دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنا کردن با لنز : آیا میتوان در استخر از لنز طبی استفاده کرد ؟
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
توجه به آغاز فصل تابستان و گرايش به استخر، افرادي كه از لنز استفاده مي‌كنند حتما مي‌بايست به هنگام شنا از عينك‌هاي مخصوص استخر استفاده كنند. تا انتها با دلگرم همراه باشید.

شنا کردن با لنز

شنا کردن با لنز تماسی به هیچ عنوان درست نیست. شما با این کار در واقع راه ورود انواع باکتری‌ها را به چشم خود باز می‌کنید.

نتیجه شنا کردن با لنز، عفونت چشم، سوزش چشم و حتی بیماری‌های خطرناکی همچون زخم قرنیه است.

سازمان غذا و داروی جهانی اعلام کرده که لنزهای تماسی چشم نباید در مجاورت هیچ آبی، از جمله آب استخر، دریا، آب لوله‌کشی و آب حمام قرار داشته باشند.

به این خاطر که آب بهترین بستر برای انواع ویروس‌ها و میکروب‌های خطرناک است. یکی از خطرناک‌ترین میکروب‌های موجود در آب نوعی انگل آمیبی‌شکل به نام «آکانتامبا» (Acanthamoeba) است که می‌تواند به لنز بچسبد. در نتیجه، سبب عفونت و التهاب قرنیه می‌شود.

این شرایط را «کراتیت آکانتامبا» یا عفونت قرنیه آکانتامبا می‌گویند که با پوشیدن لنز هنگام شنا ارتباط مستقیم دارد. این زخم عفونی می‌تواند موجب کوری همیشگی فرد یا تخریب بافت قرنیه شود. که اگر به‌موقع درمان نشود به نابینایی منجر خواهد شد.

اگر هنگام شنا، لنز تماسی در چشم داشتید و آب درون چشم رفت، بلافاصله لنز را از چشم درآورده، آن را با محلول شست‌وشو دهید تا احتمال بروز عفونت یا التهاب را کاهش دهید.

محلول شست‌وشوی مناسب و باکیفیت می‌تواند آلودگی را به طور کامل از بین ببرد. لازم است یادآوری کنیم که قاب لنز خود را باید هر سه ماه یک‌بار عوض کنید و برای این امر از پزشک متخصص خود مشورت بگیرید.

لنزهای سخت همچون لنز نفوذپذیر به گاز هرگز نباید در طول شنا کردن استفاده شوند. احتمال خروج این لنزها در آب از چشم بسیار زیاد است. لنزهای نرم با اینکه از چشم بیرون نمی‎‌آیند، اما آب و همه باکتری‌های موجود در آن را جذب می‌کنند و احتمال عفونی شدنشان بیشتر است.

بعلاوه، آب (استخر یا آب شیرین) باعث تنگ شدن لنز نرم به چشم می‌شود. در نتیجه فرد با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

ورود آب به چشم هنگام شنا کردن، همچنین به خاطر شستن اشک چشم (که باعث حفظ چربی و رطوبت چشم می‌شود) مشکلاتی همانند خشکی چشم را تشدید خواهد کرد.

اگر قصد دارید با لنز شنا کنید، لنزهای تماسی یک‌بار مصرف و روزانه گزینه قابل اعتمادتری است. زیرا پس از شما می‌توانید آن را از چشم خارج کرده و دور بیندازید.

برای اطمینان از سلامت چشم خود پس از شنا، توصیه می‌کنیم حتما پس از خارج کردن لنز تماسی، چشم‌های خود را با اشک مصنوعی یا قطره استریل چشمی بشویید. سپس لنز یک‌بار مصرف دیگری در چشم بگذارید.

آیا می‌توان وقتی عینک شنا به چشم داریم از لنز طبی استفاده کرد ؟

اگر خیلی اصرار به استفاده از لنز تماسی در استخر دارید، بهتر است از عینک‌های ضدآب شنا استفاده کنید. این عینک‌ها احتمال ورود آب به چشم‌های شما را کم می‌کنند.

اگر مشکل بینایی دارید، به جای لنز بهتر است یک عینک شنا با نمره چشم خود سفارش دهید. به این ترتیب، هم دید خود را درست کرده‌اید و هم خطرات ناشی از استفاده از لنز تماسی در آب را به صفر رسانده‌اید.

از دیگر مزیت‌های عینک‌های شنای طبی این است که از چشم در برابر تابش فرابنفش خورشید هم محافظت می‌کند

استفاده از عینک شنا هنگام داشتن لنز طبی

استفاده از عینک مخصوص شنا با جلوگیری از ورود آب آلوده به داخل چشم باعث می‌شود تا چشم دچار عفونت نشود.

همچنین استفاده از عینک‌های مخصوص استخر به هنگام شنا باعث می‌شود تا کلر موجود در آب استخرها چشم را تحریک نکند.

دکتر زرین بخش با اشاره به اینکه چشم افرادیکه از لنزهای چشمی استفاده می‌کنند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت است، یادآور شد: کلر موجود در آب استخرها موجب تحریک چشم اشخاص استفاده‌کننده از لنز می‌شود.

به گفته رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران در صورتی که شماره چشم افراد کم باشد بهتر است بدون لنز شنا کنند.

بهترین روش برای افراد استفاده‌کننده از لنز به منظور جلوگیری از عوارض چشمی ناشی از شنا کردن، استفاده از “لنزهای شبانه” یا ارتوکراتولوژی است.

وی اضافه کرد: در این نوع لنزها که به لنزهای شارژکننده چشم معروف هستند بیمار شبها و به هنگام خواب لنز را در چشم می‌گذارد و در طول روز بدون داشتن لنز در چشم با دیدی خوب قادر به انجام شنا و یا هر ورزش دیگری خواهد بود.

کسانی که عمل جراحی رفراکتیو،لیزیک،لازک و ‪ PRK‬انجام داده‌اند ضروری است حداقل تا چهار هفته از شنا کردن خودداری و تا مدتی نیز از عینک‌های مخصوص شنا استفاده کنند.

دکتر زرین بخش در خصوص افرادیکه عمل جراحی رفراکتیو انجام داده‌اند یادآور شد: این افراد بهتر است تا دو هفته از آرایش دور چشم پرهیز کنند و در استفاده از لنزهای رنگی نیز به مدت یکماه صبر کنند

آیا میتوان در استخر از لنز استفاده کرد / شنا کردن با لنز

وسایل ضروری برای رفتن به استخر

مایو

مایو حساسیت پوستی کمی ایجاد می‌کند اما هستند کسانی که با پوشیدن لباس شنا هم پوست‌شان قرمز و ملتهب می‌شود. بهترین انتخاب برای لباس شنا که حساسیت کمتری برای پوست ایجاد می‌کند مدل‌هایی است که درصد نخ بیشتری دارند.

مسلما چه شناگری حرفه‌ای باشید چه مبتدی به یک لباس مناسب احتیاج پیدا خواهید کرد چرا که توجه به لباس از مهم‌ترین آیتم‌ها برای شنا است. این لباس در قسمت نیم‌تنه بالایی باید کاملا به بدن بچسبد و هیچ پستی و بلندی نداشته باشد؛ ضمن اینکه نباید خیلی هم تنگ باشد.

مایوها جنس‌های مختلفی دارند و پارچه غالب آنها نایلونی است؛ به همین خاطر است که بیشتر مایوها چه نوع زنانه و چه مردانه بیشتر از همین جنس در بازار موجود است.

کیف شنا

آخرین وسیله‌ای هم که به آن احتیاج دارید یک کیف شنای مناسب است که تمامی این وسایل را داخل آن قرار دهید. کیف انتخابی شما حتما باید قابل شست‌وشو باشد.

عینک شنا

حتی اگر چشم‌هایی سالم دارید باز هم باید از یک عینک مناسب مطابق با فرم صورت‌تان استفاده کنید. در غیر این صورت کلر و انواع قارچ‌های موجود در آب به چشم‌های‌تان آسیب می‌زند.

بسیاری از افرادی که چشم‌هایی ضعیف دارند با تهیه یک عینک شنای مناسب و سپردن آن به یک عینک‌ساز از او می‌خواهند تا شیشه‌ای مناسب با نمره چشم‌های‌شان را داخل فریم بیندازد تا در زمان شنا از آن استفاده کنند.

قبل از خرید، حتما عینک را به چشم‌های‌تان بزنید. عینک شنا باید فریمی مناسب و شیشه‌ای صاف داشته باشد تا در زاویه دید اختلال ایجاد نکند.

اگر به صورت مداوم شنا می‌کنید حتما با دماغ‌گیر از ورود آلودگی‌هایی مثل مواد شوینده و... به آن جلوگیری کنید. چرا که ورود این مواد به مجاری تنفسی در طولانی‌مدت آسیب‌زاست.

گوش گیر شنا

بسیاری از افرادی که در طول تابستان شنا می‌کنند استفاده از گوش‌گیر را الزامی نمی‌دانند. خیلی‌ها فکر می‌کنند یک کلاه شنای خوب جایگزین مناسبی برای گوش‌گیر هم است اما این باور صحیح نیست چون تنها با این وسیله می‌توانید جلوی نفوذ کامل آب به گوش‌های‌تان را بگیرید؛ به خصوص اگر گوش‌هایی حساس دارید.

همچنین بعد از شنا حتما گوش‌های‌تان را تمیز کنید و با باد ملایم سشوار آن را خشک کنید


بیشتر بخوانید :

12 دستورالعمل برای جلوگیری از شیوع بیماری و آلودگی در استخر ها

معرفی مهم ترین بیماری های قابل انتقال از طریق استخر

نکات مهم درباره شنای کودک + عوارض شنا کردن و استخر برای کودکان

علل و راههای پیشگیری از عفونت قارچی واژن در استخر کدامند ؟

ایا در زمان پریودی میشود استخر رفت ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits