه
هپاتیت C یک بیماری جدی است و اگر نادیده گرفته شود، می‌تواند به نوبه‌ی خود کشنده باشد. بدون شک گزینه‌های درمانی پزشکی در دسترس، برای درمان این بیماری وجود دارند. اما برخی درمان‌های خانگی شگفت‌انگیزی نیز وجود دارند که می‌توانند روند درمان را تسریع...

درمان های خانگی هپاتیت C

همانطور که می دانید، ویروس (HCV) که موجب هپاتیت C می شود آسیب جبران ناپذیری به کبد می زند. علاوه بر این، از طریق اشتراک ابزارهای آلوده به خون (سوزن، سرنگ، ابزار تیز و برنده مشترک، وسایل دندانپزشکی، و غیره)، ویروس به راحتی می تواند به دیگران منتقل شود. سایر روش های انتقال سوراخ کردن یا پیرسینگ بدن، تاتو و خال کوبی کردن و طب سوزنی می باشد. به اشتراک گذاری موارد شخصی مانند مسواک، تیغ اصلاح یا سوهان ناخن نیز راه های انتقالی دیگر است.

تا به امروز هیچ روش ایمنی سازی در برابر هپاتیت C وجود ندارد. اما خبر خوب این است که هپاتیت را می توان درمان کرد و در خانه با استفاده از اصلاح سبک زندگی ساده و استفاده از بعضی از گیاهان درمان کرد. البته درمان نیاز به کمک یک پزشک متخصص دارد. اما اگر شما به دنبال راه حل های ساده و در عین حال موثر برای هپاتیت C هستید، راه حل های خانگی را امتحان کنید

1- رژیم غذایی سالم

افراد مبتلا به هپاتیتC در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب هستند. به یاد داشته باشید، کبد مسئول پردازش و سم زدایی تمام چیزهایی است که می خورید و می نوشید. رژیم غذایی حاوی چربی و سدیم پایین، و حاوی پروتئین کافی و کربوهیدرات های پیچیده بالا باعث کاهش حجم کار کبد می شود. علاوه بر این، مصرف مداوم میوه و سبزیجات در مبتلایان به هپاتیت سی شانس ابتلا به کبد چرب و دیابت را کاهش می دهد

2- اجتناب از مصرف الکل

مطالعات متعدد نشان داده است که الکل می تواند سرعت پیشرفت هپاتیت C را افزایش دهد. برچسب های مواد غذایی را قبل از خوردن یا نوشیدن بررسی کنید و از آن دسته که حاوی الکل هستند پرهیز کنید

3- اجتناب از خوددرمانی

برخی از داروهای خاص و داروهای گیاهی به کبد آسیب می رسانند. قبل از مصرف داروهای بدون نسخه و گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

4- کنترل استرس

بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت C استرس های زندگی خود را گزارش می کنند، به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کنترل استرس در درمان این بیماری ضروری است. برای کاهش استرس، سعی کنید در فعالیت های ورزشی، مدیتیشن و فعالیت های تفریحی، در میان دیگران شرکت کنید.

5- کنترل خستگی

خستگی سریع و زود هنگام در افراد مبتلا به هپاتیت C بسیار رایج است. اما با مدیریت مناسب زمان می توانید خستگی را کنترل کنید. هنگام برنامه ریزی و انجام فعالیت ها و کارهای خانه، زمانی برای آرامش و استراحت (به عنوان مثال، چرت زدن) اختصاص دهید.

6- گیاه خار مریم

گیاه خار مریم (Milk thistle) در میان گیاهانی که به طور بالقوه برای هپاتیت C مفیدهستند، گیاه خار مریم محبوب ترین گیاه می باشد. این گیاه حاوی سیلیمارین فلاونوئید است، آنتی اکسیدانی که که از آسیب رادیکال های آزاد به کبد جلوگیری می کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که این گیاه در تولید سلول های جدید کبد موثر است و از ایجاد لکوترین های مضر جلوگیری می کند. ماده ای به نام گلوتاتیون(Glutathione) موجود در این گیاه نقش عمده ای در سم زدایی کبد ایفا می کند. یک قاشق چایخوری از دانه های خار مریم را با یک لیوان آب در قوری ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه آن را دم کرده سپس صاف نموده میل کنید.

7- زنجبیل

اگر شما در حال حاضر برای درمان هپاتیت C از داروهای اینترفرون و ریباویرین استفاده می کنید (این داروها به علت تهوع و وابستگی دارویی بیماران کاملا شناخته شده اند)، زنجبیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، زیرا باعث کاهش تهوع و در نهایت افزایش انطباق دارویی جهت درمان می شود.

8- ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان که در شکل کپسول ها و عصاره های مایع موجود است حاوی گلیسیریزین است که ماده ای است که عوارض طولانی مدت هپاتیت C را کاهش می دهد اما درست مانند سایر گیاهان شیرین بیان می تواند با برخی از داروها تداخل دارویی داشته باشد . به عنوان یک راهنمای کلی، بدون مشورت با دکتر، هیچ دارویی گیاهی مصرف نکنید.


تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد هپاتیت سی (Hepatitis C)

افرادی که در خطر ابتلا به هپاتیت C هستند!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits