دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درماتیت آتوپیک : علل، نشانه ها، روش های تشخیص و روش های درمان

علت ایجاد عارضه درماتیت آتوپیک چیست؟

درماتیت آتوپیک : علل، نشانه ها، روش های تشخیص و روش های درمان
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
درماتیت آتوپیک یک بیماری مزمن پوستی است. این بیماری باعث می شود پوست خشک و خارش دار شده و جوش بزند.

چه چیزی باعث درماتیت آتوپیک می شود؟

درماتیت آتوپیک یک بیماری مزمن پوستی است که پوست، خشک و خارش دار می شود. AD اغلب به عنوان اگزما شناخته می شود و یک کلمه است که به یک گروه وسیع تری از بیماری های پوستی اشاره می کند.

درماتیت به یک وضعیت پوست اشاره می کند و آتوپیک به بیماری های ناشی از واکنش های آلرژیک اشاره می کند. AD در طبقه بندی تب یونجه و آسم می باشد.

این بیماری بیشتر بر روی صورت و پوست سر نوزادان تاثیر می گذارد. این بیماری در نوزادان یا کودکان بسیار کوچک شایع است. نوزادان مبتلا در سال اول زندگی شاهد علائم بیماری خواهند بود.

علائم درماتیت آتوپیک ممکن است تا نوجوانی یا بزرگسالی ادامه یابند. اما به ندرت در بزرگسالی شروع می شوند. درماتیت آتوپیک مسری نیست اما ممکن است ارثی باشد و ارتباط ژنیتکی داشته باشد. این بیماری همچنین با آسم و آلرژی ارتباط دارد. همان طور که می دانید آسم و آلرژی بیماری های خودایمنی هستند.

هدف از درمان این بیماری آرامش التهاب پوست، کاهش خارش و جلوگیری از عفونت است. مراقبت از پوست و مصرف دارو برای کنترل خارش و عفونت بسیار مفید می باشد. درماتیت آتوپیک اغلب اگزما نیز نامیده می شود.

علت دقیق این بیماری پوستی ناشناخته است. اما متخصصان معتقدند که ارثی است و ارتباط ژنتیکی دارد. احتمالا تغییری در پروتئین های موجود در پوست سر بیماران رخ می دهد که منجر به ایجاد این بیماری می شود.

بعضی از عوامل ممکن است درماتیت آتوپیک را بدتر کنند. به عنوان مثال، استرس، دمای بالا یا پایین، خشکی هوا، برخی از پارچه ها یا مواد شوینده می توانند باعث تشدید علائم شوند.


علائم درماتیت آتوپیک چیست؟

منطقه ای از بدن که تحت تاثیر درماتیت آتوپیک است، ممکن است با افزایش سن تغییر کند. در نوزادان، نشانه های این بیماری معمولا روی صورت، بخش خارجی آرنج و زانو مشاهده می شود. در کودکان و بزرگسالان می توانید این علائم را در دست و پا، بازوها، پشت زانو ها و آرنج ها ببینید.

علائم این بیماری برای هر بیمار کمی متفاوت تر از بیمار دیگر است. اما علائم معمول آن عبارتند از:

  • تکه های خشک شده پوست
  • تاول های کوچک که سر باز می کنند و ترشح دارند
  • قرمزی و تورم پوست
  • ضخیم شدن پوست (در صورتی که اگزما مزمن شود)
  • علائم خراشیدن پوست

مالش و خارش بسیار زیاد می تواند پوست را پاره کند و به عفونت منجر شود. علائم درماتیت آتوپیک ممکن است شبیه سایر بیماری های پوستی باشد. بنابراین برای تشخیص دقیق باید با متخصص پوست صحبت کنید.

این بیماری پوستی به چه روش هایی تشخیص داده می شود؟

پزشکان برای تشخیص ابتدا به اطلاعاتی در مورد این که آیا آلرژی یا آسم دارید؟ نیاز دارند. آن ها همچنین در مورد سابقه خانوادگی درماتیت، آلرژی یا آسم، سؤالاتی را مطرح خواهند کرد.

متخصص پوست و یا پزشک عمومی اغلب می تواند با معاینه پوست، درماتیت آتوپیک را تشخیص دهد. اما گاهی نیز برای پیدا کردن ماده ای که به آن آلرژی دارید، نیاز به انجام تست پوستی می باشد.

در این تست مقدار کمی از آلرژن را روی پوست مالیده و واکنش آن را بررسی می کنند. بیوپسی پوست (نمونه برداری) نیز ممکن است برای رد علل دیگر بثورات انجام شود.

درماتیت آتوپیک چگونه درمان می شود؟

عواملی مانند سن، وضعیت سلامت بدن و سابقه پزشکی بیمار به پزشک کمک می کنند تا بهترین درمان را برای او تجویز کند. هیچ درمان قطعی برای درماتیت آتوپیک وجود ندارد. اما اهداف درمان های فعلی عبارتند از:

  • کاهش خارش و التهاب پوست
  • حفظ رطوبت پوست
  • جلوگیری از عفونت

پزشک ممکن است در موارد شدید دارو تجویز کند. درمان های زیر برای درماتیت آتوپیک استفاده می شوند:

آنتی هیستامین ها

این داروها خوراکی هستند. آنها ممکن است به کاهش خارش کمک کنند. بعضی از این داروها عبارتند از:

آنها ممکن است باعث خواب آلودگی شوند. البته آنتی هیستامین های جدیدتری نیز در دسترس هستند که باعث خواب آلودگی نمی شوند.

کرم استروئیدی

این دارو به صورت موضعی روی پوست استفاده می شود تا به کاهش التهاب، خارش، و تورم کمک کند. استروئیدهای موضعی بسیاری در دسترس هستند. در صورت استفاده بیش از حد از این داروها ممکن است عوارضی مانند نازک شدن پوست و تغییر رنگ پوست ایجاد شود.

کورتیکواستروئیدهای سیستمیک

این داروها باعث کاهش التهاب شده و می توانند خارش را تسکین دهند. آنها برای موارد شدید اگزما مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها در قالب هایی مانند قرص، مایع یا شات تزریقی در دسترس هستند.

در صورت مصرف طولانی مدت از این استروئیدها، ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد شود. بنابراین فقط برای مدت کوتاهی و جهت متوقف کردن علائم شدید از آن ها استفاده کنید.

آنتی بیوتیک های خوراکی

این داروها باکتری هایی را که باعث عفونت می شوند را از بین می برند. خاراندن پوست آسیب دیده می تواند باکتری ها را وارد پوست کند. ورود باکتری به پوست می تواند منجر به عفونت شود. همیشه آنتی بیوتیک را همان طور که تجویز شده است مصرف کنید و دوره درمان را تا انتها طی کنید.

سیکلوسپورین خوراکی

سال هاست که از این دارو برای درمان درماتیت آتوپیکی که به دیگر درمان ها پاسخ نمی دهد استفاده می شود. این دارو ابتدا برای جلوگیری از رد عضو بعد از پیوند، استفاده می شد. سیکلوسپورین خوراکی سیستم ایمنی را سرکوب می کند. این سرکوب باعث می شود که این سیستم بیش از حد فعالیت نکند.

این روند کمک می کند تا از بروز زخم جلوگیری شود. سیکلوسپورین به صورت کپسول یا مایع در دسترس است و عوارض جانبی بسیاری دارد. بنابراین باید به دقت از این دارو استفاده کرد.

فتوتراپی

دو نوع نور درمانی برای درمان درماتیت آتوپیک استفاده می شود. درمان با نور ماوراء بنفش (UV) و PUVA (نور درمانی شیمیایی). نور درمانی با استفاده از نور UV حاوی طول موج خاص، سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می دهد.

در این شرایط پاسخ هایی که التهاب ایجاد می کنند، متوقف می شوند. فتوتراپی ممکن است همراه با سایر درمان ها مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است قبل از استفاده از این درمان از خطرات و مزایای آن مطلع شوید.

سرکوب کننده های موضعی سیستم ایمنی

این داروها به عنوان مهارکننده های موضعی کالسینورین نیز شناخته می شوند. آن ها برای تغییر واکنش سیستم ایمنی، روی پوست مالیده می شوند.

متوترکسات

این دارو یکی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی است که می توان از آن برای درمان طولانی مدت درماتیت آتوپیک استفاده کرد. اما این دارو می تواند به کبد آسیب برساند.

کرم مرطوب کننده

استفاده از کرم مرطوب کننده قوی می تواند رطوبت از دست رفته طی این بیماری را به پوست باز گرداند.

عوارض ناشی از این نوع درماتیت چیست؟

عوارض درماتیت آتوپیک عبارتند از:

  • خشکی پوست که باعث می شود این اندام به راحتی تحریک شود
  • عفونت پوست
  • مشکلات چشمی، مانند درماتیت پلک یا آب مروارید
  • ایجاد مشکل در روابط شخصی، خانوادگی و یا در محل کار

آیا می توان از درماتیت آتوپیک جلوگیری کرد؟

از آنجا که علت درماتیت آتوپیک ناشناخته است، هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. اما اجتناب از محرک ها ممکن است باعث کاهش بروز زخم ها شود.

زندگی با درماتیت آتوپیک

مراحل زیر می تواند به درمان درماتیت آتوپیک کمک کند:

  1. اجتناب از محرک ها
  2. اجتناب از حمام کردن یا دوش گرفتن با آب گرم
  3. مراقبت از پوست
  4. جلوگیری از عفونت
  5. اجتناب از مصرف صابون های قوی (از پزشک خود بخواهید که صابون مناسب برای پوستتان را تجویز کند)
  6. اجتناب از پوشیدن لباس هایی که می توانند تعریق را زیاد کرده و باعث بروز درماتیت آتوپیک شوند.
  7. استفاده از مرطوب کننده حداقل یک بار در روز (از پزشک خود بخواهید که مرطوب کننده مناسب برای پوستتان را تجویز کند)
  8. جلوگیری از خاراندن و خراشیدن پوست
  9. کاهش میزان استرس
  10. تغییر در شیوه زندگی که از تماس با محرک ها جلوگیری می کند
  11. اجتناب از مصرف محصولات پوستی که دارای رایحه و رنگ هستند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نشانه های شما بدتر شدند و علائم جدیدی به آن ها اضافه شد، حتما این موضوع را با پزشک متخصص پوست مطرح کنید.

همچنین بخوانید:

اگزمای پوستی آتوپیک و درمان این عارضه پوستی

بهترین راه درمان اگزما در طب سنتی

اگزما پوست: ۱۳ راهکار سریع برای درمان اگزما

بهترین راه درمان اگزما در کودکان به روش سنتی

راهکارهایی برای پیشگیری و درمان حساسیت پوستی

راه های مناسب برای پیشگیری از اگزما پوستی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits