دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان رگ های بنفش، آبی و قرمز واریس پا چیست؟
12
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علت ایجاد رگ های عنکبوتی و روش محو کردن آنها:رگ های عنکبوتی مشکل بزرگی نیستند اما بدشکل اند و به خصوص برای خانم ها بسیار آزار دهنده هستند که دوست دارند هرچه زودتر آنها محو شوند برای درمان این عارضه با دلگرم همراه باشید.

علت ایجاد رگ های عنکبوتی و روش محو کردن آنها

رگ های عنکبوتی مشکل بزرگی نیستند اما بدشکل اند و به خصوص برای خانم ها بسیار آزار دهنده هستند که دوست دارند هرچه زودتر آنها محو شوند برای درمان این عارضه با دلگرم همراه باشید.

رگ های بنفش، آبی و قرمز واریس

درباره ی رگ های عنکبوتی بیشتر بدانید

رگ های عنکبوتی، مشکلی بی خطر، اما بدشکل هستند. این ها، رگ های بهم پیچیده ای درست در زیر پوست و معمولا آبی تیره، کبود و یا قرمز هستند. بیش از 55 درصد زنان و 45 درصد مردان در طول زندگی شان رگ های عنکبوتی را تجربه می کنند.رگ های عنکبوتی، رگ های خونی نازکی هستند که زیر پوست ظاهر می شوند. در حالت عادی این رگ ها قابل دیدن نیستند، اما عوامل گوناگونی باعث ورم، پیچ خوردگی و برجستگی این رگ ها می شوند. این رگ ها را رگ های واریسی نیز می نامند.

این رگ ها معمولا روی پاها دیده می شوند، اما گاهی هم ممکن است روی صورت، سینه ها و یا سایر قسمت های بدن ایجاد شوند.در یک فرد سالم، خون از طرف اندام ها به سمت قلب می رود که در این مسیر، دریچه هایی در رگ ها وجود دارد که مانع برگشت خون می گردند. اما گاهی اوقات این دریچه ها به درستی عمل نمی کنند و در نتیجه خون برمی گردد و در اندام ها جمع می شود.انداختن پاها روی هم باعث فشردگی رگ های خونی شده و مانعی بر سر راه جریان خون ایجاد می کندرگ های عنکبوتی عموما دردی ندارند، اما در مواردی نادر، می توانند داغ و خارش دار شوند.حتی پوست تان ممکن است در این نواحی نازک و بی رنگ شود، در نتیجه جراحت دردناکی ایجاد گردد.

علل ایجاد رگ های عنکبوتی

رگ های عنکبوتی بیشتر در زنان دیده می شوند و احتمال بروز آن با بالا رفتن سن بیشتر می شود. علت اصلی آن ژنتیک است، یعنی اگر فرد دیگری در خانواده تان از واریس، ورم قوزک پا، هموروئید یا رگ های عنکبوتی رنج می برد، احتمال اینکه شما هم دچار آن شوید زیاد است.

سایر علل بروز رگ ها عنکبوتی عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی مثل بارداری، مصرف قرص ضد بارداری
  • اضافه وزن
  • کشیدن سیگار
  • شغل هایی که باید ایستاده کار کنید.

تشخیص رگ‌های کوچک آبی و قرمز

در زیر پوست تنها علائم فیزیکی خفیفی را ایجاد می‌کنند ولی برخی از پزشکان با دیدن رگ‌های عنکبوتی، قبل از تجویز روش درمانی، اقدام به انجام آزمایشات اولتراسوند به‌ منظور تشخیص شدت عارضه و مشکلات پیش‌زمینه‌ی آن می‌کنند. برای رگ‌های عنکبوتی که پس از درمان با شدت بیشتری عود می‌کنند، توصیه می‌شود تا روش داپلکس داپلر عروقی برای تشخیص ریفلاکس در عروق صافن بزرگ و کوچک انجام شود.

درمان اسکلروتراپی

اسکلروتراپی دهه‌هاست که به‌ منظور از بین بردن رگ‌های عنکبوتی قرمز، آبی و بنفش در سطح پوست مورد استفاده قرار گرفته و قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش درمانی مورد استفاده برای این عارضه‌هاست. در این روش، محلول مخصوصی به شکل مستقیم به درون این رگ‌ها تزریق می‌شود. این محلول باعث آسیب دیدن دیواره‌ی رگ‌ها، التهاب آن‌ها و در آخر چسبیدن دیواره‌ها به یکدیگر می‌شود. با گذشت زمان، رگ‌های خونی بسته شده که استفاده‌ای ندارند، تخریب شده و توسط بدن جذب می‌شوند. اسکلروتراپی معمولاً برای درمان رگ‌های عنکبوتی در ناحیه‌ی صورت توصیه نمی‌شود ولی استفاده از این روش در ناحیه‌ی پا رایج است.

لیزر درمانی

با اینکه روش اسکلروتراپی رواج بیشتری دارد ولی رگ‌های عنکبوتی کوچک‌تر و قرمزتر نسبت به لیزر درمانی پاسخ بهتری نشان می‌دهند چرا که تزریق مستقیم ماده به درون این رگ‌ها دشوار است. در روش لیزر درمانی از یک پرتو متمرکز نور استفاده می‌شود. می‌توان با تنظیم طول‌موج این نور، هدف لیزر را بر روی رنگ‌دانه‌های عروق، آب درون رگ‌ها و یا دیواره‌ی آن‌ها تنظیم کرد. سپس، اشعه‌ی لیزر با تولید گرما باعث تخریب رگ خونی خواهد شد. اشعه‌ی لیزر متمرکز بوده و به پوست و بافت‌های اطراف محل درمان آسیبی وارد نمی‌کند. معمولاً در طی 4 تا 6 هفته، رگ خونی توسط بدن جذب شده و با از بین رفتن آن، جریان خونی از مسیری جایگزین عبور خواهد کرد. لیزر درمانی را می‌توان در طول‌موج‌های مناسب مختلفی استفاده کرد.

نور شدید تکانه‌ای

در این روش برای از بین بردن رگ‌های کوچک بنفش، آبی و قرمز از نور شدید تکانه‌ای (چندین طول‌موج به‌صورت هم‌زمان) استفاده می‌شود تا رگ‌های کوچک آسیب دیده که شامل رگ‌های عنکبوتی نیز می‌باشند نابود شوند. این روش درمانی زمانی که روش‌های اسکلروتراپی و لیزر درمانی پاسخگو نباشند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی بسته به تعداد و اندازه‌ی ضایعه‌ها، به انجام دو تا چهار جلسه‌ی درمانی نیاز دارد. این روش در صورتی‌که پوست شما لکه‌های قهوه‌ای آفتاب‌سوخته دارد می‌تواند بیشترین استفاده را داشته باشد. این روش معمولاً به‌ عنوان جایگزین لیزر درمانی در از بین بردن رگ‌های عنکبوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر روش درمانی مورد استفاده، هدف مخصوص به خود را دارد.

بستن رگ و بریدن آن

رگ‌های کوچک آبی، قرمز و بنفش تقریباً هیچ‌گاه تحت عمل جراحی قرار نمی‌گیرند. این روش درمانی برای رگ‌های بزرگ‌تر که به واریس مبتلا شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از درمان چه اتفاقی می‌افتد؟

همه‌ی روش‌های درمانی ذکر شده، معمولاً بسته به تعداد رگ‌های مورد درمان، کمتر از نیم ساعت زمان می‌برند. پس از درمان، متخصص واریس احتمالاً شما را تشویق خواهد کرد تا راه بروید و به فعالیت‌های روزمره‌ی خود بپردازید. البته باید به مدت چند روز از انجام فعالیت‌های فیزیکی شدید پرهیز کنید. همچنین ممکن است نحوه‌ی استفاده از جوراب مخصوص واریس و یا دیگر وسایل فشار دهنده‌ی محل درمان به شما آموزش داده شود تا برای مدت کوتاهی پس از درمان از آن‌ها استفاده کنید.

رگ های بنفش، آبی و قرمز واریس

پیشگیری

پیشگیری از ایجاد رگ‌های کوچک آبی، قرمز و بنفش زمانی که عوامل خطر ایجادکننده‌ی آن‌ها شناخته شده باشند آسان‌تر می‌شود.

ورزش

پیاده‌روی منظم و دیگر فعالیت‌های شبیه به آن باعث به کار افتادن عضلات ساق شده که منجر به پمپ شدن خون به خارج از پا و برداشته شدن فشار از روی عروق خونی می‌شود. این فعالیت‌ها برای پیشگیری از ایجاد رگ‌های عنکبوتی ضروری‌اند. به‌ علاوه، حفظ حجم عضلانی مناسب می‌تواند به گردش خون کمک کرده و در کنترل وزن نیز مؤثر باشد.

کنترل وزن

حفظ وزن مناسب با استفاده از رژیم‌های غذایی سالم و ورزش کردن می‌تواند باعث کاهش فشار خون و برداشته شدن فشار از روی رگ‌های خونی شود.

بالا بردن پاها

بالا نگه‌داشتن پاها در وضعیت مناسب به هنگام استراحت کردن (بالاتر بودن پاها از سطح قلب) می‌تواند به گردش خون در سیاهرگ‌ها کمک کرده و باعث کاهش فشار وارده به عروق خونی و تخلیه‌ی بهتر خون از پاها شود.

پرهیز از نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت

اگر باید برای مدت‌زمان‌های طولانی بنشینید و یا بایستید، به‌طور منظم راه بروید و یا پاهای خود را ساعتی 10 تا 20 مرتبه خم و راست کنید.

منبع:دلگرم،نمناک

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits